Solsemester med spädbarn?

"Det är jag det", detta självgoda jäkla uttryck ...

Just sådana inlägg som dina gör att föräldrar tycker det är pinsamt och jobbigt om deras ungar får utbrott på flyget.

Uräskta, vad sa jag som förtjänade den tonen? En åsikt olik din?

Som jag har sagt ett par gånger, självklart ska man ta med sig barnet om man vill men bör tänka efter vad man vill utsätta sig själv, barnet och omvärlden för. Läs om kanske? Eller svära åt mig igen går lika bra:idea:

Jo det är ju det jag säger.
Att man bör tänka efter om det är värt det för alla inblandade.
I min värld är det inte det om du inte ska resa en väldigt kort sträcka.

Och du tror inte att man gjort det utan tankegången är typ "hen skriker ju dygnet runt så varför tar vi inte och delar med oss lite och reser så långt bort vi kan och störa så mycket det går"?

Och du tror inte att man gjort det utan tankegången är typ "hen skriker ju dygnet runt så varför tar vi inte och delar med oss lite och reser så långt bort vi kan och störa så mycket det går"?

Om du verkligen försöker så helhjärtat att missförstå mig kan du lika görna sluta svara mig.
Du vet precis vad jag menade, vilket jag skrivit ett par gånger redan. Läs om.

Om du verkligen försöker så helhjärtat att missförstå mig kan du lika görna sluta svara mig.
Du vet precis vad jag menade, vilket jag skrivit ett par gånger redan. Läs om.

Vi är inte överens, kort och gott.

Jag tycker det är fånigt att man ska behöva begränsa sig för att barnet kanske eller kanske inte kommer ha det jobbigt på flyget.

Och ja, jag tycker också att det är jobbigt men höga och ffa ihållande ljud men det är min sak att hantera. Barnen tillhör livet och om någon liten är arg/rädd i 10 timmar så är det ändå en bråkdel av mitt liv totalt sett.

Föräldraledigheten kanske dessutom är enda tillfället just den familjen kan komma iväg på resa tillsammans. Inte ska de avstå för att andra störs. Man lär ju inte dela hotellrum sen ändå.

Vi är inte överens, kort och gott.

Jag tycker det är fånigt att man ska behöva begränsa sig för att barnet kanske eller kanske inte kommer ha det jobbigt på flyget.

Och ja, jag tycker också att det är jobbigt men höga och ffa ihållande ljud men det är min sak att hantera. Barnen tillhör livet och om någon liten är arg/rädd i 10 timmar så är det ändå en bråkdel av mitt liv totalt sett.

Föräldraledigheten kanske dessutom är enda tillfället just den familjen kan komma iväg på resa tillsammans. Inte ska de avstå för att andra störs. Man lär ju inte dela hotellrum sen ändå.

Om du läst vad jag hade skrivit skulle du veta att jag inte ber någon hålla sig hemma, bara tänka på sitt, barnet och omgivningen.

Det finns två scenarios kring skrikande småbarn.

1. Barnet är vanligtvis nöjt och lugnt men av någon anledning (ont, trött, uttråkad, kabinpersonalens klädsel) väldigt upprörd under 10 h flygresa och aldrig annars (låter otroligt, barn skriker sällan i 10 h i sträck, men ok). Dessa föräldrar kunde ju inte förutse beteendet. Varför skulle de stanna hemma?

2. Barnet skriker dygnet runt, även hemma, pga magknip, dåligt humör, allergier, eller vad som helst. Dessa föräldrar har alltså skrik omkring sig JÄMT. Finns det verkligen någon människa med nån som helst hjärta som vill förvägra dessa stackare lite sol och lite poolhäng mellan skrikattackerna? Det finns ingen som förtjänar det mer än dem!

Jag tycker över huvud taget att den här diskussionen är så trist, för den bygger verkligen på bilden av att "när barnen kommer blir ALLT så annorlunda, du kan inte rida, inte träffa kompisar, och inte åka utomlands förrän ungen är minst 10! Glöm allt du tidigare tyckte var kul, och bered dig på ett liv inomhus där du och din avkomma inte stör någon!" Kan vi inte sluta späda på den bilden? Vi har väl ändå kommit lite längre än så, har vi inte?

Jag försöker komma iväg en gång per år, första gången med sonen var han 1 år och 5 månader, då blev det mycket skugga och lite semester. Sen åkte vi andra gången när han var 2,5, då uppskattade han det mycket mer, och vi fick alla en roligare semester. Förra året valde jag att åka utan barn, hade haft ett fullständigt skitår, och jag behövde verkligen få ha semester! Bara vila och ta igen både kropp och själ, så jag åkte under pappans vecka. I år frågade en av mina bästa vänner om inte vi skulle åka iväg och bara sola, bada, dricka gott vin osv, så i år blir det också att jag åker utan barn.

Nästa år, när han är 5,5 så ska han få följa med, tror han kommer uppskatta det riktigt mycket då!

Uräskta, vad sa jag som förtjänade den tonen? En åsikt olik din?

Som jag har sagt ett par gånger, självklart ska man ta med sig barnet om man vill men bör tänka efter vad man vill utsätta sig själv, barnet och omvärlden för. Läs om kanske? Eller svära åt mig igen går lika bra:idea:
Jag tror inte att många föräldrar behöver dig för att läxa upp dem. De tänker redan. Du behöver inte tala om det för dem.

Tack, exakt min tanke. Jag har funderat genom hela tråden hur barn kan födas och överleva i dessa länder med sol, värme, smittor och allt vad det är.

Förlåt att jag är tråkig, men det är vanligare att barn dör i nästan alla andra länder i världen jämfört med Sverige, Det är inte lätt att förstå att någon kan dö av magsjuka, för det gör vi inte här, men det är den största dödsorsaken bland barn i världen.

Med det sagt är det en jäkla skillnad att åka till Kanarie-öarna på hotell och poolsemester vs att lifta genom Indien. Jag tror de allra flesta barnfamiljer har det jättebra på sin semester och att alla kommer hem hela och hållna. Det värsta som kan hända är typ att det regnar hela tiden man är borta.

Om du läst vad jag hade skrivit skulle du veta att jag inte ber någon hålla sig hemma, bara tänka på sitt, barnet och omgivningen.

Fast ärligt talat orkar jag inte ta hänsyn till hela världen jämt och ständigt. Jag kan tycka att en del vuxna borde slappna av och ta hänsyn till barnen istället. Ska jag sitta hemma för att jag har barn?

Aldrig gå ut och äta, åka kollektivt, tåg, flyg mm för att VE OCH FASA barnet kan råka skrika?

Jag fattar inte hur det kan vara så enormt störande.
Råkar jag ut för skrikande barn brukar jag känna sympati med barn och förälder och en viss lättnad över att det inte är mitt barn.

Fast ärligt talat orkar jag inte ta hänsyn till hela världen jämt och ständigt. Jag kan tycka att en del vuxna borde slappna av och ta hänsyn till barnen istället. Ska jag sitta hemma för att jag har barn?

Aldrig gå ut och äta, åka kollektivt, tåg, flyg mm för att VE OCH FASA barnet kan råka skrika?

Jag fattar inte hur det kan vara så enormt störande.
Råkar jag ut för skrikande barn brukar jag känna sympati med barn och förälder och en viss lättnad över att det inte är mitt barn.
Och om man inte håller sig hemma, utan bara behöver "tänka på omgivningen" räcker du ju faktiskt att du tänker "jag vill resa med BARNET, det kan gå bra, det kan dåligt, omgivningen kan bli störd. Nu har jag tänkt färdigt, vi åker."

@Teilani Precis vad jag tänkte skriva!

Jag har sett det argumentet många gånger här; "barn bor ju där så uppenbarligen är det inga problem". Som om barnen världen över mår bra och är friska och trygga.

Förlåt att jag är tråkig, men det är vanligare att barn dör i nästan alla andra länder i världen jämfört med Sverige, Det är inte lätt att förstå att någon kan dö av magsjuka, för det gör vi inte här, men det är den största dödsorsaken bland barn i världen.

Med det sagt är det en jäkla skillnad att åka till Kanarie-öarna på hotell och poolsemester vs att lifta genom Indien. Jag tror de allra flesta barnfamiljer har det jättebra på sin semester och att alla kommer hem hela och hållna. Det värsta som kan hända är typ att det regnar hela tiden man är borta.
Jag tvivlar på att svenska föräldrar åker på semester till delar av världen som saknar tillgång till rent vatten. Det är faktiskt ganska lätt att förstå att en av de största dödsorsakerna för barn i världen beror på avsaknaden av rent vatten, eller för den delen svält.

Vad det nu har med "solsemester med spädbarn" att göra.

Det finns två scenarios kring skrikande småbarn.

1. Barnet är vanligtvis nöjt och lugnt men av någon anledning (ont, trött, uttråkad, kabinpersonalens klädsel) väldigt upprörd under 10 h flygresa och aldrig annars (låter otroligt, barn skriker sällan i 10 h i sträck, men ok). Dessa föräldrar kunde ju inte förutse beteendet. Varför skulle de stanna hemma?

2. Barnet skriker dygnet runt, även hemma, pga magknip, dåligt humör, allergier, eller vad som helst. Dessa föräldrar har alltså skrik omkring sig JÄMT. Finns det verkligen någon människa med nån som helst hjärta som vill förvägra dessa stackare lite sol och lite poolhäng mellan skrikattackerna? Det finns ingen som förtjänar det mer än dem!

Jag tycker över huvud taget att den här diskussionen är så trist, för den bygger verkligen på bilden av att "när barnen kommer blir ALLT så annorlunda, du kan inte rida, inte träffa kompisar, och inte åka utomlands förrän ungen är minst 10! Glöm allt du tidigare tyckte var kul, och bered dig på ett liv inomhus där du och din avkomma inte stör någon!" Kan vi inte sluta späda på den bilden? Vi har väl ändå kommit lite längre än så, har vi inte?

Men alltså, stackars bebis nummer 2! Bebisar skriker av en anledning och om något är så fel att den stackars bebisen skriker hela tiden så ska det utredas, åtgärdas och bebisens väl kommer i första rummet. Prio 1 ska vara att göra livet så drägligt som möjligt för bebisen tills man lyckats åtgärda det som gör att han/hon skriker hela tiden. Inte tusan gör man det bäst på semester! Nä, i det fallet, stanna hemma och hjälp honom/henne genom att ha det i en lugn välbekant och trygg miljö medan det har ont eller på annat sätt lider så mycket att det skriker hela tiden. För en frisk bebis som mår bra och får det det behöver skriker inte hela tiden. Nu var det ett extremfall men ändå!

Dessutom skulle jag vilja att mitt barn sov så pass bra under nätterna att det inte skriker alltför mycket då för då kan ju det förstöra grannarnas sömn på hotellet. Eller bo lite mer isolerat så att det inte finns grannar att störa. Jag hade blivit otroligt stressad och fått dåligt samvete om mitt barn hade stört någon annans sömn på semestern. Det är mitt val att skaffa barn och ingen annan ska behöva lida för att mitt barn skriker på nätterna.

Men alltså, stackars bebis nummer 2! Bebisar skriker av en anledning och om något är så fel att den stackars bebisen skriker hela tiden så ska det utredas, åtgärdas och bebisens väl kommer i första rummet. Prio 1 ska vara att göra livet så drägligt som möjligt för bebisen tills man lyckats åtgärda det som gör att han/hon skriker hela tiden. Inte tusan gör man det bäst på semester! Nä, i det fallet, stanna hemma och hjälp honom/henne genom att ha det i en lugn välbekant och trygg miljö medan det har ont eller på annat sätt lider så mycket att det skriker hela tiden. För en frisk bebis som mår bra och får det det behöver skriker inte hela tiden. Nu var det ett extremfall men ändå!

Dessutom skulle jag vilja att mitt barn sov så pass bra under nätterna att det inte skriker alltför mycket då för då kan ju det förstöra grannarnas sömn på hotellet. Eller bo lite mer isolerat så att det inte finns grannar att störa. Jag hade blivit otroligt stressad och fått dåligt samvete om mitt barn hade stört någon annans sömn på semestern. Det är mitt val att skaffa barn och ingen annan ska behöva lida för att mitt barn skriker på nätterna.
Om alla resonerade som det där sista skulle ingen som har barn kunna bo i lägenhet.

Dessutom var det väl en enormt överdriven tolkning av något vars huvudpoäng var att småbarnsföräldrar kan ha behov av semester?

Absolut kan de har behov av semester men man måste faktiskt tänka på att det kan omgivningen också ha om man väljer att ha semester på ett hotell/boende där man bor nära inpå andra. Vet man att ens bebis vaknar varje natt och skriker några timmar så borde man inte bo så att man stör andra semesterfirare. Då får hyra ett hus eller bo i ett hotell där det finns lägenheter så att andra semesterfirare inte störs av att ens bebis vaknar och skriker några timmar varje natt. Man måste ju ta hänsyn till sin omgivning också. Grannen kan ju vara en ensamstående mamma som för första gången lyckats sparar ihop tillräckligt för att hon och hennes barn ska kunna åka på semester och så får de sin semester förstörd för att grannen medvetet åkt på semester med en bebis som de visste skriker några timmar varje natt. Eller så går grannen igenom en jobbig sjukdom och behöver verkligen sin sömn och vila? Man måste inse att världen inte kretsar runt en själv och ta hänsyn till omgivningen så gott det går inom rimliga gränser. Och att medvetet störa folks nattsömn på semestern tycker jag är hänsynslöst.

Det är skillnad på där man bor permanent. Någonstans måste man bo. Men, man måste inte åka på semester vid ett specifikt tillfälle. Vet man att ens bebis skriker flera timmar varje natt då kan man faktiskt anpassa sig efter det den lilla period i barnets liv det gäller och när bebisen inte längre skriker flera timmar varje natt, då kan man åka till det där hotellet där man bor nära andra.

Grannen kan ju vara en ensamstående mamma som för första gången lyckats sparar ihop tillräckligt för att hon och hennes barn ska kunna åka på semester och så får de sin semester förstörd för att grannen medvetet åkt på semester med en bebis som de visste skriker några timmar varje natt. Eller så går grannen igenom en jobbig sjukdom och behöver verkligen sin sömn och vila? Man måste inse att världen inte kretsar runt en själv och ta hänsyn till omgivningen så gott det går inom rimliga gränser. Och att medvetet störa folks nattsömn på semestern tycker jag är hänsynslöst.

Åh, de hopspekulerade exemplen för att bevisa en poäng - SÅ Buke! :D

Att världen inte kretsar kring en själv går åt båda hållen. Det gäller alltså även de som vill att familjer stannar hemma för att de själva ska slippa barnskrik på flyget.

Och att MEDVETET störa folks nattsömn på semestern? Get real.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om det är hormoner som spökar, men jag har börjat längta efter att få barn. Fler och fler av våra vänner får barn (minst...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
10 330
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar