Sommarföräldrar 2017 del 3

BVC idag, M är nu 15 veckor och väger 7930g, 66,8 cm lång och huvudmått 44 cm. Han växer så det knakar det lilla livet :)
Såg en annan mamma komma med en liten nyfödd och hon hade babyskyddet hängandes lätt på ena armen, själv kör jag tvåhandsfattning och lätt bakåtlutad stil när jag bär honom i babyskyddet :D:cool:

Våra grabbar är nästan precis jämna i storlek då! S vägde 7930 g och var 68 cm vid senaste besöket och då var han 14 veckor, nu blir han 16. Känner igen mig i tvåhandsfattningen där. :laugh:

Ni som kan tänka er hormoner men är oroliga för att minnet sviker kan jag tipsa om P-ring. Smidigt, känns inte vid sex (helt ok att ta ut en kortare stund också) och jag som mådde sjukt illa och kräktes på piller klarade ringen bättre.

Jag tänkte ge natural Cycles en chans. Körde på "säkra perioder" med exet i 5 år utan problem, sen med min nuvarande blev vid gravida på typ tredje dejten trots "säker" period. Laddade hem appen för ett helår typ veckan innan jag plussade, haha...

Har ni fått tillbaka mensen? Min lyser med sin frånvaro. Helammar än och saknar den INTE.

Ingen mens här men den lär väl dyka upp snart, jag ammar nämligen inget alls längre. (Total tuttvägran!) Har inte tänkt använda preventivmedel, bara använt p-piller en kort period och då blev jag KNÄPP av hormonerna. Vi har kört oskyddat/avbrutet i flera år. S var inte planerad men välkommen. Vi hade väl tänkt fortsätta på den linjen. :angel:

Min lilleputt ligger just nu och snackar järnet med figurerna i mobilen över skötbordet och är så uppspelt! Det är inte jag :banghead: Hela dagen bara sov och sov han, vaknade enbart för att äta. Nu var det färdigt med det uppenbarligen. Och dottern var svårnattad så jag kom i säng betydligt senare än jag hade önskat. Tur att jag kan sova ikapp dagtid. Men det är några timmar kvar till dess...

Skitnatt här också men sparkade mig ut på en gå/löprunda vid halv tio iaf, dagens bästa beslut då jag fortfarande är trött men iaf känner att jag gjort något idag och inte bara degat i soffan. :)
Mamma var här i helgen och hade med sig en IKEAbarnstol och S är överlycklig för att kunna sitta vid bordet tillsammans med oss :D och föräldrarna njuter av att äta med två händer tillsammans. Igår fick jag gjort lite bogvetegröt, blev något klumpig men det slank ner iaf och hon hade gärna ätit mer än den lilla portion jag tillät ;). Försökte också dricka lite vatten ur pipmugg, det var dock svårare. Eller hon tar fått om mugg och pip men mamman ser ju inte när där kommer vatten så svårt att veta hur mycket man ska , hälla, det mesta kom visst på utanför munnen :angel:...

Här var vi vakna och glada vid 04. Men fick sovmorgon till 9 så det var väl ok.
Hade en natt när han sov själv hela natten men nu är det plåster och kroppskontakt som gäller... Gosigt så det gör inte så mycket så länge han sover och inte viftar med händer och fötter.
Effektivt ridpass idag. En kvart var vad jag fick . En utmaning att lyckas få till hästen på den stunden men jag fick till det sista 8 volten- under ackompanjemang av en missnöjd kille... Tänkte att jag sjunger lite och rider tills missnöjet blir på allvar. Sen har han sovit sen vi kom hem och jag hann städa och dricka kaffe istället.

Vi har haft två lugna dagar här hemma.
Lille M är förkyld med slemmig hosta så i söndags kväll var vi till barnakuten och fick låna med oss en inhalator hem för att kunna inhalera koksalt för att lösa upp slemmet.
Nu är han bättre, men fortfarande lite gnällig och vill vara nära.
Storebror är hemma sjuk från förskolan. Bara med feber.
Sambon var rejält förkyld i helgen och var hemma i måndags och bestämde sig för att vara hemma idag också, så han verkligen mår bättre. Och för att avlasta mig med barnen.
Eftersom min förkylning har gått över i en bihåleinflammation.

Hela familjen hemma alltså.
Det har varit rätt mysigt faktiskt. Mys med film i soffan. Lite bullbak.
Leka med trolldeg osv.

• Gilla
Reactions: Ray
Kul att du lyckas rida lite igen @Ray. Hur gick det med ponnyn till dottern förresten?
Jag tror jag ska ge upp försöken med att rida när S är med, blir bara så besviken när det inte lyckas :(. Igår skulle jag precis sätta foten i stigbyglen när hon blev akut JÄTTEledsen så tårarna sprutade och inget dög i vagnen. Tur hästen har blivit härdad och bara står lös vid vagnen och väntar. Bara att dra av tränset och slänga in hästen i boxen och ta upp henne i selen där hon till sist lugnade sig igen så jag kunde få ut hästen i hagen igen. Men jag är sååå sugen på att få rida ordentligt och få rida för tränare igen! Fick precis meddelande om att hagkompisen haft feber sedan igår så passar väl med att min står med feber på torsdag när sambon är hemma igen och jag ha möjlighet att rida. :meh:

Krya på er @Rosen-Knoppen!

Har ni andra fått till några dagsrutiner än? Nu är ju visserligen S. typ äldst men tycker att vi hade några OK rutiner för ca 1 månad sedan men nu är allt upp och ner och det ända man kan räkna med är att hon somnar för kvällen vid 19.30-20 och att hon klarar typ max 2,5 h vakentid på dagen innan hon blir trött. När och hur länge vi sover ändrar sig från dag till dag. Lite frustrerande att läsa att vid 3-4 månaders ålder börjar där komma några fler fasta rutiner, jag tycker alla våra rutiner försvann när hon blev 3 månader :devil:.

Kul att du lyckas rida lite igen @Ray. Hur gick det med ponnyn till dottern förresten?
Jag tror jag ska ge upp försöken med att rida när S är med, blir bara så besviken när det inte lyckas :(. Igår skulle jag precis sätta foten i stigbyglen när hon blev akut JÄTTEledsen så tårarna sprutade och inget dög i vagnen. Tur hästen har blivit härdad och bara står lös vid vagnen och väntar. Bara att dra av tränset och slänga in hästen i boxen och ta upp henne i selen där hon till sist lugnade sig igen så jag kunde få ut hästen i hagen igen. Men jag är sååå sugen på att få rida ordentligt och få rida för tränare igen! Fick precis meddelande om att hagkompisen haft feber sedan igår så passar väl med att min står med feber på torsdag när sambon är hemma igen och jag ha möjlighet att rida. :meh:

Har ni andra fått till några dagsrutiner än? Nu är ju visserligen S. typ äldst men tycker att vi hade några OK rutiner för ca 1 månad sedan men nu är allt upp och ner och det ända man kan räkna med är att hon somnar för kvällen vid 19.30-20 och att hon klarar typ max 2,5 h vakentid på dagen innan hon blir trött. När och hur länge vi sover ändrar sig från dag till dag. Lite frustrerande att läsa att vid 3-4 månaders ålder börjar där komma några fler fasta rutiner, jag tycker alla våra rutiner försvann när hon blev 3 månader :devil:.

Vi har en del dagsrutiner men det blir ju tack vare storebror.
Mer rutiner än vad jag hade med storebror när han var 7veckor.
Lillebror får liksom bara hänga med och har per automatik anpassat sina sov och ät tider.

Tyckte storebrors rutiner blev lite upp och ner där vid 3-4månader när han utvecklades så mycket.
Har alltid tyckt att rutinerna förändrats under utvecklingsfaserna

@MalanMjöl våra rutiner beror, precis som hos @Rosen-Knoppen, på storebror. V får hänga med i selen, somnar för kvällen runt kl 21-22. Ibland vaknar han en vända mitt i natten runt 3-4 och håller låda en timma. På morgonen hänger han med och lämnar storebror på dagis, sen åker vi hem och sover tupplur innan det är dags för hämtning.

@Rosen-Knoppen låter jobbigt (men också mysigt) att familjen är sjuk. Hoppas ni kryar på er fort :).

Jag tycker vi har ganska stadiga rutiner just nu. M vaknar någon gång mellan 6-7, äter frukost kring 7-8 och håller sedan igång tills vi går till förskolan vid 8.30. Oftast bajsar han en eller två gånger på morgonen, mellan 6-10. Under dagen och kvällen äter han var 3:e-5:e timme. På eftermiddagen och kvällen sover han ofta mycket. Kvällens sista matning brukar ske mellan 19-22. Han äter en gång på natten, vanligtvis någon gång kring 3-4. Vanligtvis somnar han om lätt efteråt, i natt var ett undantag.

Jättekul att rida! Men jag är nöjd med att inte ha någon egen. Om.jag vill rider jag och annars kan jag låta bli ... Inget ansvar eller press.
Tittar på en ponny igen i helgen. Hoppas det är ponnyn med stort P. Svårt...
Rutiner... Liten vaknar 2-4 ggr på natten och vi kliver upp mellan halv 8 och nio. Sen sover han gärna en liten stund redan efter frukost. I övrigt finns ingen rutin- det beror på vad vi gör. Jag söker ingen rutin heller. Det blir som det blir och jag blir mindre frustrerad om jag tar var dag för sig.

Ingen mens här men den lär väl dyka upp snart, jag ammar nämligen inget alls längre. (Total tuttvägran!) Har inte tänkt använda preventivmedel, bara använt p-piller en kort period och då blev jag KNÄPP av hormonerna. Vi har kört oskyddat/avbrutet i flera år. S var inte planerad men välkommen. Vi hade väl tänkt fortsätta på den linjen. :angel:
Haha som vi... vi tänkte börja försöka med syskon om ett år har vi sagt. Jag längtar inte efter att vara gravid igen. Men vi slarvar ju nu och hoppas att amningen skyddar.

Blir det tidigare så blir det men inte supersugen på ny graviditet inom kort.

Ni som kan tänka er hormoner men är oroliga för att minnet sviker kan jag tipsa om P-ring. Smidigt, känns inte vid sex (helt ok att ta ut en kortare stund också) och jag som mådde sjukt illa och kräktes på piller klarade ringen bättre.

Jag tänkte ge natural Cycles en chans. Körde på "säkra perioder" med exet i 5 år utan problem, sen med min nuvarande blev vid gravida på typ tredje dejten trots "säker" period. Laddade hem appen för ett helår typ veckan innan jag plussade, haha...

Har ni fått tillbaka mensen? Min lyser med sin frånvaro. Helammar än och saknar den INTE.

Ingen mens i sikte här och den får gärna hålla sig borta ett tag till. Jag helammar i princip fortfarande men har börjat med lite riktig mat. Hon har fått prova lite fruktpureér men det handlar ju om max 1 ml om dagen och jag tror inte hon får i sig så mycket, hon öppnar knappt munnen när skeden kommer. :p Oboy verkar som det är helt okej och igår provade vi potatismos och det var nog bäst hittills.

Vi kommer nog inte köra med något preventinmedel, möjligen kopparspiral då jag inte vill använda hormoner. Med tanke på att fröken är IVF-barn så känns det inte jättetroligt att jag kommer att bli gravid spontant och jag har inget emot en till även om jag inte är så sugen på att vara gravid. :p

Vi hade lite rutiner, till exempel sova middag runt 11 och vara vaken från 16 till sovdags med några powernaps men de försvann för några veckor sedan. För mig är det lite skit samma med rutiner på dagarna men hon har blivit lite svårnattad på kvällen och är ofta jättepigg vid midnatt när jag ska gå och sova... Jag får väl vara glad att hon fortfarande sover hela nätter. :laugh:

Vi hade lite rutiner, till exempel sova middag runt 11 och vara vaken från 16 till sovdags med några powernaps men de försvann för några veckor sedan. För mig är det lite skit samma med rutiner på dagarna men hon har blivit lite svårnattad på kvällen och är ofta jättepigg vid midnatt när jag ska gå och sova... Jag får väl vara glad att hon fortfarande sover hela nätter. :laugh:

Vi har en del dagsrutiner men det blir ju tack vare storebror.
Mer rutiner än vad jag hade med storebror när han var 7veckor.
Lillebror får liksom bara hänga med och har per automatik anpassat sina sov och ät tider.

Tyckte storebrors rutiner blev lite upp och ner där vid 3-4månader när han utvecklades så mycket.
Har alltid tyckt att rutinerna förändrats under utvecklingsfaserna

Låter som S inte är den enda som vänder upp och ner på rutinerna omkring 3 månaders ålder.. Jag hoppas snart hon hittar dom igen, och går tillbaka till 1-2 uppvak om natten! :cautious:

Rutiner och rutiner... generellt följer S samma ät- och sovklocka men den rubbas om han exempelvis har magknip eller blir överstimulerad/övertrött. :p

Kliver upp 8-9. Leker, äter, sover ~45 min och så börjar det om. Hela dagen rullar på i ganska exakt 2-timmarscyklar. Pyjamas vid 19, somnar i spjälsängen för natten runt 20-21. Vaknar vid 5-6, får flaska, rapas och somnar om, vaknar igen vid 7-8 och då får han flaska och komma upp i våran säng. Då brukar jag försöka draaaa uuuut på att kliva upp. :D Saknar liggamningen som tusan, det var verkligen bekvämt att bara byta bröst och somna om, istället för att kliva upp och blanda ersättning. Blev längre sovmorgnar då! :angel:

Det fungerar för oss, det är ju S som sätter rutinerna. Ibland äter han varje timme och mindre mängd istället, typ när han vaknar och igen innan han somnar. Ibland sover han så länge som 1,5 h men det är sällan. :nailbiting:

Vi har en enda fast rutin varje dag och det är att han vaknar runt 04. Den håller han hårt på. Just nu ligger han och leker järnet på min mage, vi vill inte ha honom i nestet för då väcker han hela huset med sitt gnäll. Är så trött...

Vi har en enda fast rutin varje dag och det är att han vaknar runt 04. Den håller han hårt på. Just nu ligger han och leker järnet på min mage, vi vill inte ha honom i nestet för då väcker han hela huset med sitt gnäll. Är så trött...

Brukar han somna om så småningom?

Här vaknades det kl 5. Åt, rapade och nu inväntar vi sovtåget... hoppas det kommer. :nailbiting: Han ligger och snackar i nestet i spjälsängen men låter tröttare o tröttare. Vägrar tända lampor när han vaknar vid denna tiden, tänder mobillampan och vänder den ner i madrassen så den bara ger ett svagt sken. Det hjälper, tror jag! :up:

Vi hade en sån natt inatt. Första gången han var vaken en längre stund under natten. Vaknade vid 03 och somna inte om förrens 04någonting :banghead:
Han och stora sonen har varit vakna i omlott hela natten..

Även här hade sonen en vaken timme mellan kl 3-4 någonting. Han är supermysig då och somnar om fint efter ett tag, men jag hade hellre haft den mysiga stunden på dagen istället ;).

Idag fyller maken 30. Det firar vi med att sonen är snorig och hemma från dagis. Han hade nog kunnat gå, för han är pigg och har ingen feber, men han kan lika gärna vara hemma och mysa istället. Tänker ge mig ut en sväng till stan sedan och inhandla lite blommor och något gott att äta till ikväll. Vi firar maken med stora familjen på lördag, men lite vill vi fira ikväll också :).

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar