Snyggaste ridhjämen

Sv: Snyggaste ridhjämen

inte bara tycker jag den är snygg,, jag svettas floder i vanliga hjälmar och ser knappt vart jag rider, men inte i den här! :love:
Och för mig är det klart värt, dessutom har den väldigt hög säkerhetsklass och ett jättepluss för antibakterialt foder som går att ta ur och tvätta om man vill :laugh:
sen håller jag med om att det är mkt pengar, men jag snålar in på annat för att kunna se vart jag rider :p

här syns hjälmen rätt bra, kan ju vara kul att se annat än produktbilder :)
166775_10150809716577234_717112233_10109305_775784023_n.jpg

Jag har en Lamicell Air Master som är superskön och enligt mig snyggast på marknaden just nu! Den har plats i nacken för långt hår! (vilket många hjälmar inte har!)
rondjaglad.jpg

Kostar runt 900-1000:- och finns i brunt(guld/brun rand) och svart med silver rand..

Jag tycker oxå flera av Uvex hjälmar är skitsnygga, men de är så "runda" så på mitt huvud ser dom inte kloka ut. Tyvärr, annars hade jag haft en sådan!

Och apropå avsteget om dyra märkeskläder, jag köper numera bara kvalitetskläder, de på bilden har en sammanlagd kostnad på 4900:-. Har lärt mig att jag behöver grejer som tål att rida 3 hästar om dagen flera dagar i veckan. De billiga ridbyxorna slet jag ut i skoningen på ett år. O jackor/tröjor måste ha bra andasfunktion så man slipper bli blöt och kall av svetten. Bra om man slipper bli regnblöt oxå så man kan rida nästa häst utan att byta om.

Senast ändrad:

kl

Jag håller helt klart med om att säkerhetsutrustning får kosta. Men det finns billigare hjälmar där säkerheten är lika hög som hos dyra märkeshjälmar. Kul om man köper en hjälm för 3000 och kanske ramlar av två gånger på en vecka och landar på hjälmen, det blir flera tusen bara på en vecka om oturen skulle vara framme. Väljer man bort de flashigaste märkena så kan man få en bra och säker hjälm som man med gott samvete kan hiva i soptunnan efter en avramling. Jag brukar köpa hjälmar som kostar mellan 500 och 1000 kr och de är av samma säkerhetstyp som många dyra märkeshjälmar. Mips-hjälmen är kanske ett undantag men med det priset är risken stor att folk använder hjälmen även efter att de ramlat av med den och den fått sig en törn.

Håller med och BoT kan man hitta för strax över 2000 om man googlar lite :)

Man får vara lite uppmärksam på dessa hjälmar dock. Jag var på vippen att köpa just BoT hjälmen för 1700:-. Såg hur fin ut som helst. Då öppnade jag fodret och där under satt tillverkningsdatum... Den tillverkades 2010 och var därmed redan 2år gammal, även om en hjälm inte används så räknar man max 5år då materialet tappar sin stötdämpande förmåga med tiden.

Det var ju iofs bara ett par hjälmar, vid ett tillfälle så det kanske inte alls är vanligt. Men jag drog öronen åt mig iaf och tror absolut att det billiga priset hängde ihop med att det var äldre hjälmar.

Väldigt, väldigt OT, men åh vilka fluffiga fina flätor din häst har på bilden :D
Hur gör "alla" för att få så fluffig pannfläta? Jag gör "inbakad", men det blir alltid mycket mesigare, inte alls samma volym.

Jag läste dock nånstans/såg videoklipp, tror det var KTH som haft nått projekt, om att det viktigaste enl ny forskning eg var hjälmens passform och att åldern var betydligt mindre väsentlig än man tidigare trott. Sen åker jag av så ofta så jag har aldrig mina hjälmar så ofta :P

Jag resonerade så förr, men har kommit till att ändra mig då dessa saker inte har hållt ordentligt. Lägger hellre en slant extra och det innebär att livslängden ökar. Fast det bästa jag vet är att fynda billiga saker som håller for ever! :D

*KL*

Om jag i nuläget skulle köpa en hjälm så lutar mitt materiella hjärta åt en styck Lamicell Master. Köpte en Champion Grand Prix här om veckan eftersom jag behövde en hjälp på stört och trivdes bra med den då jag red. Sen är jag lite svag för GPA's überventilationshjälm. Inte för att den är snygg direkt, men den var så jäkla skön!

Jag gillar också min Lamicell Master jättemkt, den är så skön! Men snygg kan jag inte påstå att den är. :p Dessutom är den svart trots att det står "chocolate" på asken...

.

Men står det inte chocolate för att ränderna är bruna? Jag valde bruna ränder, finns ju silvriga också. Men när jag köpte min för ett par år sen fanns de bara i svart på hjälmen, färgen var bara olika på just ränderna.

Såg nu att Kvandi har en sån hjälm som jag menar. :)

Senast ändrad:

Tack,, han har jätte tjock man som jag låter vara rätt lång, blir snyggare flätor då. Gör sk holländska knoppar som jag syr :laugh:
I luggen gör jag en utåtbakad, då blir det lite mer volym tycker jag :p

Jag har en CRW active hjälm och en Eurolite fast i sammet (ser ut som en "vanlig" Eurolite på insidan, fast med sammet på utsidan). Jag tycker båda är väldigt sköna, och de är ganska lika en Eurolite i passformen :)

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta fyller 6 år till sommaren. Hittills har vi "bara" haft födelsedagskalasen för närmsta släkten, men det har ändå blivit mellan... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 809
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 311
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 396
Samhälle Skriver den här tråden som spin-off på tråden om minskat bilåkande. Jag - och några fler - ser ju bilen som EN faktor av många när det... 2
Svar
32
· Visningar
2 716
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur