Sommarföräldrar 2016 del 3

Min lille (stora!) grabb är så mysig. Han älskar uppmärksamhet (och tur är väl det med två syskon som slåss om honom) och skrattar ofta & högt. Igår träffade vi mormor&morfar igen för första gången på drygt en månad och självklart så hade han magknip fram tills sista halvtimman då han äntligen spydde, så dom fick se den goa och glada grabben en stund iallafall. Tror problemet med hans magknip oftast grundar sig i att han är så glupsk och sväljer alldeles för mycket luft och att ett par rapar inte räcker, utan då är det i princip bara att vänta ut det så han bajsar eller spyr så trycket lättar i magen på honom. Tycker ju han kunde ta det lite lugnt med käket, inte så att han behöver äta i närheten av så mycket som han gör.

Sängen byggdes ihop för en vecka sen (bättre sent än aldrig har jag hört) och han sover faktiskt oväntat bra i den. Senaste nätterna har jag ammat honom vid midnatt, sen har han sovit till runt 4. Men då är jag oftast alldeles för trött för att hålla mig vaken så då liggammar jag och så sover han resten av natten med mig. Men det är ju mysigt det med!

Han är lite rolig dock för när vi samsover så är det inte så att han väcker mig genom att bli ledsen, utan han väcker mig genom att sparka mig i sidan. Bussiga klubben här ;) så flinar han bara nöjt när jag pratar med honom. Tror egentligen inte han är så extremt hungrig utan bara lite sugen.

Här rullar det på, 3 1/2 månad nu och nu börjar allt kännas så naturligt med henne.
Har fått höra första skrattet nu och hon skrattar för fullt när man "humpar" henne i luften det är tydligen vansinnigt roligt, så gulligt så man dör! :love: Hon kämpar med att vända sig, det går bra om hon får lite draghjälp i fingret men än kan hon inte vända sig på mage helt själv men rygg till sida vänder hon sig hela tiden så det är väl på gång!

3 månaders vaccinet gick bra inget feber eller liknande men lite orolig och väldigt trött på kvällen. 6700 g tung och 61 cm på 3-månaderskontrollen. Hon börjar växa ur storlek 62 på kläder nu och 68 sitter precis bra det går snabbt här :o

Idag har vi varit på babymassage och det var riktigt mysigt (dock ville hon amma precis under massagen så jag fick mest titta på men vi ska testa hemma).

Annars är hon nog i en utvecklingsfas nu, ganska gnällig och ska amma konstant igen även på natten, hon som annars sovit så bra :nailbiting: men det passerar väl!

Vår lille är "född på riktigt" nu :D
Kommer inte riktigt ihåg när jag skrev senast i tråden, men vi var på neonatal i 9 veckor, så han fick komma hem i v.36. Tyvärr inte utan syrgas, han fick inflammationer i lungblåsorna och är lungsjuk men tycker väl att det är att komma undan ganska lindrigt med tanke på hans start i livet.. Tog ungefär 4 veckor hemma innan han klarade sig utan syrgas, nu har vi bara en inhalation som han får 2 gånger om dagen.
Han växer som han ska, alla prematurkläder är nu för små så det är strl 50 som gäller. Det känns lite märkligt att ha en (snart) 4 månader gammal bäbis som har strl 50 i kläder.. Man glömmer ibland bort att han är så tidigt född, han har ju varit med så länge...
Själv har min riktiga föräldraledighet börjat, vi har vabbat fram tills mitten av oktober. Har varit tillbaka och jobbat några dagar nu i oktober. Och det är väldigt märkligt hur man blir bemött. Ingen höjer ett ögonbryn för att pappan har jobbat. Men när jag gör det, då ska det ifrågasättas.. Trots att pappans arbetspass är 9-10 h, 5-6 dagar i veckan som mest och mina 5-6 h med sammanlagt 5 pass på en månad...Vi jobbar på samma arbetsplats i samma tjänst. Själv tycker jag att det är väldigt skönt att komma ut bland folk, och många av kollegorna är väldigt gulliga, roliga och trevliga att umgås med och ger mig ett helt annat socialt utbyte än det man haft på sjukhuset. Men minst 2 ggr per pass får jag kommentarer som "är du redan tillbaka? Men vem tar hand om den lille? Ammar han inte?"
Som att man inte kan frysa in mjölk, som att hans pappa inte kan ta hand om honom själv dessa få timmar (tidigt på morgonen, jobbar från 3.30-9) Väldigt tråkigt med dessa kommentarer, och lite irriterande att behöva försvara varför man ska jobba.

Här rullar det på, 3 1/2 månad nu och nu börjar allt kännas så naturligt med henne.
Har fått höra första skrattet nu och hon skrattar för fullt när man "humpar" henne i luften det är tydligen vansinnigt roligt, så gulligt så man dör! :love: Hon kämpar med att vända sig, det går bra om hon får lite draghjälp i fingret men än kan hon inte vända sig på mage helt själv men rygg till sida vänder hon sig hela tiden så det är väl på gång!

3 månaders vaccinet gick bra inget feber eller liknande men lite orolig och väldigt trött på kvällen. 6700 g tung och 61 cm på 3-månaderskontrollen. Hon börjar växa ur storlek 62 på kläder nu och 68 sitter precis bra det går snabbt här :o

Idag har vi varit på babymassage och det var riktigt mysigt (dock ville hon amma precis under massagen så jag fick mest titta på men vi ska testa hemma).

Annars är hon nog i en utvecklingsfas nu, ganska gnällig och ska amma konstant igen även på natten, hon som annars sovit så bra :nailbiting: men det passerar väl!

Va härligt att hon börjat skratta, Iris har med precis börjat och man blir ju helt löjligt kär :love:

Vi var på bvc idag och Iris fick sina 3mån vacc, så ledsen hon blev :( Dock så blev hon glad efter kanske 30sek. Jag ville dom skulle sticka i båda samtidigt så hon bara behövde "våndas" en gång. Lite gnällig har hon varit idag men inget värre, hoppas hon slipper febern!

*delvis kl*

Vår lilla växer och frodas, nu väger hon ca 6400g och är 63cm lång. Kläderna i strl 56 börjar bli väldigt trånga men 62 är ff lite stort. Måste iväg o köpa en lite tjockare fleeceoverall till henne då de hon har nu är lite små :p

Annars är hon glad som en speleman och vi bara njuter! Hon trivs lika bra hos mig som hos sambon :) Har börjat hoppa in på jobbet lite då o då på helgen också. Så tycker allt flyter på alldeles ypperligt :D

I lördags och söndags var mitt annars så snälla barn som förbytt. Gnällig, sprattlig och ville inte sova, och om hon somnade så vaknade hon efter en liten stund.
Badade henne innan läggdags i söndags och hoppades att hon skulle slappna av efter. Jodå, hon sov från 22:00 till 06:50! För första gången sov hon en hel natt, annars vaknar hon 1-2 gånger och vill äta. (Men vi sover normalt sett till 09:30 :o)
På måndagen fortsatte sovandet och hon fick tillbaka sitt vanliga glada humör. :up:

Hon har i helgen fått ett babygym som hon gillar skarpt! Motoriken har snabbt förbättrats och hon drar gladeligen i den upphängda zebrans ben och svans. Tidigare har hon inte greppat saker alls.
I förmiddags så var vi på babysång som min hovslagare håller i, E uppskattade det och somnade sedan sittande i mitt knä mitt i det avslutande fikat :love:.

Om man har en bebis som vägrar ta flaska, är det bara att rätta sig efter henne då antar jag, eller har ni några tips? Amningen fungerar klockrent men jag skulle så gärna vilja gå på en utbildning med jobbet i november..

Från början var tanken att jag skulle hoppa in och ta några helgpass i september-oktober redan, men det fick vi ge upp tanken på.

Om man har en bebis som vägrar ta flaska, är det bara att rätta sig efter henne då antar jag, eller har ni några tips? Amningen fungerar klockrent men jag skulle så gärna vilja gå på en utbildning med jobbet i november..

Från början var tanken att jag skulle hoppa in och ta några helgpass i september-oktober redan, men det fick vi ge upp tanken på.
E tar inte heller flaskan riktigt än men det går bättre efter vi testat många gånger. Samma med napp den tog hon inte alls från början men jag fortsatte testa ge den och helt plötsligt runt 3 månader tog hon den och nu tar hon alltid.
Så prova några gånger och testa byt flaska? Vi har en mam antikolik som är den som fungerar bäst för oss. Dock tar inte E flaska så bra att jag vågar lämna henne med någon än det är lite jobbigt :/

Provat annan flaska? Provat när hon verkligen är hungrig (men inte vansinnig av ilska ;))? För oss funkar flaska fint om hon är jättehungrig och om jag inte är hemma. Sen hittar pappan andra sätt att trösta henne på, ofta är ju bröstet mycket mer än mat. Man får ha lite is i magen. Hur många timmar rör det sig om? Amma precis innan du far, flaska förberedd så det går fort, och amma direkt du kommer hem? Har du möjlighet att komma hem från utbildningen om det krisar? Strängt taget klarar sig ju våra typ 3-månadersbebisar utan mat i tre-fyra timmar utan att dö av svält. Och jag tror de flesta bebisar äter bättre ur flaska om inte bröstet finns till hands.

Du har inte möjlighet att ta med dig bebis? Det gjorde jag, min vägrade flaska o gör fortfarande (8 månader..)

Jag var i samma situation när sonen var typ 6 månader och vi hade konferens med jobbet som jag ville vara med på. Vi löste det som att maken fick vara föräldraledig och så följde både han och bebis med på konferensen. De hängde på konferensanläggningen och var på promenader och så fick jag göra amningspauser när sonen blev hungrig.

Det fungerade bra för oss men det beror ju också på vad det är för typ av utbildning såklart. :)

Tack så mycket för tipsen om flaska! Nu har vi faktiskt fått till det, om jag inte är hemma tar hon flaska fint med sin pappa! :D Nu måste jag bara göra en stor offensiv och pumpa en jäkla massa.. :p
Och då vill jag såklart veta vilken flaska? :D Samma problem här. :p
Och vad skönt att det funkar!

ah okej, den har vi också, men hon förstår inte alls hur hon ska få ut mat och är väl inte så sugen på det heller :)
Vår tjej var också sjukt skeptisk men efter några gånger började hon få till det. Bebis bör ju vara på bra humör så hon inte hunnit börja trycka upp tungan i gommen. Hungrig men inte vrålhungrig i början. Och så pilla lite på överläppen med pipen och när hon tar den så vinkla upp den lite i gommen. I början var det verkligen tvunget att vara rätt vinkel för att det skulle funka. De lär ju in med bra mycket av pipen i munnen för att få ut maten.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka