Sommarföräldrar 2013

Sv: Sommarföräldrar 2013

Oj fick du utskällning för att du bara gått upp 9 kg??

Med min första gick jag upp 9 kg och syntes inte att jag var gravid försen i v 25
men grabben vägde 3500kg!

med 2 och 3 gick jag upp 15-17kg de vägde 3300 och 3400.

Nu väntar jag 4 har nu i v 23 gått upp 4kg (syns ingen mage med jacka).

Har aldrig haft något problem under eller efter förlossningen amning och allt funkat super!

Så det behöver ju inte vara något problem!

Jag Vet folk som gått upp 20kg men haft tillväxtavvikelser i alla fall.

Nej, barnmorskan fick en tillsägelse och jag blev informerad om vikten att äta ordentligt.

Barnmorskan tänkte inte alls på min vikt som en faktor för att magen inte följde kurvan, hon hade inte bett mig väga mig en enda gång och hade ingen koll på min vikt. Hon var rädd att det var barnet som hade en avvikelse, av någon annan anledning alltså, och det var därför hon skickade mig på UL.

Anledningen till att magen inte följde kurvan var alltså att jag minskade i vikt och då blev också magen mindre fast själva barnet växte som det skulle.

Nej tillväxtavvikelser brukar väl bero på något annat, typ att näringsöverföringen inte funkar som den ska från moderkakan. Det är väl extremt sällan som barnet tar skada, typ tillväxten avstannar, av att mamman är smal, barnet tar ju näringen först och det som blir över får mamman. Däremot kan det ju bli jobbigt för mamman efter förlossningen och när man ammar.

Hur mycket man bör gå upp har med ens BMI att göra så det finns säkert fall där mamman inte alls hade behövt gå upp så mycket som 9 kg. Det har ju att göra med hur man ser ut från början.

Men kan inte magens storlek ha att göra med hur lång man är? Nu är jag ju inte jätte lång men strax över 170. Mitt BMI när jag vägde in mig hos BM och vad jag brukar ha är 22 så jag klassas ju som normalviktig. Även fast BM reagerade på att jag hade liten mage vid RUL så stämde ju bebins mått med den vecka jag var i.

Nu ser jag ut såhär i v 25
74dfb963-2806-47e8-94c6-afe76a805d14_zps6cea2ed6.jpg

Jag vet inte, det är inte något man har sagt till mig i alla fall.

Om din barnmorska följer din vikt och säger att allt är ok så är det säkert det.:)

Jag tror du kan vara lugn. Med dottern tror jag vi tillslut var på 4 tillväxtultraljud (efter RUL), för magen var så liten. Men varje mätning vid ultraljuden resulterade i ett barn som e större än medel. Så kom vi tillbaka till barnmorskan som mätte magen o allt började om igen med ny remiss för TUL. Enligt ultraljuds barnmorskan så beror det på hur djupt barnet ligger samt magmusklernas prestanda.Tyvärr så håller sig inte magen lika liten med barn nr två...

... Kan väl likväl passa på att träda in i tråden, då lillebror kommer i början av augusti. Fram tills dess så ska x-jobbet in i början av juni o efter det väntar jobb då jag fick ett jobberbjudande som var för bra för att tacka nej till.

Storasyster är idag tre år och längtar så mycket efter lillebror. Varje morgon brukar hon fråga om han ska komma ut nu.

Det känns skönt att höra. Jag får väl se vad BM säger nästa vecka för då ska det väl börja mätas :)

Välkommen hit!

Har varit hos BM idag. Allt såg bra ut och när hon mätte sf så låg jag tom lite över medel så att magen inte är så stor beskymrade inte BM alls, inte heller att jag bara gått upp 1 kg. Det enda hon sa var att jag måste tänka på att dricka mycket vatten eftersom mitt hb låg på 147 och det tyckte hon var lite väl högt. Men jag är nöjd och glad över dagens besök och det känns lite lugnare :)

Så skönt! Tänk att magar kan se så olika ut egentligen. De innehåller ju samma sak liksom =)

Jag har väl kanske börjat hålla mig mer i hösttråden, men hoppas på att bebisen ska titta ut lite innan det är beräknat och då blir jag ju en sommarförälder, så jag hänger lite här också om det är okej =)

Här kommer min v 21 mage
v21-2.jpg

v21-1.jpg

//Julia

Nä man ska nog inte gå så mkt på magen.. beror ju på såå mkt olika saker hur stor mage man får ex hur bebis ligger i magen, fostervatten mängd mm:)

Min lilla kille ligger långt bak i magen och även riktigt lågt så därav är min mage mindre denna graviditet men han är en aktiv liten kille ;)

Vad söt du är! Det är väl jättekul om du vill hänga här också för den här tråden är lite avslagen eller hur man nu ska uttrycka sig;)

Usch vad jag tycker att det är svårt att hitta kläder att ha på sig. Än han jag mina vanliga jeans och vanliga lite längre linnen och det fungerar ju bra. Men jag tänkte sen när man blir större vad ska man ha för "tjockare" tröjor? Var inne på HM och kikade och där fanns ju bara linnen/toppar och byxor, väldigt dåligt med tröjor att ha över.

Det är ju fördelen med att få barn på sommaren man slipper massa kläder:)
Mina andra är födda 2 på vintern och minsta på hösten skönt att slippa jacka tjocktröjor när man är gravid och overall till barnen!
Nackdelen är ju att man är stor och tung när det är som varmast blir kanske att sitta i polen hela sommaren :p

Ja det sägs ju att man är varmare än vanligt när man är gravid. Jag har inte märkt det än och jag är en fryslort;) Men jag får väl hoppas på en varm och solig sommar så jag kan ligga på stranden. Det är med fördel man bor några hundra meter från havet :D

Men kan inte magens storlek ha att göra med hur lång man är? Nu är jag ju inte jätte lång men strax över 170. Mitt BMI när jag vägde in mig hos BM och vad jag brukar ha är 22 så jag klassas ju som normalviktig. Även fast BM reagerade på att jag hade liten mage vid RUL så stämde ju bebins mått med den vecka jag var i.

Jag är mycket kortare än dig och hade nog inte större mage än så i vecka 22. Ingen på jobbet märkte något hellre. Jag höll det nog dolt till vecka 26 och vare sig grannar eller några andra märkte något innan sonen var född och vinterjackan gick att stänga ända tills sonen kom i februari. Nu var han förvisso ingen bamsebebis som kom ut, men SF måttet låg bara 1 cm under medel trots att jag inte såg ut som en valross. Tro mig :p

kl...

Här är jag och den blivande storasystern som försöker bjuda bebis på klubba ;)
302087_10151421943173226_1528879598_n.jpg

Har precis gått in i vecka 32 och har gått upp 3 kg, men då hade jag rejäl övervikt sen innan. Har börjat få rejält med sammandragningar när jag flänger runt för mycket... Men nu har jag bara tre arbetspass kvar!

Jag har redan gått upp 12 (:crazy:) kg! Vart ska det här sluta?! Iofs har jag varit konstant hungrig och då främst sugen på bregott med fluffigt bröd (plus choklad...). Men, trots att jag ju ser att jag liksom har blivit mer hela jag, så ser jag inte så många kilon :( Eller så lurar jag bara mig själv.

Här är en bild från i helgen (v 28):
php2qhree.jpg

*kk*
Jag knölar in mig här med då... ska ha första 4/9, helt oplanerat, urusel timing. Är så jättesuperglad! Resten får väl lösa sig på nåt vänster. :)
Mått oförskämt bra hela tiden, förutom magkatarrssuget första 14 veckorna som ingen medicin biter på. Men nu är det väck!
21+4 idag, ingen aning om vad som finns därinne. :)

Skönt att höra :)

Domesticus och Sandra78: vilka fina bilder!

Kl
Här går tiden långsamt och jag är faktiskt ganska trött på att vara gravid. Går in i v 27 idag och jag mår fortfarande illa. Annars har jag inga krämpor förutom att det är lite jobbigt att trava när jag rider. Blir himla kissnödig då, men i skritt och galopp går det bra:)

Har du prövat åksjuketabletter? Jag äter prostafen o de funkar bra för mig, nackdelen är att man blir lite tröttare....

Har varit inne å läst här hela tiden men har inte haft ork att skriva. Har varit lite mkt med fogar, proppar moderkaka mm.

I måndags ramlade jag o slog mig illa, kändes som ja spräckte fogArna men idag är de mkt bättre! Skönt!
På onsdag ska jag in till antenental å kolla om moderkakan har flyttat sig o diskutera om jag kan föda vaginalt eller om de måste bli snitt.

Igår va vi på tillväxtkontroll av lillen. Bebis väger nu (v.33) ca 2,7 och beräknad födelsevikt är 4,6!!!!! Aaaaj! Hopas de har räknat lite fel. Ella beräknades till4,4 men vägde 3,9! Hehe kan helt klart tänka mig att föda lite tidigare hehe!

Dags att börja fixa lite kläder till liten.
hur mycket har ni fixat?

Ja, jag har nog provat alla tabletter som finns men dom har tyvärr inte fungerat.

Usch vad jobbigt för dig. Får hoppas att inte fogarna blir värre av att du ramlade. Jag har inte börjat fixa nåt till bebisen men jag ligger ju lite efter dig. Vi har beställt en barnvagn men det är det enda. Tänkte ta mig en tripp ner till Ullared och bunkra upp i sommar.

Jag ser fortfarande knappt gravid ut iaf mindre på morgonen. Här är en bild som jag tog för några dagar sedan. V 27
482A02E2-1604-4219-9343-96D24C532648-42821-00003869F20214DA_zps7155e35e.jpg

På kvällen är jag större. Men bebisen lever om iaf. Sparkar och boxas så att det syns ordentligt utanpå magen :)

Jätte söt liten mage!
Ja ska se om ja kan få upp lite bilder :)

Visst är de underbart att även se sparkarna :love: ja ser o känner mest en liten rumpa o en fot som trycks ut för allt vad de går ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 895
Senast: ako
·
A
Gravid - 1år NU har jag (vi) satt oss ordentligt på pottkanten. Eller också är det bara jag som förstorar. Känner mig inte riktigt bekväm i...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: havreflinga
·
N
Övr. Barn I nära ett år nu har min barnlängtan eskalerat rejält. Den startade så sakta när en nära vän blev gravid och jag fick följa hennes...
2
Svar
25
· Visningar
2 370
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar