Snubblande häst?

Sv: Snubblande häst?

du har inte bytt hovslagere på senare tid? Många ggr så beror snubbligheten på obalanserad skoning (man tycker kanske att en utbildad hovslagare vet vad den håller på med- men ibland så blir det tyvärr inte helt optimalt).

Min egen häst däremot började snubbla på släta backen, och han va låst i bogen, när det va åtgärdat så försvann det. Men det kan alltså föreligga olika saker till snubblighet såsom trång sadel, ledinfl, "låst" i hals/ryggkotpelare mm

Jag tycker det är synd om hästar som har ägare som tänker så som du :(

OM du tar hätsen till klinik och det visar sig att den har skador som är flera månader gamla, är du lika glad för det?

Min häst ser också fullt frisk ut, hon springer glatt i hagen är pigg, glad, glansig i pälsen.
Enda gången man ser att det är ngt fel på henne är när man longerar henne.
Inte sitter jag och rider henne på rakt spår för det :grin:

Totti: Jo, jag har bytt hovslagare och jag har tänkt påpeka detta nästa gång han kommer, se vad han säger. Men jag upplever snubbligheten fanns där redan innan också, dock inte lika mycket.

ET ska kolla igenom hästen om ca en vecka, jag misstänker själv det är något som en ET fixar och att det inte är en inflammation.

Vita_N: Ja, det är jättesynd om min häst......
Allt är inte svart eller vitt, självklart finns det aspekter som gör att jag INTE åker in till kliniken... Om du läser mina tidigare inlägg så slipper jag skriva det igen.

Det du skriver i tidigare inlägg är att din häst varit ofräsch sen ett tag tillbaka men att du trots det ridit på den och av någon okänd anledning skitit i att kolla upp det.
Det är ju roligare att rida och dyrt att åka till klinik, plus att man måste ju ta ledigt från jobbet :cool:
Att du i första hand rider på som vanligt om hästen inte tydligt visar hälta (?) eller liknande men efter en tid kan tänka dig att ta ut en ET och som absolut sista utväg ta hästen till en utbildad veterinär med bra utrustning. :crazy:

I just denna fråga så ÄR det faktiskt "svart och vitt".
Är inte hästen okej så åker man till veterinär (Om man inte vet varför hästen gör som den gör), är den frisk så rider man på som vanligt.

Totti: Jo, jag har bytt hovslagare och jag har tänkt påpeka detta nästa gång han kommer, se vad han säger. Men jag upplever snubbligheten fanns där redan innan också, dock inte lika mycket.

ET ska kolla igenom hästen om ca en vecka, jag misstänker själv det är något som en ET fixar och att det inte är en inflammation.

Vita_N: Ja, det är jättesynd om min häst......
Allt är inte svart eller vitt, självklart finns det aspekter som gör att jag INTE åker in till kliniken... Om du läser mina tidigare inlägg så slipper jag skriva det igen.

Krasst sett så kanske ingen av dem har skott i balans då?? och den andre kanske skor ännu sämmre, eftersom du upplever det som värre nu? Fråga et om skoningen oxå, kan va kul att höra dennes åsikt.
Men om et inget finner,(vilket de oftast gör, men som inte verkar ha med problemet att göra) så försök att ta dig till vet så fort som möjligt så att det inte blir ngn kronisk skit av det hela.

Jag tycker det är lustigt hur folk rekomenderar att åka till klinik och kolla upp hästarna så fort det är något fel.
Självklart är det bra men om man är en medel svensson med en medelmåttig häst som inte tävlar på hög nivå... (jag syftar på mig själv) så är det inte så bara och bara att åka till klinik med hästen.

..
Såna där åsikter gör mig skogstokig!!!

Oavsett om hästen tävlar på elitnivå eller är en skogsmulle på helgerna så förtjänar din häst bästa omvårdnad!Och rätt diagnos!

Alla hästar skall ha rätt till att må så bra den bara kan!

Oavsett om hästen är värd 2 miljoner eller 2000kr på papperet så är de lika mkt värda som individer.

Har en billig häst mindre ont?

En dyr tävlingshäst med smärta blir förhoppningsvis hindrad från att starta på tävling ..

Din stackars häst skall alltså släpa runt på dig med symtom som tyder på smärta och det är helt ok för du har ingen veterinär som hindrat dig från att starta bakom husknuten,skäms!!!

Om man älskar sin häst åker man först till kunnig hästveterinär på klinik och utesluter nåt allvarligt,funkar inte det hittar man en annan veterinär (om man e missnöjd),hittas inget vettigt kan man kolla upp hästen med diverse seriösa alternativa metoder.
Framförallt rannsakar man sig själv som hästägare!!
Hur rider jag? Får hästen bästa hovvården tillräckligt ofta för individen? passande utrustning? osv osv.

Eftersom du så ärligt avslöjar vad du tänker är det lätt att genomskåda att du är en lat snåljåp som bryr dig mindre om din häst än vad den förtjänar.

Jag tycker väldigt synd om din häst..:cry:

Köp en gunghäst istället och sluta gnäll över hur dyrt det är att ha häst!
Har man häst så har man gjort ett val,du skall ta hand om en underbar hästindivid,du kommer i andra hand.
Jag är övertygad om att du lägger pengar på "skitsaker" men säger dig inte ha "råd" med viktiga saker som veterinär..(jag e ingen miljonär heller så så då får man prioritera saker och ting.)
Så enkelt är det.

Jag tycker du har dåliga bortförklaringar..
Eller är det så enkelt att du egentligen är rädd för vad veterinären ev hittar ?

Krasst sett så kanske ingen av dem har skott i balans då?? och den andre kanske skor ännu sämmre, eftersom du upplever det som värre nu? Fråga et om skoningen oxå, kan va kul att höra dennes åsikt.
Men om et inget finner,(vilket de oftast gör, men som inte verkar ha med problemet att göra) så försök att ta dig till vet så fort som möjligt så att det inte blir ngn kronisk skit av det hela.
Eftersom trådskaparen verkar ha "dålig ekonomi "så är det rätt troligt att hon har en billig hovslagare med dito billigt utförande..antagligen med för långa intervaller..
Detta i kombination med nån annan skada hästen har är katastrof.
Men vad vet jag jag bara tolkar hennes inlägg..

Beträffande ET kunnande inom att bedöma hovvård så kan jag säga att det är oerhörd variation på vad de kan..en del är mkt duktiga ,men en del är tyvärr skitdåliga på att se vad som är vad.
Ibland är obalanserade hovar orsaken till hästens problem,ibland är det tvärtom dvs hovarna visar obalans på grund av andra problem hästen har.
Hovslagaren kan inte balansera upp en hästs hovar om inte orsaken till problemen hittats.

Min häst är inte billig
Jag har inte dålig ekonomi
Min hovslagare jag har nu tar dubbelt så mycket som den förra (!!)

Osv osv... Du ska nog vara försiktig med att säga hur andra har det om du inte vet säkert att det är så.

Och vita_N: nej då har du inte tolkat det jag skrivit rätt.. Hästen är inte ofräsch, han snubblar ibland och har svårare i höger galopp.

Det finns många saker som kan vara orsak till detta och en kan vara att jag har en förslitningsskada själv i min egen högersida.
Och att en häst snubblar, jag har redan skrivit att jag ska ta upp det med hovslagare nästa gång.

Och jag struntar inte i att kolla upp min häst, det kommer ut en equiterapeut om en vecka.

För 2 år sedan haltade min häst på böjt spår, jag kollade upp hästen hos veterinär som gjorde böjprov på alla benen. Hästen var inte ett dugg halt efter böjprov på rakt spår och vet undrade vad jag pratade om.
Jag longerade hästen för henne och hästn var tokhalt.
Veterinären klämde över ryggen på hästen och diverse andra ställen utan någon reaktion från hästen alls.

Veterinären gav mig en räkning på 800kr och åkte därifrån med kommentaren: Du bör nog kolla hästen hos en massör eller equiterapeut.
Detta var en distriktsveterinär som KAN hästar.

Det är inte ett dugg konstigt att jag väljer att först ta ut en ET innan veterinär i det här läget. Jag känner hästen och har varit med hela tiden. Inte för att jag är något proffs men jag har ändå mycket erfarenhet och jag tror jag kan få svar hos en ET bättre än hos en veterinär just nu. (min bedömning).

Jag håller även på att kolla upp mig själv, har röntgat, varit hos ortoped och fått remiss till sjukgymnast.....

Detta är vad du skriver i ditt första inlägg:
Det är som om du beskriver min häst... Han har alltid varit lite snubblig, oftast mer veckan innan skoning. Men nu på senaste har det blivit värre och värre...

Han snubblar på ridbanan kanske 3-5 gånger per ridpass och ute i skogen säkert lika mycket...
Ibland går han ner på knä (händer inte så ofta men har hänt 2-3 gånger, på rakt spår)
och även
Jag har misstänkt sedan i somras att han haft något knas i bogen då jag upplever högergaloppen inte är bärande och i vänstervarv tar han inte för sig med inner bak.

Det andra jag citerade kan ju bero på vad som helst, men i kombination med att hästen snubblar massor så är det ju knappast något som man ska ignorera.

En häst som snubblar 3-5 gånger per ridpass ÄR ofräsch!! Snubblar hästen -ibland- så snubblar den så mkt på ungefär ett halvår/år och då pga någon anledning, inte av ojämnheter i padocken. :cool:

Ja det kommer ut en ET om en vecka dvs Lång! tid efter att hästen börjat "bli sämre". Och en ET har som sagt inte röntgensyn osv.
Samma sak med distriktaren. Det är ju helt oviktigt hur hästkunnig den är om den inte röntgade igenom hästen (Kanske den gjorde?)
Att den rekommenderar ET framför klinik låter i mina öron väldigt lustigt.

Eftersom du uppenbarligen iprincip struntar i att hästen kan vara dålig så tycker jag du är rätt dålig på att bedömma och läsa av din häst. Hade du lyssnat på din häst så hade du ju kollat upp det för länge sedan och ffa inte ridit på den!

Jag håller även på att kolla upp mig själv, har röntgat, varit hos ortoped och fått remiss till sjukgymnast.....
Haha. Lite ironiskt.
Du kollar igenom dig själv men inte hästen. :cool:

Fy vilken tråkig ton :(
Det hjälper ju ingen (knappast hästen) att vara vass och taskig i tonen, nu är det ju som det är och vi får hoppas att man hittar vad som felas hästen, förhoppningsvis inget allvarligt.

Jag ringer själv veterinär så fort jag misstänker att något inte stämmer med mina hästar, men jag har ingen rätt att spy galla över andra hästägare för det. Min veterinär småskrattar när jag ringer för hon tycker jag är pjoskig, men sån är jag och man kan inte begära att alla ska vara som jag.........

Håller tummarna för att ni hittar felet så hästen slutar snubbla :)

Hej.
För ca 2år sedan började min häst snubbla på ingenting. Han haltade ingenting
var glad och pigg och samarbetsvillig som vanligt. Efter ett tag ca 2mån kändes det något i traven på volten, han haltade inget det bara kändes annorlunda. En kompis sa då till mej att du känner din häst bäst känns det något konstigt tveka inte åk till klinik. Jag åkte tack gode gud för det. Min häst hade det klassiska ridhästfelet- kotledsinflamation höger fram vänster bak. Behandlingen tog i början men för 1år sedan tog inte behandlingen längre
Nu finns inte min älskling längre men jag är glad att jag åkte. Han slipper lida även att jag gör det. Så vänta inte för länge med att åka för din häst skull. Det behöver inte vara något fel och då vet du. Lycka till!

Varför skriver du i en sån bitchig ton? Jag har redan bett om ursäkt för min första kommentar om att det skulle vara "lustigt" att kolla upp hästen på klinik...

Har du varit på klinik med häst någon gång själv? Du kan inte bara ringa och boka tid för att du själv vill röntga hästen.
Röntgen avgör veterinär efter att ha kollat hästen. Vill inte veterinär röntga så gör denne inte det, oavsett vad hästägaren vill.
Detta har jag själv erfarenhet av från bara ett par veckor sedan. (ej min häst)

Ägaren ville röntga ett ben/hov på hästen men veterinären skickade hem dom och sa att det var hovböld.
Det blev värre och värre och ägaren tog ut en kunnig hovslagare som sagt innan att han vill inte röra hästen för det är FEL på den innuti hoven, ej bara böld. Han kom ut och för att enbart titta på hästen för ägaren var förtvivlad, hästen ville till slut knappt stödja på benet...

Det visade sig att hovbenet stack ut ur sulan på hästen :eek:

Det är en välkänd klinik. Samma klinik dömde ut min kompis häst men hon ville ge hästen en sista chans, ett sommarbete... 3-4 månader senare friskförklarades hästen...
Sedan har jag dåliga erfarenheter från två andra välkända kliniker varav den ena kommer ALDRIG få titta på min häst. Det är så mycket skit från den kliniken jag vet om...
Och den andra hade jag bara hört gott om tills min kompis var inne med sin häst och i mina ögon begick veterinären/veterinärer tjänstefel då och hästen fick lida oerhört mycket för det felet... Jag är inte säker på om det kommer bli rättsprocess av det hela. Hästägaren vill inte det men ev. hästens försäkringsbolag, deras pengar....

Så klinikbesök, visst kan alla göra fel... Och visst blir de flesta hästarna bättre som besöker en klinik... Men som jag sa. Du väljer inte själv att röntga din häst för att du misstänker nåt fel, tydligen.

Galoppen det där med inner bak har jag känt nu senaste två gångerna jag ridit på ridbanan. Ej tidigare.
ET bokade jag för en månad sedan. Så ja, det är lång tid att vänta om man vill ha tid hos den bästa.
Och hästen ska ridas på normalt fram tills koll, och hästen är en hobbyhäst och nivån därefter... Dvs knappast några elitpass vi sysslar med.

Du och jag har olika syn helt enkelt på vad som är en fräsch vs ofräsch häst, angående snubblandet.
Gått ner på knä har hänt 2 gånger på 1,5 år. Båda gångerna i svag nedförsbacke. tredje gången råka vi hamna i ett "träsk" där marken var mycket ojämn så jag tror han snubbla på en osynlig gren under vassen...

Angående snubblandet på banan så har det blivit "värre" senaste månaden.. Och som sagt, ET är bokad för utredning och hovslagare ska informeras nästa gång han är ute.

Och angående att jag kolla upp mig själv är att jag blev skickad av mitt jobb till akuten och där undersökte dom, röntgade osv och jag fick remisser hit och dit... 4 månaders väntetid på ortoped...

Nu har jag varit där och fått konstaterade överrörliga leder i hela kroppen och väntar på kallelse nu till sjukgymnast som ska lära mig träna upp rätt muskler på rätt sätt och därmed underhålla mina olika åkommor på bästa sätt...

Fungerar inte det blir det operation som läkaren beskrev som "svår och med lång rehab"

Jag kanske också borde "ställas av" och ligga och stirra i taket i ett par månader fram tills koll..........

Eftersom trådskaparen verkar ha "dålig ekonomi "så är det rätt troligt att hon har en billig hovslagare med dito billigt utförande..antagligen med för långa intervaller..
Detta i kombination med nån annan skada hästen har är katastrof.
Men vad vet jag jag bara tolkar hennes inlägg..

Beträffande ET kunnande inom att bedöma hovvård så kan jag säga att det är oerhörd variation på vad de kan..en del är mkt duktiga ,men en del är tyvärr skitdåliga på att se vad som är vad.
Ibland är obalanserade hovar orsaken till hästens problem,ibland är det tvärtom dvs hovarna visar obalans på grund av andra problem hästen har.
Hovslagaren kan inte balansera upp en hästs hovar om inte orsaken till problemen hittats.

jo jag vet att det skiljer mkt bland et´s kunskaper om hovar, fick väl inte ngn större utbildning inom det området, (det finns det ju redan en utbildat folk till detta område), sen har säkert vissa lärt sig mer inom det efter utbildningen eller så har vissa fått bättre utbildning än andra.

Sen är det ju skrämmande att det finns vissa utbildade hovslagere som är riktigt usla inom sitt område, men man brukar ju kunna finna röt ägg inom alla yrkesområden tyvärr.

Skrev i ett annat inlägg att det är svårt att veta vad som är primär orsaken, så det är precis som du säger, problemet behöver inte komma från dålig skoning...

Har du varit på klinik med häst någon gång själv? Du kan inte bara ringa och boka tid för att du själv vill röntga hästen.
Röntgen avgör veterinär efter att ha kollat hästen. Vill inte veterinär röntga så gör denne inte det, oavsett vad hästägaren vill.
Detta har jag själv erfarenhet av från bara ett par veckor sedan. (ej min häst)
Ja jag har varit på klinik ungefär 7 gånger iår. :cool:

Tråkigt med dina kliniker, jag har själv bara god erfarenhet och veterinärerna på min är villiga att hitta vart felet sitter.
De erbjöd mig tom att ha hästen kvar över natten för fortsatt utredning dagen efter när de inte hittade felet.

Där är det inga problem att få något röntgat.

Du och jag har olika syn helt enkelt på vad som är en fräsch vs ofräsch häst, angående snubblandet.
Gått ner på knä har hänt 2 gånger på 1,5 år. Båda gångerna i svag nedförsbacke. tredje gången råka vi hamna i ett "träsk" där marken var mycket ojämn så jag tror han snubbla på en osynlig gren under vassen...

Angående snubblandet på banan så har det blivit "värre" senaste månaden.. Och som sagt, ET är bokad för utredning och hovslagare ska informeras nästa gång han är ute.

Ja uppenbarligen har vi det, och jag hoppas för din (hästs) skull att det inte är något allvarligt fel på hästen.

För mig är det helt enkelt inte normalt att hästen gör så. Varken snubblar eller går ner på knä - om det inte är av någon speciell anledning.

Det är skillnad på en människa och en häst. Du kan känna efter och avsluta om du får problem - det kan inte hästen eftersom du ber den forstätta.

Det är intressant att du dömer min häst utan att ens sett hästen...
Visst, efter vad jag har skrivit, men texter kan tolkas på olika vis och det är ju uppenbart här eftersom jag tolkar att hästen inte behöver kollas på klinik före en et varit ute och du tvärt om.

Jag dömer inte dig för det du sitter och skriver, det är riktigt enkelt att svara på någons fråga "åk och kolla upp hästen på klinik"

Om jag tar upp frågan med någon jag pratar med på tu man hand så bollar man oftast fram och tillbaka alla olika möjligheter och på samma tid som det tagit mig att skriva det här inlägget har jag rabblat upp alla tänkbara möjligheter och varför eller varför inte, då eftersom jag känner hästen och träffat honom varje dag senaste 2 åren...

Ska jag skriva ner alla mina tankar om det här, här.. Så blir det flera sidor långt. Som annars tar 15 min att gå igenom när man pratar...

Fattar du min poäng?

Det finns saker som gör att jag inte åker till klinik med hästen. (som har med min häst att göra och inte med mina fördomar om olika kliniker)

Är hästen i behov av akut veterinärvård så får den det.
Senaste 2 åren har jag haft ute veterinär varannan månad regelbundet och där har vi också en hel del samtal som jag inte tagit upp här...

Visst, efter vad jag har skrivit, men texter kan tolkas på olika vis och det är ju uppenbart här eftersom jag tolkar att hästen inte behöver kollas på klinik före en et varit ute och du tvärt om.

Senaste 2 åren har jag haft ute veterinär varannan månad regelbundet och där har vi också en hel del samtal som jag inte tagit upp här...

Börja då med att delge dom samtalen här så man får en helhetsbild för hitills så kan man tolka din text som som fan läser bibeln.

En et är ju som en fjärt i universum för denna individs framtida välbefinnande..

:bow: Jättebra inlägg, skriv gärna och berätta om hur det går med din häst! och jag håller med, det är ju bra att åka till klinik och undersöka hästen med för oss medelsvensson som måste ta ledigt från jobbet, måste ha medhjälpare med som oxå måste ta ledigt, hitta transport att hyra sen åka en bra bit innan man kommer till kliniken och sen är det svindyrt och sedan kanske dom inte hittar ett skit, då har man slängt bort massa pengar och tid i onödan! Därför vill man nog ha lite mer på fötterna innan man drar igång hela den grejen..

Hästen mår ju bra annars men han snubblar ibland, han är ju inte dödssjuk...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka