@Rosen-Knoppen åh fy, stackars dig och de små! Hoppas ni kryar på er fort, det låter jobbigt..
@hvala hehe beror på hur man ser det. Pumpen var ju knas igår men funkade begränsat enligt bergvärmesnubben jag pratade med (kudos till honom som måste ha plockat fram sin mest superduperpedagogiska sida, värmepumpar är inte min expertis).
Vid 04 går jag upp för att göra käk till knodd och hör hur det piper och vet direkt att det är "rött larm" på pumph*lvetet. Ner i källaren, noterar i bakhuvudet att det är ingen temperaturskillnad mellan källare/kök, sen ser jag att pumpen är överbelastad och definitivt har lagt av.
Upp igen, konstaterar att bebisen tokvrålar för han vill ha mat!!! Elementen är iskalla och termometern visar 14 nätta grader nere. Brukar diffa 2 grader mellan under- o övervåning så vi har legat och sovit i 12°....förklarar varför jag, hund och bebis har legat under samma duntäcke plus yllefilt utan att bli för varma.
Vid det här laget var bebis vansinnig och jag var så pass stressad att det bara var att kliva upp och börja elda och tända en helsikes massa värmeljus. 'Råkade' skicka ett paniksms till pumpkillen om läget där kl 04, typ som ett nödrop. Han var iaf schysst så han kom innan 08 och fixade, tydligen var det ett filter som var helt igensatt.
Plötsligt är huset varmare än nånsin! 18° är standard här vintertid men nu är det hör och häpna 20°! Svettas som en gris.
Efter den härliga starten på morgonen så har jag faktiskt haft en riktigt bra dag med knodd. Nu sover han och jag har precis käkat en bit kaka.
Ursäkta novellen men du frågade.
Önskar att jag hade kunnat sammanfatta svaret lika kortfattat o fint som
@Ray