Söker goda råd

A

Anna_K

Jag ska sälja min häst och vill gärna ha tips om vad jag bör tänka på.
Hästen kommer att säljas utan besiktning, i "befintligt skick" sas. Jag hade tänkt mej en prövoperiod för köparen där de ska kunna lämna tillbaka hästen om det inte alls fungerar, och att en del av köpesumman då betalas tillbaka. Men hur mycket (i procent exempelvis)?
Hur lång brukar provperioden vara (om man nu brukar ha en sådan)?
Tacksam för tips och råd!

Jag tycker att du ska besiktiga hästen både för din egen skull och köparens...

Sen borde ni skriva ett kontrakt där det framgår hur ni vill göra med längden av provtiden och köpsumman.

De fall jag har varit med har provtiden varit allt mellan 1 vecka och 1 år (lite special.) i det första fallet eller lite längre brukar man bara få låna hästen, i det fallet när den lånades i ett år var hästen betald och ifall de inte ville ha den skulle hela summan betalas tillbaka om hästen var i samma skick som när de fick den...

Skulle aldrig sälja en häst utan besiktning, vill inte köparen göra det så ska du göra det.

Tänk på att skriva ett avtal, använd standard som man kan köpa från Ridsportförbundet.

Det här med provperiod och procent skulle göra mej nervös, tänk på att det nästan alltid när man talar om fel på hästen och hästen lynne har med köparen att göra. Felaktig hantering med mera.

Hästen kommer att säljas utan besiktning, i "befintligt skick" sas.

Du tycker det ja, men köparen har undersökningsplikten och väljer kanske att besikta hästen. Finns det problem med det?

Prövotid är att ett risktagande, för såväl den fysiska som psykiska delen. Är du beredd på att ta den, kan man tänka sig att köparen lägger hela köpeskillingen vid avhämtande av hästen. Om det kommer till punkten återlämna, har du rätt att behålla en så stor del som 30% av köpeskillingen.

Jag tycker i så fall att du skall utnyttja den möjligheten, för att slippa den grupp männsikor som tillskansar sig en häst över en period och sen återlämnar när det blir besvärligt. Detta brukar avhålla de mindre seriösa från att göra sig besvär.

Jo, köparen kommer hur som helst att betala hela summan vid köpet. Vid ett eventuellt återlämnande så betalar jag tillbaka en viss del. Återbetalning av 70% tycker jag låter rimligt.
Köparen får gärna besikta henne, det är inte något problem. Hästen är en äldre varmblodstravare så det handlar inte om så stora pengar. Hon kommer att gå som "familjehäst" på bondgård.

Kontrakt kommer absolut att skrivas! Jag har också hört att provperioden kan vara så kort som en vecka, men hinner man verkligen känna efter då? Hon kommer att byta stall, så man måste väl räkna med att hon är lite stirrig i några dagar?
Jag lutar nog mot tre-fyra veckor. Tror jag.

Sv: Söker goda råd

Sälj ALDRIG en obesiktigad häst. Skydda åtminstone dig själv och din häst.
Jag personligen skulle heller inte låna ut den på prov. Låt köparen komma flera ggr isf. Många provar hästen mer än nödvändigt under den sk. provtiden.Släpper in hästen till okända i hagen etc. Det är väldigt stora risker för säljaren att lämna ut hästen på prov.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar