Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Hur ska ni fira ettårsdagen?

Jag har precis satt mig på soffan efter att ha fyllt godispåsarna* till dotterns tvåårskalas som ska gå av stapeln imorgon.

Sedan är det storebrors fyraårskalas - och sedan är det äntligen dags för Raphael! Ettårskalas är ju lite speciella tycker jag.

Eftersom vi (läs min man och barnen egentligen) har en väldigt liten släkt här nere så firar vi med vänner och bekanta. Jag har skissat ihop en gästlista med de Raphaels fadder, två grannfamiljer som vi umgås mest med (fast den ena har bf två dagar innan, så vi får väl se...hon räknar med att gå över iofs), Tabeas fadder, vars dotter fyller ett år dagen innan, min mans kusin med fru och barn - någon månad yngre - och en av min mans fadderdöttrar med familj. Med lite huvudräkning borde det bli ca 14 vuxna, 7 barn och 4-5 bebisar.

Det blir safari-/djungeltema. Det har jag spekulerat i i flera år nu och nu ska det bli av innan gossebarnet hinner börja propsa på grävskopor och sånt! Syrran har ju önskat sig ett Byggare Bob-party t ex, så halva kvällen har ägnats åt en Bob-tårta...

Fika på eftermiddagen och sannolikt grillning på kvällen. Vet ej om T:s fadder övernattar eller ej (de bor ca 20 mil från oss). Kunde ju vara kul att grilla något exotiskt, men jag har inga direkta idéer ännu. Men jag tror att jag måste göra "Crocamole" i alla fall. https://www.pinterest.com/pin/307441112037790627/ :D

Påsar till barnen med några smågrejor (jag har t ex köpt de små fingerdockorna på Ikea) och lite godis. Självklart anpassat till bebisarna, en fruktklämmis och lite kex eller så brukar funka.

Vi har rätt mycket lekredskap i trädgården så barnen brukar roa sig själva rätt bra (hoppas på bra väder!) och så tänker jag mig att vi vuxna sitter lite avslappnat och umgås. *moahmoahmoah*

När vi är i Sverige i sommar kör vi ett gemensamt kalas för alla te barnen med mina föräldrar. Där har jag ingen aning om vad som ska ske, förutom att mina barn helst önskar sig ett Ballerinaparty (kexen, alltså!) och jag är lite sugen på en hederlig svensk prinsesstårta.

*och i fall eventuella renlevnadsmänniskor förfäras över godis på tvårskalas kan jag lugna dem med att de mest innehåller nötter (ja, jag har frågat föräldrarna om barnen får äta det...) och torkad frukt, en gatukrita och liiite choklad. Kanske stoppar ner nåt klistermärke också.

Åkte in till akuten i onsdags, gallsten anfall. Fy fan det var det värsta jag varit med om. Fick smärtlindring på akuten och läkaren skrev ut till mig också. Kräkt typ en gång i timmen tills igårkväll och idag har jag åtminstone fått behålla den lilla mat jag ätit. Blä.

@majola du älskar kalas va? :D

Japp, jag tycker det är toppen! Kul att planera och förbereda och kul att fira med vänner!

Äldsta sonens kalas blir dock det första utan föräldrar, så det är i och för sig lite nervöst, men som tur är har min man semester då. Han (sonen, inte maken) har önskat sig byggarbetsplats-tema ("Men inte Bob!" - det hade ju lillasyster!) och jag ska ta med honom för att köpa inbjudningskort och lite deko snart. Det blir dock inte så stort som de andra kalasen, han har väl 5-6 kompisar han vill bjuda. I onsdags var vi 8 vuxna, 12 barn och 2 bebisar, men det är på gränsen vad man mäktar med.

Usch för gallsten! Hoppas du slipper fler anfall!!

Jag beundrar verkligen kalasengagemanget! Jag önskar jag hade en uns av det!!

Jag går runt och är lite tjurig. För någon månad sedan sålde jag vår bärsele eftersom den typ har blivit använd kanske 5 ggr totalt med båda barnen. Nu börjar jag mer och mer ångra att jag sålde den, det var en beco som man kunde bära på ryggen också och det är det jag saknar lite nu! Så nu är jag i valet och kvalet om jag ska köpa en ändå, men dom är ju så dyra och den kommer ju förmodligen inte bli jätteflitigt använd utan mer då och då... Hittar inte någon beg härikring heller som faller mig i smaken... Frågan är om det inte bara är en fas just nu att jag känner såhär, snart går han ju och då tror jag det löser sig lite naturligt..

Har du burit på ryggen innan? Jag har burit alla tre jättemycket, men sällan på ryggen. Ingen av oss har gillat det.

Tänkte bara att det vore trist om du köpte en och sen var det inget för er...

Nej det har jag inte... Han är ju inte så tung så i värsta fall får jag väl bära på magen istället.
Har hittat en ergobabysele i stan i superskick för 500 kr. Tror jag ska slå till, om vi inte trivs så får jag helt enkelt sälja den vidare.. Får väl prova och se hur den känns.

Nej det har jag inte... Han är ju inte så tung så i värsta fall får jag väl bära på magen istället.
Har hittat en ergobabysele i stan i superskick för 500 kr. Tror jag ska slå till, om vi inte trivs så får jag helt enkelt sälja den vidare.. Får väl prova och se hur den känns.
Jag köpte en ergobaby för någon månad sedan, hade tur och hittade ett erbjudande på babyland för 599 kr inkl frakt. Kollade nu om erbjudandet fanns kvar men tyvärr :(

Herregud. Årets sämsta mamma har ni här. :(
Lilla fröken ramlade ur sängen imorse.
Hon var ledsen typ 2-3 minuter och sedan blev hon sitt vanliga sprudlande jag igen. Hittade ett liitet rött märke i huvudet bara. Hon har ätit frukost som vanligt och röjer just nu järnet med sina grejer så verkar ha gått bra.
Men fy fasen va dåligt samvete man får. :cry:

Herregud. Årets sämsta mamma har ni här. :(
Lilla fröken ramlade ur sängen imorse.
Hon var ledsen typ 2-3 minuter och sedan blev hon sitt vanliga sprudlande jag igen. Hittade ett liitet rött märke i huvudet bara. Hon har ätit frukost som vanligt och röjer just nu järnet med sina grejer så verkar ha gått bra.
Men fy fasen va dåligt samvete man får. :cry:

Vidar kravlade sig ur barnvagnen häromdagen... :(
Självklart stod vagnen på en förhöjning på gräsmattan så fallet ner blev än större :(
Blev en kullerbytta ner och landade i gräset, lite gräsmärken på kinden och överraskat/blevrädd-gråt men annars gick det bra.

Vidar kravlade sig ur barnvagnen häromdagen... :(
Självklart stod vagnen på en förhöjning på gräsmattan så fallet ner blev än större :(
Blev en kullerbytta ner och landade i gräset, lite gräsmärken på kinden och överraskat/blevrädd-gråt men annars gick det bra.

Usch o fy vad hemskt det är. :(
Lilla fröken är i varje fall precis som vanligt så verkar ha gått bra. :bow:
Var så dumt. Hon sover ju alltid i sin säng i sitt rum hela natten men just idag vaknade hon vid typ 3 och fick komma över och sova i våran säng för hon var lite ledsen och gosig. Vid 6 klev ju sambon upp för jobb och tänkte väl inte på att hon kryper nu. Hon ville med honom och jag hann inte med att fånga henne när hon stack iväg.. :(

Skönt att V är okej iaf. Det är ju sådana här saker som händer och oftast går det ju bra, men fy vad man känner sig dum. :o

Usch o fy vad hemskt det är. :(
Lilla fröken är i varje fall precis som vanligt så verkar ha gått bra. :bow:
Var så dumt. Hon sover ju alltid i sin säng i sitt rum hela natten men just idag vaknade hon vid typ 3 och fick komma över och sova i våran säng för hon var lite ledsen och gosig. Vid 6 klev ju sambon upp för jobb och tänkte väl inte på att hon kryper nu. Hon ville med honom och jag hann inte med att fånga henne när hon stack iväg.. :(

Skönt att V är okej iaf. Det är ju sådana här saker som händer och oftast går det ju bra, men fy vad man känner sig dum. :o
Vi hade fröken sovandes i vår säng och jag skulle gå upp och fixa "barriär" så hon inte skulle ramla ner men blev avbruten och glömde. När jag hörde att hon vaknat skyndade jag upp, då satt hon precis vid kanten, som att hon krupit dit och sen insett att det här går ju inte. Pust! Kunde gått illa.

Vi hade fröken sovandes i vår säng och jag skulle gå upp och fixa "barriär" så hon inte skulle ramla ner men blev avbruten och glömde. När jag hörde att hon vaknat skyndade jag upp, då satt hon precis vid kanten, som att hon krupit dit och sen insett att det här går ju inte. Pust! Kunde gått illa.

Lite mer vett kanske än min lilla. :up:

Vi har iaf passande nog varit på BVC nyss för 10 månaderskontroll.
Bad sköterskan kika lite på henne för säkerhets skull. Ett litet märke finns men hon trodde absolut inte de va nån fara. Ska bara hålla koll så hon inte blir dålig. Skönt att få lite lugnande ord därifrån.

@sandra87_ det där händer nog alla tyvärr :( Vår lilla har rullat och krupit ner från soffan (låg höjd tack och lov!) utan att vi hunnit med och när hon kröp ner... Ja då landade hon på näsan och pannan och fick världens bula. Bara glad att hon inte slagit i bordet. Värre var när hon trillade ner från svärföräldrarnas kontinentalsäng :nailbiting: Adrenalinpåslaget man får är helt sjukt.

Mår betydligt bättre nu efter det räliga anfallet men är tillbaks på ruta ett igen vad gäller min vikt. De två kilo jag kämpat mig upp försvann kvickt... Så nu är det återigen minst sex kilos ökning (gärna åtta) och jag blir så jävla trött på detta. Har kämpat med min viktökning hela livet och det suger verkligen att inte kunna hålla sig kvar uppe på min idealvikt. Så förslag på viktökande mat? Känns som att det kvittar vad jag stoppar i mig, det händer ingenting ändå. Vad kan jag äta som det finns mycket (bra) kalorier i?

@sandra87_ det där händer nog alla tyvärr :( Vår lilla har rullat och krupit ner från soffan (låg höjd tack och lov!) utan att vi hunnit med och när hon kröp ner... Ja då landade hon på näsan och pannan och fick världens bula. Bara glad att hon inte slagit i bordet. Värre var när hon trillade ner från svärföräldrarnas kontinentalsäng :nailbiting: Adrenalinpåslaget man får är helt sjukt.

Mår betydligt bättre nu efter det räliga anfallet men är tillbaks på ruta ett igen vad gäller min vikt. De två kilo jag kämpat mig upp försvann kvickt... Så nu är det återigen minst sex kilos ökning (gärna åtta) och jag blir så jävla trött på detta. Har kämpat med min viktökning hela livet och det suger verkligen att inte kunna hålla sig kvar uppe på min idealvikt. Så förslag på viktökande mat? Känns som att det kvittar vad jag stoppar i mig, det händer ingenting ändå. Vad kan jag äta som det finns mycket (bra) kalorier i?
Fet men nyttig mat?
Avocado, lagrad ost?
Nötter av alla olika de slag.

Min kropp är tvärtom, ligger på för många kilon mot vad jag önskar. Huvudets trivselvikt stämmer inte riktigt överens med kroppens trivselvikt om man säger så :p

Nötter känns som ett bra alternativ till godis, älskar nötter! Däremot avokado och ostar njaeee... inte riktigt min smak :p Äter typ bara hushållsost om jag äter ost :) Funderade på youghurtar, finns det feta sådana? Jag gillar ju yoghurt med frukt i (som man slänger i själv, inte sån färdigblandad), så det kan jag säkert sleva i mig av :D

Tack för tips @DarkInNight :up: Haha, nä tycker allt som oftast huvudet och kroppen är på helt olika våglängder...

Fröken fick sin sjätte tand igår, alla har kommit inom 2 månader.
Inbjudningarna till kalaset skickades ut igår, elektroniskt. Jag älskar att göra handgjort annars men har inte orken. Blir ett vanligt med tårta och kaffe för släkten och en vecka senare kommer vännerna och då bjuder vi på tapas :) Om mindre än två veckor fyller hon!

Nötter känns som ett bra alternativ till godis, älskar nötter! Däremot avokado och ostar njaeee... inte riktigt min smak :p Äter typ bara hushållsost om jag äter ost :) Funderade på youghurtar, finns det feta sådana? Jag gillar ju yoghurt med frukt i (som man slänger i själv, inte sån färdigblandad), så det kan jag säkert sleva i mig av :D

Tack för tips @DarkInNight :up: Haha, nä tycker allt som oftast huvudet och kroppen är på helt olika våglängder...

Fröken fick sin sjätte tand igår, alla har kommit inom 2 månader.
Inbjudningarna till kalaset skickades ut igår, elektroniskt. Jag älskar att göra handgjort annars men har inte orken. Blir ett vanligt med tårta och kaffe för släkten och en vecka senare kommer vännerna och då bjuder vi på tapas :) Om mindre än två veckor fyller hon!

Jag tror att den ryska yoghurten är fetast. Blanda i lite frukt bara :)

Rysk yougurt är fetast, jag brukar mosa banan och kokosolja i yougurten också för ännu mer fett (till sonen visserligen).
Vi var på 1-årskontroll idag, lite för tidigt visserligen men han fortsätter öka dåligt i vikt, kurvan är knappt någon kurva utan nästan ett streck. Han vägde 7870 g och är 75 cm. Äter ju ganska dåligt men jag börjar nästan fundera på om det är något som gör att han inte tar upp näringen, typ allergi. Vi ska på ny vägning om två månader och har han inte ökat på sig mer ordentligt då så skrivs remiss till barnmottagningen.

Rysk yougurt är fetast, jag brukar mosa banan och kokosolja i yougurten också för ännu mer fett (till sonen visserligen).
Vi var på 1-årskontroll idag, lite för tidigt visserligen men han fortsätter öka dåligt i vikt, kurvan är knappt någon kurva utan nästan ett streck. Han vägde 7870 g och är 75 cm. Äter ju ganska dåligt men jag börjar nästan fundera på om det är något som gör att han inte tar upp näringen, typ allergi. Vi ska på ny vägning om två månader och har han inte ökat på sig mer ordentligt då så skrivs remiss till barnmottagningen.

Smart med kokosolja! Det har vi ju hemma också :D

Vad jobbigt när de små inte ökar som de ska :( Får se om ett par veckor på vår 1-årskontroll hur det går för oss. Numera äter hon åtminstone vanlig mat. Det kan inte vara att han har hög ämnesomsättning? Det har iaf varit mitt problem i alla år som gjort att jag inte följt min kurva.

Smart med kokosolja! Det har vi ju hemma också :D

Vad jobbigt när de små inte ökar som de ska :( Får se om ett par veckor på vår 1-årskontroll hur det går för oss. Numera äter hon åtminstone vanlig mat. Det kan inte vara att han har hög ämnesomsättning? Det har iaf varit mitt problem i alla år som gjort att jag inte följt min kurva.
En nyckel till viktuppgång är att äta OFTA. Även om det bara blir lite i taget så blir det sammanlagt många fler kalorier än du får i dig om du äter få gånger. Se till att ha med dig saker som är lätta att äta och ät efter klockan även om du inte känner dig hungrig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix