Solsemester med spädbarn?

Jag har allt sett barn som verkat rätt chockade över det där. Fast jag har nog fokuserat på dem och inte haft koll på föräldrarnas reaktion. :D
Jag brukar studera just föräldrarna.

Jag tänkte på det här mitt barn-mina regler i Barcelona med partners släkt för någon tid sen.

Bebisens vagn var nära mig och föräldrarna satt otillgängliga i ett hörn. Jag fiskade upp bebisen, tolkade gråten som hunger, beställde in spansk motsvarighet till crème brûlée och matade i ungen i räserfart. Halvvägs genom portionen - min partner bidrog med att skala av det hårda, brända sockret för ökad äthastighet - fick mamman syn på oss och frågade vad bebisen åt. Sin favoriträtt! Jag ses sedan dess som ett barnorakel i den släkten, och jag vågar knappt tänka på vad svenska föräldrar hade sagt. :D

Jag brukar studera just föräldrarna.

Jag tänkte på det här mitt barn-mina regler i Barcelona med partners släkt för någon tid sen.

Bebisens vagn var nära mig och föräldrarna satt otillgängliga i ett hörn. Jag fiskade upp bebisen, tolkade gråten som hunger, beställde in spansk motsvarighet till crème brûlée och matade i ungen i räserfart. Halvvägs genom portionen - min partner bidrog med att skala av det hårda, brända sockret för ökad äthastighet - fick mamman syn på oss och frågade vad bebisen åt. Sin favoriträtt! Jag ses sedan dess som ett barnorakel i den släkten, och jag vågar knappt tänka på vad svenska föräldrar hade sagt. :D
Du kände alltså inte barnet? Herregud, i Sverige hade du blivit polisanmäld för egenmäktighet med barn :rofl:

Du kände alltså inte barnet? Herregud, i Sverige hade du blivit polisanmäld för egenmäktighet med barn :rofl:
Alltså, barnet var åtta månader så vi hade inte riktigt hunnit lära känna varandra än, pga avståndet mellan våra bostadsorter. Men föräldrarna och jag känner varandra sådär lite ytligt som med partners släkt man träffar sällan.

Men, jo, det är väl ungefär vad jag tror hade hänt i Sverige. Dessutom var ju desserten SÖT! Socker är ju som misshandel, ungefär.

Men det var en typisk vuxenrestaurang. Sjötunga o dyl kändes lite överdrivet, situationen var också AKUT.

Om man lämnar smittoriskerna för ett ögonblick så kan jag berätta att jag under åren mött många familjer som reser på ett rätt bökigt sätt - de båtluffar i Grekland. Med långa färjeresor, förseningar, bagage att hålla reda på osv - även utan ungar. En del har t o m båtluffat med barn som är små att de bär dem i sjal.

När vi seglade i Grekland - vilket blev lite båtluffaraktigt av olika skäl, var våra ungar 3 resp 8 år - en annan av våra bästa semestrar nånsin. Det var primitivt när färjorna inte gick pga meltemen och vi fick slå läger i hamnen. Barnen framför allt den minste hade det bäst av alla - han låg och knoppade i sin vagn.

Inte bara i Sverige ;). Min mans släktingar i samma land hade blivit vansinniga om en okänd person började mata deras barn utan att fråga.

(Men nu var ju inte @Petruska okänd :)).

Har vi möjlighet kommer vi absolut ta med BARNET och Voldemort på en solsemester till hösten.
Bara att slippa tvätt och städning och matlagning vore en lisa för själen.
Jag tycker barn generellt är bra på att resa, och hellre ett gnälligt barn på flyget än fulla medelålders män.

Men alltså. Tillåtas störa? Tror du inte föräldrarna gör precis ALLT de kan för att barnet ska störa så lite det bara är möjligt?

Det är jag övertygad om. Det är ju en viss skillnad också på när en några-månader-gammal bebis skriker än när en 1 åring vrålar för den inte får gå ner på golvet i planet för att springa runt.
Vet man som föräldrr om att man har ett barn som har mycket spring i benen och inte gärna sitter o plockar o "pysslar" får man ta sig en funderare om flygresan till Thailand ex är värd att ge sig på. För samtliga på planets skull.

Vet man som föräldrr om att man har ett barn som har mycket spring i benen och inte gärna sitter o plockar o "pysslar" får man ta sig en funderare om flygresan till Thailand ex är värd att ge sig på. För samtliga på planets skull.

Men vad då "får man"? Jag är glad att många föräldrar inte verkar bry sig om sådana förhållningsorder. Det ställe jag varit på i Thailand tre gånger är känt som svenska barnfamiljers paradis. Synd om ungarna inte skulle få uppleva det för att folk försöker tala om för deras föräldrar vad de borde och inte borde.

Så verkligheten är att bara för att man är förälder så står det en fritt att strunta i allt vad hänsyn heter?

De visade säkerligen all hänsyn de kunde. Barn är människor, inte maskiner man stänger av/på. Man vet aldrig hur dagsformen är, precis som med vilken människa som helst.

jag har inga problem att sova igenom ett bombanfall, kanske det är du som är känslig?

Frågan har uppkommit med jämna mellanrum och tidvis har jag deltagit i diskussionerna. Jag kan dock inte minnas att jag någonsin varit rabiat. Jag är dock fortfarande oerhört fascinerad över att inställningen att barn ska tillåtas störa i obegränsad omfattning och det ska alla bara tåla.

Jag är inte främmande för att barn kan ha episidoder av missnöje under en flygning, men om jag inte vore tämligen övertygad om att mitt barn skulle vara nöjd och glad under majoriteten av resan skulle jag stanna hemma.

Du tror att folk tänker "åh då kommer han gå bananas, fasiken vad skojigt!!".
då har du noll koll på stressen det innebär när ens barn är ledset.

Inte bara i Sverige ;). Min mans släktingar i samma land hade blivit vansinniga om en okänd person började mata deras barn utan att fråga.

(Men nu var ju inte @Petruska okänd :)).
Nej, hade ett helt främmande barn börjat gråta utom hörhåll för sina föräldrar, hade jag lyft upp det och letat reda på föräldrarna.

Klarar man inte barn på flyg så går det ju bra att inte flyga. Om man nu vill vara den personen.

Ja. Det är därför mitt företag har en liten roddbåt till oss när vi måste åka till Amerikat

Jag har flugit flera gånger med flera spädbarn (och barn i alla åldrar) och inte en enda gång har ett barn stört på flyget. De större barnen har tittat på film (iPad eller liknande) och bebisarna har antingen sovit, ammats eller gnällt lite vid start och landning och sen blivit lugna och nöjda. Inga problem nån av flygningarna hittills.

Jag också. Ibland är det inga problem. Ibland är det en jävlarns liv. Några timmar till London/Rumänien
är väl skit samma.

8 till 11 timmar. Kom igen Mama.

Mer att man ska jaga skugga hela tiden med en bebis. Jag behöver inte ligga och pressa i en solstol med en bok på min semester men att åka till ett varmt land och akta sig för solen hela tiden, det låter ologiskt.
Då hade jag aldrig kunnat åka till ett varmt land jag heller.
Jag aktar mig i princip alltid för solen. Även i Sverige.
(De som var på tekoppens midsommarbuketräff vet varför....;)

Då hade jag aldrig kunnat åka till ett varmt land jag heller.
Jag aktar mig i princip alltid för solen. Även i Sverige.
(De som var på tekoppens midsommarbuketräff vet varför....;)

Jag gillar inte solen så undvika den med V vore som vanligt.

Jag åker gärna till varmare länder men inte under deras högsommar.

Nej, det tycker jag inte att man behöver, eller får. Jag tycker att småbarnsföräldrar liksom andra människor har rätt att välja att åka även till Thailand på semestern, och att de ska välja resmål utifrån sina egna intressen och preferenser.

hur tänker ni kring det? Hur tidigt skulle ni kunna tänka er att ta med er unge till typ
1. Kroatien?
2. Mexiko?

Min svärmor är av den mer oroliga sorten (resistenta bakterier, bli sjuk utomlands etc etc) och nu har hon skrämt upp mig. När jag googlade är det dessutom mycket sjukvårdspersonal som i artiklar avråder från att åka med barn under två år. Hur tänker ni?

http://www.svd.se/allt-fler-reser-med-barn-trots-risker

//gravid och sugen på semester efter kräkhelvetet

För det första: barnet har ingen som helst glädje av semester. Flygresan kan bli jobbig för barnet, föräldrarna och övriga flygpassagerare.
Vistelsen på semesterorten kan - eller kan inte - bli trevlig för föräldrarna, beroende på hur barnet mår.

Ammande barn, som inte behöver äta den lokala maten, löper ändå relativt liten risk för bukinfektioner. Små barn har sämre reserver så det är sämre för små barn att få exempelvis magsjukan. De kan lätt bli intorkade.
Å andra sidan bör små barn förstås hållas undan från solgass. Så något långvarigt liggande på solig strand blir det ju inte.

Vad gäller vaccinationer: klokt av dem som framfört att man vill vänta in MMR-vaccinationen.

Men jag är ju rätt tråkig och inbillar mig att man skaffar barn för att man vill ha barn, och därmed också inser att livet kommer att ändra sig när man är småbarnsförälder.

För det första: barnet har ingen som helst glädje av semester. Flygresan kan bli jobbig för barnet, föräldrarna och övriga flygpassagerare.
Vistelsen på semesterorten kan - eller kan inte - bli trevlig för föräldrarna, beroende på hur barnet mår.

Men jag är ju rätt tråkig och inbillar mig att man skaffar barn för att man vill ha barn, och därmed också inser att livet kommer att ändra sig när man är småbarnsförälder.

Jösses om jag hade lyssnat på såna som dig hade det inte blivit många barn gjorda här :D Att skaffa barn innebär ju inte per automatik att man behöver sluta leva. För somliga av oss går livet ut på att ha roligt, resa, hobbys osv. Barn brukar i allmänhet vara nöjda när de får umgås med sina föräldrar sen vart det är spelar oftast inte så stor roll och om nu föräldrarna får ut något av att resa och blir nöjda och glada av det tycker jag inte att det finns något som stoppar. Klart att livet med småbarn innebär förändringar till viss del men man behöver ju inte medvetet göra det tråkigare ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om det är hormoner som spökar, men jag har börjat längta efter att få barn. Fler och fler av våra vänner får barn (minst...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
10 330
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar