Jag vet att detta kommer låta spejsigt, men jag tror att inom kort när amazon etablerar sig här i sverige, kommer de att förändra vårt komsumtionsmönster och därmed också i viss mån våra "konsumtions-bilresor" till dessa trista shoppingcentrum vare sig de har fri parkering eller inte och istället kommer vi handla där vi är för stunden. När de etablerar sig i full skala, när vi kommer kunna beställa hem varor bara genom att säga orden till en röststyrd tjänst utan att ens behöva logga in på en dator eller telefon och då vi får våra varor levererade hem med drönare, eller rakt in i våra kylskåp eller innanför dörren med särskilda access-nycklar/koder. Detta är redan verklighet i USA, världens mesta bakåtsträvarland vad det gäller hur gemene man faktiskt misstror tekniska lösningar a'la swish och fortfarande håller hårt i sina gröna papperspengar. Vi här i sverige har lätt för att anpassa oss till tekniska lösningar och jag tror att detta kommer hända snabbt här.
En vän till mig i USA fick för några timmar sedan sin hemkörda pizza levererad med förarlös el-bil - och dt från en tämligen enkel pizza-kedja som inte arbetar med monster som amazon eller ens uber.
Sen om jag tycker det är bra eller inte att amazon kommer inta oss som en gigantisk ångvält, det vetti fasen. Någonstans är det bra att de ligger så långt fram i utvecklingen att de använder sig av tekniska lösningar med mindre miljöpåverkan, men de kommer kanske ta över så pass mycket att deras storlek och förmåga att förändra våra mönster kommer att ta över oss.