Socialt - jo men visst!

Det kan man givetvis. Men det är inte många situationer där någon lämnas lika ofta som just när rökare ska ta ett bloss och någon inte röker.
I det omvända är det så synd om rökaren som får gå ut själv och röka.
I det stora hela är det ett fall framåt att de åtminstone får gå ut så att jag kan välja en mera rökfri miljö. Inte länge sen de begärde att få röka där de satt, även hemma hos folk.
Så valfriheten har ökat på så vis.
Men det är fortfarande gänget som knallar iväg som väljer bort, känslan av att jag är väl så jävla tråkig så de går ut på sitt rökarmöte istället. Det är endast deras takt i nikotinberoendet som avgör var kollektivet ska vara.
Nog för att en del springer några stycken på toa, men sällan alla på en gång.

Nu bär sig inte alla rökare åt på detta viset, långtifrån. Men jag upplever är att det är vanligt.
Känslan att du är så tråkig så du väljs bort?
I all välmening behöver du nog jobba med den känslan alternativt ha vänner du inte tror tycker så.

Jag fattar inte problemet? Jag har inget emot att sitta kvar ensam, hellre det än att följa med ut. Jag är fullt kapabel att underhålla mig själv den stunden det tar. Eller så hade jag proppat i mig det som var kvar av mitt fika eftersom jag inte gillar lukten av nyrökta rökare.

Vad är det du vill, att de hellre ska gå i skift?
Jag tänker mest på att det blir tråkigt för den som blir ensam kvar. Jag tycker att det är lite taskigt att alla som röker ska pipa iväg samtidigt.
Very Lazy Pethead

Det kan man givetvis. Men det är inte många situationer där någon lämnas lika ofta som just när rökare ska ta ett bloss och någon inte röker.
I det omvända är det så synd om rökaren som får gå ut själv och röka.
I det stora hela är det ett fall framåt att de åtminstone får gå ut så att jag kan välja en mera rökfri miljö. Inte länge sen de begärde att få röka där de satt, även hemma hos folk.
Så valfriheten har ökat på så vis.
Men det är fortfarande gänget som knallar iväg som väljer bort, känslan av att jag är väl så jävla tråkig så de går ut på sitt rökarmöte istället. Det är endast deras takt i nikotinberoendet som avgör var kollektivet ska vara.
Nog för att en del springer några stycken på toa, men sällan alla på en gång.

Nu bär sig inte alla rökare åt på detta viset, långtifrån. Men jag upplever är att det är vanligt.
Tack för att du förstår.
Very Lazy Pethead

@ptr

Så när mina kollegor tar fram stolar och sätter sig och spelar kort kl 04 på jobbet signalerar de att de tycker jag är så tråkig så de väljer bort mig? Istället borde någon offra sig och strunta i att spela kort och istället sitta barnvakt åt mig?
Exakt, då reser du dig, ber dom dra åt helvete :rage: och går hem bara samt lämnar en lättkränkthetsrapport när du sen ber chefen dra åt helvete eftersom denne inget fattat.:arghh: Rapporten ska även lämnas till facket och media, just media är viktigast. :devil:
lc3a4ttkrc3a4nkthetsrapport.jpg

@ptr

Så när mina kollegor tar fram stolar och sätter sig och spelar kort kl 04 på jobbet signalerar de att de tycker jag är så tråkig så de väljer bort mig? Istället borde någon offra sig och strunta i att spela kort och istället sitta barnvakt åt mig?
Jag har inte sagt att någon ska vara barnvakt. Då har du missförstått mig fullständigt, men hål med om att det är ett perfekt sätt att frysa ut någon.
Very Lazy Pethead

Jag har inte sagt att någon ska vara barnvakt. Då har du missförstått mig fullständigt, men hål med om att det är ett perfekt sätt att frysa ut någon.
Very Lazy Pethead

Nej jag håller inte med. Vilket framgår av mina tidigare svar.

Varför skulle det vara att frysa ut? Frysa ut skulle det vara om de sa "du får inte följa med/vara med"!

Att kräva de ska röka i omgångar är att anse icke-rökaren behöver barnvakt. Det jag svarade på var dock @ptr inlägg. Det han påstod blir jämställt med att nån ska vara "barnvakt" hela tiden

Nej det håller jag inte med om, du kan välja att följa med eller så kan du sluta gå ut med rökare. Du har fått flera svar, tyvärr svarar du (som vanligt) inte på de inlägg som inte stryker dig medhårs, däremot anser du ned nödvändigt att tacka de (den) som håller med dig i stället för att bara trycka på gillaknappen. Du verkar ha missförstått det här med diskussionsforum.

Känslan att du är så tråkig så du väljs bort?
Just det. Det känns precis som om det skulle vara något fel på mig bara för att jag inte röker eller är ute och festar som de. Första gången som jag upplevde det här var när jag gick en konsumentekonomisk utbildning på ett år och de som stod i rökrutan pratade mest om sina vilda fester som de hade varit på under helgen. Senare fick jag veta av en ledsagare som jag hade under den här tiden och som jag träffade ibland att det där snacket mest var skryt. De skröt om hur fulla de hade varit och egentligen är det inget att eftersträva som så, men samtidigt blir det så enormt tydligt vem som är populär och vem som inte är det.
Very Lazy Pethead

Just det. Det känns precis som om det skulle vara något fel på mig bara för att jag inte röker eller är ute och festar som de. Första gången som jag upplevde det här var när jag gick en konsumentekonomisk utbildning på ett år och de som stod i rökrutan pratade mest om sina vilda fester som de hade varit på under helgen. Senare fick jag veta av en ledsagare som jag hade under den här tiden och som jag träffade ibland att det där snacket mest var skryt. De skröt om hur fulla de hade varit och egentligen är det inget att eftersträva som så, men samtidigt blir det så enormt tydligt vem som är populär och vem som inte är det.
Very Lazy Pethead
Det låter som om du umgås med folk du inte riktigt gillar.
Försök hitta upp nya vänner med samma intressen som du istället.

Konstigt då att folk jag känner och umgås med IRL fattar mina skämt men här på buke verkar det ju vara "trögt i portgången" hos många, eller ska man skylla på diagnoser eller allmän efterblivenhet? Ett jävla gnällande är det,,,,,,,,,,,,

Jamen det är ju jättebra att dina vänner förstår dina skämt. Då tycker jag att du kan fortsätta dra roligheterna inför dem istället:up:
Jag tycker bara att det känns så jäkla onödigt att du i en tråd där TS uppenbarligen känner sig utstött när hennes vänner går ut för att röka och hon blir kvar lägger in en skämtbild om lättkränkthet. Även om bilden inte var direkt riktad till TS så handlar ju tråden ändå om något som jag tolkar som att hon tycker är jobbigt, då kanske det här inte är rätt sorts ställe för den typen av skämt?
Att det blir gnäll här på Buke när du försöker vara rolig kanske mer beror på din brist på taktkänsla än att folk här är efterblivna?

Jag tänker mest på att det blir tråkigt för den som blir ensam kvar. Jag tycker att det är lite taskigt att alla som röker ska pipa iväg samtidigt.
I en situation som den du beskriver i din trådstart handlar det inte om hur de andra handlar utan om hur du reagerar på det... eller rättare sagt: hur du väljer att reagera. Sluta upp med att fördöma din omgivning, lägg den energin på dig själv istället.

I en situation som den du beskriver i din trådstart handlar det inte om hur de andra handlar utan om hur du reagerar på det... eller rättare sagt: hur du väljer att reagera. Sluta upp med att fördöma din omgivning, lägg den energin på dig själv istället.
Precis!
Jag varken röker eller dricker kaffe, knappt heller så dricker jag sprit på fester. Jag kan ju välja att sitta själv i soffhörnet och sura för att alla andra inte är som mig eller så kan jag välja att hänga på och ha roligt, vara med i diskussioner och vara med i gemensamheten utan att varken behöva röka, dricka kaffe eller sprit.

Du verkar vilja ändra på alla andra jämt. Det går inte. Antingen får du hitta kompisar som är som dig eller så får du nog börja jobba lite på dig själv istället.

Jag kan också tycka att det är lite taskigt att verkligen alla försvinner från bordet samtidigt, vad än de nu ska göra (röka, beställa i baren, kissa etc.). Självfallet beror detta kanske på storleken på sällskapet, är man tre personer ute och två röker, ja men då kanske man får stå ut med att bli lämnad vid bordet.
Personligen går jag i 9 fall av 10 aldrig med ut när mina vänner ska röka, detta gäller även om vi är två vänner ute, då får den personen gå ut själv för jag har inget intresse av att frivilligt få i mig massa rök.

Självfallet är det TS val att sitta kvar eller följa med ut när de andra röker, men jag tror inte att det är det det hela handlar om utan att ingen sitter kvar och håller sällskap. Att gå på och förminska TS känslor på det sättet många i tråden gör gillar jag inte. Nej, TS kan inte tvinga de andra att inte röka och jag tror att TS mycket väl medveten att det bara är att följa med om TS vill.
Sen tror jag det också är skillnad på hur de andra hanterar situationen. Märker de att jag inte börjar "röra på mig" och ska följa med ut och ingen frågar något i stil med om jag vill följa med ut eller om det är okej att jag sitter kvar, ja då skulle jag bli lite ledsen, medan om jag skulle få frågan så har jag ju blivit "sedd" och kan därför hantera situationen på ett annat sätt.

Ett annat perspektiv som jag ser det är att när man sitter ned och har ett socialt sammanhang med en grupp så bryts detta om alla utom en försvinner och det sociala sammanhanget fortsätter på en annan plats. När man sitter ned i ett större sällskap och en eller två försvinner för att (kissa, beställa mer..) så påverkas inte gruppdynamiken på samma sätt.. Därför är det skillnad på att alla försvinner från bordet som i TS post, än om alla tar en paus från sina respektive arbetsuppgifter för att fika/röka som några andra här pratar om, en skillnad på "bas-situationen" liksom.
Det här sista var väll mer *provtänk* från min sida, kanske inte välformulerat men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Jamen det är ju jättebra att dina vänner förstår dina skämt. Då tycker jag att du kan fortsätta dra roligheterna inför dem istället:up:
Jag tycker bara att det känns så jäkla onödigt att du i en tråd där TS uppenbarligen känner sig utstött när hennes vänner går ut för att röka och hon blir kvar lägger in en skämtbild om lättkränkthet. Även om bilden inte var direkt riktad till TS så handlar ju tråden ändå om något som jag tolkar som att hon tycker är jobbigt, då kanske det här inte är rätt sorts ställe för den typen av skämt?
Att det blir gnäll här på Buke när du försöker vara rolig kanske mer beror på din brist på taktkänsla än att folk här är efterblivna?
Kränkt by proxy, låt du @Skorpion76 ta sina egna fajter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 113
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama