Sv: Snubblande häst?
Varför skriver du i en sån bitchig ton? Jag har redan bett om ursäkt för min första kommentar om att det skulle vara "lustigt" att kolla upp hästen på klinik...
Har du varit på klinik med häst någon gång själv? Du kan inte bara ringa och boka tid för att du själv vill röntga hästen.
Röntgen avgör veterinär efter att ha kollat hästen. Vill inte veterinär röntga så gör denne inte det, oavsett vad hästägaren vill.
Detta har jag själv erfarenhet av från bara ett par veckor sedan. (ej min häst)
Ägaren ville röntga ett ben/hov på hästen men veterinären skickade hem dom och sa att det var hovböld.
Det blev värre och värre och ägaren tog ut en kunnig hovslagare som sagt innan att han vill inte röra hästen för det är FEL på den innuti hoven, ej bara böld. Han kom ut och för att enbart titta på hästen för ägaren var förtvivlad, hästen ville till slut knappt stödja på benet...
Det visade sig att hovbenet stack ut ur sulan på hästen
Det är en välkänd klinik. Samma klinik dömde ut min kompis häst men hon ville ge hästen en sista chans, ett sommarbete... 3-4 månader senare friskförklarades hästen...
Sedan har jag dåliga erfarenheter från två andra välkända kliniker varav den ena kommer ALDRIG få titta på min häst. Det är så mycket skit från den kliniken jag vet om...
Och den andra hade jag bara hört gott om tills min kompis var inne med sin häst och i mina ögon begick veterinären/veterinärer tjänstefel då och hästen fick lida oerhört mycket för det felet... Jag är inte säker på om det kommer bli rättsprocess av det hela. Hästägaren vill inte det men ev. hästens försäkringsbolag, deras pengar....
Så klinikbesök, visst kan alla göra fel... Och visst blir de flesta hästarna bättre som besöker en klinik... Men som jag sa. Du väljer inte själv att röntga din häst för att du misstänker nåt fel, tydligen.
Galoppen det där med inner bak har jag känt nu senaste två gångerna jag ridit på ridbanan. Ej tidigare.
ET bokade jag för en månad sedan. Så ja, det är lång tid att vänta om man vill ha tid hos den bästa.
Och hästen ska ridas på normalt fram tills koll, och hästen är en hobbyhäst och nivån därefter... Dvs knappast några elitpass vi sysslar med.
Du och jag har olika syn helt enkelt på vad som är en fräsch vs ofräsch häst, angående snubblandet.
Gått ner på knä har hänt 2 gånger på 1,5 år. Båda gångerna i svag nedförsbacke. tredje gången råka vi hamna i ett "träsk" där marken var mycket ojämn så jag tror han snubbla på en osynlig gren under vassen...
Angående snubblandet på banan så har det blivit "värre" senaste månaden.. Och som sagt, ET är bokad för utredning och hovslagare ska informeras nästa gång han är ute.