Snubblande häst?

Sv: Snubblande häst?

Min häst var också rätt snubblig och när jag åkte till "kotknackaren" för en helt annan orsak så hittade hon en låsning i ett framknä. När hon hade rättat till det så har han inte varit så snubblig:laugh:

hmmm. hur gammal är hästen.
kan bara utga fran min häst
donnan är 22 bast gammal.
Pa plan mark e hon lite "ja inte behöver jag lyfta pa benen det e u plan mark men ute i terrängen snubblar hon minst sagt inte.
HOn är bara lite "bekväm" men e hästen frisk annars samma humör pigghet och sant sa ska du nog inte oroa dig sa mycket men du gör som du känner e bäst vet eller ej :)

Tråkigt med din häst som blev halt, men var den verkligen helt bra och hoppade hemma och började inte vägra förren den kom till tävling?

Hon blev aldrig halt och ja hon vägrade ut sig på tävlingarna.
Stannade väl ett par ggr hemma men inte något betydelsefullt.

Jag red idag, han snubbla en gång på väg ner till ridbanan innan jag suttit upp. I svag nedförslutning... Samma ställe han gått ner på knä på i våras.

Jag trodde faktiskt han skulle snubbla mer men icke. Kan ju bero på att jag red mer ordentligt idag än sist också...
Dvs. där är en anledning till: Han kanske snubblar när han blir framtung. Det faller han lätt in i.
Mycket möjligt att hästen snubblar pga framtunghet, men det borde du väl ändå känna?

Man ska inte ställa av hästen innan en bahandling oavsett om det är klinik eller ET eller what ever, om hästen inte är uppenbart halt.
SKA inte? :confused:
Förstår inte hur du resonerar när du bara anser att hästen ska ställas av vid hälta.
För mig är det som sagt självklart att hästen inte rids (iaf inte fullt ut) när den inte är fräsch.

Det är ju en sak om vet. rekommenderar att man fortsätter rida inför besök, men det är ju för att inte "skadan" ska läka ut under tiden eftersom det då kan bli värre (Ingen behandling - skadan återkommer) och att man inte hittar felet på hästen.

Nej en ET har inte röntgensyn, det har inte en veterinär heller. Han har tillgång till en röntgenmaskin.
Vad hjälper det att röntga benen när jag misstänker det är en låsning i bogen?

Du misstänker, ja. Men du har ingen aning.
Röntgen/UL är väl bättre att ha tillgång till än bara en människa.

Jag åker inte in till klinik med min häst för att den snubblar i ridningen och i övrigt är fullt frisk (min bedömning). Jag försöker ta reda på själv och utesluta vissa saker innan sista utvägen blir klinik.

Låter vettigt.
Beskriver man något här så får man bara till svar att det är stora fel på hästen och att man är en dålig hästägare.
Min häst är otroligt klumpig men inget som oroar mig. Men här får man till svar "Åk till klinik".

Ingen här känner min häst som jag gör. Självklart söker man hjälp om det börjar hända saker som är oroväckande.
Hästars problem måste upplevas innan man ens kan föstå vad den som skriver menar.

Jaha,, så det är helt normalt med en häst som är lite gallig i alla ben till och från???

Det ringer ingen varnings klocka??

Nej naturligtvis inte!!

Det här inlägget får mig verkligen att ifrågasätta om du kan något om hästar överhuvudtaget? Har du haft egenhäst någon gång?

Hästen är 15 år och då är det inte ovanligt att dom blir lite galliga sen har ALLA hästar jag träffat precis ALLA varit galliga i benen ibland. Allt från äldre hästar till 3 åringar, ponnyer eller halvblod. Men du kanske aldrig känner på benen så du inte märker om dom är galliga? Något jag är väldigt noga med att kolla...

Min häst snubblar mycket nu, även på plan mark och i paddock där det inte finns något att snubbla på.. I alla gångarter och jag tror inte han "går och sover", för dom kan väl inte sova i galopp?

vad gör man? Vad kan det vara?

Försöker minnas tillbaka om han snubblat förut men jag vet inte, det är mer nu iaf. Han är 15 år och i bra kondition, rider ca 5 dagar i veckan både i skog och paddock...

Har han alltid varit lite smått snubblig? Det kan vara att han har dålig koll på sina hovar och var han sätter dom, om jag minns rätt så kan detta även komma med åren (behöver alltså inte vara med fött). Några tips till övningar är att exempel sätta upp lite cavaletti-bommar som ska vara väldigt låga, prova skrittar över, trava över, galoppera över osv. Med och utan ryttare, finns massa andra övningar med.
¨
Men märks det att han har ont bör du kontakta veterinär. han kanske har blivit lite överbelastad på äldre dar? Kanske skulle han må jätte bra av en ordentlig vila med bara lätta promenader (kombinerat med kanske lite cavaletti övningar)

Det kan även vara utrustningen, ta en extra check! ;)

Hoppas allt löser sig!:)

Det här inlägget får mig verkligen att ifrågasätta om du kan något om hästar överhuvudtaget? Har du haft egenhäst någon gång?
Vi trampar verklgien på väldigt ömma tår va?
Bara för att folk itne säger "DEt är fullt normalt att hästen är gallig och snubblig" så tolkar du det som att man aldrig har haft en häst?

Hästen är 15 år och då är det inte ovanligt att dom blir lite galliga sen har ALLA hästar jag träffat precis ALLA varit galliga i benen ibland. Allt från äldre hästar till 3 åringar, ponnyer eller halvblod. Men du kanske aldrig känner på benen så du inte märker om dom är galliga? Något jag är väldigt noga med att kolla...

Vilket får mig att undra samma sak som din fråga i första citatet :grin:

Om ALLA hästar du stött på varit galliga (Alla du haft hand om?) så måste det vara något som är väldigt fel i din omgivning.
Visst kan "alla" hästar få gallor, men då är det av någon anledning (ex för kraftigt foder, för hård ridning!, dålig ridning etc) och som man som hästägare bör försöka åtgärda.
Jag har då bara varit med om ett fåtal hästar som varit LITE galliga (Förutom en men han var då inte frisk) och det har varit vid foderbyten.

Att en häst som är 15 år skulle bli gallig bara för det är ju bara struntprat.

hästar kan snubbla mkt för att dem är fel verkade/skodda,
ballanseringen på hoven passar då alltså inte hästen.
då kan dem inte riktigt hålla koll på sig, precis som att vi går i konstiga skor..
har du pratat med din hovslagare om detta?

Nej det är inte bara hästar som jag ägt eftersom jag inte ägt så många men varit i kontakt med många genom mitt förra jobb som hästskötare, ridskolan jag red på, kompisars hästar m.m och alla har varit galliga ibland speciellt om dom varit lite äldre.

Jag har en äldre häst hemma, han är 22 år. Han är inte gallig i benen i normala fall, när och om han varit det vilket faktiskt skett så har det berott på att han har haft problem. De 2 gångerna har vi varit iväg och fått hjälp på klinik.

Gallighet är ett tecken på fel, här bör man nog kolla var problemet grundar sig i. Min erfarenhet dock är att mycket av galligheten beror ofta på fel/över belastning, och det vill man väl kanske ta reda på varför det är så.

Kolla så att hästen inte kan ha nån hälta, elr gammal skada. Annars kan det vara att hästen inte bjuder framåt ordentligt.
Du kan rida rättså mkt över cavaletti och i terräng så att hästen måste lyfta på benen. Tänk bara på att inte dra hästen i munnen om den snubblar (:

En bra grej att göra åt snubblande hästar e att kolla över skoning/verkning. Mycket kan göras där. Jag vet för min nordsvensk och min islandshäst snubblar överallt. Jag ändrade skoningen och då blev 99% borta. :grin:

Jag har en äldre häst hemma, han är 22 år. Han är inte gallig i benen i normala fall, när och om han varit det vilket faktiskt skett så har det berott på att han har haft problem. De 2 gångerna har vi varit iväg och fått hjälp på klinik.

Gallighet är ett tecken på fel, här bör man nog kolla var problemet grundar sig i. Min erfarenhet dock är att mycket av galligheten beror ofta på fel/över belastning, och det vill man väl kanske ta reda på varför det är så.

Min veterinär säger att äldre hästar som tex börjar få lite pålagringar i regel blir lite galliga och det är inget onormalt i det (snarare tvärt om, att man ska dra öronen åt sig om man tänker köpa tex en 17 årig häst som är helt ren i bena)

Och för den delen så har mkt av dom hästar jag har stött på alltid blivit galliga under natten , och så går de ner efter hagvistelse eller ridning, inget konstigt med det.

Min veterinär säger att äldre hästar som tex börjar få lite pålagringar i regel blir lite galliga och det är inget onormalt i det (snarare tvärt om, att man ska dra öronen åt sig om man tänker köpa tex en 17 årig häst som är helt ren i bena)

Förklara gärna vad du menar, varför bör man dra öronen åt sig om en 17-åring uppvisar rena ben?
Som jag skrev, vår äldre gentleman har bara uppvisat gallighet i samband med problem, jag väntar med stort intresse på ditt svar om varför han vid 22 års ålder fortfarande är fri från gallor och vilka problem vi kan förvänta oss framöver?

min 13-åriga valack snubblade också i alla gångarter och "tappade" ofta höger bakben.....kollade med kiropraktor och han hade 4 sneda kotor i korset..det rättades till och redan dagarna efter kände jag den enorma skillnaden på hästen och han blir bara bättre och bättre för varje dag!!

kl

min pålle snubblade också till ibland när jag red. (tappade bakbenen) samt att det kändes som att han ömmade i hovarna på grusvägarna. I skogen och i paddock gick han på riktigt bra. Snubblade till ibland.

Exakt samma hade han för ca 2år sen då han blev sparkad av en annan häst när han och en annan häst slogs rejält.

Då var det muskelspänningar i bog,länd,rygg och på sidan av korset.
ET fick göra akupunktur 4ggr innan han blev ok.

Nu sista gången så kändes det nästan samma, och ja. Pållen hade sträckt en muskel bredvikorset ner mot länden och blivit snedbelastad.
akupunktur igen.
Nu går pållen bra igen:p

Förklara gärna vad du menar, varför bör man dra öronen åt sig om en 17-åring uppvisar rena ben?
Som jag skrev, vår äldre gentleman har bara uppvisat gallighet i samband med problem, jag väntar med stort intresse på ditt svar om varför han vid 22 års ålder fortfarande är fri från gallor och vilka problem vi kan förvänta oss framöver?

ja detta är inte mina åsikter utan har hört det så bara. Antar att det menas med att många äldre hästar oftast börjar bli slitna i sina leder, tex inte lika tjock ledvätska el pålagringar, dessa tillstånd kan då ge mer ledvätska=mer gallor. Och att en tex 17 åring som då som har tävlats flitigt/hårt/mkt kanske inte har samma fina ledbrosk som en icke brukad häst

Min pålla är 16 år och promenadhäst men jag kollar alltid upp ändå direkt om det verkar vara nåt fel.

Bättre att kolla upp en gång för mkt än en gång för lite. Vad betyder pengar i det läget? För mig, inget!
Jag betalar alla pengar i världen bara hon mår bra. (Obs, jag är absolut inte rik, snarare fattig).

Man ska alltid kolla upp med veterinär först innan man börjar greja runt med ET och liknande.

Varför ska man vänta och kanske förvärra en ev skada?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka