Sommarföräldrar 2015 del 2

Hm.. Minns inte på första men det hon hade förra sommaren var det 3/4 samt korta ben. Som en dräkt liksom.

Haha, nu blev det mycket frågor på rad :)

Är det smidigt med en såndär dräkt eller är det enklare med tvådelat?
Blöjbyten blir väl klart enklare med tvådelat, men de kanske inte har dräkten så länge att det är aktuellt ändå?
 
Angående krypandet..iom W's kryp och ställa sig upp och stå karriär startade på riktigt har han blivit svår att natta. Vi renoverar i vårt sovrum så vi har för tillfället vår madrass på golvet i hans sovrum. Nattat honom där eftersom han står i spjälsängen och försöker klättra över! Faller och går upp igen.. Ligger brevid medan han kryper,bökar,klättrar,kryper and so on. Tillslut somnar han i en hög. Tyvärr brukar det sluta med att vi är två som sover...:angel: Lagom kul att vakna vid 23 då hästarna är omatade och huset en enda röra. Men det är väl en fas som alla andra.

Igenkänningsfaktorn är hög. A är så trött att ögonen går i kors men ändå ska han ställa sig upp och böka runt. Vi får hålla om honom så att han ligger stilla och slappnar av, annars är det lögn att få honom att somna. Som väl är tycker han att det är mysigt.
 
Haha, nu blev det mycket frågor på rad :)

Är det smidigt med en såndär dräkt eller är det enklare med tvådelat?
Blöjbyten blir väl klart enklare med tvådelat, men de kanske inte har dräkten så länge att det är aktuellt ändå?
Ptjau, det är väl för och nackdelar. Det mesta av kläderna mina barn har är köpt begagnat av miljö och hälsoskäl. Därför är även uv-plaggen beggade så utbudet är ju en viktig del i valet. Fördelen med dräkten är att det inte blir glipor i plagget så att säga som det kan bli mellan tröja och byxor. Nackdelen är att man, då jag själv väljer att använda dessa hemma mest, inte kan välja uv-tröja och vanliga byxor t.ex och som du säger blir det ju "problem" med blöjbyten. Jag låter ju barnet ha blöja under uv-plagget och tar av blöjan vid bad.
 
Igenkänningsfaktorn är hög. A är så trött att ögonen går i kors men ändå ska han ställa sig upp och böka runt. Vi får hålla om honom så att han ligger stilla och slappnar av, annars är det lögn att få honom att somna. Som väl är tycker han att det är mysigt.
W blir arg om man håller om honom!bäst att låta honom böka själv. Han har slutat äta på natten,kan krypa några steg om han vaknar men somnar om sen själv. Sen så sover han till 8 tiden, inte 6 som för några veckor sen! :up:
 
Tack!!! "Skönt" att höra att det är fler som inte kan allt. Jo, det är väl vårt jobb. Jag verkar vara rätt bra på mitt jobb....
Friska och välmående känns mina med!
Igår bestämde jag mig för att försöka inte oroa mig och iaf ge det till de är ett år. Ni kommer nog få påminna mig om det :p
Igår såg jag efter mitt barn (6mån) och hans jämngamla vän i typ fem min. Asså Jesus, hur fan gör ni tvillingföräldrar?? Jag är imponerad av er!

Det tips jag skulle ge är bort med gåstolarna, få de att krypa dit de vill komma. Som mitt barns sjukgymnast sa "det är ur frustrationen de lär sig".
 
Igår såg jag efter mitt barn (6mån) och hans jämngamla vän i typ fem min. Asså Jesus, hur fan gör ni tvillingföräldrar?? Jag är imponerad av er!

Det tips jag skulle ge är bort med gåstolarna, få de att krypa dit de vill komma. Som mitt barns sjukgymnast sa "det är ur frustrationen de lär sig".
Det är verkligen fullt upp! :D Man får inte sitta ner så många minuter per dag. Sen lär sig man sig lite knep och ungarna lär sig vänta.

Jo, jag vet vad som sägs om gåstolar. Och vi har verkligen inte använt dem mkt fram till för kanske två veckor sen. Sen har jag tagit till dem för att överleva. Frustration kanske ger framsteg, men två frustrerade bebisar gjorde mig helt enkelt galen. Så nu stoppar jag ner dem i gåstolarna när jag behöver hämta andan eller kanske byta en bajsblöja på en av dem.
 
Det är verkligen fullt upp! :D Man får inte sitta ner så många minuter per dag. Sen lär sig man sig lite knep och ungarna lär sig vänta.

Jo, jag vet vad som sägs om gåstolar. Och vi har verkligen inte använt dem mkt fram till för kanske två veckor sen. Sen har jag tagit till dem för att överleva. Frustration kanske ger framsteg, men två frustrerade bebisar gjorde mig helt enkelt galen. Så nu stoppar jag ner dem i gåstolarna när jag behöver hämta andan eller kanske byta en bajsblöja på en av dem.

Det gör du rätt i. Jag använder de knep som behövs för att överleva med vettet i behåll och jag har bara en unge.
Han har fått äta lunch och titta på babblarna samtidigt ett par gånger för att han totalt brutit ihop och det har varit det enda sättet att få honom tillräckligt lugn att äta. Han äter ofta gröt ur klämpåse framför tvn i mitt knä på kvällen, han äter mycket mer då.
Tidigare när gåstolen var populär fick han sitta i den när jag plockade av diskmaskinen eller gjorde frukost. Numera kryper han oftast runt på golvet när jag gör frukost och det slutar allt som oftast med att jag har en illvrålande unge som hänger i byxorna, men jag gör klart det jag måste ha två händer till innan jag tar upp honom.
Vi har många sådana scenarion hemma och jag har inte ett dugg dåligt samvete över det.
 
Det gör du rätt i. Jag använder de knep som behövs för att överleva med vettet i behåll och jag har bara en unge.
Han har fått äta lunch och titta på babblarna samtidigt ett par gånger för att han totalt brutit ihop och det har varit det enda sättet att få honom tillräckligt lugn att äta. Han äter ofta gröt ur klämpåse framför tvn i mitt knä på kvällen, han äter mycket mer då.
Tidigare när gåstolen var populär fick han sitta i den när jag plockade av diskmaskinen eller gjorde frukost. Numera kryper han oftast runt på golvet när jag gör frukost och det slutar allt som oftast med att jag har en illvrålande unge som hänger i byxorna, men jag gör klart det jag måste ha två händer till innan jag tar upp honom.
Vi har många sådana scenarion hemma och jag har inte ett dugg dåligt samvete över det.

Känner igen det där med unge hängandes i byxbenet skrikandes. Babblarna används också här för att hinna äta eller plocka i och ur diskmaskinen.
T är just nu så oerhört mammig att inget eller ingen annan duger. Det gör mig helt matt.

Idag är jag sjuk och sambon fick ta med sig T hemifrån för att jag ska få vila ifred. Annars har hag en unge som sitter utanför sovrumsdörren och gråter hysteriskt och bankar. Han gråter verkligen som om världen gått under.
 
Känner igen det där med unge hängandes i byxbenet skrikandes. Babblarna används också här för att hinna äta eller plocka i och ur diskmaskinen.
T är just nu så oerhört mammig att inget eller ingen annan duger. Det gör mig helt matt.

Idag är jag sjuk och sambon fick ta med sig T hemifrån för att jag ska få vila ifred. Annars har hag en unge som sitter utanför sovrumsdörren och gråter hysteriskt och bankar. Han gråter verkligen som om världen gått under.
Gud, det där får mig att bäva inför sommaren :crazy::o:p Jag kom nämligen på den strålande idéen att boka upp mig på nattjobb i sommar. Vad som slog mig efteråt är, hur ska jag få sova? Om K förstår att jag är hemma så blir det spännande... Vi kanske får ordna en repstege så att jag kan klättra direkt in i gästrummet genom fönstret när jag kommer hem på morgonen :laugh:
 
Gud, det där får mig att bäva inför sommaren :crazy::o:p Jag kom nämligen på den strålande idéen att boka upp mig på nattjobb i sommar. Vad som slog mig efteråt är, hur ska jag få sova? Om K förstår att jag är hemma så blir det spännande... Vi kanske får ordna en repstege så att jag kan klättra direkt in i gästrummet genom fönstret när jag kommer hem på morgonen :laugh:
Naturligtvis ska man ha en brandstege oavsett vad om det är en bit upp! Den funkar prima till den uppgiften med.

Min make blev lite galen på mig när jag kom hem med brandsläckare till både hus och bil samt första hjälpen-kit, brandfilt och brandstege. Det är väl det enda man spenderar tusenlappar på som man hoppas att man slipper använda :rofl: jag är hopplöst rädd för brand i huset.
 
Alltså, trodde inte jag skulle drabbas av "utvecklingshetsen". Allt ungarna ska kunna hela tiden. Jag har ju hela tiden sagt att de inte kan något. Och det kan de ju inte! Tänk om det är något fel på dem?!? Var hos BVC idag;
- kan de krypa? Nej.
- kan de klappa händerna? Nej.
- kan de vinka? Nej.
- kan de peka på lampan? Nej.
- försöker de ställa sig. Nej (eller kanske hon lite)
- säger de "mamamama"? Nej.
- osv, osv, osv...
Dessutom har de bara gått upp 200 g på två månader!?! Jag som alltid sagt att de iaf kan äta... De har visserligen varit sjuka större delen av mars och dessutom fått tänder.
/världens sämsta mamma

Min son blir 1 år på tisdag. När han var 10 månader kunde han visserligen krypa och ställa sig mot möbler, men inget av det andra du beskriver. Han klonkade inte heller klossar mot varandra vilket väl är en av de där sakerna de testar vid 10 månader.

Nu som 1-åring har han lärt sig peka och pekar på typ allt och säger "dää dää". Han har lärt sig klonka klossar. Han har börjat gå med gåvagn och springer nästan fram med den.

Men han kan inte peka på saker som man ber honom om, tex lampan. Han kan inte vinka och inte klappa händerna. Han förstår en del ord men jag upplever att han förstår mindre än kompisarna i föräldragruppen.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hade oroat mig ;) Men jag har iaf lärt mig att jag inte ska oroa mig. Han har varit sist med att lära sig det mesta i föräldragruppen (sitta, krypa, stå osv). Men det har han ju lärt sig tids nog så det andra kommer nog. Han klår dem säkert i multiplikationstabellen, simning eller pardans vad det lider :p
 
Min son blir 1 år på tisdag. När han var 10 månader kunde han visserligen krypa och ställa sig mot möbler, men inget av det andra du beskriver. Han klonkade inte heller klossar mot varandra vilket väl är en av de där sakerna de testar vid 10 månader.

Nu som 1-åring har han lärt sig peka och pekar på typ allt och säger "dää dää". Han har lärt sig klonka klossar. Han har börjat gå med gåvagn och springer nästan fram med den.

Men han kan inte peka på saker som man ber honom om, tex lampan. Han kan inte vinka och inte klappa händerna. Han förstår en del ord men jag upplever att han förstår mindre än kompisarna i föräldragruppen.

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hade oroat mig ;) Men jag har iaf lärt mig att jag inte ska oroa mig. Han har varit sist med att lära sig det mesta i föräldragruppen (sitta, krypa, stå osv). Men det har han ju lärt sig tids nog så det andra kommer nog. Han klår dem säkert i multiplikationstabellen, simning eller pardans vad det lider :p
Tack, skönt att läsa att det verkar lösa sig ändå.
Och klonka klossar, det kan mina:D
 
Nu är jag i helt fel tråd men Babblarna slltså, är det nån situation de inte räddar? Hur kan färgglada gubbar vara sånt bebisknark?

Hitintills har de räddat alla situationer där inget annat har fungerat.
Jag tror att för många små är de det första de får se på tv, som är för barn. Eftersom de anses vara ok att titta på, de har ju kommit till just för att stimulera barns språkutveckling.
Musik och starka färger med tydliga konturer fångar upp deras intresse och eftersom låtarna satt som berget i mitt huvud efter bara några lyssningar, de är ju svängiga och härliga, så är jag inte förvånad över att han älskar dem också. Mer babblarna åt folket! :D
 
Alltså, jag hoppar in här - klonka klossar? Det tror jag inte någon av mina har gjort innan de varit i tvåårsåldern. Definitivt inte före ett år i alla fall! De är väl inga underbarn, men det är det väldigt få barn som är.

@Mauen , jag har en bekant som var överlycklig att hennes barn lärde sig vända sig från rygg till mage. Barnet var då rätt precis 12 månader, min var då 11 månader och hade gått i flera månader. De är idag drygt tre år och det syns ingen som helst skillnad på deras utveckling. Vissa har bråttom i starten, andra tar det hela med ro. :)
 
Alltså Babblarna!! De har räddat många situationer! Första låten spelades första veckan,nu är vi på den där stompa låten! Tyvärr går både jag och min man runt och sjunger lika mycket för oss själva fast ungwn sover..O_o

Älskar era ungar dammsugaren? Bästa leksaken ever!!:p
 
Alltså, jag hoppar in här - klonka klossar? Det tror jag inte någon av mina har gjort innan de varit i tvåårsåldern. Definitivt inte före ett år i alla fall! De är väl inga underbarn, men det är det väldigt få barn som är.

@Mauen , jag har en bekant som var överlycklig att hennes barn lärde sig vända sig från rygg till mage. Barnet var då rätt precis 12 månader, min var då 11 månader och hade gått i flera månader. De är idag drygt tre år och det syns ingen som helst skillnad på deras utveckling. Vissa har bråttom i starten, andra tar det hela med ro. :)
Ja, jag får nog lugna ner mig lite :o
 
Alltså Babblarna!! De har räddat många situationer! Första låten spelades första veckan,nu är vi på den där stompa låten! Tyvärr går både jag och min man runt och sjunger lika mycket för oss själva fast ungwn sover..O_o

Älskar era ungar dammsugaren? Bästa leksaken ever!!:p
Haha, äldsta tjejen var rädd för dammsugaren. Minsta råkade starta den när hon skulle klättra på den häromdagen. Blev livrädd såklart men det verkar vara helt ok nu.

Angående babblarna förstår jag inte varför det ska vara mer ok än annan tv? Hur som haver. Äldsta barnet fick höra det första gången när hon var drygt 1 och blev frälst. Yngsta verkar inte särskilt intresserad av sånt så hon har inte hört det. Däremot skrattar hon om jag sjunger. Jag vet inte om det är ett gott omdöme :o
 
Alltså Babblarna, varfööör har de bara två videos på Youtube? Den första är ju lång och bra iofs, och speciellt introt är bäst!

Men nåt nytt hade varit super! :up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 933
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 103
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 384
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 426
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp