Socialt - jo men visst!

Just det. Det känns precis som om det skulle vara något fel på mig bara för att jag inte röker eller är ute och festar som de. Första gången som jag upplevde det här var när jag gick en konsumentekonomisk utbildning på ett år och de som stod i rökrutan pratade mest om sina vilda fester som de hade varit på under helgen. Senare fick jag veta av en ledsagare som jag hade under den här tiden och som jag träffade ibland att det där snacket mest var skryt. De skröt om hur fulla de hade varit och egentligen är det inget att eftersträva som så, men samtidigt blir det så enormt tydligt vem som är populär och vem som inte är det.
Very Lazy Pethead
Fast det tror jag inte har med rökning att göra. Då behöver man jobba med sig själv så man är nöjd med sitt liv och inte känner sig sämre än de. Varför skulle det vara bättre att vara ute och festa?
Kan du inte försöka hitta andra vänner som har mer lika intressen som dig och som inte bara pratar om fester ( om du inte är intresserad av fester?)

@Skorpion76 Nu har jag inte läst exakt alla inlägg, jag har bara skummat igenom tråden. Men jag tycker det låter som att du umgås med personer som du inte riktigt trivs med. Är det egentligen själva rökandet som du stör dig på, alltså, att dom går ut och röker. Eller finns det kanske något annat som ligger och gnager?

Jag umgås med många olika typer av människor. Om jag är med ett gäng som röker så brukar jag antingen hänga med dom ut, eller så sitter jag bara kvar själv en stund. Det har aldrig varit på tal om att jag inte skulle FÅ följa med dom. Tvärtom brukar dom alltid fråga om jag ska med eller om jag vill sitta kvar. Och jag brukar göra det jag känner för just då.

Jag dricker varken kaffe eller te heller, och det är ju också en social grej. Däremot dricker majoriteten av mitt umgänge både kaffe och te. Men det hindrar ju inte mig från att följa med dom ändå när dom sitter och sörplar i sig det. Det går ju alltid att dricka typ vatten eller något annat om en har det behovet.

Jag tror inte att folk som röker automatiskt fryser ut den som inte röker. Det har jag aldrig märkt iallafall.

@åke Nej, nu har du missförstått mig helt. En toapaus är en sak eftersom man går in på toaletten och gör det man ska är för att sedan gå ut igen, men de som rööker ska stå och snacka massa skit medan de tar blossen, vilket gör att rökpausen tar längre tid än vad den behöver ta.
Very Lazy Pethead

Senast ändrad:
@Skorpion76 Nu har jag inte läst exakt alla inlägg, jag har bara skummat igenom tråden. Men jag tycker det låter som att du umgås med personer som du inte riktigt trivs med. Är det egentligen själva rökandet som du stör dig på, alltså, att dom går ut och röker. Eller finns det kanske något annat som ligger och gnager?

Jag umgås med många olika typer av människor. Om jag är med ett gäng som röker så brukar jag antingen hänga med dom ut, eller så sitter jag bara kvar själv en stund. Det har aldrig varit på tal om att jag inte skulle FÅ följa med dom. Tvärtom brukar dom alltid fråga om jag ska med eller om jag vill sitta kvar. Och jag brukar göra det jag känner för just då.

Jag dricker varken kaffe eller te heller, och det är ju också en social grej. Däremot dricker majoriteten av mitt umgänge både kaffe och te. Men det hindrar ju inte mig från att följa med dom ändå när dom sitter och sörplar i sig det. Det går ju alltid att dricka typ vatten eller något annat om en har det behovet.

Jag tror inte att folk som röker automatiskt fryser ut den som inte röker. Det har jag aldrig märkt iallafall.
Det är riktigt bra att de tänker på det där med passiv rökning och gåår ut och röker av den anledningen, men sedan blir det lite trist när precis alla försvinner ut bara för att ta sig ett bloss och snacka - utom jag.
Very Lazy Pethead

Nej, nu har du missförstått mig helt. En toapaus är en sak eftersom man går in på toaletten och gör det man ska är för att sedan gå ut igen, men de som rööker ska stå och snacka massa skit medan de tar blossen, vilket gör att rökpausen tar längre tid än vad den behöver ta.
Very Lazy Pethead
Fast rökpauser liksom kaffepauser ÄR ju lite mer än bara själva rökandet/kaffedrickandet. Annars kunde man ju svepa sin kopp på stående fot och gå in igen inom loppet av nån minut, max! Det handlar också om en paus, där rökandet/kaffe/tedrickandet eller vad det nu är, får ta sin tid medan man pratar om ditt och datt. Eller skvallrar lite.

Det är riktigt bra att de tänker på det där med passiv rökning och gåår ut och röker av den anledningen, men sedan blir det lite trist när precis alla försvinner ut bara för att ta sig ett bloss och snacka - utom jag.
Very Lazy Pethead
Vad händer om du bara hänger med, då? Du kan gå med bara för att sträcka lite på benen, umgås? Jag kan inte tänka mig att du inte får gå med?

Nej, nu har du missförstått mig helt. En toapaus är en sak eftersom man går in på toaletten och gör det man ska är för att sedan gå ut igen, men de som rööker ska stå och snacka massa skit medan de tar blossen, vilket gör att rökpausen tar längre tid än vad den behöver ta.
Very Lazy Pethead

Ursäkta men hur lång tid behöver en rökpaus ta enligt dig? Var har du hittat din bestämda tid på detta?

Jag är själv rökare och när en av mina närmaste vänner röker knappt 1 cigg så har jag utan bekymmer hunnit med två på den tiden och nej det är inget skämt utan vi har konstaterat det flertalet gånger.
Om du känner dig utfryst av sällskapet så tror jag problemet är någonting annat än just deras rökstunder, är det verkligen personer du trivs och känner dig trygg med?
Tycker det verkar som du misstror dem när dem är ute och röker och snackar skit, skit om vad? dig?

Kom även ihåg med att det finns olika långa cigaretter, olika tjocka och himmel tänk på de fåtal personer som röker pipa numera, då tar det tid vill jag lova med eller utan samtal under tiden.

@åke Nej, nu har du missförstått mig helt. En toapaus är en sak eftersom man går in på toaletten och gör det man ska är för att sedan gå ut igen, men de som rööker ska stå och snacka massa skit medan de tar blossen, vilket gör att rökpausen tar längre tid än vad den behöver ta.
Very Lazy Pethead
Fast är det inte bara några minuter de är borta? Handlar det om att du är rädd att missa något? För ni fortsätter ju fika sen.. Varför är det viktigt att du inte hör vad de säger under några minuter?

Nää, det var typ 20 år sedan jag senast umgicks i ett sällskap där mer än en rökte. Oftast är det ingen rökare alls, ibland en enstaka, och då blir det lite tvärtom. Jag går dock inte gärna med när andra ska röka eftersom jag mår dåligt av att andas in stickande tobaksrök. (Det funkar när människor röker cigarrer eller cigariller men inte cigaretter.)

Att vara med på kaffepausen kräver väl inte kaffe? Funkar bra med gemensam paus med kaffe, te, vatten eller ingenting alls. Det är pausen tillsammans som är grejen, inte drycken.
Själv använder jag parfymfri tobak (finns inte i köpecigaretter), dessutom papper som är giftfritt o fri från ämnen som gör att cigaretter inte slocknar om man lägger dem ifrån sig.
Jag får röka inne hos de flesta av mina ickerökande vänner eftersom min tobak inte stör dem, men jag väljer oftast att gå ut ändå.

Very Lazy Pethead

problemet är alltså att andra människor... har trevligt och umgås med varandra som de vill?

nu börjar det låta väldigt mycket som att du egentligen vill följa med ut för att känna att du "får vara med", så vad är anledningen till att du inte gör det?

Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?
Very Lazy Pethead
Det bara är, det är en situation som uppstår ofta, att folk vill olika. Du väljer hur du vill uppfatta den, uppenbarligen väljer du att tolka den negativt. Hur kul tror du det är för dina vänner att du reagerar negativt för att de vill röka.

@åke men de som rööker ska stå och snacka massa skit medan de tar blossen, vilket gör att rökpausen tar längre tid än vad den behöver ta.
Very Lazy Pethead

Kanske införa stämpelklocka på krogen?
"Varje rökpaus får endast ta 1.5 minuter"

Alltså jag fattar inte varför du inte kan gå ut med alla andra?? I mitt kompisgäng röker de flesta men inte alla men samtliga lättar på röven när vi som röker går ut. Det är inget tvång de som vill stannar inne.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 115
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama