Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Jag har ju varit på ge-kås innan, men jag har fattat det som att många i min omgivning tycker det är helt suveränt att åka dit och shoppa barnsaker.
Vi får se hur jag gör, jag är inte jättelockad av det stället utan kan gärna betala lite mer för att slippa rent av :angel:

:eek: Vad fort det går, jag har iof 16v kvar men ändå:bump:
Jag som vissa dagar glömmer bort vad som komma skall och får en chock när jag ser mig i spegeln "men guuu va TJOCK jag är!!" :o:rofl:

Jag veeeeet, bara 16 veckor kvar!
Jag känner igen det där med att glömma bort sig, jag var irriterad över att inte få på mig ett par byxor för lite sen och tänkte att nu jäklar får jag skärpa mig med träningen..sekunden efter det så bara "aaah, gravid..just det!" hehe.

Aha, okej :) Måste vara skönt att veta innan hurdan förlossning man får. Hur upplevde du snittet sist?

Aha, okej :) Måste vara skönt att veta innan hurdan förlossning man får. Hur upplevde du snittet sist?

Ja, det är skönt, speciellt då bm jag hade förra gången började strula och blanda ihop saker som överläkaren och jag kommit överens om.. :cool:

Det läkte jättebra och snabbt. Värk första 5 dagarna sen kändes det helt ok. Har all känsel tillbaka kring ärret osv. :) Men såklart var de första dagarna inte så roliga, ont och ovant, samt lite rädd att det skulle gå upp osv.

Apropå fynd så har jag hittat ett ställe på nätet som säljer mammakläder snorbillig. Tröjor, toppar och tunna jackor från 59kr. :eek: Kvaliteten är väl därefter, men de behöver ju inte hålla så länge heller. Har shoppat loss idag...! Börjar se ut som white trash i mina vanliga kläder, byxorna hasar ner och tröjorna upp. :angel:

Håller med, kan man få en länk? :)
Har googlat och letat sidor på internet som säljer mama-kläder, och ja visst, det finns ju massor, men mkt är så oootrooligt dyrt tycker jag....? Det kostar mer så fort det står mamma-tunika istället för bara tunika...

Än så länge så kommer jag i ett par jeans som är mkt låga i midjan men annars är det mjukisar både hemma och på jobbet...... Skulle behöva inhandla en hel del tröjor och linnen i längre modell.... Än så länge är det ju inte mkt till mage men börjar känna hur tröjor hasar upp oh det gör mej galen, haha :)

Herre jösses vad tiden går egentligen!!!! Oftast tycker jag den kryper fram, men idag är det halvtid.... Är ju lång tid kvar, men känns overkligt att det gått så lång tid ändå!! :)
Nu är det ju "lagligt" :) att börja handla saker jue.... Har hela tiden tänkt, nej inte än, det är lång tid kvar tills ja kan börja handla....!

Så, hur mår ni annars? Jag har för ngn vecka sedan börjat med järntabletter.... Magen var inte medgörlig innan direkt så var lagomt sugen på detta med extra järn. Iaf, så går det okej... Äter en Activia och en kiwi om dagen, och det gör att jag iaf får gå på toa, även om det inte är bra bra så att säga...

Ja visst är det "lustigt" att just mammakläder som ska användas under en begränsad period är så dyra...? Min plan var att klara mig med vanliga fast luftiga kläder i generösa snitt men jag inser nu när magen börjar växa att det inte kommer att funka. Och det är ju ändå fyra hela månader kvar, inklusive en förhoppningsvis varm sommar.

(PM kommer)

Jag mår rätt bra. Lite trött i ryggen ibland men jag håller iofs igång rätt bra. Jag är i v 26. Jag hade så bra järnvärden så jag inte skulle behöva något tillskott enligt BM.

Jag är i v.24 nu och mår prima, bortsett från tröttheten.. Har svårt att klara en hel dag utan en tupplur *suck*
Förra veckan jobbade jag dygnspass, det var kämpigt vill jag lova.
Ska till BM nästa vecka så då antar jag att hon kollar järnvärdet igen, det kan ju ha hänt lite på 15 veckor så det är därför jag är trött.

Idag var jag och mannen i en butik och tittade på vagnar, huah, jag kommer aldrig kunna bestämma mig så nu ska han ta huvudansvaret för det :)

Är det någon som har koll på skötbord eller funderat på detta? Vårt badrum är inte optimalt så vi funderar på ett vägghängt.. Eller får det bli ett fristående i barnrummet?

Min rygg krånglar också och foglossning har jag fått. Att sitta på en tre timmar lång föreläsning i aulan är tortyr. Jag haltar hem.... :crazy: Ska ringa sjukgymnasten på måndag och hoppas få lite bra tips!

När det gäller skötbord så säger "alla" att det blir så mycket enklare att ha det närheten av rinnande vatten. Jag vet inte... Men vi kör nog i badrummet även om det blir trångt och vägghängt var ju i så fall bra, har jag inte tänkt på.

Det underlättar massor att ha skötrummet i närheten av vatten! Bara att slippa kånka vatten/använda våtservetter är guld värt. Vårt skötbord står utanför barnrummet så vi kör med våtservetter, inte så kul när de är så kalla jämt :crazy:

Ja visst är det "lustigt" att just mammakläder som ska användas under en begränsad period är så dyra...? Min plan var att klara mig med vanliga fast luftiga kläder i generösa snitt men jag inser nu när magen börjar växa att det inte kommer att funka. Och det är ju ändå fyra hela månader kvar, inklusive en förhoppningsvis varm sommar.

(PM kommer)

Hade samma plan.... Eller har samma plan fortfarande.... Får se hur det går!! Jag är ju beräknad till 21 juli, och bara för man är gravid oh varm ändå så lär det väll bli denvarmaste sommaren i manna-minne :) Ngt par byxor har jag ju planerat att köpa, så man ngn gng ser ut som folk, men sen som sagt så är det ju kanske väkdigt varmt när man är som tjockast så då behöver man ju inte långbyxor oh så, så därför drar jag mej för att handla en massa när det kommer användas minimalt om det blur varmt.....Känns lite som att kasta pengarna i sjön lixom....

Tack gör pm: et :) Kanon-bra!! Roligare oh handla när det är så bra priser :) Oh kläder behöver man ju :)

Jag mår rätt bra. Lite trött i ryggen ibland men jag håller iofs igång rätt bra. Jag är i v 26. Jag hade så bra järnvärden så jag inte skulle behöva något tillskott enligt BM.

Skönt att du mår bra :) Förstår du är trött i ryggen om du håller ihång en massa..... Jag känner samma sak, och jag är bara i v 20....!!!

Jag är i v.24 nu och mår prima, bortsett från tröttheten.. Har svårt att klara en hel dag utan en tupplur *suck*
Förra veckan jobbade jag dygnspass, det var kämpigt vill jag lova.
Ska till BM nästa vecka så då antar jag att hon kollar järnvärdet igen, det kan ju ha hänt lite på 15 veckor så det är därför jag är trött.

Idag var jag och mannen i en butik och tittade på vagnar, huah, jag kommer aldrig kunna bestämma mig så nu ska han ta huvudansvaret för det :)

Är det någon som har koll på skötbord eller funderat på detta? Vårt badrum är inte optimalt så vi funderar på ett vägghängt.. Eller får det bli ett fristående i barnrummet?

Gott att du mår bra :) hoppas bara du får bukt med trött-heten :)

Ja jösses detta med vagnar!! Vilken djungel!! Har iaf fått ett litet humm om vad som finns på marknaden, och vad jag tror skulle passa oss. Så nu har vi en lista med ngra olika som vi vill klämma och känna på och provköra :)

Det där med skötbord ja.... Vi har lite badrum, och sjklart har vi badkar oxå. Tittat runt på olika skötbord oh mätt oh krånglat i badrummet men tror inte det blir smidigare och bättre om vi plockar ut badkaret. Så nu är nästa steg att leta reda på, och kolla in hur de här skötborden man ställer på badkaret känns och fungerar. Hoppas ett sådant faller oss i smaken!! Annars får vi kika på de vägg- hängda... Men de är jag eg inte sugen på, pga att vi har så otroligt tråkig betong i väggarna så det mesta måste pluggas flera kilometer in i väggen.... Känns inte säkert med ett vägghängt skötbord just här, även om jag gillar iden med att de bara är att fälla upp så är de ur vägen.

(PM kommer)

:rofl: det var ju min plan också:p men detminsåg jag rätt tidigt att iaf dom flesta byxorna i min garderob går bort.. Klarar inte av minsta tryck mot magen.. Men så har jag haft tur och fyndat på både hm och veromoda.. På den senare hade dom halva reapriset så jag fick laddat upp med världens skönaste mikrofiberlinnen modell mamma för 25 kr/st:love: ( behöver jag säga att jag köpte alla? Trots att dom är i olika lila nästan allihopa:angel: ) Tror att det dyraste jag köpt är jeans för 150..
Och på tradera kan man fynda en hel del också, tradera is my friend.
Men nu inser jag att urvalet av tröjor är sjukt begränsat, allt ser ju ut som små yttepyttesportbehåar! Jag som tyckt att jag haft såå mycket stora tröjor och vägrat lägga pengar på nåt sånt iom att det ändå blir varmt snart.. *suck* så jag tar gärna pm med länk jag med)

Jag veeeeet, bara 16 veckor kvar!
Jag känner igen det där med att glömma bort sig, jag var irriterad över att inte få på mig ett par byxor för lite sen och tänkte att nu jäklar får jag skärpa mig med träningen..sekunden efter det så bara "aaah, gravid..just det!" hehe.

:rofl: visst känner man sig intelligent i dom lägena:rofl: Skönt hursom att jag inte är ensam om att vara så virrig:p
Jag blir fö bara mer och mer glöms för var dag som går känns det som.. fattar inte hur detta ska gå när jag kommer ihåg saker i 10 sek och sen är det som det aldrig hänt.. Hade det inte varit för att jag saknar gälar så hade jag ju snart kunnat flytta in med guldfiskarna i akvariet:eek:

*lånar min egna knapp*
Är det nån som har koll på havandeskapspenning eller förstår fk?
Fick brev från dem idag där det står (har inte papprena här så är inte helt hundra på formuleringarna) att jag är beviljad hel havandeskapspenning from 16/3-15/6. Sen står det under info att jag ska skicka in bifogad blankett (ser ut som lightversion av ursprunglig ansökningsblankett) om NÄR jag vill ha ersättning:confused: Jag menar det har ju dom redan konstaterat själva väl? Att jag ska ha ersättning from-tom? Eller måste man först ansökamo om att vara ledig och utöver det om att man vill ha nåt att leva på också:confused:
Ska ringa dom på måndag om lite andra ärenden och se om jag kan få nån förklaring till detta också, men hoppas på att nån kanske kan stilla min nyfikenhet så jag slipper grubblamunder helgen:)

Jag tror det är så att först ansöker man om man kan bli beviljad havandeskapspenning (graviditetspenning) och sen när man fått svar på det så väljer du om du vill utnyttja den under hela eller en del av perioden?
För övrigt så är det ju inte försäkringskassan som avgör om du ska vara ledig eller ej, men de bestämmer ju om du får ekonomisk ersättning från dem under perioden då inte jobbar. Ledigheten står ju arbetsgivaren för fast obetald sådan.
Det kan ju vara så att man först söker för ett tidsintervall och sen känner man att man kan jobba några veckor längre än vad man trodde, då behöver man ju inte ta ut all tid t.ex
Så ja, du får nog fylla i och skicka in för vilka datum som du vill ha ersättning :)

Får jag vara nyfiken och fråga hur lång tid det tog för dig att få svar från fk? Jag väntar också...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 337
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter