usch så svårt! oftast blir det litet tidspress att hinna hitta nåt ställe att gömma sig på eftersom man blir utskickad när påvis av föregående figge är. Har faktiskt bara en enda gång blivit ordentligt anvisad en plats annars har det varit mer diffust, gå ut en bit däråt typ. Kanske överdrev lite med 5 -10 meter, kanske snarare rör sig om 2-3 eller så. Jag har kass avståndsbedömning tyvärr.
Jag är inte så noga alls! . Så hade du varit figge åt mig hade det varit struntsamma om du legat på rätt plats eller 15 m åt "fel" håll. Det är så mycket som spelar roll för hur hunden arbetar som jag inte kan styra över, vinden kan ju snurra bakom en sten etc och det har jag kanske ingen aning om borta på stigen. Mina hundar gör inte heller några exakt spikraka skick men jag menar det är ju ingen tävling i hur hunden går ut, bara den går ut och inte lämnar oavsökt område och hittar sina figuranter. Jag tänker (än så länge) inte annorlunda i söket än i spåret, att alla för hunden positiva erfarenheter är bra erfarenheter för den att ha i bagaget. Oavsett om det var så jag hade planerat just den dagen.