Sommarföräldrar 2017 del 3

V har sovit bättre denna veckan. Vaknar fortfarande med ca 3-4 timmars mellanrum och vill äta, men med tanke på att han åt varannan timma förut så är jag nöjd med det intervallet :).

Vi misstänker att han är lite trång i näsan eftersom han har svårt för att få ut snor ur näsan, även när han inte är förkyld. Vi får spola med koksalt innan läggdags varje kväll och så får han sova på en kudde så att han hamnar lite mer upprätt när han sover. Det har hjälpt och gett mindre bökiga nätter.

Nu är det inte alls långt kvar till jul. Storebror går bara på dagis till och med onsdag, seda åker vi upp till makens familj och stannar där till efter nyår.

Hur ska ni andra fira julhelgen?

Ni som har barn med reflux. Hur kom ni fram till att det var reflux och inte "vanlig kräkbebis"? S. Här alltid kräkts en del men när hon blev äldre blev det långsamt bättre. Nu tycker jag dock att det har kommit tillbaka igen. Kan komma ganska stora mängder ett bra tag efter att hon har ätit (samma oavsett amning/mat) men de är ofta med mycket slem nu till skillnad från när hon var liten. Många gånger kan vi också se att det kommer upp och vänder i munnen på henne men hon hinner svälja igen:yuck:.
Hon verkar inte påverkad av det utan fortsätter glatt med det hon höll på med imens mamma och pappa panikletar kräktrasa :cautious:. Men det är så svårt att veta vad som är normalt och inte..
Har för övrigt haft två skitnätter med bajsblöjor och 2 timmars vaken intervall och en snurrande bebis som har behövt nappen/en arm på sig typ 1 g i timmen... :down::crazy:
Hon ät superglad på dagarna och helt uppe i varv, skotsvårt att amma för hon bara ska kolla på allt annat!
Åh följer detta för jag har funderat på samma på vår! Vet inte hur många spyor jag torkar på en dag... Har tänkt att det beror på för stort matintag men ja, han kräks _ofta_.

När dottern var bebis småkräktes hon och hade uppstötningar mest hela tiden. Det lät som att det kluckade i halsen. Jag trodde det var normalt. Sen vid 1 år så hade vi ett par tillfällen då hon kräktes (tömde hela magsäcken) mitt i natten helt oprovocerat. Vi trodde först det var magsjuka men hon hade inga andra symptom, var inte hängig och bajsade normalt. Vid 1,5 hade hon en vecka då hon varje natt låg och harklade sig, hostade och hade kväljningar + var hes på morgonen. DÅ sökte vi hjälp.

Lillebror har inte de där uppstötningarna så jag tror inte han har reflux. Han kan småkräkas lite när som men det tror jag är normalt. Han har inga besvär av det. De stora kräkningarna är desto värre.
Vad fick ni för hjälp? Kanske skulle ta upp det med BVC ändå när vi ska dit i januari.

Ni som har barn med reflux. Hur kom ni fram till att det var reflux och inte "vanlig kräkbebis"? S. Här alltid kräkts en del men när hon blev äldre blev det långsamt bättre. Nu tycker jag dock att det har kommit tillbaka igen. Kan komma ganska stora mängder ett bra tag efter att hon har ätit (samma oavsett amning/mat) men de är ofta med mycket slem nu till skillnad från när hon var liten. Många gånger kan vi också se att det kommer upp och vänder i munnen på henne men hon hinner svälja igen:yuck:.
Hon verkar inte påverkad av det utan fortsätter glatt med det hon höll på med imens mamma och pappa panikletar kräktrasa :cautious:. Men det är så svårt att veta vad som är normalt och inte..
Har för övrigt haft två skitnätter med bajsblöjor och 2 timmars vaken intervall och en snurrande bebis som har behövt nappen/en arm på sig typ 1 g i timmen... :down::crazy:
Hon ät superglad på dagarna och helt uppe i varv, skotsvårt att amma för hon bara ska kolla på allt annat!

Stora sonen hade tyst reflux, framför allt på nätterna. Man hörde hur det åkte hiss i halsen och han satte ofta sura uppstötningar i halsen.

M kräks spontant ofta hela tiden, inte bara efter maten. Men även samma hissåkande och sätter i halsen på nätterna. Sover oroligt..
M har från idag fått medicin för det.

V har sovit bättre denna veckan. Vaknar fortfarande med ca 3-4 timmars mellanrum och vill äta, men med tanke på att han åt varannan timma förut så är jag nöjd med det intervallet :).

Vi misstänker att han är lite trång i näsan eftersom han har svårt för att få ut snor ur näsan, även när han inte är förkyld. Vi får spola med koksalt innan läggdags varje kväll och så får han sova på en kudde så att han hamnar lite mer upprätt när han sover. Det har hjälpt och gett mindre bökiga nätter.

Nu är det inte alls långt kvar till jul. Storebror går bara på dagis till och med onsdag, seda åker vi upp till makens familj och stannar där till efter nyår.

Hur ska ni andra fira julhelgen?

Storebror här går på förskolan idag och imorgon. På fredag ska vi baka pepparkakor och pepparkakshus med mormor.
Uppesittarkväll med vänner.
Sedan fixar vi julafton hemma med min familj. Sambons familj + sambons bonus mammas döttrar med respektive + barn. Vi blir totalt 20 vuxna och 3 barn. Mysigt och lite stressigt.
Hoppas bara vår förkylning hinner försvinna tills dess.

Vad fick ni för hjälp? Kanske skulle ta upp det med BVC ändå när vi ska dit i januari.
Medicin som hämmar magsyran, Nexium.

Jag tänker så här - ta inte illa upp nu - att medicin tar man till när barnen har besvär av det. Ex att de sover dåligt pga besvären, hostar och blir hesa, går upp dåligt i vikt etc. Det är normalt och jättevanligt att bebisar småkräks och har lindriga refluxbesvär pga omogen magmun och för de allra flesta växer det bort. Fyra månader är ingen ålder alls. Givetvis ska du prata med bvc om du är orolig men jag tror inte du behöver vara det.

• Gilla
Reactions: Ray

Jag tänker så här - ta inte illa upp nu - att medicin tar man till när barnen har besvär av det. Ex att de sover dåligt pga besvären, hostar och blir hesa, går upp dåligt i vikt etc. Det är normalt och jättevanligt att bebisar småkräks och har lindriga refluxbesvär pga omogen magmun och för de allra flesta växer det bort. Fyra månader är ingen ålder alls. Givetvis ska du prata med bvc om du är orolig men jag tror inte du behöver vara det.
Jag håller helt med dig så ingen fara, det är därför jag tänkt att det är lugnt för vår kille är jättepigg och glad och verkar inte besvärad av det. :) Var mest nyfiken då det ändå nämndes för han kräks ofta, upp mot 10 gånger per dag ibland, men sen äter han som en häst också.

Jag är heller inte så orolig eftersom hon går upp i vikt och är glad generellt. Dock känner vi igen det om att det åker hiss i halsen som @Rosen-Knoppen beskriver..
Hon är ju dock bara 6,5 månad så vi får vänta några veckor till och se vad som händer, började mest fundera eftersom jag uppfattar att det har eskalerat lite igen..

Vi åker till Sverige och min familj på torsdag och så åker vi vidare till sambons familj i Jylland den 24 (ca 4 h körning.. :down:) och stannar där tills den 27.

Vi ska först fira med min familj (8 vuxna, 5 barn 0-4 år), sen hem och pust en dag, därefter firande med min mans familj (6 vuxna, 4 barn 0-6 år).

Jag hade hoppats att M skulle sovit bättre nu, dvs bara vaknat för mat och sen somnat om. Inte som nu att han bökar och stökar och behöver få nappen inpetad hundra gånger per natt. Därför vill jag inte sova borta mer än nödvändigt.

Kommer förresten det här bökandet gå över? Vi lät dottern sluta med napp vid den här åldern eftersom nätterna var så stökiga. Det gick jättebra. Men sen började hon suga på tummen istället :cautious:

Vi ska först fira med min familj (8 vuxna, 5 barn 0-4 år), sen hem och pust en dag, därefter firande med min mans familj (6 vuxna, 4 barn 0-6 år).

Jag hade hoppats att M skulle sovit bättre nu, dvs bara vaknat för mat och sen somnat om. Inte som nu att han bökar och stökar och behöver få nappen inpetad hundra gånger per natt. Därför vill jag inte sova borta mer än nödvändigt.

Kommer förresten det här bökandet gå över? Vi lät dottern sluta med napp vid den här åldern eftersom nätterna var så stökiga. Det gick jättebra. Men sen började hon suga på tummen istället :cautious:

Vill inte förstöra nåt hopp. Men stora sonen, 2,5 år stökar och bökar fortfarande. Tappar nappen, pratar i sömnen, sätter sig upp, snurrar 360grader. Och har alltid gjort. Lillebror är lugnare i sömnen, trots reflux.
Så jag tror det är väldigt individuellt.

• Gilla
Vill inte förstöra nåt hopp. Men stora sonen, 2,5 år stökar och bökar fortfarande. Tappar nappen, pratar i sömnen, sätter sig upp, snurrar 360grader. Och har alltid gjort. Lillebror är lugnare i sömnen, trots reflux.
Så jag tror det är väldigt individuellt.
Noooo :arghh:

Grannarna har en tjej som är jämnårig med vår dotter och hon började sova hela nätter i somras samtidigt som hon slutade med napp. 3 år gammal :eek:
Vår dotter har sovit hela nätter sedan 6 månaders ålder. Hon rör sig i sömnen och det händer nog att hon vaknar till men hon somnar om på egen hand.

Här kräks det oxå och åker hiss ibland på natten. Men besvärar mest mig. Hatar när man tar rena kläder och blir nerspydd direkt.

Imorgon går jullasset med denna familjen. Lille firar genom att för första gången lägga sig innan mig! Kom hem- ammade och han däckade. La honom i nästet och bara gick för att hinna göra så mycket som möjligt. Men han sover fortfarande!
Åker upp till min familj. Flyger imorgon och sover hos släkt i Umeå och sen tar vi bussen vidare på onsdag. Julen firas i timmerhus i fjällen:heart

Vi åker till Sverige och min familj på torsdag och så åker vi vidare till sambons familj i Jylland den 24 (ca 4 h körning.. :down:) och stannar där tills den 27.
Vi ska också åka långt (tar 4 timmar exkl. stopp) men som tur är inte på själva julafton. Segt att behöva resa den 24:e. Gillar den lille att åka bil?

Här kräks det oxå och åker hiss ibland på natten. Men besvärar mest mig. Hatar när man tar rena kläder och blir nerspydd direkt.

Imorgon går jullasset med denna familjen. Lille firar genom att för första gången lägga sig innan mig! Kom hem- ammade och han däckade. La honom i nästet och bara gick för att hinna göra så mycket som möjligt. Men han sover fortfarande!
Åker upp till min familj. Flyger imorgon och sover hos släkt i Umeå och sen tar vi bussen vidare på onsdag. Julen firas i timmerhus i fjällen:heart
Vad mysigt det låter att fira jul i timmerhus i fjällen. Då lär ni ha snö på julafton. Det verkar som att det finns risk att snön smälter bort här nere lagom till julafton :(.

Håller med :love:
Här är jag glad om det blir lite kallt så det klittrar lite ute :meh:
Jag är uppväxt i Halland, så jag är van vid milda och gråa julaftnar. Det är så tråkigt med slasket. I år ska vi fira i Uppsala och där är chansen relativt hög att julen är vit. Jag hoppas så :D.

• Gilla
Jag är uppväxt i Halland, så jag är van vid milda och gråa julaftnar. Det är så tråkigt med slasket. I år ska vi fira i Uppsala och där är chansen relativt hög att julen är vit. Jag hoppas så :D.

Bor i Stockholm och här är ungefär var 3e jul vit :D Prognosen i år säger att det ska snöa på julafton..

Vi ska också åka långt (tar 4 timmar exkl. stopp) men som tur är inte på själva julafton. Segt att behöva resa den 24:e. Gillar den lille att åka bil?
Om vi har flyt med trafiken kan vi göra det på 3,5 h utan stopp. Hon är som tur är helt ok att ha med i bilen och sover gärna. Planen är att köra lite innan hennes förmiddagslur som oftast är på 2,5-3 h så då hinner vi förhoppningsvis en bra bit. :) Alternativet är att köra hem till Kph på kvällen den 23 och sen köra härifrån (2,5 h) men då känns det mysigare och lättare att få en hel natts sömn i Sverige och ha julaftonsmorgon hemma hos mamma. :)

Vit jul sker ju i princip aldrig här i Danmark/Skåne, är glad om det inte regnar typ... :meh:

• Gilla

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Parfym
  • Secret Santa 2024