Sommarföräldrar 2017 del 3

Ha ha, somnar om, I wish. :p 03.30-07.30 höll han låda, pigg som en mört... Finns inte en chans att få honom att somna. Jag tog första passet till 05, sen tog sambon över till 06 och efter det var det bara att kliva upp. Vi har försökt det mesta, lägga honom senare på kvällen, låta honom ligga i nestet (inom rimliga gnällgränser givetvis), han vaknar ändå punktligt som en klocka... De dagar han varit extrempigg som igår med typ 8 timmars vakentid utan direkt vila tänker man ju att han ska sova som en sten natten igenom men nä... Bara att gilla läget och somna tidigt.

Förstår att det är tungt att bära på babyskydd + nästan 8 kg bebis :). Tycker redan att babyskyddet är sjukt jobbigt att kånka på, och då väger sonen dryga 5 kg.
Ja och man är inte i topptrim efter graviditeten heller precis.. undviker så mkt det går att bära honom i babyskyddet men ibland måste man ju.
Vi ska ha dop på lördag och jag är ganska nöjd med att det är hans fadder och inte jag som ska stå med honom i famnen under hela ceremonin :p.
(Kommer så klart avlasta henne om det blir alltför tungt eller han blir ledsen)

Vi har väl fått in hyfsade rutiner men misstänker att de kommer hinna brytas/ändras både en och tre gånger.

Ibland vaknar han runt 5-6 och får mat och ny blöja (byter i sängen, har hittills aldrig bajsat under natten) för att sedan somna om, oftast vaknar han runt 7:30-8. Då är det blöjbyte och mat, sen brukar jag lägga honom i nästet på skötbordet (blir höga kanter så att han inte kommer någon vart) med en leksak medans jag duschar och styr upp mig själv.

Efter ett par timmar är det mat igen och sen brukar han sova förmiddag ett lite längre pass på 1-1,5 h om vi inte är iväg på något. Resten av dagen äter han ca var tredje timme och sover kortare pass (30 min) ett antal gånger.

Kvällstid är han oftast vaken och jättepigg, pratar och viftar som bara den. Brukar släcka ner, byta till pyjamas och försöka få honom att tagga ner och somna i nästet i soffan runt 20-21, ibland lyckas det men oftast inte. 22-22:30 går vi och lägger oss, han får en flaska mat och brukar somna under tiden han äter, sedan lägger jag honom i nästet i spjälsängen som står precis intill sängen. Nattningen är för det mesta lugn men nån dag då och då så blir han lite hyperaktiv och övertrött och då tar han inte flaskan så då brukar man få vänta ut honom genom att ge nappen och bara sitta i mörkret en stund, eller ge honom nåt sövande ljud typ rasslande makaroner (pappa rör med handen i makaronpaketet :D:up:) eller dammsugaren. Ibland kan han vara lite orolig när man lagt ner honom och man får peta in nappen några ggr men ofta sover han gott.

Bajsar gör han en eller två ggr om dagen men sällan under tiden vi är iväg på saker, han behöver liksom lugn och ro för att koncentrera sig verkar det som :D.
När vi är iväg på grejer blir ju ”rutinerna” lite rubbade men han är ganska cool och glad för det mesta, gillar att sitta i knät och bara titta på saker och folk. Blir han trött så somnar han helt enkelt där han är och i bilen sover han oftast om det inte är en väldigt kort åktur.

Ja och man är inte i topptrim efter graviditeten heller precis.. undviker så mkt det går att bära honom i babyskyddet men ibland måste man ju.
Vi ska ha dop på lördag och jag är ganska nöjd med att det är hans fadder och inte jag som ska stå med honom i famnen under hela ceremonin :p.
(Kommer så klart avlasta henne om det blir alltför tungt eller han blir ledsen)
Här räddar selen mig oftast ur sådana situationer :). Supersmidigt när jag lämnar stora pojken på dagis eller handlar. Vet inte hur jag hade orkat med vardagen annars.

Katastrof natt.. eller nää.. inte ens det kan beskriva natten. Är så obeskrivligt trött att jag bara bröt ihop och grät när storebror fick för sig att vi skulle gå upp 05.30. Då hade vi inte kommit i säng förens 01 för att lillebror stöka. Sen vaknat 02, 02.30, 03.45, 04.30,05. Och sambon behövde åka hemifrån 06 för att åka till jobbet.

Hade bestämt att träffa en vän idag när sonen ska gå till förskolan första gången den här veckan. Har inte träffat nån eller gjort nåt på 3veckor av alla förkylningar. Så nu slits jag mellan dilemmat: träffa kompisen och få vara vuxen ett tag eller va hemma (igen) och ta igen sömn. Sambon måste jobba sent ikväll så jag får ingen avlastning under kvällen heller.

Just nu vill jag bara skrika och gråta och agera som om jag vore 4år och inte får som jag vill.

Katastrof natt.. eller nää.. inte ens det kan beskriva natten. Är så obeskrivligt trött att jag bara bröt ihop och grät när storebror fick för sig att vi skulle gå upp 05.30. Då hade vi inte kommit i säng förens 01 för att lillebror stöka. Sen vaknat 02, 02.30, 03.45, 04.30,05. Och sambon behövde åka hemifrån 06 för att åka till jobbet.

Hade bestämt att träffa en vän idag när sonen ska gå till förskolan första gången den här veckan. Har inte träffat nån eller gjort nåt på 3veckor av alla förkylningar. Så nu slits jag mellan dilemmat: träffa kompisen och få vara vuxen ett tag eller va hemma (igen) och ta igen sömn. Sambon måste jobba sent ikväll så jag får ingen avlastning under kvällen heller.

Just nu vill jag bara skrika och gråta och agera som om jag vore 4år och inte får som jag vill.
åh fy! Lider verkligen med dig. Förstår att du vill träffa din vän, men om jag hade varit i din sits hade jag tagit igen sömn. Jag har å andra sidan ett stort sömnbehov så jag hade inte klarat av att gå runt på så lite sömn, framförallt inte om maken hade varit borta så länge under dagen.

Fy fasen, stackare. Jag röstar också för att ta igen förlorad sömn.

• Gilla
Reactions: Ray
Det blev träffa vän. Resonera som så att hon ger mig så mycket bra energi, som jag behöver för att inte bli helt knäpp. Tar mig och lillebror och lägger och samtidigt som storebror i vår säng och sover tidigt, vid 19 när han ska nattas.

Åh typiskt.. Här har vi nu en snorig storebror med 39° feber. Han är dock vid gott mod och leker, sover, äter och dricker bra.
Men är SÅ orolig att lillebror ska bli smittad. Tänk om det är RS.
Han är dock precis som vanligt och skulle han ha blivit smittad hade han antagligen redan blivit det.

Känns ju helt omöjligt att skydda dem från smitta när man har ett äldre syskon på förskola...

Dottern är hos sin farmor och farfar och sover över där, och min man tar M i natt. Det känns helskumt, så tomt. Det brukar annars vara att jag delar sovrum med två mammiga barn och min man sover ensam. Dottern vill bara sova med mig och tröstas av mig. M har börjat göra skillnad på oss och föredrar helt klart mig. Det är ju inte så konstigt eftersom vi hänger ihop så mycket. I vilket fall ska det bli skönt att slippa stånkbebis i natt :D

Vi har varit uppe hos svärisarna i några dagar, åker hem imorgon. Svärmor älskar knodd mer än mig tror jag så har fått massa avlastning, t.o.m kunnat rida ordentligt ett par gånger på egen hand.

Idag tog de honom när han vaknade 03.30 som vanligt så vi fick sova ända till 07, helt otroligt skönt.
Han fortsätter att utvecklas med raketfart och har blivit en väldigt glad och nöjd liten bebis, han skrattar och pratar för fullt (ärvt av sin morsa, tror jag). Han börjar bli rätt mammig, i morse kom jag ner i köket och mötte en halvnöjd bebis, men så kom han till mig och blev genast jätteglad. :love::love:

Vi har varit uppe hos svärisarna i några dagar, åker hem imorgon. Svärmor älskar knodd mer än mig tror jag så har fått massa avlastning, t.o.m kunnat rida ordentligt ett par gånger på egen hand.

Idag tog de honom när han vaknade 03.30 som vanligt så vi fick sova ända till 07, helt otroligt skönt.
Han fortsätter att utvecklas med raketfart och har blivit en väldigt glad och nöjd liten bebis, han skrattar och pratar för fullt (ärvt av sin morsa, tror jag). Han börjar bli rätt mammig, i morse kom jag ner i köket och mötte en halvnöjd bebis, men så kom han till mig och blev genast jätteglad. :love::love:
Så härligt med så hjälpsamma svärisar. Måste ha varit helt underbart att få sova lite extra :D.

Åh typiskt.. Här har vi nu en snorig storebror med 39° feber. Han är dock vid gott mod och leker, sover, äter och dricker bra.
Men är SÅ orolig att lillebror ska bli smittad. Tänk om det är RS.
Han är dock precis som vanligt och skulle han ha blivit smittad hade han antagligen redan blivit det.

Känns ju helt omöjligt att skydda dem från smitta när man har ett äldre syskon på förskola...
Åh så trist. Hoppas att den lille slipper. Men rs brukar väl inte komma förrän senare? Förhoppningsvis är det något annat den store drabbats av :).

Vi har också blivit sjuka. Storebror har snorat i några dagar och jag hade feber inatt. V är lite rosslig men verkar vara lindrigt drabbad än så länge.

Igår kväll var jag på AW/pokerkväll på jobbet i ca 4 h. Roligt att räffa kollegorna igen och barnet hade varit snällt men mina tuttar var mindre nöjda och barnet satt och somnade med flaskan i munnen när jag kom hem så amningen kom helt ur fas. :crazy: Jag hade även utsläpp i stallet idag vilket resulterade i 4 h till utan amning, fick i alla fall ena bröstet tömt när jag kom hem. Nu väntar jag på att hon ska bli hungrig igen så det andra och så blir tömt. :p

Idag hyrde vi bil och var på IKEA för första gången med bebis. Knökfullt, fi farao vad dumt att åka dit en lördag eftermiddag. :laugh: Men vi var effektiva, plockade allt vi skulle ha (och inte ha), zick-zackade bland alla kundvagnar/barnvagnar och var ute på mindre än 30 min. S var nöjd och storögd i selen, blev hungrig lagom tills vi packat in allt i bilen. :up:

@Rhinos

Ja, det är nog fel säsong för rs. Men man blir ju nojig.
Storebror var dessutom uppe på 40° feber igår kväll innan han fick en Alvedon inför natten. Men han vaknade idag, pigg som en mört men ännu snorig och lite febrig, men inte alls så hög feber som igår. Imorgon skulle jag tro att han är feberfri.
Lillebror har blivit lite rosslig men ingen feber och han äter som han ska, så han verkar klara sig utan att bli sjuk denna gång.

Hoppas ni kryar på er!

Vi höll namngivningfest igår. Det gick Ok bortsett från att hon för första gången blev jätteledsen om hon kom över till någon annan än mamma/pappa. Jag var tvungen att gå ut med henne en gång för att hon skulle lugna ner sig igen.
Tinade upp och låg på magen i morbrors armar ett bra tag lagom till alla skulle hem. ;)

Äntligen hemma från Norrland. Knodden har varit så himla himla duktig måste jag säga. Han låg helt lugnt och snällt i babyskyddet hela vägen ner tills det var cirka 8 mil kvar, då började han knorra lite men det är ju verkligen inte konstigt. Vi stannade några gånger men då han sov så gott så blev det bara korta stopp.

Trots maratonvilan igår så sov han som vanligt, dvs somnade kl 20 och vaknade 04.. Ska inte klaga alls efter gårdagen utan är glad att vi fick sova nåt alls.
Han är dock lite snuvig, vi kom hem till ett totalt nedkyld hus igår, strömmen hade gått av nån anledning så vi hade 15 grader inne... Nu eldas det för fullt och dagen får spenderas framför brasan eftersom regnet vräker ner utanför.

Mina bröst börjar sina rejält, tråkigt nog. Har låtit knodd amma så mycket han bara velat de sista dagarna för att försöka få igång det, och pumpat däremellan, men det händer typ inget. Kunde pumpa ut 90 ml i morse iaf när brösten vilat sen igår kväll. Höger tutte som producerar mest mjölk behövde vila lite för den var jätteöm efter all amning och pumpning.
Med tanke på att jag inte tänkt amma alls från början så ska jag väl vara nöjd som har kunnat hålla igång det i 9 veckor men det känns ändå lite vemodigt.

Vi har ju oxå varit Norröver men tog flyget. Gick på det hela taget bra. Trött kille nu i helgen sen vi kommit hem. Trodde natten nu mot måndag skulle bli jobbig men han har bara ätit och sovit till 8 i morse- i nestet dessutom. Så skönt att sova lite själv....

Hittat ponny att ha på prov en liten tid så nu kommer det bli mer stalltid framöver och mindre pengar. En cool märr med lite väl mycket fart egentligen. Men ungen får ju lära sig rida tänker jag.
Idag är det dags för vaccinering. Inte kul. Vi laddar med soffmys och brasa...

Ang amning så trodde ju inte jag att det skulle fungera så bra som det gör! Liten får flaska om jag är borta och han blir hungrig men i övrigt håller han sig nöjd faktiskt ! Pumpar inte alls- tyckte inte om det sist...Så det blir ersättning på flaskan. Ofta äter han inte så mycket så han är alltid hungrig när han får bröstet sen.
Lider lite mer er som har små storasyskon. Tufft med två som vaknar på nätterna. tur det är en rätt kort period ändå! Jag har ju periodvis tyckt det känns jobbigt och synd att ha så långt mellan syskonen men det är skönt oxå...

Vi har ju oxå varit Norröver men tog flyget. Gick på det hela taget bra. Trött kille nu i helgen sen vi kommit hem. Trodde natten nu mot måndag skulle bli jobbig men han har bara ätit och sovit till 8 i morse- i nestet dessutom. Så skönt att sova lite själv....

Hittat ponny att ha på prov en liten tid så nu kommer det bli mer stalltid framöver och mindre pengar. En cool märr med lite väl mycket fart egentligen. Men ungen får ju lära sig rida tänker jag.
Idag är det dags för vaccinering. Inte kul. Vi laddar med soffmys och brasa...

Ang amning så trodde ju inte jag att det skulle fungera så bra som det gör! Liten får flaska om jag är borta och han blir hungrig men i övrigt håller han sig nöjd faktiskt ! Pumpar inte alls- tyckte inte om det sist...Så det blir ersättning på flaskan. Ofta äter han inte så mycket så han är alltid hungrig när han får bröstet sen.
Lider lite mer er som har små storasyskon. Tufft med två som vaknar på nätterna. tur det är en rätt kort period ändå! Jag har ju periodvis tyckt det känns jobbigt och synd att ha så långt mellan syskonen men det är skönt oxå...
Mina hormoner har fått frispel tror jag för nu när knodd blivit så lugn och snäll sista veckan så börjar jag verkligen längta efter en tvåa... Från att aldrig vilja ha barn till att vilja ha två... Sambon har eventuellt en förändring på g på jobbfronten och i så fall skulle det underlätta ifall vi väljer att skaffa syskon. Det är inte aktuellt i nuläget ändå men 2 år mellan dem tycker jag är rätt lagom. Kommer ju gå på knäna i några år men sen är det gjort tänker jag, har det hellre överstökat för gott än att jag delar upp det. Så känner jag nu iaf men det lär ju ändra sig tusen gånger till innan det är dags.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar