Sv: Snubblande häst?
Så du tycker att man testar olika saker fast man vet hästen är ofräch ? Många hästar med tex kotledsinflammation visar ingen hälta, däremot kan den tex: börja vägra vid hinder, fatta fel galopp osv osv. Ska man då bara för att testa..kanske driva ännu hårdare mot hindret ( den kanske bara dummar sig), kämpa ännu mera med den dära galoppen den alltid tar fel ?
Hur i hela friden ska vi kunna diagnostisera andras hästar mer än att råda personen söka hjälp där hjälp finns, dvs veterinär/klink.
Jag skrev aldrig att hästen skulle vara ofräsch i det läget utan antagligen som tex sebaz häst är, han är pigg o glad och helt som vanligt fast snubblar ibland, han haltar inte= inte ofräsch.
Kan även ta min som exempel oxå, han har aldrig varit halt i hela sitt liv men en dag så var han det och det syntes ganska tydligt, självklart slutar man rida och ringer en veterinär då för att fråga om råd. Jag fick rådet att vila honom i ca 1 vecka för att sen börja skritta honom någon dag och sen börja trava o galoppera igen, blev det inte bättre skulle jag boka tid på kliniken.
Jag gjorde som han sa och Fabian blev bättre i skritten och traven, men galoppen funkade inte som den gjort förut, han ville inte galoppera, så vi åkte in och hande kotledsinflammation på båda fram. Han är friskförklarad för 2,5 år sen och dom såg inget på kliniken på ÅB i våras utan vi skulle köra på som vanligt, jag nämnde då att han snubblar ibland(gjorde det mer då än nu) men dom hittat inget konstigt som sagt.
Så jag fortsatte som vanligt men gick hela tiden och spekulerade i varför han snubblar ibland, för det är ju inte en normal grej tycker jag, men veterinärerna kunde inte hjälpa mej mer, vad som sen hände kan du ju läsa i mitt tidigare inlägg.
Och det är ingen som sagt att vi här på buke ska diagnostisera andras hästar, utan man kan komma med sina erfarenheter ang ämnet så trådskaparen och övriga undrande kan ta lärdom och beslut.
Jag tycker det kan vara jätte svårt att veta i vilken ände man ska börja i om hästen avviker pytte lite grann(inte haltar eller bråkar extremt, man läser ju av sin häst) från det vanliga, kanske det är så enkelt som att byta sadel eller så är det början på något som kanske slutar olyckligt.