Hur ska ni fira ettårsdagen?
Jag har precis satt mig på soffan efter att ha fyllt godispåsarna* till dotterns tvåårskalas som ska gå av stapeln imorgon.
Sedan är det storebrors fyraårskalas - och sedan är det äntligen dags för Raphael! Ettårskalas är ju lite speciella tycker jag.
Eftersom vi (läs min man och barnen egentligen) har en väldigt liten släkt här nere så firar vi med vänner och bekanta. Jag har skissat ihop en gästlista med de Raphaels fadder, två grannfamiljer som vi umgås mest med (fast den ena har bf två dagar innan, så vi får väl se...hon räknar med att gå över iofs), Tabeas fadder, vars dotter fyller ett år dagen innan, min mans kusin med fru och barn - någon månad yngre - och en av min mans fadderdöttrar med familj. Med lite huvudräkning borde det bli ca 14 vuxna, 7 barn och 4-5 bebisar.
Det blir safari-/djungeltema. Det har jag spekulerat i i flera år nu och nu ska det bli av innan gossebarnet hinner börja propsa på grävskopor och sånt! Syrran har ju önskat sig ett Byggare Bob-party t ex, så halva kvällen har ägnats åt en Bob-tårta...
Fika på eftermiddagen och sannolikt grillning på kvällen. Vet ej om T:s fadder övernattar eller ej (de bor ca 20 mil från oss). Kunde ju vara kul att grilla något exotiskt, men jag har inga direkta idéer ännu. Men jag tror att jag måste göra "Crocamole" i alla fall. https://www.pinterest.com/pin/307441112037790627/
Påsar till barnen med några smågrejor (jag har t ex köpt de små fingerdockorna på Ikea) och lite godis. Självklart anpassat till bebisarna, en fruktklämmis och lite kex eller så brukar funka.
Vi har rätt mycket lekredskap i trädgården så barnen brukar roa sig själva rätt bra (hoppas på bra väder!) och så tänker jag mig att vi vuxna sitter lite avslappnat och umgås. *moahmoahmoah*
När vi är i Sverige i sommar kör vi ett gemensamt kalas för alla te barnen med mina föräldrar. Där har jag ingen aning om vad som ska ske, förutom att mina barn helst önskar sig ett Ballerinaparty (kexen, alltså!) och jag är lite sugen på en hederlig svensk prinsesstårta.
*och i fall eventuella renlevnadsmänniskor förfäras över godis på tvårskalas kan jag lugna dem med att de mest innehåller nötter (ja, jag har frågat föräldrarna om barnen får äta det...) och torkad frukt, en gatukrita och liiite choklad. Kanske stoppar ner nåt klistermärke också.