Sommarföräldrar 2015 del 2

Jag är veg och kan inte äta niferex (kräks omedelbart) så receptet har varit dubbel dos blutsaft (blä), kosttillskott för gravida (Apotek Hjärtats men de innehåller i stort sett samma allihop), undvika kalcium i samband med intag av dessa samt försöka tänka extra på järnrik mat. Och massor av jordgubbar :D
Jag hade under 100 vid inskrivningen och depåerna var så låga (9) att jag rent medicinskt klassades som anemisk.
Bra jobbat att få upp det så pass!
Jag hade 105 nu och väntar besked om depåerna, har ätit niferex varannan dag sedan jag plussade men tror att det bara går rakt igenom mig (jag blir kass i magen), så idag köpte jag järnrike o tänkte köpa blutsaft också men det är ju så äckligt! Brrr! Jag är iaf inte veg så leverpastej på alla mackor blir det också. Tack för tipsen, ska tänka på intaget och inte dricka mjölk tillsammans med järnrik mat.
 
Bra jobbat att få upp det så pass!
Jag hade 105 nu och väntar besked om depåerna, har ätit niferex varannan dag sedan jag plussade men tror att det bara går rakt igenom mig (jag blir kass i magen), så idag köpte jag järnrike o tänkte köpa blutsaft också men det är ju så äckligt! Brrr! Jag är iaf inte veg så leverpastej på alla mackor blir det också. Tack för tipsen, ska tänka på intaget och inte dricka mjölk tillsammans med järnrik mat.
Apoteket (AB) hade en variant på blutsaft med samma innehåll men som skulle vara bättre smak på. Tror det var körsbär. Jag prövade den aldrig iom att de ville ha mig till att äta massor (mina mått) med niferex när jag så nära slutet på graviditeten sjunkit till under 100. Det skulle krävas så stor mängd för att täcka upp för niferex räknade de ut att det känns ovärt. Jag gjorde leverpastej häromdagen som jag och dottern äter till frukost. Dock faller jag på mjölken, jag kan inte låta bli :p

Pröva en annan sort järntabletter. Det finns ju några olika.
 
Bra jobbat att få upp det så pass!
Jag hade 105 nu och väntar besked om depåerna, har ätit niferex varannan dag sedan jag plussade men tror att det bara går rakt igenom mig (jag blir kass i magen), så idag köpte jag järnrike o tänkte köpa blutsaft också men det är ju så äckligt! Brrr! Jag är iaf inte veg så leverpastej på alla mackor blir det också. Tack för tipsen, ska tänka på intaget och inte dricka mjölk tillsammans med järnrik mat.

Åh, så hade jag av niferexen också. Jag började ta den tillsammans med blåbärssoppa och fick upp järnvärdet en del. Både c-vitamin och lite stoppande för magen. :P
 
Åh, så hade jag av niferexen också. Jag började ta den tillsammans med blåbärssoppa och fick upp järnvärdet en del. Både c-vitamin och lite stoppande för magen. :P
Åh tack för tipset! Det ska jag med prova. "Alla andra" verkar ju bli förstoppade så de bm som jag har stött på verkar inte alls förstå att det motsatta också kan vara ett problem ;)
 
Igår var vi på bvc och lilla A väger nu som 2 månader 5370 och är 58cm lång. Han ligger nu på medelkurvan på både längd och vikt. Vi pratade lite om hans utveckling med och konstaterade att han inte halkat efter alls iomed att han kom en månad tidigt. Han kan allt som en tvåmånaders ska kunna, ger svarsleenden, lyfter huvudet från magläge, fixerar blicken och försöker vifta efter leksaker med händerna. Känns toppen!
Så egentligen hör vi ju till vårtråden men jag tycker det är roligt att fortsätta följa er här.
 
Jag som alltid haft dåliga järnvärden som icke-gravid har hela gravideteten hittills (v33 idag) hållt järnvärdena jättebra med bara blutsaft. Nu sen v20 någonting har jag dessutom bara tagit 3-4 ggr i veckan. Antagligen för att jag slipper syndafloden varje månad nu. :angel:
 
BVC idag.
Han; 4490 g, 54 cm
Hon; 3860 g, 52 cm
Börjar få stora bebisar!!

De är rent utsagt skitjobbiga nu :(
Äter ofta och mycket, har svårt att komma till ro och skriker rätt mkt. Börjar tära på mig och sambon. Tyvärr gör det att vi tjafsar en hel del....

Tänk att få sova en hel natt... El iaf en halv...
 
BVC idag.
Han; 4490 g, 54 cm
Hon; 3860 g, 52 cm
Börjar få stora bebisar!!

De är rent utsagt skitjobbiga nu :(
Äter ofta och mycket, har svårt att komma till ro och skriker rätt mkt. Börjar tära på mig och sambon. Tyvärr gör det att vi tjafsar en hel del....

Tänk att få sova en hel natt... El iaf en halv...
Utvecklingsfas? Det går över, försök om det går att ta några minuter ihop och prata med varandra när de sover, äter eller något som gör dem lugna.

Jag och sambon tjafsade en del i början med. Det vi har lärt oss längs vägen (det var tufft i början) är att man får försöka tala samlat med varandra innan det blir tjafs och bråk. Tar man sig igenom det blir det bättre sen. Sen kommer vi säkert bli gnälliga på varandra nu när andra barnet kommer innan vi hittar våra nya rutiner men jag hoppas att vi lärt oss tillräckligt så att säga av när dottern var bebis.

En tid när dottern var väldigt gnällig om nätterna var jag helt körd, det härliga med amning är ju att det "drabbar" den ena. Jag tillbringade då en natt på soffan och sov som en död medan sambon fick flaska dottern. Det gjorde mycket. Har ni möjlighet att göra en liknande lösning där ni kan byta av varandra så i alla fall någon natt här och där blir så gott som ostörd?
 
Besök hos BM idag (v 36 + 3). Allt såg bra ut, blodtrycket har gått upp till 132/79(var rätt lågt för ett tag sen), SF måttet låg på 33, jag har lagt på mej 3 kg dom senaste 4 veckorna och lillens hjärtslag låg på 138. Lillen var även fixerad men ruckbar, vilket jag misstänkt då jag haft mer värk i bäckenet den senaste veckan. Vaknar alltid med värk på morgonen nu:crazy: sover dock hyfsat fortfarande.
 
Vi var på 4veckors kontroll på BVC idag.
Skrutt väger 4800g och är 54 lång. 4cm längre på 4 veckor :D BVC tror han blir en lång kille, inte konstigt med tanke på att pappa är närmre 190cm.

Sen trodde barnläkaren att Truls magproblem som uppstått de senaste 2veckorna kan bero på mjölkprotein allergi så nu ska vi prova mjölkfritt i 1månad för att se om det blir bättre!:down:
 
Utvecklingsfas? Det går över, försök om det går att ta några minuter ihop och prata med varandra när de sover, äter eller något som gör dem lugna.

Jag och sambon tjafsade en del i början med. Det vi har lärt oss längs vägen (det var tufft i början) är att man får försöka tala samlat med varandra innan det blir tjafs och bråk. Tar man sig igenom det blir det bättre sen. Sen kommer vi säkert bli gnälliga på varandra nu när andra barnet kommer innan vi hittar våra nya rutiner men jag hoppas att vi lärt oss tillräckligt så att säga av när dottern var bebis.

En tid när dottern var väldigt gnällig om nätterna var jag helt körd, det härliga med amning är ju att det "drabbar" den ena. Jag tillbringade då en natt på soffan och sov som en död medan sambon fick flaska dottern. Det gjorde mycket. Har ni möjlighet att göra en liknande lösning där ni kan byta av varandra så i alla fall någon natt här och där blir så gott som ostörd?
Jo, det är väl en utvecklingsfas. Hoppas den går över fort!! Två missnöjda bebisar är inte roligt....

Vi vet båda egentligen varför vi tjafsar. Och pratar om det, kramas och sen börjar det om. Vi gör ju varandra ledsna när vi säger saker i frustration som vi inte menar.... :(

Jag har en ide om, precis som du föreslår, att vi ska ta en matning var själva på natten ibland. På så vis får den andra 6-7 timmars sammanhängande sömn. Har inte förstått varför han inte nappar på idéen. Tror han tycker det kan bli riktigt jobbigt att ta dem själv.... + att han är rädd att somna när han matar dem (händer ibland, och jag får väcka honom).
 
Jo, det är väl en utvecklingsfas. Hoppas den går över fort!! Två missnöjda bebisar är inte roligt....

Vi vet båda egentligen varför vi tjafsar. Och pratar om det, kramas och sen börjar det om. Vi gör ju varandra ledsna när vi säger saker i frustration som vi inte menar.... :(

Jag har en ide om, precis som du föreslår, att vi ska ta en matning var själva på natten ibland. På så vis får den andra 6-7 timmars sammanhängande sömn. Har inte förstått varför han inte nappar på idéen. Tror han tycker det kan bli riktigt jobbigt att ta dem själv.... + att han är rädd att somna när han matar dem (händer ibland, och jag får väcka honom).
När dottern var bebis vaknade sambon inte av att hon var ledsen på natten. Anledningen är enkel, han hade kopplat bort den delen av hjärnan då skrik nattetid betydde mat=amning och han kan inte amma. Däremot om jag lämnade dem med en flaska och han sov kunde jag väcka honom, säga att "nu går jag" och sen vaknade han av henne. Hade det varit jag och min sambo i din situation hade jag testat att lämna rummet när han matar på natten tillsammans med den bebisen jag matar och se om han hållit sig piggare när han sett att han inte har en back-up som.kan peta till honom.
 
När dottern var bebis vaknade sambon inte av att hon var ledsen på natten. Anledningen är enkel, han hade kopplat bort den delen av hjärnan då skrik nattetid betydde mat=amning och han kan inte amma. Däremot om jag lämnade dem med en flaska och han sov kunde jag väcka honom, säga att "nu går jag" och sen vaknade han av henne. Hade det varit jag och min sambo i din situation hade jag testat att lämna rummet när han matar på natten tillsammans med den bebisen jag matar och se om han hållit sig piggare när han sett att han inte har en back-up som.kan peta till honom.
Bra tanke!
 
Ah, sovit 8-9 h inatt, varav drygt 5 sammanhängande. Sambon tog en matning själv och när jag vaknade hade han även påbörjat ytterligare en matning själv :love:

Jag var "duktig". Tänkte först att jag skulle sova med dörren på glänt så jag verkligen hörde att de vaknade. (:o)
Men sen skärpte jag till mig stoppade i öronpropparna och sov. Har ju lovat mig själv att jag inte ska bli som jag tycker en del tjejer blir. Helt överbeskyddande, så partnern knappt kan ta i barnet utan att få skäll. Sen gnäller de på att partnern inte tar sitt ansvar....
 
Ah, sovit 8-9 h inatt, varav drygt 5 sammanhängande. Sambon tog en matning själv och när jag vaknade hade han även påbörjat ytterligare en matning själv :love:

Jag var "duktig". Tänkte först att jag skulle sova med dörren på glänt så jag verkligen hörde att de vaknade. (:o)
Men sen skärpte jag till mig stoppade i öronpropparna och sov. Har ju lovat mig själv att jag inte ska bli som jag tycker en del tjejer blir. Helt överbeskyddande, så partnern knappt kan ta i barnet utan att få skäll. Sen gnäller de på att partnern inte tar sitt ansvar....
Härligt! Då är du en ny människa nu? Kände han sig trygg med att hålla sig vaken?

Jag har piggnat till lite efter att jag började med järnet. Inte så jag far några rundor men jag och dottern var i lekparken 2 dagar i rad, räknar med en ny tur idag om det hinns med. I förrgår tog jag en halvrask promenad (gravidmått mätt ;) ) och det var jätteskönt att få upp någon variant av flås efter vila sedan februari. Kroppen börjat jobba med mig i stället för mot mig även om jag inte är smärtfri än. Inatt drömde jag att jag både simmade och sprang, fast med magen då :D
 
Härligt! Då är du en ny människa nu? Kände han sig trygg med att hålla sig vaken?

Jag har piggnat till lite efter att jag började med järnet. Inte så jag far några rundor men jag och dottern var i lekparken 2 dagar i rad, räknar med en ny tur idag om det hinns med. I förrgår tog jag en halvrask promenad (gravidmått mätt ;) ) och det var jätteskönt att få upp någon variant av flås efter vila sedan februari. Kroppen börjat jobba med mig i stället för mot mig även om jag inte är smärtfri än. Inatt drömde jag att jag både simmade och sprang, fast med magen då :D
Superpigg! Känner mig som en durcell-kanin :D
Ja, han hade suttit upp ordentligt för att hålla sig vaken.

Inte avundsjuk på att vara gravid!! Skönt ändå att det börjar kännas bättre.
 
Superpigg! Känner mig som en durcell-kanin :D
Ja, han hade suttit upp ordentligt för att hålla sig vaken.

Inte avundsjuk på att vara gravid!! Skönt ändå att det börjar kännas bättre.
Kom på, när man borstar tänderna får man igång lite cirkulation som håller en vaken. En taxichaffis kör hårt på det när han jobbar natt och börjar slöa till. Att ha en tandborste bredvid sängen kanske vore något? Jag använder mig annars av att bara torrtugga, ungefär som tuggummi fast utan något i munnen :p
 
Bläääää... Själva graviditeten påverkar mig inte så farligt mycket åt det negativa hållet, däremot värken i bihålorna som går åt mer eller mindre konstant är ett helvete :( Mindre än en månad kvar till BF, sedan hoppas jag att slemhinnorna svullnar av snabbt så att det ger sig...

Ska bli spännande att se vad ungen väger! BM uppskattade födelsevikt till ~3400g, mamma som också är BM tippade snarare ~3000g, båda så klart beräknade att den kommer vid BF.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 941
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 406
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 432
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp