Sommarföräldrar 2015 del 2

Vi ska på 10mån koll nästa vecka. Ska bli spännande och hur mycket han växt.

Här övas det på att äta själv. Gud nåde mamma eller pappa om man försöker mata med skeden :D
Men att använda den själv är överreklamerat. Det är händerna som gäller, det ska gå fort att få in maten (det kan ju försvinna).
Så för oss är det sanering som gäller efter varje måltid, barn, golv, bord, stolar :grin: och maten är ööööööverallt..
Jag insåg snabbt med storasyster att enklaste sättet att städa är att låta maten på golvet ligga tills det är torrt nog att ta med dammsugaren och ställa in stolen i duschen :angel: barnet hamnar i tvätthon (inte så estetiskt tilltalande men jisses vad jag är glad i att vi skaffade en sådan när vi byggde tvättstugan!) och kläderna i tvättkorgen. Städtanten har mycket jobb när hon kommer till oss varannan vecka :D
 
Samma här! Ska på extra vägning och mätning om 2v. Ökat på vikten men inte på längden. Iof vanligt vad jag förstått att de kan växa ojämt,varannan på längd och varannan på vikten.

Har dåligt tålamod att sitta i matstolen då han ska äta lunch och middag. Blir oftast en mjölkskvätt efter. Tkr han ärer som en häst men rör sig också som en vild sån. Fått en brio gåvagn nu så den går han av och an med själv. Eller kryper och klättrar på möbler..
Det var båda kurvorna som bromsat av här tror jag. Minns inte så noga, jag lägger ingen vikt vid det. Hon är definitivt inte tunn. Hon stod och åt sand från sandlådan igår så jag skojade lite om att vi borde ge oss iväg till Bvc så de får väga henne igen. Sand är tungt ;)
 
10-månaderskontroll idag (herregud, 2 månader till 1-årskalas!! :eek:)

Lillfisen vägde in på 8540 gram och var 71 cm lång. Klarade att klonka klossar och pincettgreppet var utan anmärkning.

Nu kryper hon lite mer, men ack så bekväm och frustrerad. Riktigt högröd blir hon i ansiktet om man inte tar upp lilla damen direkt.
(Undrar vem hon är lik?! :angel:)

Annars är den stora favoriten att gunga!
 
Jag insåg snabbt med storasyster att enklaste sättet att städa är att låta maten på golvet ligga tills det är torrt nog att ta med dammsugaren och ställa in stolen i duschen :angel: barnet hamnar i tvätthon (inte så estetiskt tilltalande men jisses vad jag är glad i att vi skaffade en sådan när vi byggde tvättstugan!) och kläderna i tvättkorgen. Städtanten har mycket jobb när hon kommer till oss varannan vecka :D

Jag kör den varianten också, erfarenhet från jobbet.. :D
Nån städtant har vi tyvärr inte så det är vår uppgift att tvätta kladdiga matkläder. Läs min.. eftersom sambon inte ser skillnad på färger och helt enkelt inte förstår sig på hur man gör, hur svårt kan det va liksom :p
Men jag slipper åtminstone vika tvätten och lägga in i garderoberna :banana:
 
Jag klär av ungen innan matdags. Är trött på att gnida fläckar.. Tvättar mun och händer under kran sen. Kör också på att låta resterna torka eller hoppas att katterna äter upp dom.

Är så glad att jag äntligen sluppit ut i skogen på promenader. Fick hypertyreos nu i vår och har varit helt utslagen. På 3e veckan med medicinering nu så det känns som livet återvänder. W sitter på ryggen i Manducan. Igår sov han sov han sig igenom hela rutten,vaknade lagom tills vi kom hem :love:
 
Ang kladdiga matkläder så har IKEA nu en hel haklappströja med långa ärmar. Den håller min lilla ren under matstunderna. Den hjälper dock inte mot mat på golvet. :D
 
Idag var det As tur att slå sig rejält. Han ramlade ur vår säng och landade med pannan på knoppen till byrån, som givetvis har en skarp kant. Näsblod och en stor bula i pannan blev resultatet. Däremot är han inte ett dugg försiktigare :cautious:
 
Här har vi sjukstuga för första gången. Jag har haft feber två nätter och linnea är snorig men verkar just nu som att hon slipper feber för hon har inte blivit något sämre. Hon var snäll och vaknade bara var 3e timme första febernatten men igår natt vaknade hon varannan:arghh: Kändes som jag knappt hann somna innan hon vaknade igen.

Vid tredje matningen kl 4 satt jag som vanligt och slösurfade på telefonen medan L åt och helt plötsligt hörde jag hur nån rycker i handtaget på ytterdörren. Jag for upp och väckte sambon som gick ner medan jag gick ut i hallen och kollade ner genom fönstret. Där stod det tre killar i trädgården som efter en stund gick bort till min kusins hus (som ligger på samma gård) och rycker i hans dörr. Han var inte hemma men dessa killar stod kvar där i typ 5-10 minuter innan dom åkte iväg.

Vår gård ligger lite avsides så om dom behövde hjälp så är vi inte det första huset man åker till direkt. Frågade kusinen om han kände nån med en sådan bil dom hade men det gjorde han inte så det var definitivt nåt lurt på gång. Kanske hade dom tänkt göra inbrott men ångrade sig? Obehagligt var det iaf.
 
Här har vi sjukstuga för första gången. Jag har haft feber två nätter och linnea är snorig men verkar just nu som att hon slipper feber för hon har inte blivit något sämre. Hon var snäll och vaknade bara var 3e timme första febernatten men igår natt vaknade hon varannan:arghh: Kändes som jag knappt hann somna innan hon vaknade igen.

Vid tredje matningen kl 4 satt jag som vanligt och slösurfade på telefonen medan L åt och helt plötsligt hörde jag hur nån rycker i handtaget på ytterdörren. Jag for upp och väckte sambon som gick ner medan jag gick ut i hallen och kollade ner genom fönstret. Där stod det tre killar i trädgården som efter en stund gick bort till min kusins hus (som ligger på samma gård) och rycker i hans dörr. Han var inte hemma men dessa killar stod kvar där i typ 5-10 minuter innan dom åkte iväg.

Vår gård ligger lite avsides så om dom behövde hjälp så är vi inte det första huset man åker till direkt. Frågade kusinen om han kände nån med en sådan bil dom hade men det gjorde han inte så det var definitivt nåt lurt på gång. Kanske hade dom tänkt göra inbrott men ångrade sig? Obehagligt var det iaf.

Usch vad otäckt!
När vi bodde i stan väckte hunden oss en natt när han stod i gästrummet och morrade mot fönstret. Sambon gick upp och tände lampan. Dagen efter var grinden till vår trädgård öppen, den öppnade vi bara när vi klippte gräset. Tror att det var någon som smög därifrån illa kvickt. Det är så himla obehagligt att känna sig otrygg hemma.
 
Usch vad otäckt!
När vi bodde i stan väckte hunden oss en natt när han stod i gästrummet och morrade mot fönstret. Sambon gick upp och tände lampan. Dagen efter var grinden till vår trädgård öppen, den öppnade vi bara när vi klippte gräset. Tror att det var någon som smög därifrån illa kvickt. Det är så himla obehagligt att känna sig otrygg hemma.
Usch ja. Tur ni har hund, verkade som den skrämde iväg den som smög utanför.

Är förskonad och har aldrig råkat ut för inbrott, iaf inte i huset. När jag fortfarande bodde hemma var det någon som var i uthusen och stallet och stal verktyg, motorsågar m.m. och en annan gång stals en av min fars firmabilar. Men när dom ger sig på huset blir det personligare på nåt sätt.
 
Usch ja. Tur ni har hund, verkade som den skrämde iväg den som smög utanför.

Är förskonad och har aldrig råkat ut för inbrott, iaf inte i huset. När jag fortfarande bodde hemma var det någon som var i uthusen och stallet och stal verktyg, motorsågar m.m. och en annan gång stals en av min fars firmabilar. Men när dom ger sig på huset blir det personligare på nåt sätt.
En lampa som reagerar på rörelse är kanske ingen dum idé? Och om det är synligt in så kan man sätta ir-deckare som inte nödvändigtvis behöver vara riktiga sådana.
 
Ptjuuu... Där gick K och hennes farmor ut på promenad och jag får en stunds lugn och ro! Sambon jobbar utomlands nu och hans mamma är här och hälsar på. Tack och lov för det för lilla K är SÅ INTENSIV just nu. Älskade liten, att hon kan vara så krävande. Hon har ju varit ett väldigt lätt barn hittills men just nu är det rätt tufft. Hon ska bara gå och hålla oss i händerna, all vaken tid. För ett par veckor sedan var hon nöjd med att stå så då kunde jag ställa henne vid en pall eller låda för att fixa mat, gå på toa och sånt ;) Men nu blir det storgråt och gallskrik så fort man slutar gå :grin: Jag försöker att få henne att gå med gåvagnen men det blir samma reaktion...

Hennes farmor är verkligen fantastisk och med världens tålamod så hon går snällt varv efter varv med lilltösen. Man får ganska ont i ryggen :o Men hon klagar inte...
 
Ptjuuu... Där gick K och hennes farmor ut på promenad och jag får en stunds lugn och ro! Sambon jobbar utomlands nu och hans mamma är här och hälsar på. Tack och lov för det för lilla K är SÅ INTENSIV just nu. Älskade liten, att hon kan vara så krävande. Hon har ju varit ett väldigt lätt barn hittills men just nu är det rätt tufft. Hon ska bara gå och hålla oss i händerna, all vaken tid. För ett par veckor sedan var hon nöjd med att stå så då kunde jag ställa henne vid en pall eller låda för att fixa mat, gå på toa och sånt ;) Men nu blir det storgråt och gallskrik så fort man slutar gå :grin: Jag försöker att få henne att gå med gåvagnen men det blir samma reaktion...

Hennes farmor är verkligen fantastisk och med världens tålamod så hon går snällt varv efter varv med lilltösen. Man får ganska ont i ryggen :o Men hon klagar inte...
Vår äldsta gick runt ett bord i lagom höjd, det funkar inte heller? Förstår dilemmat. Jag försöker alltid att tänka "en vacker dag lär de sig ___". Min make undrade igår när man kan lära barnen att skrik i gälla toner inte är det bästa sättet att kommunicera. Vi båda har nog ledsnat smått på minstingens ljudnivå :angel:
 
Jag fångade idag lilla rackarungen på bild när hon skulle klättra i trappan. Ett steg upp kom hon. 7.5 månader och klättrar. Kan hon inte sakta ner lite? :p
 
Idag blir A 11 månader, det är bara en månad till ettårsdagen :eek:

Vi har köpt hans första par skor idag. Han har slitit ut sina tossor, så det började bli dags och som tur var hade vår skoaffär en drive med rabatt på alla barnskor. Lära-gå-skor är inte gratis upptäckte jag O_o
 
Idag blir A 11 månader, det är bara en månad till ettårsdagen :eek:

Vi har köpt hans första par skor idag. Han har slitit ut sina tossor, så det började bli dags och som tur var hade vår skoaffär en drive med rabatt på alla barnskor. Lära-gå-skor är inte gratis upptäckte jag O_o

Ja hej och hå vad tiden går fort! :eek:

Vi går i flyttas tankar och ska ha mäklare hem idag för att värdera huset, inte lätt att städa och fixa med en 10 månaders som hänger i byxbenen :p

Var på 10mån läkarkontroll på morgonen och fick okej stämpel :D
Trots att T bara gått upp 350g på 2 månader.. Men han har växt 2cm! :up:
Numera 72,5cm och väger drygt 10kg
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 933
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 103
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 374
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 425
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp