Jag tror att vi kommer att jobba mer hemifrån/på distans efter pandemin men jag hoppas att det bara blir 1-max 2 dagar i veckan. Jag har verkligen stort utbyte av att träffa mina kollegor och snappa upp vad som händer i närområdet. Inte just på fikat, vi pratar lika ofta om annat än jobb, utan på kontoret i allmänhet. Man möter någon och snackar kort i korridoren eller efter ett möte, man överhör något eller blir indragen i ett möte för att man gick förbi och deltagarna kommer på att det är bra om jag är med också.
Om vi skulle förvänta oss att all information ska gå via cheferna...herregud vad många chefer vi skulle behöva!
Eller om jag själv behöver sprida något, att jag först ska boka ett möte med min chef, som sen ska boka möte med en annan chef som till sist ska boka möte med sina anställda. Vad mycket möten och så lite levererat det skulle bli...!
Vi skulle inte få mycket gjort på min arbetsplats helt enkelt, om vi inte tog ett visst eget ansvar för att hålla oss informerade. Det formella och basnivån av information måste naturligtvis gå via de formella kanalerna så att det säkerställs att det nått fram, men så mycket effektivare arbetet blir när man också får mer input än den absoluta basnivån. Det skiljer sig såklart mellan olika arbetsplatser, och de juniora eller nyanställda får naturligtvis mer support än vi som varit här ett tag. Men hos oss skulle det aldrig fungera om alla förväntar sig att cheferna ska veta och ge direktiv om allt, vi förväntas också ta stort eget ansvar och då måste vi prata med varandra utan chefer som säger åt oss att göra det.
Om vi skulle förvänta oss att all information ska gå via cheferna...herregud vad många chefer vi skulle behöva!
Vi skulle inte få mycket gjort på min arbetsplats helt enkelt, om vi inte tog ett visst eget ansvar för att hålla oss informerade. Det formella och basnivån av information måste naturligtvis gå via de formella kanalerna så att det säkerställs att det nått fram, men så mycket effektivare arbetet blir när man också får mer input än den absoluta basnivån. Det skiljer sig såklart mellan olika arbetsplatser, och de juniora eller nyanställda får naturligtvis mer support än vi som varit här ett tag. Men hos oss skulle det aldrig fungera om alla förväntar sig att cheferna ska veta och ge direktiv om allt, vi förväntas också ta stort eget ansvar och då måste vi prata med varandra utan chefer som säger åt oss att göra det.