Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
RUL är nu bokat 16/3 :) ! Ser fram emot det, men det är bara en månad kvar ju... svårt att tro att jag gått ungefär halvvägs om en månad.

Lite oroad över framtida förlossning är jag. Sist gick det jättebra, rena rama drömförlossningen, men det gick fort. Så är väl mest oroad över att det ska gå för fort, eller att jag inte ska uppleva att värkarna gör ont (sist när jag kom in till förlossningen hade jag knappt ont, och var 10 cm öppen när jag kom). Så det är väl det som gör mig mest fundersam. Tur åtminstone att pappan till barnet har körkort och bil denna vändan iallafall, så slipper jag ringa och väcka pappa (för det händer ju alltid mitt i natten... klart :P)

Har två perfekta namn till bebisen i magen, plus mellannamn. Så nu är jag mest nyfiken på vad det är för någon liten prick där inne.

Har ni funderat på föräldraledighet och liknande? Jag är lite inne på att vara hemma själv de första halvåret, sen får nog fadern ta över, jag vet av erfarenhet att jag inte är särskilt positiv i att vara hemma för länge. Och min målsättning är att heltidsamma i fyra månader, gå över till att kombinera ersättning/amning och sen sluta amma helt till 6 månader. Jag ammade ettan i 12 månader, tvåan i 4 månader. Och tvåan fick en mycket bättre ankytning till sin pappa, på alla sätt. Eftersom jag också har närmare tre fulla semestermånader att ta ut (ja, jag vet inte hur jag kunnat samla på mig 60 semesterdagar....) så funderar jag dessutom på att kombinera och ta 5 dagar föräldraledigt och 2 dagar semester under perioden jag är hemma. Dryga ut kassan lite.

Har ni funderat på föräldraledighet och liknande? Jag är lite inne på att vara hemma själv de första halvåret, sen får nog fadern ta över, jag vet av erfarenhet att jag inte är särskilt positiv i att vara hemma för länge. Och min målsättning är att heltidsamma i fyra månader, gå över till att kombinera ersättning/amning och sen sluta amma helt till 6 månader. Jag ammade ettan i 12 månader, tvåan i 4 månader. Och tvåan fick en mycket bättre ankytning till sin pappa, på alla sätt. Eftersom jag också har närmare tre fulla semestermånader att ta ut (ja, jag vet inte hur jag kunnat samla på mig 60 semesterdagar....) så funderar jag dessutom på att kombinera och ta 5 dagar föräldraledigt och 2 dagar semester under perioden jag är hemma. Dryga ut kassan lite.
Lutar åt att jag tar den mesta ledigheten. Är van och har inte problem med att vara hemma. Dessutom så tjänar sambon väldigt mycket mer, så blir bättre ekonomi. Efter ledigheten ska jag gå tillbaka till att arbetsträna, och planerar att lägga det när sambon ändå är ledig så bebis kan vara hemma med oss längre. Sambon jobbar inte normala 8-4 direkt :p Sambon kommer ta varannan natt på ett ungefär, beroende på vem av oss som är tröttast. Jag planerar att amma upp till runt året, men att pumpa ur så pappan kan hålla en del i matningar ändå :) Resterande av bådas dagar ska sparas och vara bra att ha-dagar :)
Sambon kommer även ha runt en månads semester att ta ut till sommaren, och planen är att spara det mesta av den så vi kan vara hemma tillsammans lite längre i början. Och spara resten till bra att ha :)

Har också fått min tid till RUL nu, 21/3 :D
Lyssnar på bebis ett par gånger i veckan, så mysigt att höra det lilla hjärtat:love:
Fick hem första bärsjalen igår (såldes begagnad i nyskick i närheten, var ju tvungen:p), och blev handlat ett nytt komplett sett plus en extra body:angel:

Mitt nya intresse är att hänga på föräldrakollen och räkna på hur mycket vi får ut om vi tar ut x antal dagar i x antal månader, skitkul att sitta och laborera med dagar hit och dit! :D :o
Min senaste beräkning är att jag är ledig ett år och tar då ut 3 dagar/vecka och sen är min sambo ledig 7 månader och tar ut 5 dagar/vecka (för att skydda SGI:n). Då får vi enligt beräkningar ut drygt 30 tkr per månad så funderar på om man skulle kunna snåla ännu mer på dagarna för att kunna jobba deltid sen när ungen ska börja på dagis.. :idea:

Senaste två dagarna har jag vaknat när sambons väckarklocka ringer, vilket alltså betyder att jag inte vaknar kissnödig på nätterna längre :banana: :)
Så himla skönt!! Springer inte heller på toaletten stup i kvarten utan mer normala mellanrum numera ;)

Längtar tills vi får se bebis igen på UL, jag har nu ändrat uppfattning och tror att det är en liten tjeja i magen!

Senaste två dagarna har jag vaknat när sambons väckarklocka ringer, vilket alltså betyder att jag inte vaknar kissnödig på nätterna längre :banana: :)
Så himla skönt!! Springer inte heller på toaletten stup i kvarten utan mer normala mellanrum numera ;)

Längtar tills vi får se bebis igen på UL, jag har nu ändrat uppfattning och tror att det är en liten tjeja i magen!
Jag har istället börjat vakna på nätterna av att jag behöver gå på toa, men bara en gång per natt än så länge. Och omkring varannan timme på dagarna :p

Så hade jag det fram tills för 2 nätter sedan :eek: hemskt var det! Så glad att det är över ;)

Passa på att njuta det kan komma och gå i skov! ;)
Det gör det för mig.
I ca 1 veckas tid har jag dessutom vaknat med rejält håll vid revbenen på höger sida när jag varit kissnödig. Dock har jag nu två dagar i rad fått sova hela natten fram till kl 9 ca. :D

Börjar fundera kring gravförsäkring nu. Vet inte om jag ska nöja mig med gratis eller ta betalversionen. Hur har ni tänkt göra/gjort?
Har iaf bestämt mig för TryggHansa.

Börjar fundera kring gravförsäkring nu. Vet inte om jag ska nöja mig med gratis eller ta betalversionen. Hur har ni tänkt göra/gjort?

Hade den som var gratis förra gången men kommer ta den som kostar den här gången då den gav bra skydd om man får för tidigt o blir inlagd, vilket ju är ganska vanligt med tvillingar. Den täckte bra vid akutsnitt också

Nu såg jag, när som men den börjar gälla tidigast vecka 22. Jag tecknar en när jag varit på RUL (om datumet ändras)

Tänk på det här bara. (från TryggHansa)
"Om du tecknar Gravidförsäkring Extra innan graviditetsvecka 22 kan barnet senare få ersättning för vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar som upptäckts före vecka 22. Försäkringen måste då vara betald senast dagen innan upptäckten."

Vi tecknade försäkringen innan RUL i och med att vi ville ha chansen att utnyttja försäkringen om de upptäckte något avvikande på rul.

Tänk på det här bara. (från TryggHansa)
"Om du tecknar Gravidförsäkring Extra innan graviditetsvecka 22 kan barnet senare få ersättning för vissa sjukdomar och funktionsnedsättningar som upptäckts före vecka 22. Försäkringen måste då vara betald senast dagen innan upptäckten."

Vi tecknade försäkringen innan RUL i och med att vi ville ha chansen att utnyttja försäkringen om de upptäckte något avvikande på rul.
Det var iofs smart. Jag tecknar den när jag kommer hem, det går säkert att ändra datum i efterhand.

Jag tecknade faktiskt idag och valde betalversionen. Har inte läst villkoren för de olika bolagen men eftersom jag jobbar på Länsförsäkringar så blev det där :)

Hoppar in från hösttråden.
Min förra graviditet valde jag betalvarianten av trygg hansa. Behövde aldrig utnyttja den som väl är. Kommer nog göra samma denna gång.
Min svägerska hade gratisvarianten och deras son föddes i v.32. Den täckte i princip ingenting mer än alla deras resor till och från sjukhuset.
Det var därför vi valde att betala. Det kändes som att det var värt det även om vi som sagt inte behövde använda den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 402
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 023
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar