Tolk som tolk, det är tekniken det faller påFy fasen vilka trista arbetskamrater du har på jobbet! Fråga om de ställer upp och byter liv med dig för en vecka! Ett riktigt pissigt beteende oavsett om det är "mot dig personligen", vilket jag tycker att det är indirekt, eller inte. Så gör man inte!
Sedan funderar jag på om du inte skulle kunna testa skrivtolk på sådana möten? Visst, det är ju boka och inte spontant, men i just mötessituationerna tänker jag, så slipper du be arbetskamraterna.
I övrigt mycket tråkigt med hjälpmedel som inte fungerar fullt ut som tänkt, det är ju inget vi som använder dem kan hjälpa!
För mig personligen är fikarasterna jobbiga. Så mycket ljud och jag hör då inte vad ens den som sitter bredvid mig säger. Jag kan ju inte läsa på läpparna så kan inte se vad de säger, med tanke på min dåliga syn så känns det inte heller som något att ta till eftersom jag inte ser dem så tydligt. I den miljön känns det som att förlora värdefullt språk, att göra sig hörd, förstå och kommunicera. Jag ser och hör att folk prata, men hänger inte med i samtalen. Nu när vi fikar i mycket mindre grupper fungerar det lite bättre faktiskt.
Jag kan ändå se att fikarasterna kan vara givande både för arbetet och för en själv, man får ju lite skvaller, är liksom med och kommunicerar med kollegorna om allt och inget som på något vis ändå kan vara till gagn för jobbet. Samtidigt som man ju inte rakt av pratar om jobbet. Den som alltid drar sig undan och inte är med de stunder eller kommunicerar med kollegor i korridorerna missar ju ändå något känns det som.

Absolut! Och jag går miste om allt det, så är det bara. Under fikat så sitter jag mest på mobilen, jag kan inte hänga med även om jag försöker så jag försöker inte ens. Ett par gånger har en (ny) kollega försökt berätta för mig vad de pratar om, det uppskattas, men samtidigt om jag försöker hänga med så blir det långt ifrån en paus för mig. Det är jobbigt även om de försöker prata till mig direkt på tu man hand. Skvaller får jag alltid höra i efterhand, typ sist av alla