Socialt - jo men visst!

Det vet jag och det är bra att de går ut och röker om de nu känner att de behöver göra det, men det är oansvarligt att inte bry sig om den som blir lämnad ensam kvar.
Very Lazy Pethead
Men är det dina vänner eller din ledsagare som går ut och röker? Är det vänner så är de inte anställda eller ansvariga för att du ska ha det bra. Det är helt upp till dig att tillgodose de behov du har. Kan du inte vara ensam så ta med en vän som inte röker eller följ med. Hade en av mina vänner varit sur för att jag går ut och tar ett bloss tillsammans med resterande rökare oavsett antal hade jag sett den vännen som en enorm last och inte alls varit sugen på att fortsätta det umgänget. Rör det sig om att jag som ickerökare inte är välkommen ut att sällskapa för att de ska prata hemlisar hade jag inte heller velat fortsätta umgänget.

Det du har gjort i tråden här är att placera ett problem som jag skulle gissa faktiskt är ditt på en egentligen oskyldig grupp människor. I det här fallet är gruppen "rökare" och det är en väldigt stor grupp människor.

Det vet jag och det är bra att de går ut och röker om de nu känner att de behöver göra det, men det är oansvarligt att inte bry sig om den som blir lämnad ensam kvar.
Very Lazy Pethead

Ett scenario. Du och två andra kompisar är ute och dricker kaffe. När ni druckit upp kaffet så vill du och en av kompisarna ha påtår men inte den tredje. Är det då oansvarigt av dig och din kompis att lämna den tredje vännen för att fylla på era koppar? Skulle du känna att du fryser ut den tredje vännen för att hon inte vill dricka två koppar kaffe?

Jag tror du förstorar problemet. Känner du att andra människor behöver ta hand om dig konstant för att du ska känna dig inbjuden?

@ptr

Så när mina kollegor tar fram stolar och sätter sig och spelar kort kl 04 på jobbet signalerar de att de tycker jag är så tråkig så de väljer bort mig? Istället borde någon offra sig och strunta i att spela kort och istället sitta barnvakt åt mig?
Har aldrig varit med om att kortspelare bär sig lika obetänksamt åt som en del rökare i sitt utövande.
Undrar om det kan ha att göra med att kortspel mera är ett intresse än ett beroende?

Very Lazy Pethead
Men det är ju ditt val, antingen sitter du kvar och tycker synd om dig själv eller så följer du med ut och tittar på och umgås när de andra röker.
Att med skuldkänslor försöka tvinga ngn är aldrig bra.
Blir du lika sur om en kompis måste lämna dig för att gå på toaletten?
Om det handlar om personer som utför en tjänst ställer det sig i en annan dager. Men dessa har ju rätt till raster i så fall.

När detta hände första gången gick jag i en klaas med skoltrötta elever och jag hade inte mycket annat val. När det h'nde andra gången hade jag en ledsagare som var uppenbart fel och inte alls tog ansvar för det uppdraget som hon hade blivit tillsatt.
Very Lazy Pethead
Nu förstår jag inte alls. Pratar vi om en händelse 20 år tillbaka i tiden, eller nyligen? Det är väl ändå ett tag sen du gick ut skolan?

Har aldrig varit med om att kortspelare bär sig lika obetänksamt åt som en del rökare i sitt utövande.
Undrar om det kan ha att göra med att kortspel mera är ett intresse än ett beroende?

Varför inte svara på frågan istället?

Men för att måla upp scenariot. Klockan är 04.00 på jobbet. Jag och två kollegor sitter i en glasbur (vårt kontor), ett par andra kollegor sitter i en glasbur 10 meter bort, ytterligare två kollegor sitter i en soffa i en annan avdelning och en kollega tar sig en kopp te i köket.

Två kollegor börjar bära ut stolar från kontoret jag sitter i. En annan kollega ringer de som är på andra avdelningen och frågar om de ska vara med på kort. Min ena kollega på kontoret går iväg och gör något, den andra går och sätter sig för att spela kort tillsammans med tre kollegor.

Nu är jag själv i glasburen, 20 M bort sitter fyra kollegor och spelar kort, en kollega har gått och ätit och en kollega sitter i andra glasburen och läser ridningen på nätet.

Ingen har frågat mig om jag vill spela kort, eller sagt "jag går och spelar kort". Dock eftersom jag inte är blind ser jag ju att de sitter och spelar kort.

Du menar med ditt resonemang att jag skulle uppfatta detta negativt där jag sitter i glasburen och arbetar?
Det gör jag inte. Helt enkelt för att jag är helt säker på att ville jag spela kort skulle de bara vara att fråga.

Och i gengäld säger ingen något när jag säger att jag "ska kolla läget i garaget" (= gå ut i garaget och röka). ATT jag säger till är mest för att vi alltid måste det om vi lämnar inte skalet. Dvs jag säger till om jag ska gå på toa med etc.

Lite spinoff efter att börjat fundera. Jag har en kollega som har exakt samma arbetsuppgifter som mig. Vissa dagar har vi typ nada jobb och andra sjukt mkt. Och en tredje dag har vi en viss sak att göra som inte är bråttom men ska vara klar innan morgonen och tar 7 h.

Jag vill börja jobba direkt och dra ner tempot vid 03. Kollegan är raka motsatsen. Hen börjar peta med jobb kl 03. Innan dess kollar hen mobilen, Tv:n, pratar med andra osv. Vi är helt osynkade.

Ofta så har jag alltså gjort klart den där sjutimmarsgrejen själv klockan 03. Dvs gjort hela arbetet medan kollegan inte gjort en minuts jobb. När jag läser vissa inlägg i denna tråd inser jag att jag skulle kunna bli vansinnig på kollegan som "inte sköter sitt jobb" och "inte hjälper till" och att jag "tvingas göra allt jobb". Det har jag aldrig blivit. Helt enkelt för ingen tvingar mig att göra jobbet själv. Och det BARA är jag som vill det ska vara klart till kl 03. OM det var viktigt för mig att bara behöva göra halva jobbet så gör jag hälften och kl 03 börjar hen på "sin" hälft.

Något att tänka på är "vem äger problemet"?
I Skorpions fall är det HON som äger problemet. Rökarna är inte problemet. Problemet är Skorpions upplevelse. Hon äger problemet och har ansvar för det. Dvs hon måste endera lösa det - eller prata med rökarna om hur hon känner och då äger båda problemet. (Svarar sen rökarna att meningen inte är att hon ska känna sig utanför och gärna får följa med ut, då äger Skorpjon hela problemet igen och om hon inte vill följa med ut är det hennes problem).

Very Lazy Pethead

Varför ska de ta ansvar för det? Du är ju en vuxen myndig människa, det låter som att du vill att de ska dalta med dig? Kan du inte själv ta ansvar fr att du inte ska känna dig ensam under de stunderna?

Jag lägger till lite.

Jag har ju en förälder med asperger och denne har precis som du beskriver i många inlägg haft förväntningar på hur andra ska bete sig. Förväntningarna har kommit ur bristande förmåga att reflektera över att andra kan göra saker av andra anledningar än den man själv tolkar in. Och eftersom föräldern inte har kunnat styra andras beteenden utan bara blivit missnöjd med att andra gör fel så har denne blivit mycket ensam.

Under min uppväxt försökte föräldern styra familjen med kommentarer som "om ni tycker om mig skulle ni veta hur jag vill ha det" (och underförstått även gjort så eftersom vi skulle ha låtit förälderns vilja gå över våt egen). Ett sådant beteende gör inte att andra vill ha en till bästa kompis utan det leder till att man blir rätt ensam.

Du skulle må bäst av att ta till dig att alla runt omkring dig fattar inte sina beslut utefter ifall du blir glad eller ledsen av dem, de fattar sina beslut utefter vad de tycker är bäst för dem själva.

Men det är ju ditt val, antingen sitter du kvar och tycker synd om dig själv eller så följer du med ut och tittar på och umgås när de andra röker.
Att med skuldkänslor försöka tvinga ngn är aldrig bra.
Blir du lika sur om en kompis måste lämna dig för att gå på toaletten?
Om det handlar om personer som utför en tjänst ställer det sig i en annan dager. Men dessa har ju rätt till raster i så fall.
Nej, det blir jag inte eftersom de inte försvinner allihop då.
Very Lazy Pethead

Vill man skapa ett problem ur ingenting så lyckas man oftast.
Men det är lika ofta bara ett problem som man själv upplever och andra inte ens lägger märke till.
Far man illa av att människor gör egna val utan att hela tiden ta hänsyn till en själv...då har man inte bara ett problem, utan många. Vill du inte sitta ensam så följ med ut.

Nej, det vet jag inte om de gör medvetet för att såra mig, men det blir ändå konstigt när alla försvinner på en gång.
Very Lazy Pethead
Hur är dessa vännerna i övrigt? Är ni nära kompisar, pratar, skrattar, umgås? Eller är de lite flyktiga bekanta som du inte står så nära, egentligen? Kan du berätta för dem att du känner dig övergiven när alla drar iväg samtidigt och du står ensam kvar? Eller kan du bara haka på, säg nästa gång att -Hörni, jag hänger med ut så får jag också en paus!

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 115
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama