Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Fast till viss del har din sambo rätt ;) Storleken ger en fingervisning om hur stort barnet kan vara för att använda det plagget. Stämmer hyfsat åtminstone i början, när storlekarna blir större är det värre. Eller om barnet är väldigt smalt/tjockt såklart.

Jo, jag fattade ju det för några dagar sedan. Sambon försökte pedagogiskt förklarar att; "Varför skulle det annars heta centilong?". Nejnej, jag var orubblig, det hade med något heeelt annat att göra. :rofl:

Haha, vad var det som förvirrade dig med storlekarna? :) Vi ska till Gekås på onsdag, ska bli så kul! Hoppas jag klarar det bara...

domino: Grattis!! Kul med en till omföderska :) Varför blir det snitt?

Kul med Ullared, vi ska dit senare i vår. Längtar som bara den! :laugh:

Jo, blir snittad igen eftersom jag troligtvis är för trång i bäckenet och för att jag inte kan få epiduralbedövning pga jag är stelopererad just i den delen av ryggen man får den.

Jo, blir snittad igen eftersom jag troligtvis är för trång i bäckenet och för att jag inte kan få epiduralbedövning pga jag är stelopererad just i den delen av ryggen man får den.

Hur har dom konstaterat att du är för trång i bäckenet? Hur gick förra förlossningen? Jobbigt att inte kunna få EDA, den är ju underbar :p

Hur har dom konstaterat att du är för trång i bäckenet? Hur gick förra förlossningen? Jobbigt att inte kunna få EDA, den är ju underbar :p

Jag överväger att köra utan EDA. Jag tycker det låter värre att tappa känseln i benen och underkroppen än smärtan... :crazy:

Jag överväger att köra utan EDA. Jag tycker det låter värre att tappa känseln i benen och underkroppen än smärtan... :crazy:

Säger du nu ja :devil:

Hehe, nej men ärligt. Jag tyckte precis som du förra gången, men när de satte EDAn var nog bland det bästa jag vart med om.

Hej, hej!
Tänkte det var dags för mig att ansluta mig till tråden nu. Har varit in och tjuvkikat med jämna mellanrum men tänkt att jag ska vänta till jag varit iväg på ultraljud. Och igår var vi där och allt så bra ut! Puh!
Första barnet och nervöst som bara den! :crazy:

Blev framflyttad en dag så den 25:e juli är det dags!
Men risken finns väl dock att det blir tidigare för det verkar som när vi väl gör det så gör vi det ordentligt... Jösses, det är två små bebisar därinne! :D

Vi har skojat om att det ska vara tvillingar (eller sexlingar...:p) för att min mage har blivit så stor jämfört med min vänninnas och hon har gått 8 veckor längre än mig. Så när barnmorskan sveper över magen med ultraljudet och det direkt dyker upp två runda bollar så kläcker jag ur mig: -Va?!? Är det två?!? -Javisst, du ser det, svarar hon och skrattar.
Jag börjar fnissa hysteriskt i småpanik och säger till min sambo, -Ingen panik, ingen panik. Han är cool lugn.. :grin:

Barnmorskan fortätter svepa runt, runt med ul:et och säger att -Är det två så letar vi alltid efter en tredje! Och medan hon gjorde det kan jag meddela att tystnaden var total...jag vågade inte ens andas...
Ingen tredje hittades utan vi stannar vid två. Den ene lite, lite större än den andre. "Storefot" och "lillefot"! "Lillefot" kallade hon för en liten linslus, ville vara med i bild mest hela tiden :love:

Jag smygläser lite här bara :)

Ville bara inflika att jag fött tre barn, under första förlossningen tog jag eda, och visst tog den bort smärtan, jag var uppe och gick lite sen sov jag tills det var dags för krystvärkar. Efter förlossningen fick jag fruktansvärd huvudvärk som biverkning som höll i sig i en vecka. Tyckte inte då att det var värt edan.

De andra förlossningarna har jag klarat mig helt utan medicinsk smärtlindring.

Säger du nu ja :devil:

Hehe, nej men ärligt. Jag tyckte precis som du förra gången, men när de satte EDAn var nog bland det bästa jag vart med om.

Fast det där måste ju vara oerhört individuellt? Jag vet sedan tidigare att jag kan hantera smärta och tanken på att vara påverkad av biverkningar skrämmer mig mera. Jag var helt inne på EDA innan jag började läsa mina "föda barn"-böcker.

Om det är något jag vägrar göra så är det att låta mig skrämmas upp av andras förlossningsberättelser... :p Det går ändå inte att förutsäga hur min, eller era kommande, blir. :) Får ta det som det kommer, men så känns det nu iaf.

Kaeela- grattis! Vad häftigt med tvillingar! :D

Fast det där måste ju vara oerhört individuellt? Jag vet sedan tidigare att jag kan hantera smärta och tanken på att vara påverkad av biverkningar skrämmer mig mera. Jag var helt inne på EDA innan jag började läsa mina "föda barn"-böcker.

Om det är något jag vägrar göra så är det att låta mig skrämmas upp av andras förlossningsberättelser... :p Det går ändå inte att förutsäga hur min, eller era kommande, blir. :) Får ta det som det kommer, men så känns det nu iaf.

Jag tycker du har en bra inställning! Däremot tycker jag att man ska vara beredd på att ändra sig om man märker att det inte fungerar som man trodde från början. Istället för att plåga sig mer än nödvändigt alltså.

Förra gången skulle jag baaaara ha massage, värme, akupunktur och sånt där som smärtlindring. Visst... Inget av det hjälpte ett skit (på mig. Många andra klarar sig bra på det där). Så när jag väl fick EDAn efter nästan ett dygns pinvärkar så var det som att komma till himlen. Slapp alla biverkningar också. :banana:

Kaeela: Välkommen till tråden och GRATTIS!!

Haha Jisses sicken fel-skrivning av mej!! Vi är alltså beräknade till 21 JULI, inte augusti som jag i förvirringen skrev dagen vi varit på UL.

Jo, detta med försäkring..... Har läst runt nu oh de lutar åt Folksam, trygg hansa hamnar som andrahands-val.... Är ju rena djungeln.... Tror som ngn skrev att bolagen spelar väldigt på "oss" hysteriska mammor... Oh ja visst, jag kan inte tänka mej att strunta i försäkringen så mej lyckades dom med.

Lite allmänt så där..... På fredag är det halvtid för oss här!!! Herregud vad tiden går fooort!! :)
Dagen innan UL tror jag att jag kände ngt som kan kallas spark, jämfört med fladdret jag kännt innan. Så mys!! Dagen för UL var den lille sjövild, haha, kan tro pyret kände av min nervositet! :)
Måste fråga, har era bebbar väldigt lugna dagar ibland? Som sagt, än så öänge känner jag mest fladder men vissa dagar är det väldigt lite.
Jag har moderkakan i framvägg men den som gjorde UL Trode inte så mkt på att jag skulle känna större rörelser senare än andra pga det.... Snarare att det dämpar och känns senare på utsidan. Vad tror ni? Alla säger så olika, så antagligen är det väll svårt att svara på huruvida det inverkar vart moderkakan är.

Tittar massor på barnvagnar, och har hittat ngra favoriter. Ska ta en helg oh åka till storstaden oh klämma oh känna oh provköra :)
Spec mkt syns det inte ännu.... De som inte vet ja är gravid ser det absolut inte.. Otroligt hur olika det där är med hur tidigt det syns.

Jag vet ju med mig att jag är mycket mottaglig för akupunktur, massage och TENS. På mig har det bra effekt iaf i vardagslivet. :) En nål i huvudet och jag blir hög, typ... :angel:

*kl*

Välkommen och grattis Kaeela!

Fy vad läskiga ni är som diskuterar smärtlindring :p det innebär ju liksom att man måste tänka på förlossningen och jag undviker helst det.
Tycker det känns som en ren omöjlighet att det föds så många barn som det gör i världen när det fortfarande inte finns nåt sätt att trolla ut barnet :angel:
Är det bra att läsa på tror ni? Och vad läser ni för böcker isåfall?

Jag har fortfarande inte hittat någon försäkring som jag känner mig nöjd med, är jag för kräsen kanske :o

Jag tycker det verkar som det är standard att åka till ge-kås och shoppa loss inför bebis ankomst..i alla fall för oss som inte bor så superlångt bort. Vad är det som är så bra att köpa där?

Idag slog det mig att jag bara har 8 veckor kvar att jobba, galet! Det går så sjukt snabbt ju.
Jag känner verkligen hur bebis blir starkare och större, nu hoppar hela magen när liten kickar loss därinne ^^

Är det bra att läsa på tror ni? Och vad läser ni för böcker isåfall?

Det beror nog på hur man funkar.
Om man är typen som kan släppa kontrollen och låta BM styra (litar på denna) och själv föredrar att flyta med i det som råkar hända så är nog inte behovet att läsa på lika stort. Jag menar, kroppen vet ju vad den ska göra och den gör det oavsett vad du tycker om det.
Men jag som uthärdar bättre om jag förstår vad det är som händer och varför, jag köpte mina första böcker tre dagar efter det positiva grav.testet. :D Likaså vill jag inte mitt i allt behöva be någon förklara vad det är för något när BM kommer med ett förslag. Men jag har med mig i bagaget att min mamma fick en psykos när jag föddes och själv anser att det beror på att hon kom så pass oförberedd att smärtan m.m. totalchockade henne. Har pratat med det om BM och hon håller med om att det låter så (när jag beskriver förloppet) att det var det som utlöste det.

Jag kan rekommendera "Förlossningshandboken" och "Att föda". :)
Jag tror också att det är lättare att läsa om alla "jobbiga" detaljer medan det ännu är långt kvar till förlossningen, jag kan tänka mig att JAG iaf kommer att bli nojigare ju närmare jag kommer.

Jag vet ju med mig att jag är mycket mottaglig för akupunktur, massage och TENS. På mig har det bra effekt iaf i vardagslivet. :) En nål i huvudet och jag blir hög, typ... :angel:

Då kommer det troligtvis att fungera för dig även under förlossningen :) Massage gillar jag, resten är bara irriterande.

Jag tycker det verkar som det är standard att åka till ge-kås och shoppa loss inför bebis ankomst..i alla fall för oss som inte bor så superlångt bort. Vad är det som är så bra att köpa där?

Det är väl inget som är speciellt mycket bättre där än nån annanstans, men BILLIGARE. Man måste i regel köpa så jäkla mycket och då vill man gärna komma undan lite billigare. Vi kommer inte handla så mycket till bebisen där, är inte så glad i deras bebiskläder och allt annat har vi redan. Men kläder till oss själva och en massa förbrukningsvaror ska det bli. Just nu kommer jag i 2 par byxor, 1 BH och endast min sambos tröjor...

KL

Bara 13 v kvar nu :banana:

Haha, vadå tjock? Det är alla dörröppningar som blivit smalare... Öppnar bildörren på magen varje dag :o Krockar med sambon för jämnan. Man kan ju tycka att man borde lära sig hur stor man är :p

Fasen, 13 v. lät plötsligt väldigt lite...

När Maja var i magen tittade överläkaren på mina journaler från då jag operarade ryggen bla och sa att det inte behövdes någon röntgen av bäckenet. Att jag skulle snittas för att inte riskera en komplicerad förlossning.

Natten till morgonen då hon skulle plockas ut satte det igång så vi fick åka in tidigare för att stoppa värkarna. Hon var inte fixerad och en annan överläkare var säker på att det berodde på att jag är för trång i bäckenet.

Därför ska jag snittas nu med.

Usch, jag tror verkligen inte jag kommer bli mindre nojig ju längre tiden går. Men jag ska kika på de böcker du tipsade om, jag gillar ju generellt att ha koll på saker och det kanske är lite det som skrämmer för en förlossning kan jag ju inte styra på det viset.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 331
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar