Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Största fördelen är väl att man får ersättning för komplikationer vid förlossningen bl.a. och för fula ärr och sånt. Man får ju t.o.m. betalt om man råkar dö :grin:

Om man nu ska vara självisk och inte tänker på barnet. Täcker inte min vanliga försäkring ärr till följd av kejsarsnitt t ex?

Fast det kan jag ju leta upp i villkoren kom jag på nu....

Största fördelen är väl att man får ersättning för komplikationer vid förlossningen bl.a. och för fula ärr och sånt. Man får ju t.o.m. betalt om man råkar dö :grin:

Enligt min försäkring är ett dött barn eller död mamma/pappa värt 20 000kr.
Ja det är ju pengar man kommer att vilja använda om det blev så... Eller ens ta emot...

kl
Ang piercing i naveln. Min barnmorksa på UL sa att det beror på att piercingen kan även ge skuggor, så att de ej ser bebben lika bra. Hon varnade mig innan hon började att jag kanske måste ta ut den. Men det behövdes inte.

Delvis kl

Min syster hade ingen försäkring på sin 3:a och hon föddes med ett smultronmärke som behövde behandlas med medicin. Det har gjort att de nu har jätteproblem att försäkra bebisen jämfört med om den redan varit försäkrad innan födseln.

Delvis kl

Min syster hade ingen försäkring på sin 3:a och hon föddes med ett smultronmärke som behövde behandlas med medicin. Det har gjort att de nu har jätteproblem att försäkra bebisen jämfört med om den redan varit försäkrad innan födseln.

Men ändå, vad behöver bebisen vara försäkrad mot? Den får väl vård som alla andra om den är sjuk?

Jag har kikat på det där med försäkringar men jag känner mig inte mycket klokare för det.

Barnet får ju naturligtvis nödvändig sjukvård utan extra försäkringar här i Sverige.

Som jag förstått det hela så kan man ju dock få olika ersättningsbelopp för vissa saker som kan inträffa i samband med graviditet, förlossning och tiden efteråt.
Men det verkar vara mycket reservationer hos bolagen, ibland så många att jag knappt ser vad som blir kvar att ge ersättning för :grin:
Jag har inte tecknat någon än men lär väl göra det innan barnet föds tror jag, för då kan väl inte något anses ha uppkommit innan försäkringen tecknades..

Jag kan förstå om barnet måste försäkras innan det är fött, mer eller mindre. Så det inte blir reservationer.

Jag fick ersättning för både allergi (runt 60 000 kr) och utslagna tänder (4-5000?) för min barnförsäkring. Detta var 8-10 år sedan men antar att principen är den samma. Nu blir man ju inte gladare för det. Men jag har hitintills lagt säkert 10000 kr på mina allergier (läkarbesök, mediciner, andningsskydd m.m) och jag ska ju leva ett tag till.

Jo visst får den vård men det är ju inte allt som ingår gratis i det. Jag har själv försäkring, ser det som självklart, och har kunnat utnyttja den ibland för att slippa betala ur egen ficka. När det gäller barn kan jag tänka mig att man kan använda det till hjälpmedel, anpassning i hemmet, inkomstbortfall osv. om nåt skulle gå snett.

*KL*

Har så smått börjat köpa in lite kläder men jösses vad svårt det är med storleken... :crazy:
Just de här "första" kläderna att ha i början.... som om det vore enkelt, man vet ju inte hur stor bebis är... :D

Hur tänker ni kring det?

Vi köper väldigt få kläder i strl 50, lite mer i 56. När Ludde föddes var han 53 cm lång, han kunde ha de minsta kläderna i några dagar. 2 v gammal var han för stor för kläderna i strl 56. Är bebisen pytteliten får man väl köpa mer då, affärerna stänger ju inte bara för att man får barn :p

Jag har köpt ett startpaket i liten storlek så jag vet att det finns något iaf och räknar med att få en hel del också. Tillverkningen har redan börjat kan jag säga. Min mamma, svärmor och min mormor stickar för fullt och svärmor har förvarnat om att hon kommer att köpa massor med prylar. Så välkommet så. :love:

Han kommer i varma juli vilket gör det enklare. Sen får jag väl ta lilla barnvagnen med lattemugghållare och knata ner till centrum som alla andra morsor (och farsor lägger jag till för jämställdhetens skull även om jag sällan ser ensamma män med barnvagn i köpcentrum) och shoppa loss om det saknas nåt. :p

Senast ändrad:

Jag har som sagt också tecknat försäkring, en plusvariant dessutom, och är alltid noga med sånt. Men det här är en sån typ av försäkring då jag undrar om de inte spelar lite på blivande föräldrars oror...

Det gör de säkert. Det gör nog alla försäkringar. Förmodligen är man betydligt mer försäkrad än man behöver vara :grin:

:D menar ni att butikerna med baby kläder finns kvar efter att barnet är fött?? Fantastiskt! :bow: :rofl:
Så kort-tänkt man är ibland...

Lyxigt att bebis blir "bortskämt" av den äldre generationen. Räknar ganska kallt med att inte få nånting alls faktiskt ... Inte för att det spelar nån roll, vi sitter ju som inte i sjön, det är rätt kul att handla. :)

Igår fyndade vi en barnvagn. Jag som inte skulle köpa nåt begagnat alls...! :p
Är så nöjd!!

Jag pratade med min mamma idag och hon frågar försynt att "om jag är ute och tittar och hittar bebiskläder som jag tycker är fina eller söta, är det ok med dig då om jag köper dem....?"

:D

Nu börjar förresten min mage att "hänga utanför kroppen". Jag sover alltid liggandes på sidan och nu känner jag hur det liksom... hänger... :o Ska skaffa en extra kudde att palla upp med där. Och rörelser känner jag nästan dagligen nu. Inte sparkar utan det känns mer som det lite lojt simmar runt en stor fisk där inne. :)

Apråpå kläder. På ghs hittade jag de sötaste små bäbistofflor/sockar i världen :love:. Köpte dock inga, känns lite väl tidigt. Vill vänta till efter UL att börja handla. Men nu vet jag var de finns!

Jag och sambon var på gekås för en vecka sedan, gick till barnavdelningen för att kolla läget men blev så förvirrad av storlekar att jag gick därifrån ganska omedellbart. Jag är dock helt övertygad om att blivande mormor och farmor kommer förse bäbis med en stor garderob. Och sen hinner jag nog köpa en del själv också, i varierande storlekar.

Hej på er!
Ok om jag hoppar in i tråden med er? :)
Jag väntar nu vårt andra barn, Maja som blir 3 år i april kommer få ett syskon i juli. Datum enligt RUL är 16/7 men kommer bli snittad och det blir ju tidigare, får datum för det efter tillväxt-UL som ska göras i v.28 och v.32. :)
Jag mår jättebra, graviditeten är precis om när jag var gravid med dottern. Maken är säker på att det är en tjej denna gången med. (Han har två tjejer sedan innan med). Jag tror det med då graviditeterna är så exakt likadana. Men blir så klart lika glad oavsett kön när bebis kommer! :love:

Haha, vad var det som förvirrade dig med storlekarna? :) Vi ska till Gekås på onsdag, ska bli så kul! Hoppas jag klarar det bara...

domino: Grattis!! Kul med en till omföderska :) Varför blir det snitt?

Ja, storlekarna. Dessutom dumförklarade jag sambon när han sa att storleken är i förhållande till hur långt barnet är. Näääää, sa jag, det har med något annat att göra, vad kunde jag dock inte svara på :angel:. Great success.

Nu har jag faktiskt själv märkt att jag är vansinnigt lättretad. Det är ju inte klokt och tråkigt är det också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 331
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar