Sommarföräldrar 2015 del 2

Här rann mjölken till ruggigt fort och nu börjar jag få ont i tuttarna :down: Försöker hålla dem varma och få lilltjejen att äta från båda vid varje amning för stt lätta på trycket. Vet inte om det är rätt eller fel men får pröva mig fram. Sambon tycker att jag ska pumpa ur också, men då känns det som att jag kanske stimulerar produktionen ytterligare, eller?

Jag hade nog bara lättat lite på trycket genom att handmjölka i duschen eller så. Usch, vet hur det känns, det var som nån hade fäst två bowlingklot på mig... :down:

@Mauen, jag frågade på BB om det fanns några nackdelar med att pumpa och ge på flaska, och den enda skillnaden hon nämnde var att de flesta inte håller på lika länge som med "vanlig" amning i och med att det är lite mer att hålla reda på med pumpning, disk och sterilisering av flaskor osv. Men det väljer man ju själv hur länge man vill hålla på. :idea:
 
Ikväll åt hon rejält så nu är det inte alls samma tryck längre. Skönt att ni verkar eniga om att inte pumpa, då var jag rätt ute.

Inatt har vi en knappt 4 dygn gammal tjej med ruggigt magknip, eller vad vi får anta är magknip. Fy vad man lider med henne och känner sig otillräcklig. Magen har precis börjat komma igång och hon har ätit massor så jag förstår att det gör lite ont men fy vad jobbigt att inte kunna hjälpa!
 
Ikväll åt hon rejält så nu är det inte alls samma tryck längre. Skönt att ni verkar eniga om att inte pumpa, då var jag rätt ute.

Inatt har vi en knappt 4 dygn gammal tjej med ruggigt magknip, eller vad vi får anta är magknip. Fy vad man lider med henne och känner sig otillräcklig. Magen har precis börjat komma igång och hon har ätit massor så jag förstår att det gör lite ont men fy vad jobbigt att inte kunna hjälpa!

Vi hade likadant i början med vår första, usch vad man for illa när de skrek.. Har ni provat att bära runt henne liggande på mage på underarmen? Det brukar hjälpa, likaså att lägga henne på mage i knät när man sitter ner och samtidigt buffa lite i rumpan. Det brukar kunna lätta lite på trycket! ;)

Sen hjälpte Sempers magdroppar jättebra! Likaså kan man be BVC om lite tips på magmassage.

Hoppas ni hittar nåt som funkar!
 
Ni kanske redan känner till den, men tipsar ändå. :) På FB finns en superbra grupp som heter 'Amningshjälpens slutna grupp'. Där finns stor kunskap och även om man kanske inte har problem så är det väldigt intressant läsning.
 
@Flo jag gick med i den inatt ;) Kommer nog komma till nytta, har lärt mig massor!

@Thera ja man mår verkligen dåligt, när det är sånt riktigt panik-skrik. Släppte dock och sen sov hon gott långa stunder i babynestet :love:

Haft besvär med att hon verkar hungrig, tar ett par tag och sen släpper och är jättearg och vägrar ta nytt tag. Pratade med bb på väg i morse som trodde att jag har lite för mycket mjölk och att det bara sprutar in i munnen och att hon inte hinner med så nu ska jag mjölka ur innan hon äter. Mycket med det här :cool: Men härlig känsla när det funkar.
 
Jag måste fråga hur du hinner pumpa ?

Jag har problem att hinna pumpa efter amning och då har jag bara ett barn att ta hand om! Kan ha att göra med att mitt barn är ganska klängigt och vill bli buren hela tiden...

Tar gärna emot tips om när du pumpar och vad barnen gör då .

När jag frågade lite om flaska på BVC sa de förresten att det finns en risk att barnet tröttnar på bröstet om man matar mycket i flaska för maten kommer snabbare ur flaskan och med mindre jobb. Ser dock inte att det skulle vara skadligt på nåt sätt att äta ur flaska, de får ju samma mat .. Men jag kan egentligen ingenting i frågan :-)
Jag försöker pumpa när de har ätit. Oftast är de ganska lugna (eller iaf en av dem) när de är fullproppade med mat så jag kan lägga ner dem eller sätta dem i babysittern och gunga med foten. Tvillingar blir ju (tyvärr?) ganska vana vid att de får vänta lite. Omöjligt att bära två samtidigt tex.... Och de får inte mat på minuten när de vill. Sambon är ju hemma också (semester), så det underlättar! Har hyrt en elektriskt bröstpump så jag kan pumpa båda brösten samtidigt, spar tid.
 
Jag försöker pumpa när de har ätit. Oftast är de ganska lugna (eller iaf en av dem) när de är fullproppade med mat så jag kan lägga ner dem eller sätta dem i babysittern och gunga med foten. Tvillingar blir ju (tyvärr?) ganska vana vid att de får vänta lite. Omöjligt att bära två samtidigt tex.... Och de får inte mat på minuten när de vill. Sambon är ju hemma också (semester), så det underlättar! Har hyrt en elektriskt bröstpump så jag kan pumpa båda brösten samtidigt, spar tid.
Vill veta allt om den elektriska pumpen ;) märke och en liten recension. Om det funkar som jag hoppas med amningen har jag tänkt skaffa en sådan när bebisen föds. Vore sjukt smidigt att kunna pumpa och lämpa över bebis på sambon och göra något med bara dottern ibland. Jag tror att hon behöver lite tid med oss en och en när bebisen föds.
 
Nu har barnmorskan från bb på väg varit här och det var tur att hon kom för lillan var helt vansinnig här på eftermiddagen. Tydligt hungrig men blåvägrade att ta bröstet. Mjölkade ur, matade med sked men inget dög. Hon tyckte då att jag skulle pröva med amningsnapp och jag har varit väldigt negativ till det men vilken nöjd bebis jag fick :love: Sög och sög helt nöjd i över 20 minuter och såg verkligen mätt ut efteråt. Bara att svälja stoltheten och inse att vi behöver den, iaf så länge brösten är så svullna.

I övrigt har vi haft sjalpremiär här idag, hur mysigt som helst! Kunde både diska, borsta tänderna och kolla till hästarna, vilken frihet! Har en trikåsjal och det enda var väl att det har ruggigt varmt, ska nog investera i en vävd ganska snart tror jag.
 
Nu har barnmorskan från bb på väg varit här och det var tur att hon kom för lillan var helt vansinnig här på eftermiddagen. Tydligt hungrig men blåvägrade att ta bröstet. Mjölkade ur, matade med sked men inget dög. Hon tyckte då att jag skulle pröva med amningsnapp och jag har varit väldigt negativ till det men vilken nöjd bebis jag fick :love: Sög och sög helt nöjd i över 20 minuter och såg verkligen mätt ut efteråt. Bara att svälja stoltheten och inse att vi behöver den, iaf så länge brösten är så svullna.

I övrigt har vi haft sjalpremiär här idag, hur mysigt som helst! Kunde både diska, borsta tänderna och kolla till hästarna, vilken frihet! Har en trikåsjal och det enda var väl att det har ruggigt varmt, ska nog investera i en vävd ganska snart tror jag.
Ibland kan man ju plocka bort nappen när trycket minskat aning.

Jag hoppas att min bebis också går med på bärdon. Jag har liksom planerat hela min tillvaro efter det ;) valt att inte köpa ny vagn osv. Manduca blir det här. I värsta fall får jag väl dra iväg till den lilla sjal/selbutiken nämare stan och pröva nåt annat. Dottern på 2 år älskar ju fortfarande att bli buren. Skickar upp henne på ryggen vissa äventyr vi är på.
 
Ibland kan man ju plocka bort nappen när trycket minskat aning.

Jag hoppas att min bebis också går med på bärdon. Jag har liksom planerat hela min tillvaro efter det ;) valt att inte köpa ny vagn osv. Manduca blir det här. I värsta fall får jag väl dra iväg till den lilla sjal/selbutiken nämare stan och pröva nåt annat. Dottern på 2 år älskar ju fortfarande att bli buren. Skickar upp henne på ryggen vissa äventyr vi är på.
Ja och eftersom hon ändå haft bra tag innan (nånting måste hon ju fått i dig sina första 4 dygn i livet...) så tänker jag att den bör gå att vänja av från senare. Men nu behöver vi lite lugn ett tag så kör på den.
 
Tänk att amningen ska vara så jobbig, den verkligen tär på mig!
Svampen blir inte bättre, tycker snarare att bröstvårtorna känns värre igen. Mycket beror nog på att bebis inte gapar stort nog och hur jag än gör får jag inte till det.
Och det går inte att få tag på nån amningsmottagning i Stockholm just nu. SöS är stängd och resten har öppet 1 dag i veckan och svarar inte i telefon. Hur tusan tänker dom att man ska få hjälp?
Jag svävar mellan uppgivenhet och hopp. Imorse bara grät jag, inte nog med att han inte sover om nätterna och jag är så oerhört trött, det ska göra ont också.
Paketet med ersättning i skåpet lockar men jag vill vill vill inte!
 
Tänk att amningen ska vara så jobbig, den verkligen tär på mig!
Svampen blir inte bättre, tycker snarare att bröstvårtorna känns värre igen. Mycket beror nog på att bebis inte gapar stort nog och hur jag än gör får jag inte till det.
Och det går inte att få tag på nån amningsmottagning i Stockholm just nu. SöS är stängd och resten har öppet 1 dag i veckan och svarar inte i telefon. Hur tusan tänker dom att man ska få hjälp?
Jag svävar mellan uppgivenhet och hopp. Imorse bara grät jag, inte nog med att han inte sover om nätterna och jag är så oerhört trött, det ska göra ont också.
Paketet med ersättning i skåpet lockar men jag vill vill vill inte!

Ring BB och hör om dom kan hjälpa dig, om det inte går att få tag i någon annan?
 
Vill veta allt om den elektriska pumpen ;) märke och en liten recension. Om det funkar som jag hoppas med amningen har jag tänkt skaffa en sådan när bebisen föds. Vore sjukt smidigt att kunna pumpa och lämpa över bebis på sambon och göra något med bara dottern ibland. Jag tror att hon behöver lite tid med oss en och en när bebisen föds.
Jag har som sagt hyrt den. Det står medela symphony på den. Funkar väldigt bra, det tar ca 10 min att pumpa. En tratt till varje bröst. Finns olika lägen, hur hårt den suger.
Har en handpump också. Mycket jobbigare, blir trött i handen av att pumpa och känns som att den är lite mindre skonsam mot brösten. Men bra att ha om man ska iväg, då är den elektriska för otymplig att ta med. När vi hade strömavbrott räddade den mig också.
 
Tänk att amningen ska vara så jobbig, den verkligen tär på mig!
Svampen blir inte bättre, tycker snarare att bröstvårtorna känns värre igen. Mycket beror nog på att bebis inte gapar stort nog och hur jag än gör får jag inte till det.
Och det går inte att få tag på nån amningsmottagning i Stockholm just nu. SöS är stängd och resten har öppet 1 dag i veckan och svarar inte i telefon. Hur tusan tänker dom att man ska få hjälp?
Jag svävar mellan uppgivenhet och hopp. Imorse bara grät jag, inte nog med att han inte sover om nätterna och jag är så oerhört trött, det ska göra ont också.
Paketet med ersättning i skåpet lockar men jag vill vill vill inte!

Kolla in amningshjälpen, finns dels två sidor på facebook och man kan ringa dem. Googla för hemsida! Finns massor med kunskap och stöd att få.
 
Jag har som sagt hyrt den. Det står medela symphony på den. Funkar väldigt bra, det tar ca 10 min att pumpa. En tratt till varje bröst. Finns olika lägen, hur hårt den suger.
Har en handpump också. Mycket jobbigare, blir trött i handen av att pumpa och känns som att den är lite mindre skonsam mot brösten. Men bra att ha om man ska iväg, då är den elektriska för otymplig att ta med. När vi hade strömavbrott räddade den mig också.
Medela brukar ha mycket bra för amning. Så länge allt funkar som det ska så att säga ska jag kolla in Blocket. Hörde av någon att det ska gå att få tag på begagnat så det vore ju trevligt för att få en till hyggligt pris.


Jösses, jag är så trött. Sov mellan 15-18 idag medan sambon var iväg. Fick tvinga mig ur sängen för att ge dottern middag. Den där surfplattan jag egentligen inte gillar är väldigt tacksam såna dagar. Känner mig allmänt.. Krasslig kan man väl säga. Verkligen sjukdomskänsla i kroppen. Undrar om det är järnvärdet som gör sig påmint eller om det är något mer som bråkar.
 
Tänk att amningen ska vara så jobbig, den verkligen tär på mig!
Svampen blir inte bättre, tycker snarare att bröstvårtorna känns värre igen. Mycket beror nog på att bebis inte gapar stort nog och hur jag än gör får jag inte till det.
Och det går inte att få tag på nån amningsmottagning i Stockholm just nu. SöS är stängd och resten har öppet 1 dag i veckan och svarar inte i telefon. Hur tusan tänker dom att man ska få hjälp?
Jag svävar mellan uppgivenhet och hopp. Imorse bara grät jag, inte nog med att han inte sover om nätterna och jag är så oerhört trött, det ska göra ont också.
Paketet med ersättning i skåpet lockar men jag vill vill vill inte!

Jag vet precis hur du har det!

Jag vet också att bara för man ger ersättning ett tag är det inget som säger att man inte kan amma mer.

Ersättningen var min räddning när allt bara var stockning, tårar, sår och ångest. Och nu tre veckor senare helammar jag helt problemfritt.

Du kan ju exempelvis ge varannat mål ersättning så brösten får vila lite. Det kan räcka med det för att läka ut det onda. Och skulle du sluta amna helt är det ju ingen katastrof heller, även om jag vet hur det känns när man så väldigt gärna vill...
 
Nu är vi på väg från Öland med två dödströtta barn i varsin stol därbak.

Idag har jag faktiskt badat för första gången i år, helt underbart! Och jag klarade mig utan mjölkstockning faktiskt!

Lilla Edith är drygt en månad nu, är mer och mer vaken. Är nöjd med tillvaron så länge hon får vara med i någons famn. Åka vagn och bil är en höjdare också.

Igår fick jag första svarsleendet, ett lite snett och ovant, men ack så sött! :love:



:D
 
Jag hade nog bara lättat lite på trycket genom att handmjölka i duschen eller så. Usch, vet hur det känns, det var som nån hade fäst två bowlingklot på mig... :down:

@Mauen, jag frågade på BB om det fanns några nackdelar med att pumpa och ge på flaska, och den enda skillnaden hon nämnde var att de flesta inte håller på lika länge som med "vanlig" amning i och med att det är lite mer att hålla reda på med pumpning, disk och sterilisering av flaskor osv. Men det väljer man ju själv hur länge man vill hålla på. :idea:
Så kan det nog vara. Men jag tror inte jag kommer hålla på jättelänge ändå. Tvillingar tar mkt tid och visst skulle det vara smidigare med ersättning.... Målet är att hålla på ett par månader till, till de är runt 4 månader. Tror att det kommer bli rätt mycket jobbigare när sambon börjar jobba om 2,5 vecka. Han ska visserligen vara hemma ett par dagar i veckan ca augusti ut. Sen är de ca 3 mån gamla och jag hoppas orka pumpa en månad till.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 941
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 404
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 430
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp