Snubblande häst?

Sv: Snubblande häst?

Varför inte? Om det är en halt/ skadad häst så förstår jag absolut att man ska kolla med vetrinären först men när det inte är svart på vitt att hästen är halt/skadad utan mer grått som min häst som gått helt felfritt i några dagar så förstår jag inte varför man inte kan ta ut ET?

Men grejen är ju att hur man än bollar idéer eller har olika åsikter så går din häst och snubblar när du rider och du väljer att rida på den och inte kolla upp vad det är.
Det har ju inte med nångonting annat att göra.

Just detta med att bara åka till vet. när det är akut eller hästen är synligt sjuk/halt/skadad - det är ju det som gör att så många hästar måste slaktas varje år. :(

Vilken otroligt dålig ton du har! hur gamml är du? 13? och du har aldrig haft egen häst eller bara läst om hästar i böcker?

Jag har haft vetrinär och varit med hästar på klinik för andra små saker och oftast tycker dom att jag är väl känslig och behöver du verkligen kolla upp det där lilla? Om hästen snubblar TRE gånger på en hel timme så är inte hästen dössjuk så man måste inte åka till klinik akut.

Om det hade varit någon annan som ridit min häst hade dom säkerligen inte ens märkt något.

Dålig ton för att jag sätter hästen i första hand? :confused:
Det är alltid bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite.
Snubblar hästen tre gånger på en timme EN gång, nej då är det väl ingen fara, men om den gör det VARJE gång, eller flera gånger i veckan - ja då är det förmodligen något fel på hästen! (Eller möjligtvis ryttaren :grin: )

För mig är det massor med planering, som du säger, att åka till klinik. För mig är det inte så "bara och bara" och särskilt inte om hästen inte är märkbart dålig.
Och jag tror inte det går till så i de flesta fallen heller hos "vanligt hästfolk" att man bokar tid på klinik så fort hästen har snubblat till...

Det där förstår jag faktsikt inte. Du behöver massa planering osv för att kunna åka till klinik - Då kan du ju knappast åka in om hästen är akut sjuk heller. :confused:
Planering tar ju tid - vid akuta fall har du inte den tiden.

Och din häst har ju faktiskt inte bara snubblat till, utan enl. dig snubblar den ju 3-5 ggr varje ridpass. Det är ungefär vad min häst har gjort på fyra år. :cool:

Varför inte? Om det är en halt/ skadad häst så förstår jag absolut att man ska kolla med vetrinären först men när det inte är svart på vitt att hästen är halt/skadad utan mer grått som min häst som gått helt felfritt i några dagar så förstår jag inte varför man inte kan ta ut ET?

Jag hade ett "grått" fall med min förra häst för några år sedan.
Hon gick snällt, man kunde galoppera i full fart i skogen, rida dressyr, hoppa på träningar osv utan att hon gjorde någonting.
När vi kom ut på tävlingar vägrade hon (ut) sig ett par gånger.

Tycker du då att det i det fallet är bättre att skriva en tråd på buke, ta ut en et (som inte har "rätt" utrustning) eller helt enkelt avvakta=skita i det och fortsätta rida på som vanligt? Kanske ta på sig ett par sporrar på tävling? :cool:

Hon var ju inte halt och det var inget som var fel i ridningen förutom några stopp på tävling.

Hästen fick besöka vet. och hade knäledsinflamation båda fram.
Hur bra tror du det hade varit om jag hade fortsatt köra på som vanligt? :crazy:

Jag har en snubblig häst. Han har kraftiga pålagringar i båda fram plus deformerade hovben och en gammal ryggskada.
Inte halt, väldigt smidig och mjuk i kroppen. Vissa dagar snubblar han inte alls, andra dagar snubblar han jättemkt.

Vad är det med dig, i hur många inlägg har jag skrivit att ET är bokad och ska komma ut?
Lägg ner det där med att "skita i att kolla upp hästen", det är ju inte sant. Läs vad jag skriver.

Jag läser vad du skriver och jag har skrivit tillbaka att klinikbesök kan bli aktuellt efter att ET varit ute/hovslagare kontaktats. Jag börjar tröttna på att du ignorerar mina inlägg.
Och ja, jag rider på som vanligt med min häst som inte verkar det minsta lidande.. Han är en häst som tidigare sagt till om det varit nåt fel.
Jag har även ägt en häst som inte sa till så jag vet om att vara uppmärksam.

Boj: Vi får se vad ET säger, hon är seriös. En av de bästa, därför så lång väntetid..

Oj vad många är hysteriska här. :p

TS ville bolla idéer om vad det kan bero på och kanske få nått bra tips eller en synpunkt, men nu verkade tråden ha skenat iväg och blivit ett mini krig.

Snubblande hästar kan bero på något av följande:

- Smärta
Kotledsinflammation (vanligt om man rider massor i paddock / ridplan)

- Framtung
Ryttaren rider inte hästen tillräckligt med bakbenen under utan belastar frambenen vilket kan även där leda till kotledsinflammation

- Psykiskt
Tex het häst med någolunda dåliga gångarter som inte har tillit för sin ryttare och ännu inte har koll på ben och knän och snubblar därför (har faktiskt ridit en sån häst...blev bra efter en månad!)

- Hovarna
För långa tår och felskodd, tex ta kontakt med en hovis som ofta skor travhästar, de har ett och annat knep att dra ur ärmen. Berätta att hästen snubblar.

- "Ridhus-häst"
Många hästar som bivit inridna och enbart ridna i ridhus kan ha snubbeleffekt. Rekommenderas att rida massor med unghästar i skog och stubb för att få dem säkra på tassarna

Nu har ju inte jag sett din häst eller ridit, men jag skulle rekommendera att låta den stå tills ET eller VET varit och genomkollat din häst.

Har du / ni kollat frambenen? Värme? Svullnad?

Ja du har bokat ET efter ett tag (ET som inte har röntgensyn exv), och har under tiden ridit på som vanligt.
Alltså har du iprincip skitit i det. Jag ignorerar inte det du skriver mer än du ignorerar migg, men det är så att jag inte anser att man gör det man kan om man struntar så mkt i saken som du gör.
Hästen säger inte till på det sättet att den slänger av dig, men det märks ju via snubblandet att något inte stämmer.

Jag red idag, han snubbla en gång på väg ner till ridbanan innan jag suttit upp. I svag nedförslutning... Samma ställe han gått ner på knä på i våras.

Jag trodde faktiskt han skulle snubbla mer men icke. Kan ju bero på att jag red mer ordentligt idag än sist också...
Dvs. där är en anledning till: Han kanske snubblar när han blir framtung. Det faller han lätt in i.

Som sagt, bolla lite i väntan på ET.

Man ska inte ställa av hästen innan en bahandling oavsett om det är klinik eller ET eller what ever, om hästen inte är uppenbart halt.

Min kompis har precis haft sin häst inne på klinik och innan första besöket så bad dom henne rida som vanligt fram till besöket, om hästen inte blev uppenbart halt alltså. Hon var osäker på honom, syntes ingen hälta med blotta ögat.
Anledning till klinikbesök: Hästen börjat stanna framför hinder.

Nej en ET har inte röntgensyn, det har inte en veterinär heller. Han har tillgång till en röntgenmaskin.
Vad hjälper det att röntga benen när jag misstänker det är en låsning i bogen?

Btw, alla de ET's jag varit med vid eller haft ute själv går alltid genom hästen, talar sedan om vad de hittar och frågar sedan hästägaren: Vill du att jag ska behandla?

Det är upp till hästägaren efter vilken information man fått om man vill behandla eller inte. Och det kan jag inte säga nu om det blir behandling eller inte, det får vi se då, vad min magkänsla säger.
Jag känner ändå hästen bättre än någon annan och är det något jag lärt mig genom åren så är det att lita på sin egen känsla..

Din kompis häst som vägrade för hinder, kom dom fram till någon orsak på den?

Nu har min häst gått prickfritt i 3 dagar inklusive en timmes ridning i paddock idag så jag ska nog avvakta några dagar och se hur det går.. Hade han varit dålig tycker jag inte att han skulle gått så bra idag då vi red ett ganska anstärngade dressyrpass.

Tråkigt med din häst som blev halt, men var den verkligen helt bra och hoppade hemma och började inte vägra förren den kom till tävling?

Har kollat alla benen inga är ovanligt vara eller svullna. Han är alltid lite gallig i alla benen till och från dock. Vi rider mycket ute i skog och mark ca 1-2 gånger i veckan i paddocken bara.. Hösten går i bra form och våran hovis skor faktiskt mycket travhästar med ;)

Har kollat alla benen inga är ovanligt vara eller svullna. Han är alltid lite gallig i alla benen till och från dock.

Jaha,, så det är helt normalt med en häst som är lite gallig i alla ben till och från???

Det ringer ingen varnings klocka??

Nej naturligtvis inte!!

Btw, alla de ET's jag varit med vid eller haft ute själv går alltid genom hästen, talar sedan om vad de hittar och frågar sedan hästägaren: Vill du att jag ska behandla?

Det är upp till hästägaren efter vilken information man fått om man vill behandla eller inte.

Frågan är väl vad en ET kan behandla mer än att mjuka upp muskelaturen som av annan orsak blivit överbelastad och som ET helt omöjligt kan påverka eller behandla.. ET e bra för hästar som gillar att man pillar på dom och dom fyller även en viktig social funktion mellan människa och häst.. ´

Men ET som "behandlande" på en häst med skador i skelett, leder eller rent av i många fall ryttar relaterat är rent bondfångeri..

Det finns två i denna tråd som verkar ligga på samma nivå men endå inte kommer överens,, vad beror det på???

.. det kan ju lika gärna bara vara att han har för långa tår. Testa med tvärtåade skor? :)

Frågan är väl vad en ET kan behandla mer än att mjuka upp muskelaturen som av annan orsak blivit överbelastad och som ET helt omöjligt kan påverka eller behandla.. ET e bra för hästar som gillar att man pillar på dom och dom fyller även en viktig social funktion mellan människa och häst.. ´

Men ET som "behandlande" på en häst med skador i skelett, leder eller rent av i många fall ryttar relaterat är rent bondfångeri..

Det finns två i denna tråd som verkar ligga på samma nivå men endå inte kommer överens,, vad beror det på???

Jag tänker bortse från det här inlägget då jag vet att det inte är sant.
Min et har "knyckt till" hästen när han hade gått omkull i hagen och var halt vid longering och veterinär var ute och hittade ingenting och rekomenderade mig ta ut en massör eller et.
Bäckenet var ypperligt lite snett.

Andra hästar är inte lika känsliga, jag vet en häst som hoppade 130-hinder på en träning men något motvilligt än vad den brukade. Den hade en spricka i bäckenet :crazy:

Swing: dubbelsidig kotledsinflamation som är behandlad 2 ggr och nu ska hästen efter tredje återbesöket igång helt som vanligt... Känner ryttaren sig osäker ska dom komma in igen och kolla hästen.
Hästen var fortfarande en halv grad halt på båda fram men veterinären sa att det kommer den antagligen alltid att vara. Det är inget den lider av osv...

Det låter lite konstigt i mina öron också... Men å andra sidan tycker jag böjprov är idioti (på en ej ordentligt uppvärmd häst).

Läste i en tråd att i nåt land gjorde man böjprov på ouppvärmd häst och sedan gjorde man det igen när hästen var uppvärmd för att kolla skillnaden. Det är ju smart.

KL

Min häst snubblade också, han hade varit dåligt skodd nästan hela sitt liv,
en annan hovslagare tog ner hans hovar väldigt mycket när han kom till mig,
sen kom en av de här barfotaförespråkarna och såg på honom, hon såg mycket man inte tänkt på, och hon föreslog att jag skulle ta bort skorna och låta han återfå sin naturliga hovform, och sen sätta skor igen om jag så vill, bara jag låter honom få rätt form på hovarna.

Nu, bara 3 månader efter har det gått riktigt bra framåt och han snubblar inte längre, han ömmar inte heller vilket jag trodde han skulle göra, gått riktigt bra faktist :)

Min häst som gått barfota flera år skoddes när han var utlånad... när han kom hem drog vi av skorna men han blev så öm att han inte kunde gå i hagen utan att ha ont. Så skorna åkte på igen...

Det var väl inte oväntat att en barfotaförespråkare skulle förespråka att du skulle dra av skorna? ;)
Bra om det fungerar för dig dock.

Mig gör det det inte för tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka