Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag blivit klappad på magen för första gången, av en kollega. En annan (mycket avlägset bekant) kollega kommenterade samma mage. Gud vad det kändes märkligt. Jag har varit så förskonad tidigare och tänkt att jag har en ovanligt hänsynsfull omgivning, men det hade nog bara att göra med att magen inte synts så tydligt förrän nu. :meh: Det här med att ens kropp blir allmän egendom bara för att man bär på ett barn... INTE något jag uppskattar. Även om folk säger snälla saker.

Jag råkade också ut för en kollega som gjorde det när hon fick veta. Var väldigt lustigt samtidigt gjorde hon det nästan som en kram av glädje så fick typ en chock. :p

Efter det har en kompis känt efter hon frågade och mamma har känt också efter hon frågat varje gång. :)

Jag berättade förresten för en av mina närmsta kollegor nu om den andra kollegans kommentar om min tydligen jättestora mage. Men hon tyckte att jag var löjlig som reagerade och hon tyckte det var fånigt att reagera när någon säger att man är stor eftersom det är en naturlig följd att man blir stor när man blir gravid. Klart magen växer, men att kommentera på ett sånt sätt? Man blir stor när man äter mycket och fel mat också, men det är väl inget man säger?
Äsch, blev bara ledsen över min närmsta kollegas svar, är säkert extra känslig nu med. Längtar tills jag få gå hem!

Hela jag bara ryser när jag läser, "klappa på magen" och att folk gör det! Har hänt mig två gånger hitintills, en gång i vecka 10, när det absolut inte syntes, och en gång förra veckan. Fy fan, jag hatar det! Det är SÅ respektlöst att bara göra det utan att fråga innan!!!

Ja! Och man blir alldeles ställd och kommer såklart inte på nåt bra sätt att markera på, utan bara tar det. Tänk om jag skulle börja tafsa på nån gubbes ölmage bara sådär. :mad:

Jag har blivit klappad på magen av två familjemedlemmar utan någon fråga först. Ena försynt, tvekande, så jag skulle ha möjlighet att sätta stopp. Så det var okej. Den andra däremot rakt på, och nästan klämde :mad: Träffar däremot den personen väldigt sällan, så valde att inte säga någonting. Hon är så försynt i vanliga fall, så blev så chockad :o:p
Sen två vänner, som båda har frågat först :)
Sambon klappar fritt, men det först efter att jag har förklarat att han får klappa och känna när han vill :love:

Ja, partner får klappa obegränsat förstås. Det är ju en annan sak. :)

Jag berättade förresten för en av mina närmsta kollegor nu om den andra kollegans kommentar om min tydligen jättestora mage. Men hon tyckte att jag var löjlig som reagerade och hon tyckte det var fånigt att reagera när någon säger att man är stor eftersom det är en naturlig följd att man blir stor när man blir gravid. Klart magen växer, men att kommentera på ett sånt sätt? Man blir stor när man äter mycket och fel mat också, men det är väl inget man säger?
Äsch, blev bara ledsen över min närmsta kollegas svar, är säkert extra känslig nu med. Längtar tills jag få gå hem!

Jag tycker inte alls att du överreagerar. Precis som tafsandet så är ju det här eviga kommenterandet en spegling av föreställningen att en gravid kvinna är allmän egendom. Jag tycker inte man ska kommentera kroppar, PUNKT, gravida eller inte. Min kropp är min och ingen jävel ska tycka nåt om den! Tyck nåt om din egen kropp om det nu är så viktigt!

Jag tycker inte alls att du överreagerar. Precis som tafsandet så är ju det här eviga kommenterandet en spegling av föreställningen att en gravid kvinna är allmän egendom. Jag tycker inte man ska kommentera kroppar, PUNKT, gravida eller inte. Min kropp är min och ingen jävel ska tycka nåt om den! Tyck nåt om din egen kropp om det nu är så viktigt!

Kollegan kom förbi nu och försökte förklara sig, att hon tyckte det är ok att hon säger att en som är gravid har fått fin mage. Och jag försökte förklara att alla kanske inte gillar det, och då är det bättre att inte säga ngt alls. Och då svarade honom, "ska man låtsas som det regnar då?" Nej svarade jag, men det finns ju annat att säga. Äsch, det gick liksom inte in. Vissa saker går inte att föreställa sig när man inte varit gravid innan, hur man reagerar på vissa saker.

Kollegan kom förbi nu och försökte förklara sig, att hon tyckte det är ok att hon säger att en som är gravid har fått fin mage. Och jag försökte förklara att alla kanske inte gillar det, och då är det bättre att inte säga ngt alls. Och då svarade honom, "ska man låtsas som det regnar då?" Nej svarade jag, men det finns ju annat att säga. Äsch, det gick liksom inte in. Hon har aldrig varit gravid, och kommer inte att bli. Det ligger säkert nått i det med då.

Jösses, att det ska vara så svårt. Jag förstår inte varför man måste kommentera någons UTSEENDE över huvud taget. Säg grattis och fråga personen mår, är ju ett tips? Varför är det så viktigt att just kommentera magen?

Kommentarer kommer också ofta från folk som man inte alls står nära. Då blir det ännu konstigare. Det är som att folk aldrig har hört talas om begreppet integritet.

Jösses, att det ska vara så svårt. Jag förstår inte varför man måste kommentera någons UTSEENDE över huvud taget. Säg grattis och fråga personen mår, är ju ett tips? Varför är det så viktigt att just kommentera magen?

Kommentarer kommer också ofta från folk som man inte alls står nära. Då blir det ännu konstigare. Det är som att folk aldrig har hört talas om begreppet integritet.

Kan bara hålla med! Att det ska vara så svårt...!

Snubben i kiosken jag hämtade ut ett paket från förra veckan kommenterade magen bara sådär. Ett "Oj, nu är det inte långt kvar va?" Vilket jag svarade med "nja, 6 veckor kvar ändå" och då sa han "Jaha, men du är ju himla stor". Eh... NÄ? Sa till honom att magen växer precis som den ska och tog mitt paket och gick. Folk blir så jäkla dumma i huvudet så fort en gravid är i närheten. Det är precis som att man MÅSTE kommentera någonting och när de inte vet vad de ska säga så blir det alltid något om att man är tjock eller stor eller för den delen liten. Det finns tusen andra saker att prata med en gravid om men icke, magen (och kroppen) ska alltid bedömas.

(vet för övrigt inte hur många gånger jag fått frågan om hur mycket jag gått upp nu, den har börjat komma så här på slutet... Vad fan spelar det för roll?)

Är inte mycket jag gnäller på graviditeten MEN att vara sjuk, allergisk OCH gravid är inget roligt.
Fick knappt luft häromkvällen dels pga allergi och irriterade luftrör och sen hjälpte det inte till att Knodden hjälpte till att pressa ihop lungorna underifrån. Just då undrade jag vad jag hade gett mig in på och hur tusan jag skulle orka 3 månader till.

Snubben i kiosken jag hämtade ut ett paket från förra veckan kommenterade magen bara sådär. Ett "Oj, nu är det inte långt kvar va?" Vilket jag svarade med "nja, 6 veckor kvar ändå" och då sa han "Jaha, men du är ju himla stor". Eh... NÄ? Sa till honom att magen växer precis som den ska och tog mitt paket och gick. Folk blir så jäkla dumma i huvudet så fort en gravid är i närheten. Det är precis som att man MÅSTE kommentera någonting och när de inte vet vad de ska säga så blir det alltid något om att man är tjock eller stor eller för den delen liten. Det finns tusen andra saker att prata med en gravid om men icke, magen (och kroppen) ska alltid bedömas.

(vet för övrigt inte hur många gånger jag fått frågan om hur mycket jag gått upp nu, den har börjat komma så här på slutet... Vad fan spelar det för roll?)

Det är väl en effekt av ojämställdheten i samhället i övrigt - kvinnans kropp är allmän egendom. Är det inte killar som busvisslar eller "bedömer" unga tjejers kroppar så är det tanter och gubbar som tar sig friheter med gravidmagar. Ständigt denna bedömning och detta behov att verbalisera sina tankar. Så sjukt tröttsamt!

Huh vilken vecka, tycker det börjar bli tungt nu! Så här trött har jag nog aldrig känt mig, hela kroppen känns tung.

Annars så gjorde jag glukosbelastningen i veckan och värdena såg bra ut. Dock var mitt järnvärde alldeles för lågt så nu är det järn, järn, järn som gäller! Hoppas jag piggnar till efter lite järnpåfyllning eller att detta bara är en dipp för nu orkar jag inte många knop.

Nu gör jag helg och ska pussa på min fina man. Vecka 30 på måndag, helt galet :love:

Huh vilken vecka, tycker det börjar bli tungt nu! Så här trött har jag nog aldrig känt mig, hela kroppen känns tung.

Annars så gjorde jag glukosbelastningen i veckan och värdena såg bra ut. Dock var mitt järnvärde alldeles för lågt så nu är det järn, järn, järn som gäller! Hoppas jag piggnar till efter lite järnpåfyllning eller att detta bara är en dipp för nu orkar jag inte många knop.

Nu gör jag helg och ska pussa på min fina man. Vecka 30 på måndag, helt galet :love:

Oj redan v 30 för dig?
Så fort tiden går. :)

Är inte mycket jag gnäller på graviditeten MEN att vara sjuk, allergisk OCH gravid är inget roligt.
Fick knappt luft häromkvällen dels pga allergi och irriterade luftrör och sen hjälpte det inte till att Knodden hjälpte till att pressa ihop lungorna underifrån. Just då undrade jag vad jag hade gett mig in på och hur tusan jag skulle orka 3 månader till.

Stackare!

Vecka 29 nu. Känner mig fortfarande fräsch i kroppen men börjar känna av ryggen lite. Har dessutom börjat binda vätska. O_o Inte så farligt mycket än men jag tycker det är tidigt?

Hemma från 2 v i värmen och var hos bm idag.
Hon tog blodtryck på mig som visade bra resultat och sen lyssnade vi på lillan i magen :love:
Hjärtljuden låg på 155, så bm var nöjd!
Hon höll med mig om att det är en pigg liten Donna i magen. Emellanåt (T.ex. Den tolv timmar långa resan från Thailand..) kör hon riktigt disco i magen!
Känner henne flera gånger om dagen nu, och ler lika stort varje gång :love:

Bokat in alla datum hos bm nu också, med sista den 8/8, alltså på bf! :eek:
3 månader kvar på jobbet också. Skönt!

Jag borde inte köra bil mer nu... Fy fasiken, jag blev så arg på en annan bilist att jag höll på att börja störtböla i bilen, och det skulle vara första gången! Tyvärr kommer jag inte till jobbet kommunalt, men hade jag kunnat så hade jag börjat med det nu för att slippa alla jekla rövhattar i trafiken!

Idag har jag och chefen äntligen fyllt i ansökan om graviditetspenning och skickat in den. Så nu får vi se om jag blir berättigad eller inte.

Har även konstaterat att jag måste skaffa nån stödgördel till magen för när jag jobbar eller går blir den tung efter ett tag så det känns som den hänger i musklerna.

Jag borde inte köra bil mer nu... Fy fasiken, jag blev så arg på en annan bilist att jag höll på att börja störtböla i bilen, och det skulle vara första gången! Tyvärr kommer jag inte till jobbet kommunalt, men hade jag kunnat så hade jag börjat med det nu för att slippa alla jekla rövhattar i trafiken!

Känner igen det där, är det något som gör mig stressad är det idiotiska medtrafikanter :rage: dock är kollektivtrafiken där jag bor tyvärr ett ännu sämre alternativ.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 391
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 012
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II