Socialt - jo men visst!

Just det där gänget kanske ville frysa ut dig eller prata hemlisar.

Det betyder inte att det alltid är så när folk går och röker. De kan helt enkelt vara röksugna.

Om du vill att folk ska trivas i ditt sällskap är ett bra tips att försöka få dem att känna sig sedda. Ett sätt att göra det på är att fråga om de gjort något intressant på sistone. Låt dem få berätta klart, visa att du lyssnar, ställ följdfrågor. Det kan vara frestande att sedan berätta ett exempel på när man själv varit i en liknande situation. Det bör man undvika, för då tar man ju uppmärksamheten från den andras berättelse.

Just det där gänget kanske ville frysa ut dig eller prata hemlisar.

Det betyder inte att det alltid är så när folk går och röker. De kan helt enkelt vara röksugna.

Om du vill att folk ska trivas i ditt sällskap är ett bra tips att försöka få dem att känna sig sedda. Ett sätt att göra det på är att fråga om de gjort något intressant på sistone. Låt dem få berätta klart, visa att du lyssnar, ställ följdfrågor. Det kan vara frestande att sedan berätta ett exempel på när man själv varit i en liknande situation. Det bör man undvika, för då tar man ju uppmärksamheten från den andras berättelse.
Rökpauser verkar vara ett perfekt sätt för att prata hemligheter när man inte orkar eller vill ha med precis alla och vara lika trevlig emot dem.
Very Lazy Pethead

Absolut, men hur skulle du känna det om jag var en av dem som bara försvann ut utan att fråga dig om du vill hänga på eller inte?
Very Lazy Pethead

Men varför ska de som röker fråga om du vill vara med ut om de vet att du inte röker? Plus att vill du vara med ut är det enkelt, du följer med ut.

OM (och det är ett gigantiskt OM) de inte vill umgås med dig när de röker varför skulle de då umgås med dig när de inte gör det? Vilket de bevisligen gör?

Allt kretsar inte omkring en själv och trots allt är det sällan folk verkligen går in för att att vara elaka och stänga ute någon. Dvs visar man att man vill vara med är det ingen som säger något om det. Det sociala samspelet är ett givande och tagande, man kan inte förvänta sig att alltid bli inbjuden utan att bjuda till själv.

Ja och jag har också upplevt att ävn om jag hänger med gänget ut är jag ändå inte accepterad. De vill inte ha med mig i sin koversation heller.
Very Lazy Pethead

Då är det ju inte rökningen som är problemet utan vännerna. Varför umgås med människor som inte vill ha dig där?

Det är inte så säkert. Om de inte har frågat om man vill föklja med dem ut finns det snarare en risk för att man blir påträngande.
Very Lazy Pethead

Jag frågade aldrig någon om de ville följa med ut när jag skulle gå ut och röka. Men om någon ville haka på så tyckte jag det var trevligt. Min bästa kompis tex följde alltid med mig ut självmant även om hon aldrig rökte själv.

Ja exakt och det är egentligen kärnan i min diskussion. Jag undrar om fler känner i gen sig i en liknande situation.
Very Lazy Pethead
Ja och jag har också upplevt att ävn om jag hänger med gänget ut är jag ändå inte accepterad. De vill inte ha med mig i sin koversation heller.
Very Lazy Pethead

Nej precis och även om man hänger på de andra ut är det ändå inte säkert att det är välkommet att man hänger med dem ut. De kanske vill snacka om egna saker.
Very Lazy Pethead

Det är inte alltid säkert att de andra vill att jag följer med ut heller eftersom de kanske vill snacka om egna saker.
Very Lazy Pethead

Det här handlar ju inte om rökare/ickerökare. Det här handlar om att du antingen tror att de vill/inte vill något eller att de faktiskt inte vill umgås med dig. Varför umgås du med människor som du inte tror vill umgås med dig? Varför tror du att de inte vill umgås med dig?

För mig låter det extremt märkligt att någon skulle fråga/bjuda/hänga med någon på fika som de absolut inte vill umgås med. Jag tror snarare att det är det sociala spelet som brister. Om du istället för att tänka "de vill inte ha mig med" tänker att umgänge handlar om att ge och ta, inte bara om att alla ska lyssna på en person utan att alla pratar så kanske det blir lättare? Det är ingen som håller reda på antalet ord eller meningar någon säger och ibland har något hänt som någon berättar om och en annan gång är det någon annan som berättar om något. Det viktiga är inte att alla pratar lika mycket vid varje tillfälle utan att det finns en dynamik, en vilja att umgås, att man bryr sig om varandra och lyssnar på varandra. Det är ju ingen föreläsning där en ska prata hela tiden utan samtalet flyter om än det ena och än det andra. Ibland sitter någon tyst för att nästa gång ha massor att prata om.

Studera dina vänner hur de gör. Att umgås är som att dansa, man tar turer och svängar och kommer in på allt möjligt. Om en anser att alla alltid ska lyssna på henom så blir det jobbigt. Andra har ju också saker de vill säga. Då blir dansen inte mjuk och följsam utan kantig, stötig och någon blir trampad på tårna.

Jag frågade aldrig någon om de ville följa med ut när jag skulle gå ut och röka. Men om någon ville haka på så tyckte jag det var trevligt. Min bästa kompis tex följde alltid med mig ut självmant även om hon aldrig rökte själv.

Jag har nog aldrig blivit tillfrågad om jag vill vara med ut när någon ska röka (bland folk jag känner och som vet att jag inte röker). De har sagt "Jag/vi ska röka" och sedan har det varit upp till mig om jag följer med (vilket inte hänt så ofta pga astman).

Aldrig att jag känt mig utesluten utan snarast glad att jag slipper eländet :p

Wow. Det låter som om du inte trivs med och litar på dina vänner. Varför förutsätta att de går ut för att prata hemlisar och skit? De kanske helt enkelt vill röka och vet att du inte röker. Att de inte frågar om du vill med är kanske för att de förutsätter att du inte vill, just för att du inte röker.

Jag umgås själv med folk som feströker. De frågar aldrig om jag ska med ut på deras rökpauser, för de vet att jag inte röker. Det händer att jag blir lämnad ensam vid bordet när de är ute (för ofta delar de ciggpaket och/eller tändare så går en går alla) men vad gör det? Visst är det lite tråkigt att sitta själv en stund men de kommer ju tillbaka. Lite tråkigt har ingen dött av. Och jag tror definitivt inte att de går ut för att prata skit om mig.

Eh?
Varför umgås du med folk du tror tar rökpaus eller för att slippa umgås med dig?
När detta hände första gången gick jag i en klaas med skoltrötta elever och jag hade inte mycket annat val. När det h'nde andra gången hade jag en ledsagare som var uppenbart fel och inte alls tog ansvar för det uppdraget som hon hade blivit tillsatt.
Very Lazy Pethead

Wow. Det låter som om du inte trivs med och litar på dina vänner. Varför förutsätta att de går ut för att prata hemlisar och skit? De kanske helt enkelt vill röka och vet att du inte röker. Att de inte frågar om du vill med är kanske för att de förutsätter att du inte vill, just för att du inte röker.

Jag umgås själv med folk som feströker. De frågar aldrig om jag ska med ut på deras rökpauser, för de vet att jag inte röker. Det händer att jag blir lämnad ensam vid bordet när de är ute (för ofta delar de ciggpaket och/eller tändare så går en går alla) men vad gör det? Visst är det lite tråkigt att sitta själv en stund men de kommer ju tillbaka. Lite tråkigt har ingen dött av. Och jag tror definitivt inte att de går ut för att prata skit om mig.

Trodde jag att folk jag umgås med snackar skit om mig när jag inte är med skulle jag inte umgås med dem. Jag har aldrig trott det och tror inte någon har gjort det faktiskt.

Rökpauser verkar vara ett perfekt sätt för att prata hemligheter när man inte orkar eller vill ha med precis alla och vara lika trevlig emot dem.
Very Lazy Pethead

Men om det gör att de orkar vara trevliga när de kommer tillbaka så är det väl jättebra om de kan få ta en paus från sällskapet.

Din enda källa till att folk som går ut och röker gör det för att frysa ut och prata hemligheter verkar vara den där ledsagaren eller vad han var, som sade till dig. Det kanske var sant då, men det är ju inte sant i alla sammanhang.

Prova att följa med ut nästa gång. Om de har gått ut för att undvika dig så kommer de att lämna väldigt långa fimpar efter sig.

När detta hände första gången gick jag i en klaas med skoltrötta elever och jag hade inte mycket annat val. När det h'nde andra gången hade jag en ledsagare som var uppenbart fel och inte alls tog ansvar för det uppdraget som hon hade blivit tillsatt.
Very Lazy Pethead

Men vad skulle hen har gjort då? Tvingat alla röksugna att stanna vid bordet?

Hur det än är kan man inte tvinga folk att umgås, alla har sina fria val. Ditt val var att sitta kvar ensam vid bordet, deras att gå ut och röka eftersom det inte är tillåtet att göra det inne.

Nej, de tjejerna kunde jag verkligrn inte lita på. De frös ut mig, men jag hade blivit placerad i den klassen på grund av anpassad studiegång.
Very Lazy Pethead

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama