Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Det var jag som idiotförklarade min sambo. Givetvis med glimten i ögat!

Men samtidigt så får jag ett jäkla humör när jag är gravid, och det vet han om. Han har lärt sig att hantera mig också :p

Vad matfixerade ni är! :p

Jag känner mig fortfarande nästan som vanligt, vecka 17+0 imorgon, har inga cravings eller något. Mådde lite illa i början och kände mig mätt snabbt men det har gått över nu. Blev lite illamående av kokt ägg i början och har inte ätit det sedan dess, det sitter fortfarande kvar.

Har brutit ihop och storgrinat några gånger men det beror på en annan grej och jag hade säkerligen brutit ihop utan bebis i magen.

Magen har växt och att jag överlag har lite svårt att gå på toa (är det bara jag?). Det är inte riktigt en gravidkula utan bara...stort. Och varierar med dagsformen. Tror det delvis beror på toaproblemet på att tarmarna svullnar och på att det blivit många croissanter till frukost senaste veckan. :o

Förresten känner jag som en några cm stor knöl i vänstra delen av magen nästan ända ute vid höftbenet. Kan det verkligen vara bebisen? Är lite orolig att det ska vara en cysta eller något...?:crazy:

Ska göra ultraljud på fredag så vi får se då.

Jag har också toaproblem :angel:. Min mage är också stor, alltså svullen, tror lixom du att det är tarmarna. Men jag är bara i v 13+5 så någon kula får jag nog vänta på....

Hur har ni gjort med berättandet? Vi har berättat för alla nära och på jobbet. Resten får sköta sig själv, lär spridas. Men nu när det är "officiellt" är jag väldigt orolig att det inte kommer sluta lyckligt. Är redan vansinnigt nervös inför UL och det är FEM (!) veckor tills dess.

Hur tänker ni med föräldraledigheten? På jobbet tar alla förgivet att jag ska vara borta 1-1½ år och det kan jag inte tänka mig. Så som jag och sambon pratat än så länge kommer jag antingen vara hemma heltid första sex månaderna och sedan han de nästkommande sex månaderna. Alternativet är att jag är hemma heltid 3-4 månader, sambon hemma heltid 3-4 månader någongång under det första året och resten delar vi på så vi jobbar 40/60% var (alltså är lediga 100% tillsammans). Efter första året får vi se om vi fortsätter jobba deltid eller hur vi gör (känns väääldigt avlägset än så länge).

Jag har inte räknat på föräldraledigheten ännu. Det beror väl på hur man lägger upp det men det är väl ganska vanligt att man är ledig 18 månader sammanlagt?

Vi planerar att dela så lika det bara går dvs jag är först ledig 9 mån och därefter han 9 mån.

Jag är i vecka 18 nu så det finns väl ingen anledning att hålla det hemligt längre. Men av någon anledning så känns det inte rätt att berätta för "alla", kan inte riktigt sätta fingret på varför... Kanske är jag fortfarande lite nervös att något ska hända.

På mitt vanliga jobb vet min närmsta arbetsgrupp. För tillfället har jag en annan sysselsättning på 3 månader och här vet en del. På sambons jobb vet "alla".

Har inte träffat alla vänner ännu eftersom vi inte ses så ofta men ska berätta nästa gång vi ses.

Familj och släkt vet.

Ang. föräldraledigheten så förstår jag inte varför mamman ska ta de första 6-12 månaderna och pappan resten. Ärligt talat så är barnet ganska tråkigt i början :o Det är ju sen när de lärt sig krypa och/eller gå som det är riktigt roligt, när man kan hitta på lite mer med dom. I början hänger de ju mest med...

Jag hade hellre tagit ut första 4-5 mån (längre ifall man helammar då kanske), sen pappan 6 mån och sen mamman några månader igen. Alt. att man delar på det då så båda är hemma lite var.

Det är helt underbart att jobba lite när bebisen är några månader faktiskt. Jag började jobba när L var 3 mån, efter det var vi hemma halva veckan var. Man uppskattar både jobbet och bebisen 1000 ggr mer om man inte alltid gör samma.

På vissa jobb är det ju dock inte helt uppskattat att man "hattar" fram och tillbaka mellan ledighet och jobb. Alltså de vill hellre att man tar en lång sammanhängande ledighet än att man är ledig 6 månader, jobbar 3 månader, ledig 2 månader, jobbar 1 månad osv osv... Man har ju rätt till det, men man kanske får tänka lite på sådant också.

Givetvis! Men om man är ledig 5, jobbar 5, är ledig 4 så tror jag inte att de skriker jättehögt :) Eller som sagt är ledig 5, jobbar 5, jobbar 2-3 dagar/vecka.

På vissa jobb är det ju dock inte helt uppskattat att man "hattar" fram och tillbaka mellan ledighet och jobb. Alltså de vill hellre att man tar en lång sammanhängande ledighet än att man är ledig 6 månader, jobbar 3 månader, ledig 2 månader, jobbar 1 månad osv osv... Man har ju rätt till det, men man kanske får tänka lite på sådant också.

Bara för att man vill dela lika och se så mycket av utvecklingen som möjligt innebär väll inte det att man behöver hatta så som du beskriver? Att vara helt ledig i 3 månader, jobba halvtid i 6 månader och därefter jobba heltid (eller 75%) är väll inte orimligt?

Jag tänker göra det som känns bäst för mig, sambo och barnet. Sen tänker jag definitvt diskutera med min chef och bolla med henne, men det är inte det som är avgörande.

Jo det var ju därför som jag hade en sån här ;) efter. Sorry om det missförstods.

Kombinerat med en :confused: så förtogs den skämtsamma tonen tyckte jag.

Men jag kan ärligt erkänna att jag har varit mycket hormonell, dvs lynnig och med kort tålamod och min sambo har fått ta emot en hel del. Som den pärla han är så har han dock insett att jag inte har varit mig själv helt och inte tagit åt sig. Han är :love:.

Men jag kan ärligt erkänna att jag har varit mycket hormonell, dvs lynnig och med kort tålamod och min sambo har fått ta emot en hel del. Som den pärla han är så har han dock insett att jag inte har varit mig själv helt och inte tagit åt sig. Han är :love:.

Ja, och ärligt talat så är det om inte omöjligt så fruktansvärt svårt att kontrollera sig när man är gravid. Dålig ursäkt kanske, men ändock sant. Mitt tålamod med sonen har vart fruktansvärt dåligt och jag skäms. Lyckligtvis verkar det ha gått över nu.

På tal om hormoner... Fick inte i kabeln i Xboxen nyss och fick världens psykbryt. Satt på golvet och storgrät, sambon frågade om han skulle komma hem när jag ringde och tyckte synd om mig själv :angel: Men det är nog naturens sätt att förvarna pappan om hur livet blir med en bebis :D

I vanliga fall kan jag behärska mig men herregud så snabbt reaktionerna kommer med dessa ?&%#//% hormoner... Jag hinner inte reagera eller tänka till innan det över.

Igår ringde jag sambon och var sur för att pumpen inte funkade när jag skulle tanka gas i bilen trots att jag följde instruktionerna (första gången jag gjorde det). "Vrid handtaget tills det pekar på kl.3" men inget hände. Hela världen var emot mig typ.... :p
Tills jag insåg att trean sitter till HÖGER på urtavlan, och nian till vänster. :o

Jag har helt klart blivit lite mindre smart också... :cool:

Igår ringde jag sambon och var sur för att pumpen inte funkade när jag skulle tanka gas i bilen trots att jag följde instruktionerna (första gången jag gjorde det). "Vrid handtaget tills det pekar på kl.3" men inget hände. Hela världen var emot mig typ.... :p
Tills jag insåg att trean sitter till HÖGER på urtavlan, och nian till vänster. :o

:rofl: Känner igen det där! Tror intelligensen går ner till typ hälften när man är gravid, sen minskar den ytterligare lite till om man ammar :D

"Vrid handtaget tills det pekar på kl.3" men inget hände. Hela världen var emot mig typ.... :p

:rofl::rofl:

Jag känner igen det där :D
Men tyvärr stoppar det ju inte där, jag är dessutom (om möjligt:angel: ) ännu mer glömsk än i vanliga fall:o

Jag glömmer bort att mata mina hundar ibland... :o Min golden är skitsur ibland och jag bara "vad VILL du..??".

För oss blev det så att sambons familj+en vän till mig fick veta ganska tidigt, runt v.7
Min familj och vänner som vi umgås mycket med fick veta i v.13 och senare... Jag berättade för cheferna och de flesta kollegorna så sent som förra veckan, då i v. 21 :) så nu sprider det sig nog vidare.. Alla blev dock väldigt förvånade och trodde mig knappt för det märks och syns ju inget enl. omgivningen.
Nu i helgen så har magen blivit rejält mer synlig, så det var ju rätt timing ;)

Jag tycker det är supersvårt att veta hur man vill lägga upp föräldraledigheten, vi har pratat en del och vi vill dela på det men så många faktorer spelar in. Klart är dock att jag kommer gå hem 1/5 och sedan vara hemma på heltid över sommaren. Funderar lite på att jobba lite smått framåt oktober/november.. kanske någon kväll, natt eller helg.
Ev. kommer jag plugga på distans på deltid sen om det passar.. många planer :p

Jag är i vecka 18 nu så det finns väl ingen anledning att hålla det hemligt längre. Men av någon anledning så känns det inte rätt att berätta för "alla", kan inte riktigt sätta fingret på varför... Kanske är jag fortfarande lite nervös att något ska hända.

Har du gjort ditt RUL ännu? (Har inte så bra koll.)

Jag har haft två missfall då vi berättade för "tidigt" vilket tyvärr förtog glädjen lite när vi nu berättade om tredje försöket som funkade, folk var väl också rädda för att något skulle gå snett igen... Vi har gått ut nu i helgen, direkt efter RUL och det känns helt ok. Innan det var jag också nervös och ville hålla tyst. Men nu har jag ju sett med mina egna ögon att det finns en bebis där inne och han såg ut att må alldeles utmärkt. :)

Vill du inte berätta för "alla" så låt bli, förr eller senare lär det ju synas ändå. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar