Sommarföräldrar 2016 del 3

4 månader idag och vi har varit och vägt, 7600 g :)

Dock upptäcktes det att hon är sned i nacke (ev förkortad muskel på ena sidan) vilket gör att hon inte kan vrida huvudet lika bra åt höger och att hon alltid vill ligga med huvudet åt vänster. Försöker vrida hennes huvud åt höger men hon lyckas alltid lägga huvudet åt fel håll speciellt när hon ska sova. Vi skulle få tid till sjukgymnast men känns ju inte så kul att vi inte upptäckt riktigt hur illa det var förrän nu vid 4 månader :/ Hon har blivit lite platt i bakhuvudet på den sidan hon ligger mest på också men det har inte synts så mycket eftersom hon har så mycket hår.

Jag vet ett par som upptäckt det betydligt senare än 4 månader! Det verkar vara lite svårt. Man kanske inte tänker så mycket på det - och sådana små kottar har väl hyfsat ofta ett favorithåll med huvudet, det hade min lilla när hon var 1-3 mån typ, det var lite senare (nu är hon 5 mån) hon började flaxa runt med huvudet åt olika håll och släppte sitt "favoritläge".

Åh vad kul med babysim och så söt! Vi vill gå men alla kurser är fullbokade här så vi får vänta.

Jag var så smart att jag anmälde henne redan i Juli, då jag visste att platserna skulle ta slut snabbt :D Tycker alltid kurserna blir fullbokade, så undrar varför de inte gör fler grupper på vissa ställen. Blir ju så drygt att vänta och ju yngre (över 3mån) desto bättre tror jag.

*delvis knapp*
Vad kostar det att babysimma hos er? Hur många gånger varar en kurs? Vi betalar 700kr för 8gg, då varar kursen i 30min. Men det är precis lagom tid, för dom små blir helt slut efter :p

Jag var så smart att jag anmälde henne redan i Juli, då jag visste att platserna skulle ta slut snabbt :D Tycker alltid kurserna blir fullbokade, så undrar varför de inte gör fler grupper på vissa ställen. Blir ju så drygt att vänta och ju yngre (över 3mån) desto bättre tror jag.

*delvis knapp*
Vad kostar det att babysimma hos er? Hur många gånger varar en kurs? Vi betalar 700kr för 8gg, då varar kursen i 30min. Men det är precis lagom tid, för dom små blir helt slut efter :p

här kostar det 600 för 10 ggr (650 kr för steg 2 då dom tar bilder som man får). :)

Oj! O_o Får man fråga var någonstans i landet det är? Stort/nytt badhus? I vilket fall som så var priset väldigt saftigt :cautious:

Det priset var ju mer rimligt än det Sörlatungu får betala :angel: Var ska ni gå? Är det varmvattenbassäng? :)

Strax söder om Göteborg. Inte nytt badhus. Som jag har fattat det är det privata aktörer som håller kurs i deras simhall.

Oj! O_o Får man fråga var någonstans i landet det är? Stort/nytt badhus? I vilket fall som så var priset väldigt saftigt :cautious:

Det priset var ju mer rimligt än det Sörlatungu får betala :angel: Var ska ni gå? Är det varmvattenbassäng? :)

Vi ska gå i lilla Markaryd (södra Småland).
Omtyckt babysim i uppvärmd handikappsbassäng. :)

Idag är jag ifrån mitt lilla pyre i styvt 8 timmar - datainsamling på annan ort hela dagen. Det ska säkert gå bra men fy tusan vad jag SAKNAR henne!

Nu är hon mest glad och sprallig hela dagarna, tjattrar och fäktar och sparkar och viftar, övar på att stå i famnen och sitta själv och vända sig och dra i sina fötter och sitta i barnstol vid bordet (och stirra fascinerat på allt som vi äter och dricker :love:). Hon är bara sur när hon inte får vara med eller när hon tycker att hon får för lite uppmärksamhet (eller om hon blir för varm - jösses sånt humör :o).

Hon är ljuvlig just nu!

Jag vet ett par som upptäckt det betydligt senare än 4 månader! Det verkar vara lite svårt. Man kanske inte tänker så mycket på det - och sådana små kottar har väl hyfsat ofta ett favorithåll med huvudet, det hade min lilla när hon var 1-3 mån typ, det var lite senare (nu är hon 5 mån) hon började flaxa runt med huvudet åt olika håll och släppte sitt "favoritläge".
Tack! Kände mig hyfsat dålig som inte märkt att det var så illa. Hon har alltid haft ett tydligt favorithåll men nu igår och idag har jag börjat vända henne åt andra hållet alltid och tycker hon ändå vrider huvudet bra åt det hållet med så vi får se vad dom säger när vi ska på kontroll nästa vecka.

Igår upptäckte vi första tanden! 4 månader gammal. Det förklarar varför hon varit så extremt gnällig och ledsen några kvällar nu.

Så bra att ni upptäckte det @Bubble! Kan tänka mig att det är jättesvårt att märka när en sån liten är sned. Det kommer säkert gå finfint att rätta till. :)
Tack! Jo jag ser det ju nu när sköterskan sagt det men inte tänkt så mycket på det innan. Men dom har ju mjuka huvuden när dom är så små så det ska nog gå att rätta till.

Är det någon av de lite större bebisarna som börjat smaka mat?
Lillan har varit väldigt intresserad av det vi äter så hon har fått smaka lite mandarin (ingen hit var nog för surt).

Är det någon av de lite större bebisarna som börjat smaka mat?
Lillan har varit väldigt intresserad av det vi äter så hon har fått smaka lite mandarin (ingen hit var nog för surt).

Ja min bebis fick suga lite på en gurkstav när jag åt det för någon dag sen, han verkade tycka att det var jättespännande även fast det bara smakar vatten haha. Tänkte komma igång med lite mer smaksensationer nu i veckan. Han fyller fyra månader på lördag.

4 månader idag och vi har varit och vägt, 7600 g :)

Dock upptäcktes det att hon är sned i nacke (ev förkortad muskel på ena sidan) vilket gör att hon inte kan vrida huvudet lika bra åt höger och att hon alltid vill ligga med huvudet åt vänster. Försöker vrida hennes huvud åt höger men hon lyckas alltid lägga huvudet åt fel håll speciellt när hon ska sova. Vi skulle få tid till sjukgymnast men känns ju inte så kul att vi inte upptäckt riktigt hur illa det var förrän nu vid 4 månader :/ Hon har blivit lite platt i bakhuvudet på den sidan hon ligger mest på också men det har inte synts så mycket eftersom hon har så mycket hår.

Annars är hon nog fortfarande i någon utvecklingsfas för hon är smågnällig hela dagarna och hysteriskt ledsen och otröstlig på kvällarna. Då skriker hon och ammar tills hon får magknip sen blir hon ännu mer ledsen av det.

Så hon har det lite jobbigt just nu. Men sen bjuder hon på sina solskensleenden och skrattar så gulligt så man smälter emellanåt. Hon är väldigt med och nyfiken nu och börjar vara stadig i kroppen.

tänkte bara skriva lite om vår erfarenhet. Vår son hade legat fixerad hårt länge varpå han föddes med skallassymetri, på 3 månaders läkarkontrollen tyckte de vi skulle gå till sjukgymnast vilket vi gjorde. Vart bor ni?

vi fick köpa en särskild kudde som avlastade bakhuvudet (en Mimos, dyr men kanonbra) plus tänka på hur vi bar bebis. Tex bära på höger höft så bebis drar huvudet åt höger för att se framåt. Då stretchar hen självmant. Vi gick 3ggr med ca 6v mellan gångerna. Vår son hade inte så stora problem men det fanns risk att det förvärrades.

Att gå hos sjukgymnast var grymt coolt! de har sån koll och man får massa tips generellt om barnets motorik. Det är inte alls för sent för er utan se det som en chans att hjälpa honom innan det förvärras. Det ni kan göra nu är att tex bära henne så hon drar huvudet åt höger och palla upp så hon måste sova med huvudet åt fel håll. Vissa barn som har mer platta bakhuvuden får sova på sidan med en kil bakom ryggen.

babysim och magläge är också bra sätt att undvika assymetri.

tänkte bara skriva lite om vår erfarenhet. Vår son hade legat fixerad hårt länge varpå han föddes med skallassymetri, på 3 månaders läkarkontrollen tyckte de vi skulle gå till sjukgymnast vilket vi gjorde. Vart bor ni?

vi fick köpa en särskild kudde som avlastade bakhuvudet (en Mimos, dyr men kanonbra) plus tänka på hur vi bar bebis. Tex bära på höger höft så bebis drar huvudet åt höger för att se framåt. Då stretchar hen självmant. Vi gick 3ggr med ca 6v mellan gångerna. Vår son hade inte så stora problem men det fanns risk att det förvärrades.

Att gå hos sjukgymnast var grymt coolt! de har sån koll och man får massa tips generellt om barnets motorik. Det är inte alls för sent för er utan se det som en chans att hjälpa honom innan det förvärras. Det ni kan göra nu är att tex bära henne så hon drar huvudet åt höger och palla upp så hon måste sova med huvudet åt fel håll. Vissa barn som har mer platta bakhuvuden får sova på sidan med en kil bakom ryggen.

babysim och magläge är också bra sätt att undvika assymetri.

Tack för bra tips ska absolut tänka på dessa saker! Vi bor i Luleå. De senaste dagarna har jag försökt att alltid lägga henne åt andra hållet och stoppat leksaker i babysittern mm åt det håll hon inte vill vrida huvudet och det har gått bra så det är förhoppningsvis inte alltför illa.

Jo jag tror sjukgymnast kommer vara bra. Det är väl tyvärr så att man burit/satt leksaker/låtit henne sova för mycket åt det håll hon helst velat utan att tänka på det men det kommer förhoppningsvis gå till sig. Tidigare gillade hon inte magläge så värst men nu går det bra när hon är stadigare i nacken och orkar hålla upp huvudet och se sig omkring.

Hur har det gått för er?

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka