Sommarföräldrar 2017 del 3

Men alltså, vad det rasar hår! Redan! Med dottern kom håravfallet mycket senare. Jag fick rensa duschavloppet idag för det rann undan så dåligt. Fiskade upp enorma mängder hår :eek: Till saken hör att badrummet är nyrenoverat (vi började använda det i slutet av juli), jag tvättar bara håret max 2 ggr/vecka och jag har redan rensat avloppet en gång i höst :eek:

Nu har jag gjort plommonpure som jag lagt i ett iskubsfack redo att frysa in. 3 månader och 3 veckor är han på tisdag och morsan laddar för fullt.:D

Han har fått dille på att sitta framåtvänd i bärselen. Gjorde ett undantag igår kväll typ 10 minuter och då vart han supernöjd. Samma idag, han har fått sitta korta stunder, först en gång på morgonen och nu gick han iväg med sambon till grannen för att fika. Kommer vi förstöra ryggen på honom alldeles när han är så liten? Tänker att det är pest eller kolera, han vill ju vara med men gallskriker om vi sätter honom inåt och mina axlar tar verkligen stryk av allt bärande.
Han är väldigt stark i både nacke och rygg annars men det står 5 månader i instruktionsboken.

Nu har jag gjort plommonpure som jag lagt i ett iskubsfack redo att frysa in. 3 månader och 3 veckor är han på tisdag och morsan laddar för fullt.:D

Han har fått dille på att sitta framåtvänd i bärselen. Gjorde ett undantag igår kväll typ 10 minuter och då vart han supernöjd. Samma idag, han har fått sitta korta stunder, först en gång på morgonen och nu gick han iväg med sambon till grannen för att fika. Kommer vi förstöra ryggen på honom alldeles när han är så liten? Tänker att det är pest eller kolera, han vill ju vara med men gallskriker om vi sätter honom inåt och mina axlar tar verkligen stryk av allt bärande.
Han är väldigt stark i både nacke och rygg annars men det står 5 månader i instruktionsboken.
Kan ni bära honom på ryggen? Eller höften i selen? Kag upplever vår son så pass stark i nacken att jag redan burit honom på ryggen hemma sedan han var 2,5 månader. Är lite skönare än att bära på magen och händerna är fria :)

Kan ni bära honom på ryggen? Eller höften i selen? Kag upplever vår son så pass stark i nacken att jag redan burit honom på ryggen hemma sedan han var 2,5 månader. Är lite skönare än att bära på magen och händerna är fria :)
Åh, det kanske man kan göra ja? Ska kolla i instruktionsboken! Är det snällare för dem att ha dem på ryggen än på magen? Han älskar som sagt att vara med och se sig runt, men det handlar om jättekorta stunder som han får sitta så.

Kul att läsa allas planer.
Jag är hemma till Juli och inskolning blir i januari 2018. Kommer jobba 4 tim/v nu efter jul. Känns helt ok och sparar lite dagar.
Pappan spånar på att Jobba 1 dag/v när han är hemma och det hade passat mig att inte jobba heltid direkt.
Jag vill inte byta jobb men är rätt trött på mitt schema som är mycket kvällar och helger.

Jag är inte riktigt klar över hur det ser ut i framtiden.
Men så som det ser ut nu börjar jag jobba 1dag/vecka från April.
Från Augusti börjar jag jobba 3dagar/vecka.
Mini börjar förskolan Januari 2019.

Men jag är inte riktigt säker på att är förskollärare jag vill göra föralltid. Jag vill nåt mer i livet. Så det finns ett sug att börja plugga igen.
Evt en 2årig master med inrikting mot barn och ungdomsvetenskap. Öppnar upp dörren för att jobba med barn i svåra livssituationer och jobba på tex röda korset , Unicef etc

• Gilla
Reactions: Ray
+ @Fritidsryttare
Jag tror inte ni ska prova att bära på höften redan. Barnet behöver vara väldigt stadigt för det. Jag började vid 6 mån med dottern som var väldigt stark och stadig och behövde ändå stötta henne med armen. Men det kanske varierar med vilken sele man har. Jag hade en Manduca.

Jag tror inte alls ni skadar honom med att bära framåtvänt kortare stunder. En stor anledning till att det inte rekommenderas att låta bebisen sitta framåtvänt är att det blir för mycket intryck. Man märker på bebisen när det blivit för mycket tycker jag, om man är observant på vad som händer och känner sitt barn.

Jag börjar jobba 5 mars (här i DK ska man ge besked om när man kommer tillbaka senast 8 veckor efter att barnet är fött..) Det jobbet jag har nu är där tyvärr ingen möjlighet för att jobba deltid.. Vi är hemma tillsammans båda två februari och sen är sambon hemma maj ut, eventuellt lite i juni också. Vi har sökt om plats from 1/5-18 men där är lång kö så blir glad om vi får det till juni och annars så får hon en lång inskolning. Känns tidigt med svenska mått att börja när hon är knappt 1 år men är ganska vanligt här. Får väl se, eventuellt kan jag kanske lägga lite semester i juni så vi kan sträcka det lite längre ifall hon inte känns redo.

Jag är ganska ambivalent omkring att börja jobba. Ena sekunden får jag lite panik över att det faktiskt är snart och känns som jag glömt typ allt omkring jobbet och undrar hur jag ska få ihop jobb, häst och tid med S. Nästa sekund är jag dödstrött på att gå här hemma och plocka undan hela dagarna..

Annars vill vi köpa hus och har möte med banken på måndag om ekonomi och evt. lån. Dyrt här omkring kph tyvärr men hoppas på att hitta något närmare stallet, ger mig lite llängre restid till jobbet men känns värt det. Dock kommer hon få några långa dagar på förskolan om vi båda ska pendla vilket känns lite sådär... :(

+ @Fritidsryttare
Jag tror inte ni ska prova att bära på höften redan. Barnet behöver vara väldigt stadigt för det. Jag började vid 6 mån med dottern som var väldigt stark och stadig och behövde ändå stötta henne med armen. Men det kanske varierar med vilken sele man har. Jag hade en Manduca.

Jag tror inte alls ni skadar honom med att bära framåtvänt kortare stunder. En stor anledning till att det inte rekommenderas att låta bebisen sitta framåtvänt är att det blir för mycket intryck. Man märker på bebisen när det blivit för mycket tycker jag, om man är observant på vad som händer och känner sitt barn.
Ok! Visste inte att man kunde bära på höften, går det i en BB? För oss känns ryggen alternativt framåtvänd på magen som bättre alternativ. :) Intrycken tror jag är det minsta bekymret med vår då vi nästan uteslutande bär hemma och sen tycker knodd att det är hur kul som helst ju mer han får se. Sambon kom tillbaka från grannen med knodd på magen och han skrattade rakt ut av förtjusning. :)

Ok! Visste inte att man kunde bära på höften, går det i en BB? För oss känns ryggen alternativt framåtvänd på magen som bättre alternativ. :) Intrycken tror jag är det minsta bekymret med vår då vi nästan uteslutande bär hemma och sen tycker knodd att det är hur kul som helst ju mer han får se. Sambon kom tillbaka från grannen med knodd på magen och han skrattade rakt ut av förtjusning. :)
Nej det går nog inte i en BB. Jag tycker höftbärande är den mysigaste positionen, men inte så ergonomiskt för bäraren. Barnet kan både se framåt och vända huvudet in mot bäraren, och bäraren kan hålla om barnet med armen för extra stöd.

Bild från google på hur det kan se ut
pr_20140408020244.jpg

Nej det går nog inte i en BB. Jag tycker höftbärande är den mysigaste positionen, men inte så ergonomiskt för bäraren. Barnet kan både se framåt och vända huvudet in mot bäraren, och bäraren kan hålla om barnet med armen för extra stöd.

Bild från google på hur det kan se ut
pr_20140408020244.jpg
Oj, nej det såg inte alls så ergonomiskt ut :crazy: Men mysigt :love:

Jag har frångått mina egna principer angående padda och bebis. Vet ju att ni är flera som tagit upp Babblarna här i tråden och jag får erkänna att de är helt beroendeframkallande även för vår kille. Han hatar verkligen att ligga på mage men om han får kolla på dem samtidigt så går det bättre, så nu får han titta på ungefär 1-2 avsnitt åt gången ett par gånger varje dag.

Nu rullas det för fullt från rygg till mage, och ibland vidare till rygg av bara farten. Nu måste jag verkligen tänka mig för med var och hur jag lägger ner M. Han bonkade i huvudet när han rullade tidigare idag och blev lite ledsen.

Jag känner mig också mer och mer säker på att han har komjölksallergi. Idag är det mycket magknip och småkräkningar, och huden är rödflammig trots att vi smörjer och smörjer. Vi har fått tid på barnläkarmottagningen 21/12.

Vad tråkigt med eventuell allergi @hvala , hoppas ni får svar på läkarbesöket. Här rullas ingenting alls, men det pratas massor (!!), fick be honom dämpa sig lite när vi pratade med farmor, noll effekt. ;)

Även om han inte rullar så har den lille rackaren lärt sig att förflytta sig lite i sidled ändå. När han ligger på mage så drar han sig fram och tillbaka och hit och dit för att nå olika saker. Idag fick han sikte på vattenkokaren där jag höll på att koka vatten.:grin:

Över lag är humöret stabilt på honom tycker jag, han fick följa med och släppa in hästar idag i snöoväder. Ungen är helt orädd och verkade tycka det var lajbans till och med, sambon blir väl galen om vi får en hästtokig till i familjen.;) Vi är själva i några veckor framöver då sambon fick vik på gamla jobbet över jul och nyår.
BVC-besök den 20/12, blir spännande att se hur stor han är. :)

Nu rullas det för fullt från rygg till mage, och ibland vidare till rygg av bara farten. Nu måste jag verkligen tänka mig för med var och hur jag lägger ner M. Han bonkade i huvudet när han rullade tidigare idag och blev lite ledsen.

Jag känner mig också mer och mer säker på att han har komjölksallergi. Idag är det mycket magknip och småkräkningar, och huden är rödflammig trots att vi smörjer och smörjer. Vi har fått tid på barnläkarmottagningen 21/12.

M kommer nog också rullar från rygg till mage vilken dag som helst, han övar och övar.

Vad tråkigt med allergi, man hade ju förhoppningen om att små syskon skulle slippa allergi. För visst har/hade väl din stora också MP-allergi? Vår stora äter från och med denna vecka helt vanlig kost. Dock får han inte dricka mjölk på förskolan ännu, hemma får han dricka 1/2glas mjölk, det håller vi på att öka sakta sakta. Men all lagad mat innerhåller mp nu.
Så nu är det vara jag som äter mp-fritt hemma, tills mini börjar med mat åtminstone.

Tråkigt med allergi @hvala!

Här rullas det inte heller, är ju mycket lättare att mamma/pappa vänder på en... :angel: Hon kan rulla från mage till rygg när vi kommer ihåg att öva det med henne men däremellan "glömmer" hon bort hur man gör.. :p Hon har inte helt knäckt koden med att om hon rullar så når hon nya saker.. Börjar dock flytta sig litegrann i sidled.

Hon har börjat få mat både till lunch och kvällsmat och hon bara äter och äter och äter :D. Ikväll fick hon detsamma som oss- fi pasta med kyckling, champinjoner och lök, hennes med bröstmjölk och finhackad och vår med grädde. Det var väldigt smaskens iaf!

M kommer nog också rullar från rygg till mage vilken dag som helst, han övar och övar.

Vad tråkigt med allergi, man hade ju förhoppningen om att små syskon skulle slippa allergi. För visst har/hade väl din stora också MP-allergi? Vår stora äter från och med denna vecka helt vanlig kost. Dock får han inte dricka mjölk på förskolan ännu, hemma får han dricka 1/2glas mjölk, det håller vi på att öka sakta sakta. Men all lagad mat innerhåller mp nu.
Så nu är det vara jag som äter mp-fritt hemma, tills mini börjar med mat åtminstone.
Ja storasyster var också allergisk men vi fasade in mjölk igen redan vid 1 år. Dock hon haft kvar refluxbesvär och medicineras för det sedan hon var 1,5. Vi håller på och trappar ner på medicinen nu, det verkar gå bra.

Om det visar sig att även M är allergisk ska jag se till att återinförandet av mjölk för honom får ta längre tid än för storasyster. Jag tror hon hade mått bra av att vara utan mjölk längre.

Ja storasyster var också allergisk men vi fasade in mjölk igen redan vid 1 år. Dock hon haft kvar refluxbesvär och medicineras för det sedan hon var 1,5. Vi håller på och trappar ner på medicinen nu, det verkar gå bra.

Om det visar sig att även M är allergisk ska jag se till att återinförandet av mjölk för honom får ta längre tid än för storasyster. Jag tror hon hade mått bra av att vara utan mjölk längre.

Ja det kan ju vara bra att vänta om man även har refluxbesvär. Det hade stora sonen också, fortfarande besvär då och då.
När han var 1 fick han fortfarande allergiska reaktioner på mjölken om han fick i sig av misstag.
Valde medvetet att inte provocera/introducera före 2år för jag när närmre 3 innan jag kunde äta mjölkprodukter igen (var också allergisk).
Kommer nog vänta länge med lillebror också.

Fröken har sedan någon vecka fått kläm på hur man vänder från rygg till mage, det har hänt innan med men mer av misstag tror jag. Lägger man henne på rygg hinner man knappt vända ryggen till innan hon ligger på mage känns det som. Hon vänder sällan tillbaka heller och efter en stund på mage blir hon frustrerad för att hon inte tar sig framåt, hjälper man till att vända tillbaka till ryggläge tar det inte lång stund innan hon ligger på mage igen. :grin: Hon jobbar hårt på sina krypskills men kommer än så länge inte speciellt långt men det känns som att det inte är så långt bort.

Först gick frysen sönder.
Idag torktumlaren. Efter lång kö fick jag beskedet att de måste ha inköpsdatum. Får sitta i kön igen.
Liten sov strejkar på natten. Trött och negativ och arg på allt är jag. God jävla jul.
.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar