Socialt - jo men visst!

Men vad skulle hen har gjort då? Tvingat alla röksugna att stanna vid bordet?

Hur det än är kan man inte tvinga folk att umgås, alla har sina fria val. Ditt val var att sitta kvar ensam vid bordet, deras att gå ut och röka eftersom det inte är tillåtet att göra det inne.
Det vet jag och det är bra att de går ut och röker om de nu känner att de behöver göra det, men det är oansvarligt att inte bry sig om den som blir lämnad ensam kvar.
Very Lazy Pethead

Det vet jag och det är bra att de går ut och röker om de nu känner att de behöver göra det, men det är oansvarligt att inte bry sig om den som blir lämnad ensam kvar.
Very Lazy Pethead

De har inget ansvar för dig så hur kan du tycka att de är oansvariga? De var dina klasskompisar, inte dina nära förtrogna vänner. Det är inte så att bara för att man hamnar i samma klass så älskar man varandra och blir kompisar. Jag har haft många klasskompisar som jag verkligen inte har haft något gemensamt med eller skulle blivit vän med i något sammanhang. Vi gick i skolan ihop, det var bara det. Hopfösta i en flock som spretade åt alla håll med massor av olika intressen, personligheter och viljor.

När detta hände första gången gick jag i en klaas med skoltrötta elever och jag hade inte mycket annat val. När det h'nde andra gången hade jag en ledsagare som var uppenbart fel och inte alls tog ansvar för det uppdraget som hon hade blivit tillsatt.
Very Lazy Pethead
Så allt är andras fel? Andra tar inte ansvar. Vad skulle ledsagare ha gjort? Tvingat någon att stanna kvar?

Very Lazy Pethead
Inte det minsta. Du har fel helt enkelt. Ingen mer än du har ansvar för dig om du är i en grupp där ingen är din personal. Du måste jobba mer med dig själv och inte bara skylla dina känslor på att andra gör felaktiga handlingar mot dig.

Absolut, men hur skulle du känna det om jag var en av dem som bara försvann ut utan att fråga dig om du vill hänga på eller inte?
Very Lazy Pethead

Jag har en kompis som röker. Och hon säger "nu tar jag en cigg" och så går hon.
Ibland är hon sällskapssjuk och ber mig följa med eftersom hon tycker att det är tråkigt att gå ut och röka ensam, men oftast så meddelas det bara att det ska rökas.
Jag ser inget problem i hennes beteende (förutom att jag önskar att hon kunde sluta röka, då, men av andra skäl än sociala).

Very Lazy Pethead

Det är oansvarigt att lämna en bebis ensam i köket. Det är oansvarigt att lämna en person som är jättejättefull på en fest.

Det är inte oansvarigt att lämna en person för att gå att röka, när det inte finns något som hindrar personen att följa med. Varför ska de ta hänsyn till att en i sällskapet inte ids lätta på rumpan och följa med? Varför ska alla andra anpassa sig efter dina önskningar?

Absolut, men hur skulle du känna det om jag var en av dem som bara försvann ut utan att fråga dig om du vill hänga på eller inte?
Very Lazy Pethead

Jag skulle inte bry mig. Däremot det du säger att du inte får vara med i diskussionen - det däremot är en annan sak. Men har inget alls med ditt första inlägg/trådstarten att göra.

Kan du byta vänner att umgås med?

Sätt dig in i min situation då. Igår var jag och min man ute på en bar och satt och pratade hela kvällen. Det var bara vi två. Han går ut och röker en stund varannan timme. Då sitter jag helt ensam. Ibland pratar jag iof en stund med någon annan där eller kollar telefonen. Det är ju inte så att jag känner mig övergiven. Han vill ju röka bara och jag är tacksam för att det är rökförbud inne.

Nej, de tjejerna kunde jag verkligrn inte lita på. De frös ut mig, men jag hade blivit placerad i den klassen på grund av anpassad studiegång.
Very Lazy Pethead

I livet kommer man hela tiden placeras med människorn man inte valt själv. I skolan, på arbetsplatser osv. Man måste lära sig att försöka hantera det, sociala koder samt att inte ta saker personligt.

Tex om ingen frågar om man vill följa med på after work. Då kan man sitta hemma och sura och anta det är för att folk hatar en. Eller så kan man själv säga att man vill gärna följa med nästa gång, fråga om det är någon AW snart eller dra igång en själv.

När de börjar arrangera AWs i smyg, säga "nej inget planerat" och sen en timme senare facebooka om att de är på AW etc - DÅ kan man börja ta det personligt. Och fundera på/fråga varför man inte är välkommen, varför de inte vill ha med en.

Nej hon skulle själv ha stannat kvar, men hon gick ut och rökte med sin tjejkompis istället för att bry sig om mig.
Very Lazy Pethead

Inte bry sig om dig?
Hon kom väl tillbaka?

Han jagick träffar vet att jag inte röker, därför går han ut själv. Han vill inte stå och blåsa rök på mig.
Det tycker jag är mer bry sig om att säga att jag ska följa med.
Jag kan ju resa mig och gå med ut själv om jag faktiskt vill gå ut.

Very Lazy Pethead

Ditt ansvar då för att välja att stanna kvar själv inne?

Vad säger att de inte bryr sig om dig? Förmodligen är det en icke-fråga för dem. De vill röka, de vet att du inte röker så de går ut utan att fråga om du ska med. Just för att du inte röker. Inte större eller mer komplicerat än så.

Ser som de flesta andra inte problemet. Jag röker inte heller men umgås med människor som röker. Antingen följer jag med ut om vi är mitt uppe i en intressant diskussion eller så stannar jag kvar, dricker min cappuchino, tittar på folk, tittar på telefonen, passar på att gå på toa...Kan inte se hur mina bekantas val att röka gör mig utfryst...

Min man röker rätt mycket, han går ut när han röker, ibland mitt i en film. Innebär det då tycker du att jag är utfryst av honom??

Nej hon skulle själv ha stannat kvar, men hon gick ut och rökte med sin tjejkompis istället för att bry sig om mig.
Very Lazy Pethead
Nu vet jag inte vad din ledsagare har för uppdrag så det är omöjligt att göra en bedömning om hin skött sitt arbete eller inte. Det känns direkt konstigt att ha en ledsagare som är vän med ens vänner (och den är nyanställd och inte hunnit lära känna dem). Oavsett vilket så handlade tråden om att dina vänner som tar rökpaus och inte om din ledsagare sköter sitt uppdrag.

När detta hände första gången gick jag i en klaas med skoltrötta elever och jag hade inte mycket annat val. När det h'nde andra gången hade jag en ledsagare som var uppenbart fel och inte alls tog ansvar för det uppdraget som hon hade blivit tillsatt.
Very Lazy Pethead
En ledsagare har ett uppdrag. Det ska en ledsagare sköta.

Men för världen i övrigt har ingen annan än du själv ansvar för din situation.

Very Lazy Pethead
Vad skulle hända om du inte väntade på att bli medbjuden ut, utan bara hakade på? Du kan t.ex. säga nåt i stil med att -Jag hänger med ut en stund!
Folk som röker ÄR i allmänhet beroende, och de "måste" ha sina rökpauser. Inne kan de ju inte röka, tack och lov, så det är oundvikligt att de går ut. Är de riktigt beroende, kedjerökare närapå, kan jag tänka mig att det blir många och ideliga rökpauser - är det så, att de försvinner ut för att röka minst en gång i timman?
För mig personligen vore nog det jobbigaste att de sen kom tillbaka in igen, stinkande av cigarrettrök.....

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 118
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 489
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 472
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama