Sommarföräldrar 2016 del 3

Här rullar det på, dagarna försvinner snabbt! Nästa vecka fyller hon 5 månader (eller eg 4), och det känns som det händer saker varje dag :) Jag älskar att vara med henne och se henne hela tiden :heart

Med allt det andra är det inte bättre, vi går i parrådgivning och ska dit igen för andra gången nästa vecka. Vi kom ingen direkt vart första gången och det är ganska stelt mellan oss. Han är lite bättre med bebis, men har svårt att läsa av hennes signaler och vad hon behöver. Jag får oftast säga till vad hon vill och ibland blir han irriterad över det fastän han bett mig att hjälpa till. Han är också sjukt lat när det gäller saker på hemmaplan, städa, plocka och sånt. Generellt lat och när jag ber honom om hjälp så tar det oftast lång tid innan det blir gjort, om det ens blir gjort. Till slut tröttnar jag och gör det själv. Detta ska jag ta upp på rådgivningen med eftersom han blir så arg och "attackerar" tillbaka så det är svårt att ha en vettig diskussion.
Jag går även och pratar med psykolog, har varit där en gång än så länge med har en tid till om 1,5 veckor. Det behöver jag verkligen!
Jag älskar honom och han är snäll och hjälpsam eg, men efter bebis kom och det blev mer krav på honom så funkar han inte. Jag märker att han inte heller mår bra och mellan raderna så känns det som att han saknar perioden innan barn, innan alla krav och måsten. Jag har bett honom att kontakta psykolog eller liknande för att få hjälp.

Vad bra att du går till psykolog och att ni tillsammans går till parrådgivning. Starkt av er! Hoppas även din man tar ditt råd och själv går till psykolog. Jag känner (tyvärr) igen mig själv och hur jag var de första månaderna i din beskrivning av din man och det hjälpte mig mycket att få en samtalskontakt. Det är nog vanligare än man tror att män också drabbas av depression i samband med att få barn.

Ikväll ska vi testa gröt för första gången. Vi har haft några riktigt stökiga nätter när hon bara vill äta, äta, äta, fäktar, sparkas, slåss och rivs och verkar ha svårt att komma till ro. En hypotes nu är att hon helt enkelt inte blir riktigt mätt så därför hoppas vi att gröten ska göra skillnad. Igår och förrgår har hon fått ersättning blandat med bröstmjölk som sista mål och faktiskt sovit 4-5 timmar sammanhängande innan snuttandet satte igång.

Natten till torsdag var det som värst - hon höll på hela natten och låg och tjoade och hade gjort morgon kl 3.30. Extra kul så vi skulle in till stan för möten både jag och partnern = köra bil i kolmörker på vilttäta vägar när en är så trött så en ser i kors. :meh: Mirran somnade dock gott vid 4.30 och sov till 9. Suck.

Det är tur att hon är söt. :love:
2016-11-17%2009.00.52_zps3yhwbwvl.jpg

Men alltså, såå söt :love:
Hur har det gått med gröten? Hur mycket äter hon ungefär?

Vi har också börjat med gröt och smakportioner, några skedar av varje. Han verkligen ÄLSKAR mat, grymtar hejvilt när det tar slut :D

Annars så går det faktiskt himla fint här hemma, jag är så tacksam och glad över att få må bra och vara på fötter igen. Vi är så kära i vår lille kille och vi börjar verkligen få lite mer rutin i vardagen. Han är fortfarande väldigt närhetstörstande men SÅ mycket nöjdare. Det var precis som om paletten plötsligt trillade ner, både på bebis och mamman. Plötsligt så slutade vi med amningsnapp, han började ta den vanliga nappen och flaska jättefint, sover bra dagtid och gillar vagnen O_o:eek::bump::love: Vilken skillnad!

Vi var på introduktion för babysim igår, första gången i vattnet nästa måndag. Det ser jag fram emot! Hoppas E kommer att gilla det.
Det hade varit så hårt tryck att de gjort en grupp till :)

Men alltså, såå söt :love:
Hur har det gått med gröten? Hur mycket äter hon ungefär?

Vi har också börjat med gröt och smakportioner, några skedar av varje. Han verkligen ÄLSKAR mat, grymtar hejvilt när det tar slut :D

Annars så går det faktiskt himla fint här hemma, jag är så tacksam och glad över att få må bra och vara på fötter igen. Vi är så kära i vår lille kille och vi börjar verkligen få lite mer rutin i vardagen. Han är fortfarande väldigt närhetstörstande men SÅ mycket nöjdare. Det var precis som om paletten plötsligt trillade ner, både på bebis och mamman. Plötsligt så slutade vi med amningsnapp, han började ta den vanliga nappen och flaska jättefint, sover bra dagtid och gillar vagnen O_o:eek::bump::love: Vilken skillnad!

Tack, vi är rätt förtjusta i ungen. :D Gröt är en Stooor hit! Hon säger "mmmmmm" och sträcker sig efter skeden. :love: Dock har vi inte vågat ge så mycket. En "smakportion" enligt paketet är ju 2/3 dl, det känns sjukt mycket för en sån liten? Vi har blandat på halva den mängden och då får hon väl i sig drygt hälften av det, kanske lite mer. Lite olja har vi i. Annan mat har vi inte börjat med än mer än att hon fått gnaska på lite morot och gurka. Vill inte chocka systemet med mycket nytt på en gång. Hur mycket ger ni?

Annars är hon ett litet solsken. :love: Skulle önska att hon började skippa nåt mål på natten så jag fick några fler timmars sömn i sträck, annars är allt underbart! Vilket betyder att vi snart hamnar i nån ny fas där allt är uppåner. :D

Förresten, vänder sig era? Miranda har vänt sig nån gång från rygg till mage men jag tror inte hon har fattat hur en gör än. Däremot ä hon duktig på finmotorik, älskar att stå i knät och börjar bli rätt stadig när hon sitter.

Förresten, vänder sig era? Miranda har vänt sig nån gång från rygg till mage men jag tror inte hon har fattat hur en gör än. Däremot ä hon duktig på finmotorik, älskar att stå i knät och börjar bli rätt stadig när hon sitter.

Råkat vända sig, men inte med meningen, men tror det är på gång från rygg till mage :) Hon fyller 5 månader den 25 (eller 4 månader den 30 nov) Vi har inte börjat med riktigt mat ännu, tänkte köra BLW när hon är mint 6 mån gammal :)

Lilla Pyret var tidig med att vända, från mage till rygg vid sex v tror jag. Från rygg till mage för ett par v sen nu. Nu har hon dock typ slutat att vända sig och fokuserar på att försöka åla - dock fruktlöst än så länge...

Fyramånaderskontroll idag (vid 3,5 mån, men det föll sig så pga rotavaccinets andra dos). 61,5 cm och 5850 g. Hon är verkligen "medianbebisen", typ mitt på medelkurvan på alla tre måtten.

Om en v ska hon få flyga för första gången, ska bli spännande... :D

Lilla Pyret var tidig med att vända, från mage till rygg vid sex v tror jag. Från rygg till mage för ett par v sen nu. Nu har hon dock typ slutat att vända sig och fokuserar på att försöka åla - dock fruktlöst än så länge...

Fyramånaderskontroll idag (vid 3,5 mån, men det föll sig så pga rotavaccinets andra dos). 61,5 cm och 5850 g. Hon är verkligen "medianbebisen", typ mitt på medelkurvan på alla tre måtten.

Om en v ska hon få flyga för första gången, ska bli spännande... :D

Så tidigt med vändningarna!

Det går säkert toppen med flygandet. Miranda har flugit vid en månad och när hon var nästan tre månader. Helt okomplicerat bägge gångerna. Amning is the Shit! Det är nog mer av en utmaning när de är större.

Så tidigt med vändningarna!

Det går säkert toppen med flygandet. Miranda har flugit vid en månad och när hon var nästan tre månader. Helt okomplicerat bägge gångerna. Amning is the Shit! Det är nog mer av en utmaning när de är större.
Ja, snurra runt verkar vara hennes grej :D

Skönt att höra, känns lite nervöst men skönt med en mjukstart inför Mexikoresan i januari så att vi får trimma in rutinerna. Får ta med stora kreditkortet annars och bjuda alla grannar på fri dryck tills de somnar ;)

Ja, snurra runt verkar vara hennes grej :D

Skönt att höra, känns lite nervöst men skönt med en mjukstart inför Mexikoresan i januari så att vi får trimma in rutinerna. Får ta med stora kreditkortet annars och bjuda alla grannar på fri dryck tills de somnar ;)

Hehe. Padda med Babblarna? Det ska ju vara bebisknark har jag hört. Mycket leksaker, gå runt och titta på allt, och öronproppar till hela planet om saker går åt hekskotta. ;) Säkert sover hon största delen av tiden om ni har lite flax.

Tack, vi är rätt förtjusta i ungen. :D Gröt är en Stooor hit! Hon säger "mmmmmm" och sträcker sig efter skeden. :love: Dock har vi inte vågat ge så mycket. En "smakportion" enligt paketet är ju 2/3 dl, det känns sjukt mycket för en sån liten? Vi har blandat på halva den mängden och då får hon väl i sig drygt hälften av det, kanske lite mer. Lite olja har vi i. Annan mat har vi inte börjat med än mer än att hon fått gnaska på lite morot och gurka. Vill inte chocka systemet med mycket nytt på en gång. Hur mycket ger ni?

Annars är hon ett litet solsken. :love: Skulle önska att hon började skippa nåt mål på natten så jag fick några fler timmars sömn i sträck, annars är allt underbart! Vilket betyder att vi snart hamnar i nån ny fas där allt är uppåner. :D

Vi har gett honom typ 10 st babyskedar av gröt och puréer, mest så han får smaka och utforska lite. Vi har gett honom gröt nu vid 19-tiden i cirka en veckas tid och jag vet inte om det är en tillfällighet, men han sover betydligt bättre. Tills nästa utvecklingssprång, som sagt :D

Han vände sig från mage till rygg vid tre månaders ålder (han gillar iiinte att ligga på mage) och från rygg till mage vid fyra månader. Häromdagen snurrade han ett helt varv, lite tjolahoppsan. Han är hyfsat stadig när han "sitter" men gillar inte alls att "stå upp" :)

Passade på idag att köpa en bilbarnstol från babyland, hon ska ju inte ha den ännu, men det var ett bra pris :) Tror den blir invigd i början av nästa år.
5-månaders sprutor igår, gick bra! Ledsen när det stack till men det gick över fort efter tröst! Väger nu 7 kg och är 64 cm lång, min fina tjej!

15220086_10155553490374358_3666500483577184741_n.jpg

Adam vänder sig mage-rygg sen 5 veckors ålder och rygg-mage sen 3 månaders ålder. Han är väldigt stadig och sitter även hyfsat bra så länge han har stöd bakom ryggen :) .

Han ligger aldrig kvar där man lämnar honom ;) . Antingen snurrar han runt, vänder sig eller drar sig framåt. Kommer nog bli full rulle när han blir äldre :p

Passade på idag att köpa en bilbarnstol från babyland, hon ska ju inte ha den ännu, men det var ett bra pris :) Tror den blir invigd i början av nästa år.
5-månaders sprutor igår, gick bra! Ledsen när det stack till men det gick över fort efter tröst! Väger nu 7 kg och är 64 cm lång, min fina tjej!

15220086_10155553490374358_3666500483577184741_n.jpg

De där fötterna. :love:

Vi har gett honom typ 10 st babyskedar av gröt och puréer, mest så han får smaka och utforska lite. Vi har gett honom gröt nu vid 19-tiden i cirka en veckas tid och jag vet inte om det är en tillfällighet, men han sover betydligt bättre. Tills nästa utvecklingssprång, som sagt :D

Jag tycker också nätterna har blivit lite bättre sen vi började med gröten, åtminstone sen vi vågade ge lite mer än bara nån tesked. Nu får hon en halv smakportion vid 19-tiden precis som ni gör. Sen amning resten av kvällen. Ska komplettera med en flaska ersättning sist på kvällen. Nu i natt gick vi och lade oss redan vid 21 (trött mamma :o). Eftersom vi liggammar har jag inte koll på hur många gånger hon faktiskt äter eftersom jag somnar ifrån, men jag har bytt sida på henne fyra gånger under natten och hon gjorde morgon vid 9 imorse. Helt godkänd natt, känner mig riktigt pigg!

Adam vänder sig mage-rygg sen 5 veckors ålder och rygg-mage sen 3 månaders ålder. Han är väldigt stadig och sitter även hyfsat bra så länge han har stöd bakom ryggen :) .

Han ligger aldrig kvar där man lämnar honom ;) . Antingen snurrar han runt, vänder sig eller drar sig framåt. Kommer nog bli full rulle när han blir äldre :p

Haha ja, det är otroligt hur mycket de kan röra sig långt innan de kan krypa eller liknande. ;) Miranda har snurrat som en propeller ganska länge.

Förresten, jul? Vad önskar ni er för bebisarnas räkning? Miranda har ett antal släktingar som vill veta... Vi har funderat på en gunghäst, men det är ju kanske när hon blir lite äldre. Gå-stol, tycker en hör rätt mycket negativt om dem, att de hämmar utvecklingen... Hoppgunga? Vi behöver inspiration på kul och praktiska bebisgrejer!

Förresten, jul? Vad önskar ni er för bebisarnas räkning? Miranda har ett antal släktingar som vill veta... Vi har funderat på en gunghäst, men det är ju kanske när hon blir lite äldre. Gå-stol, tycker en hör rätt mycket negativt om dem, att de hämmar utvecklingen... Hoppgunga? Vi behöver inspiration på kul och praktiska bebisgrejer!

Bidrag till bilstolen vi precis köpte, en tripp trapp-stol och en sån personlig tavla ( den med en bebis på i samma storlek som min bebis, med namn och all födelsedata på längst ner). Sen inget mer, hon har ju allt i dagsläget som behövs, men det kommer nog julklappar med lite leksaker och kläder om jag känner min familj rätt Men det är svårt att önska sig vettiga grejer, kläder köper jag gärna själv eftersom jag vet vad som funkar för Lykke :)

Kul att läsa om hur våra små utvecklas!

Lillan blir snart 5 månader helt sjukt! Hon har börjat bli bra mycket stadigare och vill gärna sitta/stå och titta på allt nu. Matstolen sitter hon faktiskt väldigt stadigt i (med dyna och filt som stöd) och hon älskar att sitta där och pilla med sina leksaker och kolla på när vi äter. Även vi har börjat introducera gröt och det verkar gå hem! Sen har hon smakat lite av varje av vår mat då hon är så intresserad.
Nu har hon vänt sig mage till rygg (vet inte om hon är sen alla bebisar verkar vända sig så tidigt).

Vi har flyttat in i huset för två veckor sen och det är så kul att få börja inreda barnrum m.m. :)

Vi har inte fått någon tid till sjukgymnast än men jag är stenhård på att lägga henne med huvudet åt andra hållet nu (eftersom hon var platt) och på dagarna är hon på mage så ofta hon vill. Försöker också alltid hålla henne i famnen så hon måste vrida huvudet åt fel håll. Tycker faktiskt att jag märker stor skillnad i nacken iallafall hon vrider nu huvudet åt båda hållen även om hon fortfarande har sitt favorithåll så känns hon inte lika stel åt andra hållet. Det platta tar väl kanske ett tag att rätta till.

Nätterna sover hon dock inte så bra längre, somnar aldrig fören 21 oftast 22 (tycker alltid det verkar som att bebisar i hennes ålder somnar typ 19) och sen vaknar hon måånga gånger och ska snutta. Sover dock till 8 på morgonen så det är skönt iallafall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka