Socialt - jo men visst!

Jag röker inte och dricker inte kaffe vilket är typ standard på min arbetsplats. Men jag hänger ändå med ut på bryggan, enstaka gånger vill jag vara själv och stannar kvar inne.

Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?
Jag hade allvarligt inte brytt mig, perfekt ett gyllene tillfälle att kolla mobilen, gå på toa, varva ner lite. Jag är inte den som anser att man måste vara social hela tiden, det blir för jobbigt då, kan behövas lite pauser mellan varven.

Jag känner inte igen mig. Det som retar mig i så fall är lukten men den kommer man ändå inte ifrån :p hade jag varit astmatiker hade jag nog tyckt att det var lite jobbigt om jag inte kunnat hänga med och fortsätta prata. Nu har jag ju ändå ett val. Jag frågade maken med, ex-rökare. Han anser inte heller att det är ett problem. Den fria viljan är viktigare.

Känner du igen dig i följande situation? Du ska gå och ta en fika med ett gäng kompisar och alla de andra röker utom du. När ni har suttit och snackat om ditt och datt en stund tycker rökarna att det är dags att ta sig ett bloss på pinnen. Eftersom du är den enda som inte röker blir du sittande ensam kvar. Hur roligt är det?
Very Lazy Pethead
Men vad är alternativet? Ska de låta bli att röka av hänsyn?
Man kan inte tvinga folk att låta bli att röka.

Very Lazy Pethead
Men seriöst ??
Var det löjligaste jag hört, du är väl ingen bebis, greja med mobilen eller något när de går ut eller smaska i dig lite extra fika :)

De är slavar under ett beroende - bara att inombords skaka på huvudet och inse hur bra man har det av att inte hamnat i det sällskapet.

Sen kan jag tycka att det vore normal hyfs att kanske inte alla pilade iväg och rökte samtidigt om det är nån eller några som inte röker, men det är mycket ovanligt att de med nikotinberoende tänker så långt. Däremot om det är en ensam rökare som vill gå ut och ta ett bloss - då är det en helt annan sak!

Som flera skrev ovan försök använda tiden som blev över till något annat och grubbla mindre på det - för det går inte att göra något åt.

De är slavar under ett beroende - bara att inombords skaka på huvudet och inse hur bra man har det av att inte hamnat i det sällskapet.

Sen kan jag tycka att det vore normal hyfs att kanske inte alla pilade iväg och rökte samtidigt om det är nån eller några som inte röker, men det är mycket ovanligt att de med nikotinberoende tänker så långt. Däremot om det är en ensam rökare som vill gå ut och ta ett bloss - då är det en helt annan sak!

Som flera skrev ovan försök använda tiden som blev över till något annat och grubbla mindre på det - för det går inte att göra något åt.
Precis!
Very Lazy Pethead

Nej självklart inte, men det blir väldigt konstigt för den som blir ensam kvar när alla andra smiter iväg.
Very Lazy Pethead

Fast varför väljer du att se det ur detta perspektivet? Smiter iväg? De väljer att röka, du väljer att sitta kvar. Är det viktigare att du har sällskap än att de får göra som de vill?

Vill du inte vara ensam kan du väl följa med ut? Det handlar ju inte om barnvakter.

Jag fattar inte problemet? Jag har inget emot att sitta kvar ensam, hellre det än att följa med ut. Jag är fullt kapabel att underhålla mig själv den stunden det tar. Eller så hade jag proppat i mig det som var kvar av mitt fika eftersom jag inte gillar lukten av nyrökta rökare.

Vad är det du vill, att de hellre ska gå i skift?

Funderar ett varv till. Om man reser sig ur sällskapet för att mingla, gå på toaletten etc- har man då ett ansvar att se till att ingen (vuxen människa) blir sittande ensam? Har aldrig varit med om frågeställningen, som vuxen gör man ju som man vill, tänker jag. Sitter kvar, går iväg, whatever.

@Skorpion76 Kan du inte svara några av de inläggen som inte håller med. Det är lite tråkigt när du på ett diskussionsforum startar trådar och stället frågor och sen försvinner från tråden och bara gör inhopp för att hålla med när en person skriver ett inlägg som stöttar din åsikt. Men inte kommenterar ett enda av alla andra svaren.

@ptr
Eller så kanske det är normalt hyfs att inte kräva att folk ska låta bli att röka för din skull? Varför kan man inte vara själv några minuter- det gör väl inget. Det kan ju lika gärna vara att någon ska hämta mera kaffe, köpa en extra bulle och en ska gå på toa. Måste man turas om då också?

Nej självklart inte, men det blir väldigt konstigt för den som blir ensam kvar när alla andra smiter iväg.
Very Lazy Pethead

De smiter inte iväg, de får inte röka där ni sitter. Det handlar inte om att de lämnar dig utan om att de lämnar platsen - de måste gå (för att kunna utföra sitt beteende) medan du kan välja. Så den som väljer bort någon, i den mån det sker, är alltså du. Eller går de ut och röker och sen kommer de inte tillbaka? I så fall smiter de på ett otrevligt sätt, det kan jag hålla med om, men att de går ut för att röka handlar inte om dig utan om dem. (Ungefär som att man måste gå på toaletten för att kissa, man får inte göra det vid bordet.)

@ptr
Eller så kanske det är normalt hyfs att inte kräva att folk ska låta bli att röka för din skull? Varför kan man inte vara själv några minuter- det gör väl inget. Det kan ju lika gärna vara att någon ska hämta mera kaffe, köpa en extra bulle och en ska gå på toa. Måste man turas om då också?
Det kan man givetvis. Men det är inte många situationer där någon lämnas lika ofta som just när rökare ska ta ett bloss och någon inte röker.
I det omvända är det så synd om rökaren som får gå ut själv och röka.
I det stora hela är det ett fall framåt att de åtminstone får gå ut så att jag kan välja en mera rökfri miljö. Inte länge sen de begärde att få röka där de satt, även hemma hos folk.
Så valfriheten har ökat på så vis.
Men det är fortfarande gänget som knallar iväg som väljer bort, känslan av att jag är väl så jävla tråkig så de går ut på sitt rökarmöte istället. Det är endast deras takt i nikotinberoendet som avgör var kollektivet ska vara.
Nog för att en del springer några stycken på toa, men sällan alla på en gång.

Nu bär sig inte alla rökare åt på detta viset, långtifrån. Men jag upplever är att det är vanligt.

Ja jag känner igen situationen men ser inte problemet. Sedan jag själv slutade röka ser jag det som ett utmärkt tillfälle att kolla mobilen utan att vara oartig.

Gillar du inte beteendet så sluta umgås med dem. Du kan knappast förbjuda dem att röka, det kommer sluta med att de slutar umgås med dig, inte att de slutar med sitt beteende.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 113
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama