Sommarföräldrar 2016 del 3

E blev 3 månader i torsdags, idag har vi varit på vaccinering på BVC.
Hon är 61 cm lång och väger 6180 gr.

Hon blev väldigt ledsen av sprutorna men det gick över med lite amning. Är det någon här som satt Emlaplåster innan?

Han var helt bra på sista kontrollen. vi såg runt 4-5 månader en aning platt yta bak på huvudet, det försvann med Mimoskudden och sen att han sov på magen (när han vände självmant).

jag tror inte det är nån fara för er heller, är man bara medveten så kan man ändra deras mönster. Det skadliga är när de fortsätter, de blir starkare och starkare i den starka sidan och då får man problem senare.

E blev 3 månader i torsdags, idag har vi varit på vaccinering på BVC.
Hon är 61 cm lång och väger 6180 gr.

Hon blev väldigt ledsen av sprutorna men det gick över med lite amning. Är det någon här som satt Emlaplåster innan?

Undrar också om Emlaplåster funkar?
Rasmus blev jätteledsen efter sina 3 månaders sprutor och om emlaplåster underlättar r det kanske att föredra inför 5 månadersvaccineringen?

Rasmus blev jätteledsen efter sina 3 månaders sprutor och om emlaplåster underlättar r det kanske att föredra inför 5 månadersvaccineringen?
Vi ska vaccinera imorgon och jag har köpt emlaplåster. L's farmor ska följa med då jag har sprutfobi...

Det enda jag kan anmärka på i min tillvaro just nu är hur ont jag har i kroppen. Han väger nog säkert runt 7 kg nu och det märks hur påfrestande det är för rygg och nacke att bära runt på hela dagarna. Bärsele avskyr han och jag får klaustrofobiska känslor av sjal, så vet inte riktigt hur det ska kunna bli bättre heller. Dom andra barnen var inte i närheten av såhär stora så tidigt så där byggde jag upp kroppen allt eftersom dom växte. Sen var dom helt klart nöjdare med att ligga själva, här blir det ljudliga protester om herrn inte får bäras i sittande läge så han får se världen.

Lite drygt 1,5 vecka till nästa BVC besök. Och därmed första sprutorna :(

Det enda jag kan anmärka på i min tillvaro just nu är hur ont jag har i kroppen. Han väger nog säkert runt 7 kg nu och det märks hur påfrestande det är för rygg och nacke att bära runt på hela dagarna. Bärsele avskyr han och jag får klaustrofobiska känslor av sjal, så vet inte riktigt hur det ska kunna bli bättre heller. Dom andra barnen var inte i närheten av såhär stora så tidigt så där byggde jag upp kroppen allt eftersom dom växte. Sen var dom helt klart nöjdare med att ligga själva, här blir det ljudliga protester om herrn inte får bäras i sittande läge så han får se världen.

Lite drygt 1,5 vecka till nästa BVC besök. Och därmed första sprutorna :(

Kan hålla med om att det blir tungt för kroppen. Min bebis vägde 7.1 kilo vid tre månaders kollen och nu är han fyra månader på lördag vilket innebär att han säkert väger närmare 8 kilo…

Svar till er andra angående emla-plåster. Jag satte på det inför tre månaders vaccineringen och jag tror att det hjälpte för min bebis var inte alls så ledsen, skrek till i samband med sticken men var sen lika glad som vanligt. Dock blev han jätteledsen och helt otröstlig några timmar efter, vet inte om det kan ha varit att bedövningen slutade verka då men jag gav honom en alvedon och då blev han lugn tillslut.

Senast ändrad:
Min lilla har blivit stucken oräkneliga gånger (både sprutor och lämnat prov) och jag har inte kunnat märka ngn skillnad med eller utan plåstret. Sticket känns def trots emla. Men det skadar ju inte att prova.

Kan hålla med om att det blir tungt för kroppen. Min bebis vägde 7.1 kilo vid tre månaders kollen och nu är han fyra månader på lördag vilket innebär att han säkert väger närmare 8 kilo…

Svar till er andra angående emla-plåster. Jag satte på det inför tre månaders vaccineringen och jag tror att det hjälpte för min bebis var inte alls så ledsen, skrek till i samband med sticken men var sen lika glad som vanligt. Dock blev han jätteledsen och helt otröstlig några timmar efter, vet inte om det kan ha varit att bedövningen slutade verka då men jag gav honom en alvedon och då blev han lugn tillslut.
Det låter som en helt normal reaktion, dvs så som det blir för mga även utan plåstret. Sticket gör ju eg inte speciellt ont. Däremot kan ju biverkningarna av sprutan bli lite tråkiga ibland.

Min lilla har blivit stucken oräkneliga gånger (både sprutor och lämnat prov) och jag har inte kunnat märka ngn skillnad med eller utan plåstret. Sticket känns def trots emla. Men det skadar ju inte att prova.

Tack för bra svar.
Då biter vi nog ihop och försöker utan igen. :)

Nu har vinter kommit till Skåne så ikväll testade vi lite pulkaåk vilket Rasmus tyckte var roligt och mysigt! :love:

14956029_10153895201377026_3953998484590194416_n.jpg

Idag fyllde Miranda-Panda fem månader! Galet!

Vi har idag också testat lite ersättning för första gången efter några nätter (och dagar) av konstant snuttande. Det kan säkert vara tillväxt på g och att hon lagt in beställning på mer mjölk, men den här morsan behöver få sova! Vi får se om det gör nån skillnad. Hon fick ersättning blandad med bröstmjölk och lite vaniljsocker och det var tydligen sjukt gott! Hon riktigt smaskade och mmmm:ade och sträckte sig efter flaskan. :love:

För övrigt verkar det som om de två badälskande föräldrarna har fått en badhatande unge. Några tips på hur en gör det mysigare? Har klurat på att duscha ihop men det känns lite läskigt och halt, tänk om en tappar henne liksom... Tyvärr har vi inget badkar.

Vi har idag också testat lite ersättning för första gången efter några nätter (och dagar) av konstant snuttande. Det kan säkert vara tillväxt på g och att hon lagt in beställning på mer mjölk, men den här morsan behöver få sova! Vi får se om det gör nån skillnad. Hon fick ersättning blandad med bröstmjölk och lite vaniljsocker och det var tydligen sjukt gott! Hon riktigt smaskade och mmmm:ade och sträckte sig efter flaskan. :love:

För övrigt verkar det som om de två badälskande föräldrarna har fått en badhatande unge. Några tips på hur en gör det mysigare? Har klurat på att duscha ihop men det känns lite läskigt och halt, tänk om en tappar henne liksom... Tyvärr har vi inget badkar.

Vi ställde in en utestol i duschen så kunde sitta och duscha med våran. Kändes mycket bättre än att stå. :D

Jag har en vatten-ringsjal till duschen, perfekt eftersom hon sitter "fast" i famnen istället för löst i armarna, funkar för oss och lillan tycker det är jättemysigt! (och jag med) :)

Vår Rasmus tycker bättre om att bada när han slipper badstödet.
Har en halkfri matta i och en hand under nacken och inte lika mycket vatten.
Då är han nöjd.

Bvc igår. Adam vägde mindre än jag trodde, 6950 gram. Fortfarande över "normalkurvan" men ja, inte lika brutal viktuppgång som tidigare tillfällen. Han är lång! 63,5 cm som 3 månader. Men det märks på kläderna ;)

Jag lånade vågen jag också och har positivt nog gått ned 3 kg senaste månaden. Bara 4 kg kvar till utgångspunkt (58 kg). Har varit extremt segt att tappa kilona denna gång. Dom andra två graviditeterna så tappade jag allt inom en månad. Fast då gick jag förvisso upp det igen när jag åt såna mängder under amningen. Denna gången har jag noll aptit och får tvinga i mig själv mat.

Grabben var trött efter sprutorna igår men i övrigt var det ingen skillnad. Lika mycket leenden och prat som vanligt :D

Här rullar det på, dagarna försvinner snabbt! Nästa vecka fyller hon 5 månader (eller eg 4), och det känns som det händer saker varje dag :) Jag älskar att vara med henne och se henne hela tiden :heart

Med allt det andra är det inte bättre, vi går i parrådgivning och ska dit igen för andra gången nästa vecka. Vi kom ingen direkt vart första gången och det är ganska stelt mellan oss. Han är lite bättre med bebis, men har svårt att läsa av hennes signaler och vad hon behöver. Jag får oftast säga till vad hon vill och ibland blir han irriterad över det fastän han bett mig att hjälpa till. Han är också sjukt lat när det gäller saker på hemmaplan, städa, plocka och sånt. Generellt lat och när jag ber honom om hjälp så tar det oftast lång tid innan det blir gjort, om det ens blir gjort. Till slut tröttnar jag och gör det själv. Detta ska jag ta upp på rådgivningen med eftersom han blir så arg och "attackerar" tillbaka så det är svårt att ha en vettig diskussion.
Jag går även och pratar med psykolog, har varit där en gång än så länge med har en tid till om 1,5 veckor. Det behöver jag verkligen!
Jag älskar honom och han är snäll och hjälpsam eg, men efter bebis kom och det blev mer krav på honom så funkar han inte. Jag märker att han inte heller mår bra och mellan raderna så känns det som att han saknar perioden innan barn, innan alla krav och måsten. Jag har bett honom att kontakta psykolog eller liknande för att få hjälp.

Tack alla för badtips! Har inte riktigt fastnat för sjalandet, så det blir nog att ställa en stol eller pall i duschen och testa om hon gillar det bättre.

Det låter tufft för er @ninsan. :( Självklart är det en enorm omställning att få barn både för pappan och mamman. Har han fått en förlossningsdepression? Verkar han må dåligt i övrigt?

Det låter som en jättejobbig sits, både att han missar allt det roliga med att ha barn och att han är så svår att tycka om på grund av sitt beteende. Jag hade verkligen känt mig ensam och övergiven om jag var i din situation.

Ikväll ska vi testa gröt för första gången. Vi har haft några riktigt stökiga nätter när hon bara vill äta, äta, äta, fäktar, sparkas, slåss och rivs och verkar ha svårt att komma till ro. En hypotes nu är att hon helt enkelt inte blir riktigt mätt så därför hoppas vi att gröten ska göra skillnad. Igår och förrgår har hon fått ersättning blandat med bröstmjölk som sista mål och faktiskt sovit 4-5 timmar sammanhängande innan snuttandet satte igång.

Natten till torsdag var det som värst - hon höll på hela natten och låg och tjoade och hade gjort morgon kl 3.30. Extra kul så vi skulle in till stan för möten både jag och partnern = köra bil i kolmörker på vilttäta vägar när en är så trött så en ser i kors. :meh: Mirran somnade dock gott vid 4.30 och sov till 9. Suck.

Det är tur att hon är söt. :love:
2016-11-17%2009.00.52_zps3yhwbwvl.jpg

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka