Sommarföräldrar 2016 del 3

Ni som matar med flaska och ammar, var ni oroliga för det här med tuttförvirring som det varnas för? Jag skulle gärna låta pappan ha möjlighet att mata men är rädd att han ska sluta amma för det vill jag inte...

Ni som matar med flaska och ammar, var ni oroliga för det här med tuttförvirring som det varnas för? Jag skulle gärna låta pappan ha möjlighet att mata men är rädd att han ska sluta amma för det vill jag inte...

Det är nog liiiite tuttförvirring här, men nu har vi delammat eg sen födsel, först sond och amning och sedan flaska och amning (3 mån med flaska). Tror bebis blir frustrerad när det inte rinner lika snabbt som när hon får flaskan, så ibland på dagarna är hon svårammad (eller så beror det på utvecklingsstadier eftersom det kommit nu, de senaste två veckorna typ), men på nätterna/ fm är det inga problem, (oftast går det bra på kvällarna). Hon har aldrig vägrat bröst, men hur länge hon äter/tuttar varierar.

Man ska ju vara medveten om att tuttförvirring kan uppstå, helt klart. För min egen del tänker jag att OM det skulle bli problem så upphör vi med flaska och jobbar på amningen igen. Och skiter det sig helt är det inte panik för min del heller, även om jag värdesätter amningen mycket så finns det andra sätt att mata barn också. Det är så pass sällan flaska är aktuellt för oss, en gång i veckan, så jag hoppas att det inte blir några problem. Men det kan man ju aldrig veta. Är man väldigt rädd om amningen kanske koppmata eller använda tillmatningsset är alternativ. :)

Tack för svar @Reykur och @ninsan !
Det är mest av praktiska skäl jag inte vill riskera att tappa amningen (bebis vaknar plötsligt och är megahungrig på en gång- skönt att bara kunna ta fram bröstet och inte behöva värma mat osv) men kanske att man kan återgå till bara amning om man märker att problem uppstår... jag har letat efter en sån kopp på typ tio olika apotek men de verkar inte ha dem i sortimentet någonstans :banghead:

Vad skönt att läsa.
Jag har återkommande depressioner så jag har förstått att jag är i riskzonen för förlossningsdepression om/när jag blir mamma.
Hoppas det fortsätter gå framåt för dig nu :)

Tack! Det går faktiskt fortsatt okej och inga bakslag ännu. Tar en dag i taget.
Håller tummarna stenhårt för dig och din sambo :heart

Förstår att du har haft det riktigt tufft! Bra med två fina dagar iaf och hoppas det fortsätter så!

Tack vad snällt :heart

Vår tjej var också sjukt skeptisk men efter några gånger började hon få till det. Bebis bör ju vara på bra humör så hon inte hunnit börja trycka upp tungan i gommen. Hungrig men inte vrålhungrig i början. Och så pilla lite på överläppen med pipen och när hon tar den så vinkla upp den lite i gommen. I början var det verkligen tvunget att vara rätt vinkel för att det skulle funka. De lär ju in med bra mycket av pipen i munnen för att få ut maten.
Tack för tips! Får testa igen helt enkelt :)

Vi matar med utpumpad mjölk i flaska vid ett par tillfällen i veckan, ibland bara en flaska (en måltid) och ibland ett par/tre, beroende på situation. Hittills ingen förvirring, vilket jag är glad för. Superskönt att kunna vara ute och käka utan att behöva sitta och amma, eller att jag kan åka iväg och inte stressa över att komma hem i tid till hungrig bebis.

Jag var jätteorolig för att bebis skulle sluta amma om vi gav för mycket flaska. Vet inte varför egentligen, innan jag fick barn hade amning noll laddning och jag tyckte egentligen flaska verkade mest praktiskt. Men sen i verkligheten, när jag väl fick sonen har det verkligen gått troll i amningen, det har varit som en känslomässig berochdalbana för mig. Kände mig supermisslyckad och fick dåligt samvete så fort vi gav flaska, men sonen var aldrig nöjd, han skrek i princip hela tiden och jag var tvungen att få lite avlastning.

I början vägrade lillkillen ta flaskan alls, sen tog han den ibland. Sedan två veckor tillbaka tar han flaskan regelbundet och vi har en helt annan bebis!! Jag brottas fortfarande med dåligt samvete för att vi ger flaska :banghead: men både jag och bebis mår SÅ mycket bättre! Han är NÖJD! Vår älskade bebis är glad, pigg, busig, mysig och sover, tom PÅ DAGEN! Pappan kan nu också kasta ut mig när han vill ha egentid med bebis och jag tycker äntligen det är roligt att vara mamma :love:

Sorry, blev lite OT det här :p För att svara mer på din fråga, så ja - jag var superorolig. Och ja, sonen är väldigt tydlig med när bröstet inte räcker och han vill ha flaska. Han ammar/snuttar dock på natten och några gånger på dagen när han behöver varva ner eller bara tanka närhet. För oss har det blivit tusen gånger bättre! Jag var också orolig för det praktiska, men vi börjar få lite snits på det hela och det går fort - sonen lugnar tom ner sig när han hör mikropipet och hör oss öppna pulverdoseraren :D

Rasmus är nu 3,5 månad.
Vid 3 månader var han 61 cm och vägde 5305 gr.
Vi kör delamning och det funkar utmärkt för oss. numera serveras han ersättning i alla slags flaskor och ändå funkar amningen bra vilket är skönt!

Vi går varje vecka på babycafe och lär känna folk. väldigt trevligt framförallt för mig som mamma där det är fullständigt normalt att sitta och prata om ALLT!
Har även hittat stöd där av fler som födde under samma tid på samma bb som också säger aldrig mer där.

Nu ska föräldragruppen få in babymassage och om ett par veckor börjar vi på babysim.

Så här rullar dagarna på för fullt!

@MikaTela trevligt att du är tillbaka!!

Vi var på 3 månaderskontroll idag o tog sprutor. Han var så modig, grät lite precis efter vid/efter sticket, sen kom ett stort smajl igen, gullegossen :love:
Storasyster blev alldeles förstörd vid sin första vaccination så var lite förberedd på det värsta.

7300g och 64cm lång, stadig grabb :D

@MikaTela trevligt att du är tillbaka!!

Vi var på 3 månaderskontroll idag o tog sprutor. Han var så modig, grät lite precis efter vid/efter sticket, sen kom ett stort smajl igen, gullegossen :love:
Storasyster blev alldeles förstörd vid sin första vaccination så var lite förberedd på det värsta.

7300g och 64cm lång, stadig grabb :D

Vår nya bvc var lite smart vid sprutorna.
Hon satte igång babblarna på sin dator inför sticket så både han och jag fokuserade på annat.

Ja på en kompis BVC kör de numera med sockerlösning även vid vaccination. Bra om de kan bli så lite berörda som möjligt kan jag tycka.

Apropå babblarna (@MikaTela ), har era bebisar börjat kolla på det? Pappan här hemma satte igång det för någon vecka sen, och Lykke blev helt fast i det. Känns knepigt att hon redan ska börja kolla tv, men samtidigt, det lär ju komma förr eller senare. Hon är 4 månader.

Idag var vi på vårt första babysim :D Iris tyckte det va skoj även om det va lite läskigt att ligga på rygg. Alltid när hon badar (även hemma) så åker tungan ut och in hela tiden, har ingen aning om varför. Men man såg på henne att hon tyckte vattnet smakade konstigt :p Annars skötte hon sig riktigt bra, tyckte alla gjorde det faktiskt så det är nog poppis och bada ;)

Nån annan som går på babysim?

Ska snart på 4mån kontroll :eek: Tänka vad stora våra små bebisar börjar bli!

14727691_1016764998433048_2754660374316843008_n.jpg

Apropå babblarna (@MikaTela ), har era bebisar börjat kolla på det? Pappan här hemma satte igång det för någon vecka sen, och Lykke blev helt fast i det. Känns knepigt att hon redan ska börja kolla tv, men samtidigt, det lär ju komma förr eller senare. Hon är 4 månader.

Jag sätter inte på tv speciellt för Rasmus n.
Däremot tittar an mycket på tv när jag tittar.
Samt att när täcket ligger på golvet ser han tv:n.
Dock väljer jag inte aktivt att låta honom titta på tv genom att anpassa programmen.

Idag var vi på vårt första babysim :D Iris tyckte det va skoj även om det va lite läskigt att ligga på rygg. Alltid när hon badar (även hemma) så åker tungan ut och in hela tiden, har ingen aning om varför. Men man såg på henne att hon tyckte vattnet smakade konstigt :p Annars skötte hon sig riktigt bra, tyckte alla gjorde det faktiskt så det är nog poppis och bada ;)

Men så söt, och vad mysigt med babysim :love:

Vi har tyvärr inte kunnat gå ännu, men hoppas kunna anmäla oss till nästa start i januari :)

Jag tycker det är svårt.. Skärmar finns ju överallt nu för tiden och det är svårt att undvika. Vi har dock aldrig satt på något särskilt för honom att titta på, även om han säkert hade älskat det. För eller senare kommer han också fastna i skärmträsket, men vi försöker dra på det så långt det går.

Vi brukar dock sjunga och dansa för fullt till babblarna här hemma :)

4 månader idag och vi har varit och vägt, 7600 g :)

Dock upptäcktes det att hon är sned i nacke (ev förkortad muskel på ena sidan) vilket gör att hon inte kan vrida huvudet lika bra åt höger och att hon alltid vill ligga med huvudet åt vänster. Försöker vrida hennes huvud åt höger men hon lyckas alltid lägga huvudet åt fel håll speciellt när hon ska sova. Vi skulle få tid till sjukgymnast men känns ju inte så kul att vi inte upptäckt riktigt hur illa det var förrän nu vid 4 månader :/ Hon har blivit lite platt i bakhuvudet på den sidan hon ligger mest på också men det har inte synts så mycket eftersom hon har så mycket hår.

Annars är hon nog fortfarande i någon utvecklingsfas för hon är smågnällig hela dagarna och hysteriskt ledsen och otröstlig på kvällarna. Då skriker hon och ammar tills hon får magknip sen blir hon ännu mer ledsen av det.

Så hon har det lite jobbigt just nu. Men sen bjuder hon på sina solskensleenden och skrattar så gulligt så man smälter emellanåt. Hon är väldigt med och nyfiken nu och börjar vara stadig i kroppen.

Åh vad kul med babysim och så söt! Vi vill gå men alla kurser är fullbokade här så vi får vänta.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2