Sommarföräldrar 2017 del 3

En bra natt :o trots kaos på kvällen med storebror som hade växtvärk och grät och grät och inte somna om förrens 23.30.
Men sen har vi sovit. Lillebror har ätit varannan timmen men vi har sovit däremellan. Somnade med honom vid bröstet och vaknade 2 2/1h senare när det var dags äta igen. Det vara bara att byta bröst och fortsätta slumra :D

Hur sover era bebisar förresten? Då tänker jag i egen säng/eran säng/babynest etc etc.
Lillebror har en Bedside crib med babynest som han sover i delvis under natten. Vanligtvis första timmarna. Från 04 ungefär börjar hans oroliga period och då vill han sova nära, på mig eller helst på sidan mage mot mage.

Nåt jag går och funderar på är att han helst vill sova på sidan. Kanske helst av allt på mage, precis som både jag gör och storebror gör.
Men mage får han inte sova på.
Men vet inte riktigt hur jag ska göra med att sova på sidan. Jag vet ju att han sover så mycket bättre på sidan, men är ju såklart orolig för psd.
Hur skulle ni göra? Någon som använt sådär sido-sovnings-kudde?
Vi har ett babynest som ligger i vår säng. Han sover där första halvan av natten och sen ligger han hos mig.
Jag har honom högt upp mot axeln och han vill oxå gärna ligga på sidan. Rättar benen så att han har benet närmast madrassen fram och bli mer benägen att trilla på rygg än mage. Vill ha honom högt så jag inte råkar dra täcket över huvudet och vill inte att han ska trycka näsan in i armhålan vilket han gärna gör...
Som jag förstått är faran med sidoläge just att det lätt blir magläge- det är inte farligt i sig att sova på sidan.

Vi har ett babynest som ligger i vår säng. Han sover där första halvan av natten och sen ligger han hos mig.
Jag har honom högt upp mot axeln och han vill oxå gärna ligga på sidan. Rättar benen så att han har benet närmast madrassen fram och bli mer benägen att trilla på rygg än mage. Vill ha honom högt så jag inte råkar dra täcket över huvudet och vill inte att han ska trycka näsan in i armhålan vilket han gärna gör...
Som jag förstått är faran med sidoläge just att det lätt blir magläge- det är inte farligt i sig att sova på sidan.

Täcke har jag inget när han ligger brevid mig. Det ligger nere i knävecket och jag har pyjamasbyxor istället, just för att han inte ska få täcket på sig..

Storebror sov alltid på sidan från typ 4månaders ålder, då gav jag vika. Men vek ihop en handduk som jag la vid magen och gjorde lika med benen som du. Så han skulle rulla till ryggen. Men lillebror känns så liten, tycker det känns mycket mer läskigt.

En bra natt :o trots kaos på kvällen med storebror som hade växtvärk och grät och grät och inte somna om förrens 23.30.
Men sen har vi sovit. Lillebror har ätit varannan timmen men vi har sovit däremellan. Somnade med honom vid bröstet och vaknade 2 2/1h senare när det var dags äta igen. Det vara bara att byta bröst och fortsätta slumra :D

Hur sover era bebisar förresten? Då tänker jag i egen säng/eran säng/babynest etc etc.
Lillebror har en Bedside crib med babynest som han sover i delvis under natten. Vanligtvis första timmarna. Från 04 ungefär börjar hans oroliga period och då vill han sova nära, på mig eller helst på sidan mage mot mage.

Nåt jag går och funderar på är att han helst vill sova på sidan. Kanske helst av allt på mage, precis som både jag gör och storebror gör.
Men vet inte riktigt hur jag ska göra med att sova på sidan. Jag vet ju att han sover så mycket bättre på sidan, men är ju såklart orolig för psd.
V sover ungefär så som @Ray beskriver - på sidan bredvid mig. Han får somna så eftersom jag liggammar honom och sedan somnar han med bröstet som huvudkudde. På så vis är jag trygg med att luftvägarna är fria och eftersom jag ligger ivägen med min kropp är risken liten att han hamnar på mage. Det är inte enligt skolboken men han kommer inte till ro när han ligger själv så jag vet inte hur vi skulle kunna göra på något bättre sätt. Vi gjorde likadant med storebror.

Vår M sover (nattetid) oftast på rygg i babynestet eller vagnen. Ibland sover han på oss, om det behövs för att han ska komma i djupsömn. Vi har tur att han inte kräver att få sova på oss men han blir lugnare och tystare när han gör det. Jag har hittat ett sätt där jag lägger honom på en huvudkudde (så han kommer upp högre än om han ligger på madrassen) intill mig med min arm under hans nacke och min hand nedanför hans rumpa så jag kan buffa om det behövs. Nu börjar han dock bli för stor för kudden så det kommer inte funka så länge till.

Min man hade natten i natt och M sov från 21-04! Tänk om det kan bli en vana!

S. Sover de två första passen i nestet i sin bed side crib. Nestet börjar dock bli för litet nu så får snart försöka vänja henne vid att sova i bara sängen. Drar mig dock lite för det för det är så lätt att ta med nestet överallt så hon kan sova i något hon känner igen när vi är borta. Efter amning vid 5 tiden får hon bli kvar vid sidan av mig i sängen. Helst på rygg men händer att det blir på sidan också. När hon var mindre försökte jag trycka in filten under magen på henne för att hon inte skulle rulla över på mage.

Vi har haft två bättre nätter igen så är lite mer människa idag, dessutom lyckades sambon natta henne igår! :up::)

M sover på ryggen med en sån där liten skålad huvudkudde i ett näste modell större (sytt på beställning av en kompis) i spjälsäng med botten uppe och sidan nere så att det blir som en bedside crib bredvid mig. Numera sover han oftast hela nätter (peppar peppar), men när han åt/äter på natten så tar jag upp honom i famnen sittandes i sängen. Flaskmatar sen han var ca 3,5 vecka eftersom vi aldrig fick amningen att funka och jag fick knappt nån mjölk. Han brukar somna om under matningen och sen kan jag lägga ner honom i nästet igen. Vid behov snabbt blöjbyte i nästet, han har hittills aldrig bajsat under natten utan det brukar ske på morgonen/förmiddagen. Eftersom han är mästerlig på att sparka av sig täcket hur jag än viker in det under kanterna på nästet så kör vi täcke upp till midjan ungefär och långärmad pyjamas nu när det är kallare, i somras sov han i bara blöja.

S. Sover de två första passen i nestet i sin bed side crib. Nestet börjar dock bli för litet nu så får snart försöka vänja henne vid att sova i bara sängen. Drar mig dock lite för det för det är så lätt att ta med nestet överallt så hon kan sova i något hon känner igen när vi är borta. Efter amning vid 5 tiden får hon bli kvar vid sidan av mig i sängen. Helst på rygg men händer att det blir på sidan också. När hon var mindre försökte jag trycka in filten under magen på henne för att hon inte skulle rulla över på mage.

Vi har haft två bättre nätter igen så är lite mer människa idag, dessutom lyckades sambon natta henne igår! :up::)
Kan du inte öppna nestet i nederkant, eller är det inte en sån modell? Vi knöt upp vårt när M bara var några veckor, han låg redan då med fötterna på kanten.

Kan du inte öppna nestet i nederkant, eller är det inte en sån modell? Vi knöt upp vårt när M bara var några veckor, han låg redan då med fötterna på kanten.

Hehe så gjorde vi med sonen (öppnade alltså). Han sov i nästet tills han var typ 7 månader. På slutet fick bara halva han plats ungefär :D Men han sov så mycket bättre där (var väl bekant) så det fick hänga i riktigt länge.

Hehe så gjorde vi med sonen (öppnade alltså). Han sov i nästet tills han var typ 7 månader. På slutet fick bara halva han plats ungefär :D Men han sov så mycket bättre där (var väl bekant) så det fick hänga i riktigt länge.
9

Vi har öppnat det :p, jag sydde det dessutom extra långt från början. Hon har verkligen växt, hittade en bild från när hon var helt ny och nestet var jättestort! :love: så visst funkar det ännu men börjar också blir lite tight på sidorna men så länge hon får plats får det hänga med :D

E sover än så länge i sitt babynest vid min huvudkudde men det börjar bli litet. :crazy: Hon ska få flyttta över till spjälsäng i veckan men det krävs lite fix och ommöblering innan den får plats. Babynestet får hänga med dit till att börja med i alla fall.

Angående att sova på sida hade hon en period där hon inte kom till ro alls på rygg men om hon fick ligga på sida somnade hon direkt, jag misstänker att hon hade problem med tyst reflux då för hon låg liksom och hulkade. Vi hade dock mer problem med att hon rullade över på rygg igen, hon hade aldrig några tendenser att lägga sig på mage. Numera kan hon styra lite mer själv hur hon ska sov och lägger gärna överkroppen på sidan medan rumpan hamnar mer i ryggläge och huvudet maximalt bakåtböjt.

E sover än så länge i sitt babynest vid min huvudkudde men det börjar bli litet. :crazy: Hon ska få flyttta över till spjälsäng i veckan men det krävs lite fix och ommöblering innan den får plats. Babynestet får hänga med dit till att börja med i alla fall.

Angående att sova på sida hade hon en period där hon inte kom till ro alls på rygg men om hon fick ligga på sida somnade hon direkt, jag misstänker att hon hade problem med tyst reflux då för hon låg liksom och hulkade. Vi hade dock mer problem med att hon rullade över på rygg igen, hon hade aldrig några tendenser att lägga sig på mage. Numera kan hon styra lite mer själv hur hon ska sov och lägger gärna överkroppen på sidan medan rumpan hamnar mer i ryggläge och huvudet maximalt bakåtböjt.

Tyst reflux tror jag M har också. Ligger också och hulkar och gör sväljljud.
Storebror hade det, jag hade det som liten, min bror och min mamma.
Tror det är därför vi alla föredrar att sova på
sidan/mage även idag.

Nej ska nog låta M sova på sidan och bulla upp så han inte kan ramla över på mage. Bättre att han får sova bra.

S sovit i sin spjälsäng sedan dag 2. När han vaknar till och är hungrig plockar jag upp honom och sitter i vår säng och ammar, rapar honom och lägger tillbaka honom i sin säng. Ibland somnar han redan innan man lägger tillbaka honom, men om inte så brukar det gå bra att lägga honom i sängen vaken också och så somnar han själv där på några minuter.
Han har i nästan 2 veckor nu bara vaknat en gång på natten vid ca 2-3 och sen nästa gång på morgonen mellan 5-6. När han vaknar där på morgonkvisten brukar jag dock liggamma i sängen och så får han sova kvar i vår säng. Bara för att jag tycker det är mysigt:D sen brukar jag och Storebror gå upp och äta frukost medans S fortsätter sova nån timme till:)
Mina barn verkar ha i generna att bli riktiga sömntutor!:p

S fyllde förresten 2 månader i fredags, vart tar tiden vägen?! Känns som han föddes igår:love:

För fjärde natten i rad tycker V att kl 3-4 är en bra tid att stiga upp. Själv är jag inte benägen att hålla med... O_o

• Gilla
Reactions: Ray
Det finns alltså barn som somnar själva :eek:?! Låter som magi :D!

Det finns Det! Jag har lyckats få TVÅ stycken:D fast det är inte förrän nu på sistone som det börjar funka bra;)

I natt har han till och med sovit nästan hela natten utan uppvak, eller han har sovit hela natten, sitter och ammar nu för första gången.. För mig är det morgon nu.
Så duktig:)

Det är nästan så man skäms när andra med små barn frågat hur han sover. De flesta förväntar sig ett svar med att man är trött och behöver sova.
Men mina barn verkar ärva sin pappas sömn, han sover som en klubbad säl:rofl: jag däremot sover ofta dåligt och vaknar lätt, men behöver å andra sidan inte särskilt mycket sömn.

Mitt försök att dryga ut måltiderna har funkat även i natt, första vändan 4timmar och sen 3timmar sömn mellan gångerna. Amma 21, 01, 04 och nu 07. Vilken lycka! Inte ens magkänslan förrens runt 06tiden..
Hade det inte varit för min dunder förkylning hade jag nästan känt mig utvilad :D

Här är fler med bra nätter i bagaget! Vi gick och la oss vråltidigt igår för att tajma det med knodd (19 somnade vi :o:o), sen vaknade knoddis 23.30, 02 och 03.30 men då tyckte han att det var morgon och började gnälla om han inte fick sova på mig eller vid sidan av mig. La honom först på rygg på min mage medan jag halvsatt och sov, men sen gled han ner vid sidan av mig istället.

Han har inte bajsat sen igår natt, är helt nervös över det. Sen han föddes har han varit en storbajsare av rang. Sista veckan har han glesat ut det till en gång per dag, men istället har det varit gigantiska mängder och rätt löst/illaluktande; så jag undrar om han inte haft nån liten bacill som ställt till det. Han verkar inte direkt ha ont i magen och jag har ökat på med mjölken så förhoppningsvis är allt som det ska.

BVC-besök om ett par timmar, ska bli spännande att se om han har vuxit något. 62 i kläder sitter som en smäck, men 68 funkar också sen en vecka tillbaka. Han fyller 7 veckor imorgon och nestet börjar bli trångt på längden, när han sträcker ut sig hamnar tårna utanför...

Liknande natt här med. Vi la oss vid 22 och då var han inte så nöjd med nestet och eftersom jag inte pallar kvällsbråk så fick han mysa ner his mig och där sov han till efter 02 och då somnade han direkt om och sov till 05! Då blev det dock lite vakentid. Ligger på min arm och snackar med mörkret... En 45min- timme blev det nog. Men sen sov vi till strax innan åtta .
Och det är rutin skulle jag säga. Vaknar alltid vid åtta och sen vill han sova vid nio igen- lagom till kaffet.

Här är det sällan bajs numer @Fritidsryttare . En gång i veckan kanske och då är det inte kul... Det blir totalsanering av allt. Hela ungen blir inkletad i gul sörja- kläder- skötbord...

För andra natten i rad har vår lille M ätit bara en gång på natten. Sista kvällsmatningen 21.30, sen ett nattmål 03.40 och frukost 07.30. Måtte detta hålla i sig! Fast utvilad är jag inte för hej vad det stånkades mellan 04-06 :cautious:

Redan 68 @Fritidsryttare? :eek: Jag har inte riktigt släppt greppet om 56 än, men jag borde nog. Vill inte att M ska växa så fort! :arghh:

Haha @hvala ja, 68 är lite stort i axlarna men funkar. 62/68 sitter fint. :p

Var på BVC nu och ungen har vuxit 2,5 cm på längden och gått upp 1 kg sen 20/9... Så nu väger han över 6,1 kg och är 60 lång. Huvudomkrets 40,3. Tyckte han blivit större. :D
Sköterskan visade viktkurvan och den peakar värre än en bergstopp, rakt upp verkligen.

@Ray det är min fasa med bajs en gång i veckan, ungen bajsar ju som en häst 4 ggr om dagen, hur blir det då inte om allt ska komma ut samtidigt?:turd::nailbiting::nailbiting:

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud