Sommarföräldrar 2015 del 2

Skönt att hen har fixerat sig, då är det ju fritt fram att titta ut snart :)
Trist med järnvärdet. Det finns ett knäckebröd som heter järnrike som har massor med järn i sig. 4 skivor ska täcka dagsbehovet och de är väldigt tunna. Dock är det blodpulver i så är du vegetarian så funkar det ju inte...
Fixerad är den nog inte än men huvudet är i alla fall åt rätt håll, jag är glad för det lilla även om det innebär att jag har mensvärk vid minsta rörelse i princip :p hoppas att det antingen släpper eller bebis snart levereras. Blev helt matt av 5 min fotboll med tösen när allt är så obehagligt.

Järnrike är ju bra att komplettera med men det är ju lite samma som med blutsaft, det ska till rätt stora mängder för att täcka upp för 2 niferex om dagen :(
 
@Amha när mitt järnvärde sjönk och jag behövde ta en kapsel per dag la jag krut på att tänka på hur jag tog dem. Gärna ihop med kött eller c-vitamin och aldrig med kalciumrika produkter. Utan att öka antalet kapslar gjorde det att jag höjde mitt hb från 113 till 131 på några veckor.

Helt sjukt overklig känsla att sitta här med bebis på bröstet. Jag tittar på bilder från när hon låg i magen och tänker på ultraljudet och andra specifika händelser från graviditeten och kan inte begripa att det var HON som låg där inne hela tiden!

Jag som aldrig var särskilt hormonpåverkad under graviditeten är nu hur blödig som helst! Gråter för precis allting, samtidigt som jag fattar att det är pga hormonerna så då skrattar jag åt mig själv tills jag börjar grina igen :cool:

Amningen funkar bra rent tekniskt, men fröken är lite gul och slö så vi matar lite på sked emellanåt också. BB på väg har varit här idag (fantastiskt stöd, finns det överallt?) och kollat oss och tagit PKU och både BVC och barnmorskan från MVC har ringt så supporten som finns tillgänglig är verkligen toppen. Hade dessutom turen att träffa fantastiska barnmorskor på BB som fick oss att få amningen rätt från början (peppar peppar) så jag är helnöjd.
 
Jag äter ju ganska lite kött sådär har jag kanske också lite att hämta. 4 veckor att få upp järnet från 97 till 120 känns tight men man får väl försöka. Jag vägrar ju att köpa kött i butik om det inte är spillprodukter såsom lever och späck, där är min gräns nådd så jag måste ju tänka till på grönsaksdelen ordentligt också helt enkelt. Normalt äter jag ju vad jag är sugen på men nu får jag se till att äta det jag behöver också. Det är inte värre än så.

BB på väg låter som en bra grej. Vet inte om det finns här? Åtminstone inte såhär långt från stan. Jag gissar att iom att jag hoppas på tidig hemgång får vi åka tillbaka på läkarkontroll, pku etc. Hoppas att Bvc är bra hos dig. Jag hade en enorm tur med vår första sköterska, hon var verkligen guld! :) synd att vi flyttade ifrån det stället, det blev lite långt att åka 1.5 h för kontroller och vaccination.
 
Hon sa att i nödfall får jag gå ner till en om dagen :s

Var på apoteket på hemvägen och kollade över deras. För att få rätt mängd (enligt BM) hade jag behövt närmare en flaska blutsaft om dagen. Kom hem med niferex-skiten och en flaska lactulose eller vad den heter som apotekspersonalen tipsade om. 20 ML/dag skulle tydligen vara en rejäl dos och det är väl vad man behöver då.

Skit att järnvärdet rasade nu sista månaden. Så himla onödigt känns det.

Oj jag tog 30 ml lactulose om dagen i perioder när jag var gravid... Men då hade jag också trög mage innan jag började med järnet.
 
Oj jag tog 30 ml lactulose om dagen i perioder när jag var gravid... Men då hade jag också trög mage innan jag började med järnet.
Allt är väl relativt gissar jag :) det fanns lite utrymme för att experimentera iom att det inte är farligt för barnet med det där. Minns att jag gav det till dottern när vi fick tilläggsmata med ersättning för att få fart på magen och det var bra för henne i alla fall.
 
Allt är väl relativt gissar jag :) det fanns lite utrymme för att experimentera iom att det inte är farligt för barnet med det där. Minns att jag gav det till dottern när vi fick tilläggsmata med ersättning för att få fart på magen och det var bra för henne i alla fall.
Funkade hyfsat för mig också så jag håller tummarna för att din mage håller sig i schack resten av graviditeten också, bara att experimentera lite som du säger.
 
@Amha när mitt järnvärde sjönk och jag behövde ta en kapsel per dag la jag krut på att tänka på hur jag tog dem. Gärna ihop med kött eller c-vitamin och aldrig med kalciumrika produkter. Utan att öka antalet kapslar gjorde det att jag höjde mitt hb från 113 till 131 på några veckor.

Helt sjukt overklig känsla att sitta här med bebis på bröstet. Jag tittar på bilder från när hon låg i magen och tänker på ultraljudet och andra specifika händelser från graviditeten och kan inte begripa att det var HON som låg där inne hela tiden!

Jag som aldrig var särskilt hormonpåverkad under graviditeten är nu hur blödig som helst! Gråter för precis allting, samtidigt som jag fattar att det är pga hormonerna så då skrattar jag åt mig själv tills jag börjar grina igen :cool:

Amningen funkar bra rent tekniskt, men fröken är lite gul och slö så vi matar lite på sked emellanåt också. BB på väg har varit här idag (fantastiskt stöd, finns det överallt?) och kollat oss och tagit PKU och både BVC och barnmorskan från MVC har ringt så supporten som finns tillgänglig är verkligen toppen. Hade dessutom turen att träffa fantastiska barnmorskor på BB som fick oss att få amningen rätt från början (peppar peppar) så jag är helnöjd.

Ja dom där hormonerna, gråter också för allt hela tiden känns det som.

Idag bröt jag ihop totalt, bebis låg på golvet medans jag bytte blöja hemma hos en kompis och min mobil som låg på kanten av soffbordet gled ner i ansiktet på honom. Bordet i fråga var Max 30cm högt så fallhöjden var inte direkt hög.
Jag blev jätte rädd och bebis jätte jätte ledsen. Det gick över fort och sen har han varit som vanligt. Min kompis som är sjuksköterska ringde sin gamla kollega som jobbar på Neonatalen och denne försäkrade mig om att det var inge fara, så länge han inte kräks jätte mycket, inte vill äta och blir annorlunda. Han har varit precis som vanligt hela kvällen och ätit bra. Bebis blev nog mest rädd, mobilen har mjukt skal så det var inget hård.
Men oj vad jag grät efter, har fortfarande ont i magen över det hela!
 
Juni
5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 33 år, andra barnet, Edith, född 11/6 kl 02.19, 4260 g, 52 cm.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland, Anton född 20/5, kl 04.07, 3045g och 47cm
24 - Flo, första barnet, flicka född 23/6.
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm. Truls född 25/6, kl 19.41, 3770 g, 50cm. Akut kejsarsnitt sätessbjudning
.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar) 5/6 Pojke ca 01,30; 2734 g och 48 cm. Flicka ca 02,30; 2466 g och 46 cm.

6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala. Flicka född 12/7 10.16. 3960 gram, 51 cm
19 - Kaki, 25 år, första barnet

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet
23 - Equilina, 28 år, andra barnet
 
Här är det fullt upp, dygnet runt. Min lilla flicka vill helst amma hela tiden och inte sova alls. Tur att hon är så söt, annars hade jag övervägt att lämna tillbaka henne. ;)
 
Här är det fullt upp, dygnet runt. Min lilla flicka vill helst amma hela tiden och inte sova alls. Tur att hon är så söt, annars hade jag övervägt att lämna tillbaka henne. ;)
Haha! Så känner jag med ibland... Särskilt när de små krabaterna skriker samtidigt.

Har nästan slutat amma :o Pumpar ur och ger ur flaska. De äter mindre när jag ammar så den som ammas blir hungrig före och de blir osynkade. Dessutom är det svårt med amningen när de blir hungriga nästan samtidigt om man är själv med dem. Blir så låst av att amma och så ligger en och skriker... Dessutom äter de fortare ur flaska (:o). Men har nästan dåligt samvete för att jag gör så här... Vet någon om det finns några nackdelar med mitt sätt? Försöker amma varje barn minst en gång om dagen så de kommer ihåg hur man gör, men märker att pojken blir allt ovilligare att ta bröstet.
 
Haha! Så känner jag med ibland... Särskilt när de små krabaterna skriker samtidigt.

Har nästan slutat amma :o Pumpar ur och ger ur flaska. De äter mindre när jag ammar så den som ammas blir hungrig före och de blir osynkade. Dessutom är det svårt med amningen när de blir hungriga nästan samtidigt om man är själv med dem. Blir så låst av att amma och så ligger en och skriker... Dessutom äter de fortare ur flaska (:o). Men har nästan dåligt samvete för att jag gör så här... Vet någon om det finns några nackdelar med mitt sätt? Försöker amma varje barn minst en gång om dagen så de kommer ihåg hur man gör, men märker att pojken blir allt ovilligare att ta bröstet.
Jag måste fråga hur du hinner pumpa ?

Jag har problem att hinna pumpa efter amning och då har jag bara ett barn att ta hand om! Kan ha att göra med att mitt barn är ganska klängigt och vill bli buren hela tiden...

Tar gärna emot tips om när du pumpar och vad barnen gör då .

När jag frågade lite om flaska på BVC sa de förresten att det finns en risk att barnet tröttnar på bröstet om man matar mycket i flaska för maten kommer snabbare ur flaskan och med mindre jobb. Ser dock inte att det skulle vara skadligt på nåt sätt att äta ur flaska, de får ju samma mat .. Men jag kan egentligen ingenting i frågan :-)
 
Här rann mjölken till ruggigt fort och nu börjar jag få ont i tuttarna :down: Försöker hålla dem varma och få lilltjejen att äta från båda vid varje amning för stt lätta på trycket. Vet inte om det är rätt eller fel men får pröva mig fram. Sambon tycker att jag ska pumpa ur också, men då känns det som att jag kanske stimulerar produktionen ytterligare, eller?
 
Här rann mjölken till ruggigt fort och nu börjar jag få ont i tuttarna :down: Försöker hålla dem varma och få lilltjejen att äta från båda vid varje amning för stt lätta på trycket. Vet inte om det är rätt eller fel men får pröva mig fram. Sambon tycker att jag ska pumpa ur också, men då känns det som att jag kanske stimulerar produktionen ytterligare, eller?

Du ska nog inte pumpa ur, då kommer det mer. Jag fick lika men det har lagt sig nu. Det är mest i början när det runnit till det spänner osv. Du kan prova att mjölka ur lite för hand för stt lätta på trycket.
Jag la varma blöta handdukar över bröstet och ställde mig över handfatet och mjölkade ur lite när det spännde som värst. Annars är ett tips att ställa sig i en varm dusch och lätt massera utifrån och in mot bröstvårtan. Finns bra filmer om handmjölkning på nätet.

Mjölkproduktionen stabiliserar sig ganska fort. Jag har fortfarande ganska stor överproduktion och det läcker och har sig, men det är mycket bättre nu.
 
Här rann mjölken till ruggigt fort och nu börjar jag få ont i tuttarna :down: Försöker hålla dem varma och få lilltjejen att äta från båda vid varje amning för stt lätta på trycket. Vet inte om det är rätt eller fel men får pröva mig fram. Sambon tycker att jag ska pumpa ur också, men då känns det som att jag kanske stimulerar produktionen ytterligare, eller?

Första dagarna så kan det komma en Amazonflod av mjölk och sen låter du bebisen äta och så reglerar brösten själva vilken mängd din lilla behöver :)

Jag får mjölk första veckan så jag kan mata ett helt fotbollslag, men det lugnar sig som tur är :p
 
Haha! Så känner jag med ibland... Särskilt när de små krabaterna skriker samtidigt.

Har nästan slutat amma :o Pumpar ur och ger ur flaska. De äter mindre när jag ammar så den som ammas blir hungrig före och de blir osynkade. Dessutom är det svårt med amningen när de blir hungriga nästan samtidigt om man är själv med dem. Blir så låst av att amma och så ligger en och skriker... Dessutom äter de fortare ur flaska (:o). Men har nästan dåligt samvete för att jag gör så här... Vet någon om det finns några nackdelar med mitt sätt? Försöker amma varje barn minst en gång om dagen så de kommer ihåg hur man gör, men märker att pojken blir allt ovilligare att ta bröstet.

Det spelar ingen större roll om du pumpar och ger i flaska eller ammar så länge barnen får närheten för det är den som är det viktiga. Att du överhuvudtaget orkar hålla på och pumpa och ge tycker jag är helt fantastiskt! Det är inte alltid så enkelt med ett barn att få till amningen/mjölkproduktionen och att förse två gör inte det hela enklare. Jag hade en kompis som verkligen inte kunde att amma. Det fungerade verkligen inte men hon pumpade i några månader och gav i flaska och när barnet var 4-5 månader så fungerade det plötsligt att amma. När barnen växer och blir större och stadigare, får mer ork och allt det där så kan det fungera bättre att amma för vissa. Du ska absolut inte ha dåligt samvete! Släpp det och njut av dina fina barn!
 
Här rann mjölken till ruggigt fort och nu börjar jag få ont i tuttarna :down: Försöker hålla dem varma och få lilltjejen att äta från båda vid varje amning för stt lätta på trycket. Vet inte om det är rätt eller fel men får pröva mig fram. Sambon tycker att jag ska pumpa ur också, men då känns det som att jag kanske stimulerar produktionen ytterligare, eller?
Jag gick ibland in i duschen och bara tryckte handen lite över de delarna som var spända. Det funkade rätt bra tycker jag. Pumpa hade jag inte gjort. Risken är ju att det kommer ännu mer.
 
Haha! Så känner jag med ibland... Särskilt när de små krabaterna skriker samtidigt.

Har nästan slutat amma :o Pumpar ur och ger ur flaska. De äter mindre när jag ammar så den som ammas blir hungrig före och de blir osynkade. Dessutom är det svårt med amningen när de blir hungriga nästan samtidigt om man är själv med dem. Blir så låst av att amma och så ligger en och skriker... Dessutom äter de fortare ur flaska (:o). Men har nästan dåligt samvete för att jag gör så här... Vet någon om det finns några nackdelar med mitt sätt? Försöker amma varje barn minst en gång om dagen så de kommer ihåg hur man gör, men märker att pojken blir allt ovilligare att ta bröstet.

Jag pumpar bara och ger på flaska. Amningen fungerar inte för mig och A pga inåtvända bröstvårtor.
Nackdelarna är väl främst praktiska. En massa diskande, planerande för att ligga steget före. Bröst som läcker om man inte pumpat tillräckligt ofta när man varit iväg...
Ur barnets synpunkt sägs det att sugbehovet inte blir lika tillfredsställt, fixar vi med napp. Jag tror att A, glupsk som han är kanske inte hade sugit i sig så mycket luft om han hade ammats, men det är ju inte säkert.
Du ska absolut inte ha dåligt samvete om du väljer att pumpa. Fördelarna är många, bara att sambon kan vara delaktig är ju toppen!

Jag pumpar när A sover, eller sitter i babysittern. Är han närhetstörstande får han plats mellan trattarna :D
Medela har en bh där man sticker i trattarna så man kan handsfreepumpa. Ser ut som en bh med hål i bara, borde ju gå att ta en gammal bh och klippa hål i.
 
Här rann mjölken till ruggigt fort och nu börjar jag få ont i tuttarna :down: Försöker hålla dem varma och få lilltjejen att äta från båda vid varje amning för stt lätta på trycket. Vet inte om det är rätt eller fel men får pröva mig fram. Sambon tycker att jag ska pumpa ur också, men då känns det som att jag kanske stimulerar produktionen ytterligare, eller?

Risken finns ju att det överstimulerar produktionen om du pumpar. Men för min del som alltid bara har pumpat så har det inte varit så. Jag har alltid pumpat brösten tomma och får ut ungefär det som barnet äter och ibland lite till beroende när på dygnet som jag pumpar. Så har det varit ändå från början. Så du får prova dig fram vad som fungerar för dig och dina bröst.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 940
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 397
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 429
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp