Solsemester med spädbarn?

Semester för mig är när jag kan sola, bada och ligga på en solstol (i gassande sol större delen av dagen) i lugn och ro och läsa en bok. Alternativt utföra en aktivitet jag uppskattar (sightseeing i storstad, vandring i vacker natur). Inget av de sakerna är för mig förenligt med ett spädbarn. Ett litet barn kan vara med på en del av det om man anpassar utan att det förtar det roliga i själva semestern. Men inte ett spädbarn. Jag tycker överhuvudtaget man ska vara rädd om bebisar och inte utsätta dem för onödiga smittor innan de är stora nog att ha lite mer marginaler att klara av det och de nödvändiga vaccinationerna. När mitt barn var ett spädbarn så var vi nere på stranden hela sommaren och hon låg under ett parasoll. Vi hade det mysigt men jag hade inte velat betala för det. Nu hade jag tur och den sommaren var det underbart väder.

Men så är jag ingen bebismänniska heller. Jag tyckte att bebistiden var ett nödvändigt ont som man bara skulle ta sig igenom för att komma till de roliga åren (4 år och uppåt). Ju äldre desto roligare! Därför skulle omhändertagandet av bebisen göra att jag inte skulle tycka att det var semester. Jag förstår helt enkelt inte poängen med att åka på semester och vara så låst som man är med ett spädbarn. OBS! Spädbarn. Inte 2-3 åring. Spädbarn d.v.s. bebis d.v.s. en maxålder på 6 månader till 1 år.

Men mitt främsta argument emot det är smittorna och spädbarnets ej fullt utvecklade immunförsvar och marginaler vid sjukdom.

Om det är så du tänker dig semester så förstår jag att det blir svårt att resa med små barn. Jag skulle dock, som någon annan skrev här tycka att just spädbarn är ganska enkla att resa med om man jämför med en 1-3 åring. Men för att uppfylla de kraven du har om att ligga och läsa en bok i en solstol hela dagen eller vara på sightseeing räcker det inte att de är 4 år tycker jag. Då får man vänta betydligt längre än så med att åka på semester :)
Jag är inte heller någon "bebismänniska" i den bemärkelsen men efter att jag fick barn har såklart resmålen anpassats, både till vårt och barnens fördel. Med småbarn passar det helt klart bättre att åka på en veckas all inclusive till Mallorca än en safaritur i Sydafrika.

Vad gäller smittor hade jag nog tänkt mig för om det gäller spädbarn och tider för RS virus men i övrigt är jag inte så orolig för sådant.

Vi åkte på en veckas All Inclusive när dottern var 4 år och när hon var 5 år. Perfekt resa med ett så litet barn! Hotellet var perfekt anpassat så att hela familjen var nöjd och glad och barnklubben populär hos henne (och oss). När hon var 6 år åkte på en storstadssemester och hon älskade det! Nu blir det storstadssemestrar tills hon är stor nog att vandra med oss tillräckligt långt per dag för att det ska kännas meningsfullt.

Jag hade ju aldrig i livet velat utsätta mina medmänniskor för mitt spädbarn på ett flyg hela vägen till Mexico. Men vill man vara den personen så.

Jag har flugit flera gånger med flera spädbarn (och barn i alla åldrar) och inte en enda gång har ett barn stört på flyget. De större barnen har tittat på film (iPad eller liknande) och bebisarna har antingen sovit, ammats eller gnällt lite vid start och landning och sen blivit lugna och nöjda. Inga problem nån av flygningarna hittills.

Jag måste säga att jag inte direkt ser mig som någon bekväm person som vill ligga raklång på stranden en vecka i sträck när jag är på semester. Men, jag tycker ändå att det är riktigt jobbigt att vara på semester utomlands med barn och det kommer dröja innan jag gör det igen. Inlägget är väl lite OT då vi åkte första gången när stora barnet var 11 månader.

Det finns andra smittor utomlands än RS virus. Även om RS är tillräckligt otäckt.
Men alltså, du har ju valt att låta rädslan för smittor begränsa dig. Andra föräldrar gör inte samma val. Du låter som en väldigt dyster olyckskorp för de som faktiskt vill resa.

Det är naturligtvis vars och ens val om man reser med småbarn eller inte, jag klandrar varken de som reser eller de som inte gör det. De flesta föräldrar jag träffat på mina resor har verkat avslappnade och haft en skön semester med sina barn. Enda gången jag tyckt att de var för avslappnade var på en strandrestaurang i Indien, där en liten dansk unge tultade runt i sanden med en lokal byracka hängande i blöjan. Där gick till och med min gräns.

Jag förstår faktiskt inte poängen. Det blir ju ändå inte semester. Ja, man kan komma ner till värmen men semester är det ju ändå inte med ett spädbarn. Vi reste första gången med vår dotter när hon var 4 år och det var väldigt lyckat! Men med ett spädbarn förstår jag inte varför man skulle vilja. Dessutom tycker jag att det är så onödigt att riskera en massa sjukdomar med så små barn. Bara flyget riskerar ju att utsätta bebisen för RS-virus och liknande.

Vi åkte med tre barn varav en ammande till Frankrike. En av våra bästa semestrar någonsin.

Jag har inte åkt med spädbarn men mannen har gjort det med sitt ex.

Hans åsikt är att det är lättaste perioden att åka. Framförallt om amningen funkar, då behöver man inte fundera på mat och rent vatten osv :)

Klippt från http://www.barnakuten.nu/bebisar/nar-kan-jag-resa-med-min-bebis/

"Små, ovaccinerade barn är extra känsliga för infektioner. Mässling sprids i många delar av Europa och det vaccineras inte barnen för förrän vid 18 månaders ålder. Vaccinationen kan tidigareläggas om ni funderar på att resa till ett land med mycket mässling men ges aldrig före 6 månaders ålder och rekommenderas inte förrän vid 9 månaders ålder. Prata med din BVC.

Det går mycket kikhosta i bland annat Storbritannien. Kikhosta kan vara dödlig även med modern sjukhusvård för barn under 2-3 månader. Första dosen kikhostevaccin får barnen vid tre månaders ålder och andra dosen vid 5 månader. Före andra dosen har inte bebisen ett jättebra skydd.

Kikhosta, mässling, influensa, vattkoppor och RS-virus bland annat kan mycket väl spridas i flygplan. Det är svårt att sätta någon definitiv ålder för när det är lämpligt ur infektionssynpunkt att åka flygplan med en bebis, men jag skulle nog undvika det vintertid (RS-virus, kikhosta, influensa) med en bebis under 3 månader. Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag åkte med en bebis som inte fått vaccin mot mässling till ett land där mässling sprids."

Klippt från http://www.barnakuten.nu/bebisar/nar-kan-jag-resa-med-min-bebis/

"Små, ovaccinerade barn är extra känsliga för infektioner. Mässling sprids i många delar av Europa och det vaccineras inte barnen för förrän vid 18 månaders ålder. Vaccinationen kan tidigareläggas om ni funderar på att resa till ett land med mycket mässling men ges aldrig före 6 månaders ålder och rekommenderas inte förrän vid 9 månaders ålder. Prata med din BVC.

Det går mycket kikhosta i bland annat Storbritannien. Kikhosta kan vara dödlig även med modern sjukhusvård för barn under 2-3 månader. Första dosen kikhostevaccin får barnen vid tre månaders ålder och andra dosen vid 5 månader. Före andra dosen har inte bebisen ett jättebra skydd.

Kikhosta, mässling, influensa, vattkoppor och RS-virus bland annat kan mycket väl spridas i flygplan. Det är svårt att sätta någon definitiv ålder för när det är lämpligt ur infektionssynpunkt att åka flygplan med en bebis, men jag skulle nog undvika det vintertid (RS-virus, kikhosta, influensa) med en bebis under 3 månader. Jag skulle fundera både en och två gånger innan jag åkte med en bebis som inte fått vaccin mot mässling till ett land där mässling sprids."

Som konstaterats redan i början av tråden, från 6 månader kan ungen vara vaccinerad och redo :D

Ja, de kan ges men rekommendationen är inte ge före 9 månader. Jag följer gärna de rekommendationer läkare ger angående medicin och vaccin till både mig och mina barn. Säger läkaren: "Ja, vi kan ge det nu men det är bättre för barnet att vänta minst 3 månader" så tänker iaf inte jag gå emot det p.g.a. nåt så oviktigt som en semesterresa. Mitt barns hälsa går före en semester. Livet går inte under för att man inte reser någonstans varje år.

Ja, de kan ges men rekommendationen är inte ge före 9 månader. Jag följer gärna de rekommendationer läkare ger angående medicin och vaccin till både mig och mina barn. Säger läkaren: "Ja, vi kan ge det nu men det är bättre för barnet att vänta minst 3 månader" så tänker iaf inte jag gå emot det p.g.a. nåt så oviktigt som en semesterresa. Mitt barns hälsa går före en semester. Livet går inte under för att man inte reser någonstans varje år.
När vi åkte till Kanarieöarna med vår 8-mån frågade jag BVC innan och det enda de sade var att man rekommenderades att ge MPR-vaccin i en extrados minst 3 v innan avfärd, inte ett ord om att det skulle vara för tidigt. Säger de 6mån får man väl lita på det!
Sedan är det ju upp till alla att själva avgöra vad man vill göra (gällande allt från sötsaker till skärmtid till resor), men jag tycker det är konstigt att du inte verkar förstå att andra människor ser ett värde i att komma i väg till värme och total ledighet från städning, matlagning etc, etc, etc även om inte du gör det, och även om man inte kan ligga utsträckt på en filt dagarna i ända. Är man två föräldrar hinner man nog en sådan stund om dagen också, dessutom, om man vill.

Jag läste artikeln nu, de avråder från resande före att barnet är två månader och till länder i Asien och Afrika. Att barn blir sjuka, det händer oavsett var i världen man är, olyckor händer överallt osv. Personligen undviker jag extrem varma ställen eftersom jag själv inte mår bra av allt för hög värme, men det har som sagt inte hindrat mig ifrån att resa med barnen.

Mnjäe, det gör de väl inte? Citerar från artikeln:

"Barn som är yngre än sex månader har inte fullgott skydd med alla vaccinationer. Dessutom kan de påverkas psykologiskt av långresor med tidsomställningar, för att inte tala om värmen och den nya miljön."

"Vaccin mot mässling ges vanligen inte förrän barnet är 18 månader. Malariaprofylax till mycket små barn finns det mycket lite forskning kring, och har barnet blivit lite större finns alltid risken för tarminfektioner som dysenteri eller salmonella."

Mitt barns hälsa går före en semester. Livet går inte under för att man inte reser någonstans varje år.
Det finns nästan inget mer skuldbeläggande än sådana formuleringar. De implicerar att den som reser med sitt barn inte prioriterar barnets hälsa och att resor per definition är en hälsorisk för barn. Och att livet inte går under är väldigt nedlåtande mot de som resonerar annorlunda.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om det är hormoner som spökar, men jag har börjat längta efter att få barn. Fler och fler av våra vänner får barn (minst...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
10 330
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30