Sommarföräldrar 2017 del 3

Jag har försökt grodhålla M några gånger eftersom han är trög i magen och ofta behöver hjälp att bajsa, men han gillar det inte och blir bara arg. För mig funkar det bäst att sätta upp fötterna på något, sätta M i knät med hans rygg mot mina lår och hans fötter mot min mage (böjda ben). Han sitter så nu faktiskt och gör morgontoaletten :D

Den ställningen fungerar bra för oss med!

Jag har försökt grodhålla M några gånger eftersom han är trög i magen och ofta behöver hjälp att bajsa, men han gillar det inte och blir bara arg. För mig funkar det bäst att sätta upp fötterna på något, sätta M i knät med hans rygg mot mina lår och hans fötter mot min mage (böjda ben). Han sitter så nu faktiskt och gör morgontoaletten :D
Tack för tips, kan ju vara bra att ha i bakhuvudet om vår börjar krångla! Knodd är inte hård i magen tack och lov så här gick det fint, men finns ju inga garantier för att det fungerar i framtiden. :)

Jag har provat att grodhålla M men han blir spänd som en fjäder och tvärarg. Här funkar det bäst att lägga honom på mage över mina ben när jag sitter ner. Så släpper hn både gaser och bajs så det bara visslar om det. Verkligen risk för läckage!

Hur tycker ni att det känns nu med barnen på utsidan och inne i den som är vardag just nu?
Hur mår ni? Hur känns kroppen?
Är det som ni tänkt er- hinner ni det ni vill eller springer dagarna iväg? Är ni i "bubblan" eller börjar ni komma ur den?

Hur tycker ni att det känns nu med barnen på utsidan och inne i den som är vardag just nu?
Är det som ni tänkt er- hinner ni det ni vill eller springer dagarna iväg? Är ni i "bubblan" eller börjar ni komma ur den?

Jag tycker det är underbart med lillebror på utsidan. Jag tar alla förlorade sömntimmar tusen gånger hellre än att ha huvudet i toalett stolen :D
Kroppen känns toppen, helt återställd såhär 6 veckor senare, tillbaka på startvikt och känner mig lätt i kroppen. Sen att jag har några trivselkilon kvar som jag vill gå ner är en annan sak, dom sitter kvar sen förra graviditeten. Men det handlar om typ 4kilo så det är ingen större svårighet.
Det ända jag har att "klaga" på är det förmodade framfallet, men det märks mest när jag gått långa promenader osv. Försöker att inte tänka på det och inte ta ut nåt i förskott, det löser sig med tiden oavsett hur.

Vi är ute i bebisbubblan och jag tycker dagarna springer iväg, skulle vilja hinna så mycket mer. Träffa vänner, baka, sova, vila, hänga framför tvn och ta hand om hemmet. Allt på samma gång.
Men jag försöker tillåta mig att ta det lugnt och njuta av bebistiden nu, blir troligtvis inga fler bebisar så jag vill njuta fullt ut av M.
Den här veckan ha jag verkligen tagit det lugnt när jag ändå varit vrålförkyld. Mysigt att ligga nerbäddad i soffan hela dagarna.

Det känns fantastiskt! Jag verkligen njuter av dagarna hemma med lilleman. Vi är mest hemma och pular med saker. Det är bara andra veckan vi är ensamma så jag har inte hunnit tröttna än.

Kroppsligt mår jag fint men jag har 4 kg till startvikt och behöver bli av med dem för att komma i mina vanliga kläder. Det går lite trögt men det ska bli av, och det har ju faktiskt bara gått 2 månader. Jag vägde in på härliga 90,6 kg på förlossningen och väger ca 73 nu så det har ju hänt en del. Främst längtar jag till att kunna ha mina vanliga behåar och sportbehåar.

Jag har för övrigt på känn att mensen är på väg och det ser jag inte fram emot.

Det är så skönt att inte vara gravid längre. Äntligen kan jag röra mig fritt igen :D. Kroppen känns inte lika stark som förut, och är lite sliten av att bära runt på sonen hela tiden, men i övrigt känner jag mig kry.
Det är ungefär som jag tänkt mig, fast lite lättare på sätt och vis. Var rädd att det skulle bli jobbigt för storebror, men det har faktiskt gått himla bra hittills. Jag har inte satt upp några mål för dagarna och ambitionsnivån är låg. Är glad om jag roddar hämtning, lämning och lunch med storebror :D.
Hamnade nog aldrig i bebisbubblan på samma sätt denna gången. Det har varit svårare att komma in i den eftersom fokus har behövt vara på annat håll.

Själv har jag 4 kg till startvikt och det vet jag är envisa kg som kräver fysisk aktivitet. Vilket jag varit för dålig med. Jag har alltid varit en sån som bränner krutet i stallet och när jag inte jobbar går jag direkt upp i vikt...

Precis som @Rhinos känns det som att det är "mycket" bara att rodda vardagen med två barn. Med min stora tjej hade jag ju all tid i världen som jag minns. Nu är dagen inrutad i hämta på skolan och skjutsa på aktiviteter...
Men jag börjar komma igång nu- snart är liten 3 månader och det känns som han är mer förutsägbar. Idag åkte jag och red med honom med och han sov snällt med assistans av kollegor som rullade lite vagn. Jag har tyckt det är så mysigt hemma att jag knappt velat rida trots erbjudanden. Nu har jag tvingats till det och det är jag glad för. Jag tycker ju det är roligt!

I övrigt älskar jag att vara ledig! Att inte vara gravid. Att ha min gullesnutt som är så magiskt gosig- och det hade jag inte helt förväntat mig. Jag är ingen bebisperson men när jag har min egen är jag helt betuttad av honom:heart:heart

Jag har haft min bästa natt hittills måste jag nog säga :D:love:
Var så trött och vrål förkyld igår/inatt så jag orkade inte sitta upp och amma så liggammade. Somna med M vid bröstet pH vaknade 5timmar senare fortfarande med bröstet i munnen :D Då kände jag ääähh Han kan ligga kvar där, somna om och vaknade vid 07 :o
Mitt andra bröst var bra förbannad på mig och stenhård :cool: Men jag har ju fått sova :love:

Så M har antagligen skött amningarna själv under natten och jag knappt vaknat eller så har han sovit lika bra som mig :)

Vi märker iaf skillnad på honom nu med mjölkfrikost. Det är en glad bebis vi har :love: och utslagen i ansiktet har börjat försvinna, kroppen ser fortfarande bedrövlig ut men vi har fått salva utskrivet av bvc :)

Så skönt @Rosen-Knoppen! Hoppas nätterna flyter på framöver också och att besvären från mjölkallergin försvinner. :).

Här har natten varit ovanligt bökig. Han har liksom bökat en massa i sömnen och hag har nog bara sovit 30 min i taget. Ska försöka sova nu när storebror är på dagis. Funkade fint igår, kände mig till och med pigg på eftermiddagen :D.

Så skönt @Rosen-Knoppen! Hoppas nätterna flyter på framöver också och att besvären från mjölkallergin försvinner. :).

Här har natten varit ovanligt bökig. Han har liksom bökat en massa i sömnen och hag har nog bara sovit 30 min i taget. Ska försöka sova nu när storebror är på dagis. Funkade fint igår, kände mig till och med pigg på eftermiddagen :D.
Samma här. Massa fäkt och snack mitt i natten. Haft flera bra nätter så jag var lite för pigg själv och lyckades inte somna om så snabbt som jag brukar heller.

Vilken syn @Rosen-Knoppen :D Allt för en bra nattsömn:up:

Hittat ny ponny- den förra föll ju på besiktningen och ledsnare barn har jag nog aldrig sett. Verkar som hela världen letar "vår" ponny för de som kommer ut på annons säljs direkt. Igår lyckades jag bli först av ca 100 mailsvar... Skickade innan jag ens läst annonsen. Rubriken- bilden- priset och var den bodde bara skrek att det är precis den perfekta ponnyn.

Skönt @Rosen-Knoppen , smidigt när det går att lösa så!

Sambon fyller år idag. Knodd firade genom att vara superbökig och gnällig, säkert bara för att jag gav mer ersättning igår. Att jag aldrig lär mig.. Försökte få honom att amma igår kväll och i natt men det uppskattades inte alls så jag vaknade vid 01 och hela sängen flöt av mjölk.:rage: Fick byta rubbet och sätta mig och pumpa, blev så sur för när knodd ammar läcker jag nästan inget.

Imorgon ska knodd vara hemma med pappa. Ska ner med en häst till Blekinge och det lär ta hela dagen. Först tänkte vi ta med knodd men då han fortfarande har starka åsikter om både vagn och babyskydd så insåg vi att det är bättre om han är hemma med pappa. Dels kommer inte jag kunna fokusera på veterinären om han vrålar sig igenom besöket och sen är det en opassande miljö för en så liten enligt mig.

Däremot var han med i stallet igår när jag borstade häst. Märrarna är ju heeelt betuttade i honom och den svarta är så snäll så snäll vid honom, även om knodd såg helt förskräckt ut när en gigantisk mule blåste varm luft i ansiktet på honom. :D

Kroppen känns bra, i princip som innan graviditeten, även om liggamningen om natten sliter på min nacke och rygg (jag är dålig på att byta sida...)
Har haft en liten mental svacka (kan vara trevlig PMS vecka dock) denna veckan där jag varit lite nere för att jag inte riktigt kan rida, träna och starta någon tävling, samt att där dök upp en clinic och ett veterinärt föredrag som jag gärna hade gått på men som är precis omkring hennes sängtid/varar lite för många timmar för att det ska funka. Lite avundsjuk på sambon som "bara" kan åka iväg en helg som innan..
Hade nog inte tänkt eller föreställt mig så mycket innan hon kom ut men tror det är ungefär som jag hade tänkt mig. Vissa dagar hinner vi allt vi vill, andra dagar ingenting. Svårare nu när hon inte riktigt sover så regelbundet om dagarna längre. Igår kulminerade det med en extremt övertrött och hysteriskt gråtande bebis i stallet, ingenting funkade och hästen fick nöja sig med att få halva boxen mockad..

Tror aldrig riktigt att jag hamnade i den där bebisbubblan som alla beskriver. Generellt så övar jag mig fortfarande på att njuta av tiden här och nu och bara göra "ingenting..."

Kroppen känns bra, i princip som innan graviditeten, även om liggamningen om natten sliter på min nacke och rygg (jag är dålig på att byta sida...)
Har haft en liten mental svacka (kan vara trevlig PMS vecka dock) denna veckan där jag varit lite nere för att jag inte riktigt kan rida, träna och starta någon tävling, samt att där dök upp en clinic och ett veterinärt föredrag som jag gärna hade gått på men som är precis omkring hennes sängtid/varar lite för många timmar för att det ska funka. Lite avundsjuk på sambon som "bara" kan åka iväg en helg som innan..
Hade nog inte tänkt eller föreställt mig så mycket innan hon kom ut men tror det är ungefär som jag hade tänkt mig. Vissa dagar hinner vi allt vi vill, andra dagar ingenting. Svårare nu när hon inte riktigt sover så regelbundet om dagarna längre. Igår kulminerade det med en extremt övertrött och hysteriskt gråtande bebis i stallet, ingenting funkade och hästen fick nöja sig med att få halva boxen mockad..

Tror aldrig riktigt att jag hamnade i den där bebisbubblan som alla beskriver. Generellt så övar jag mig fortfarande på att njuta av tiden här och nu och bara göra "ingenting..."
Hästar är bra på att dra en ur bubblan...
bubblan kräver att man inte har så många måsten.

Angående att din sambo bara kan åka iväg så tror jag man ska ta upp den saken. Just att nu kan han åka iväg men sen är det din tur att kunna göra likadant! Ibland kan den bästa pappan och maken ta lite förgivet det vi gör den här första tiden. Jag tror de behöver höra redan nu att vi just nu sätter in på barnkontot men att vi kommer vilja ta ut det sedan.
En av mina uttag just nu är att fredagsvinet är mitt i alla lägen... Ska det köras bil får han göra det för jag har kört bil och druckit saft i 27 månader. Sen blir det bara ett glas men det är skitsamma. Det är mitt ändå...

Hästar är bra på att dra en ur bubblan...
bubblan kräver att man inte har så många måsten.

Angående att din sambo bara kan åka iväg så tror jag man ska ta upp den saken. Just att nu kan han åka iväg men sen är det din tur att kunna göra likadant! Ibland kan den bästa pappan och maken ta lite förgivet det vi gör den här första tiden. Jag tror de behöver höra redan nu att vi just nu sätter in på barnkontot men att vi kommer vilja ta ut det sedan.
En av mina uttag just nu är att fredagsvinet är mitt i alla lägen... Ska det köras bil får han göra det för jag har kört bil och druckit saft i 27 månader. Sen blir det bara ett glas men det är skitsamma. Det är mitt ändå...

Är nog sant, ska nog försöka ta upp det senare, kan märka att han har lite dåligt samvete över att åka iväg men tror inte helt han inser hur mycket jag ibland saknar att kunna göra detsamma.

• Gilla
Reactions: Ray
Är nog sant, ska nog försöka ta upp det senare, kan märka att han har lite dåligt samvete över att åka iväg men tror inte helt han inser hur mycket jag ibland saknar att kunna göra detsamma.
Ja prata med honom. Han behöver bli uppmärksammad på obalansen i makten; att han bara kan åka iväg solo medans du måste be honom att ta bebisen innan du kan göra samma sak. Det tog ett bra tag innan jag lyckades förmedla det till min man när dottern var bebis. Jag kände mig hemskt låst.

Idag var jag på 3-årskontroll på bvc med storasyster H och fick då ut hennes tillväxtkurva. Det är roligt att jämföra med M. M blir 2 månader imorgon och väger lika mycket som H gjorde vid 4 månader, fast hon var ju mycket längre då. Hade inte H haft sina magproblem (komjölksallergi som inte upptäcktes förrän vid 6 månader) hade de nog vuxit likadant.

Jag är såååå tacksam över att V inte har kolik och hoppas innerligt att han inte får det heller. Han är 5 veckor nu så risken borde inte vara så stor att han får det nu heller. Visst har han sina knorriga perioder och vi går runt och bär honom för jämnan eftersom han inte vill ligga själv, men jämfört med storebror är dethär ingen match. När han är missnöjd brukar det räcka att ta honom i selen eller vagga honom en liten stund och då tystnar han inom kort. Sen är han väldigt bökig på nätterna och äter ofta, men det är sååå värt om jag slipper koliken!

Jag är såååå tacksam över att V inte har kolik och hoppas innerligt att han inte får det heller. Han är 5 veckor nu så risken borde inte vara så stor att han får det nu heller. Visst har han sina knorriga perioder och vi går runt och bär honom för jämnan eftersom han inte vill ligga själv, men jämfört med storebror är dethär ingen match. När han är missnöjd brukar det räcka att ta honom i selen eller vagga honom en liten stund och då tystnar han inom kort. Sen är han väldigt bökig på nätterna och äter ofta, men det är sååå värt om jag slipper koliken!

Ja kolik är ju ingen match. M var skrikig innan vi tog bort mjölken, men det är ingenting mot hans kusin som hade extrem kolik de första 4månaderna. Hon var prematur och skrek konstant dygnet runt. Min bror och hans sambo gick runt med öronproppar och hörselkåpor, fick sova i skift. Ett tag var det så illa att dom fick åka in till sjukhuset för att få avlastning, dom höll på att knäckas. Svägerskan gick in i väggen och blev sjukskriven för att min bror skulle kunna ta ut föräldradagar så som kunde vara hemma båda två och hjälps åt.

Ja kolik är ju ingen match. M var skrikig innan vi tog bort mjölken, men det är ingenting mot hans kusin som hade extrem kolik de första 4månaderna. Hon var prematur och skrek konstant dygnet runt. Min bror och hans sambo gick runt med öronproppar och hörselkåpor, fick sova i skift. Ett tag var det så illa att dom fick åka in till sjukhuset för att få avlastning, dom höll på att knäckas. Svägerskan gick in i väggen och blev sjukskriven för att min bror skulle kunna ta ut föräldradagar så som kunde vara hemma båda två och hjälps åt.
Stackars människor.
Barnskrik är inte kul någonstans

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar