Snubblande häst?

Sv: Snubblande häst?

Vilken otroligt dålig ton du har! hur gamml är du? 13? och du har aldrig haft egen häst eller bara läst om hästar i böcker?

Jag har haft vetrinär och varit med hästar på klinik för andra små saker och oftast tycker dom att jag är väl känslig och behöver du verkligen kolla upp det där lilla? Om hästen snubblar TRE gånger på en hel timme så är inte hästen dössjuk så man måste inte åka till klinik akut.

Om det hade varit någon annan som ridit min häst hade dom säkerligen inte ens märkt något.

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar helt ha missat poängen? Det är jag som är trådskapare och jag har inte dålig ekonomi!

Vad är det med alla i den här tråden? jag blir riktigt arg! Har ni egna hästar eller har ni läst om hästar i böcker? Allt är inte svart och vitt och alla åker inte med sina hästar till klinik så fort den snubblar. I så fall skulle nog ALLA behöva åka till klinik flera gånger om året, hur många hästar finns det inte som snubblar lite, är lite stela här och där?

Jag har oxå en häst som snubblar då och då, dock bara i skritten och inte i ridhuset alls trotts att vi skrittar.

Min häst har haft kotledsinflamation för ca 2,5 år sen på båda fram som han blev friskförklarad från. Vi var inne på ÅB i april i år och dom hittatde inget fel på hästen:) jätte bra tyckte jag. Men jag ville iaf ta ut en kiropraktor pga att han har haft svårt alla åren jag haft honom med v.galopp. Hon kom ut men sa att han var jätte fin i hela kroppen, inga späningar eller ömheter någonstans förutom i högra käkmusklen(som hon sa ev kunde bero på att han slagit huvudet lr liknande eller pga att nått var knas i munnen) samt att han var lite stel i höger bog, nån muskel där och att han satt lite snett i nån S-led bak på höger sida(det knäckte hon tillbaka).
Jag tog ut tandläkaren för att kolla munnen, inget fel alls hittades och jag rekomenderades att kolla honom om två år igen om han fortsate vara så där fin i munnen.

Så det var skönt att veta att han i princip mådde helt bra i kroppen. Dock så fick han sämre och sämre hovar så till slut bytte jag hovslgare som konstaterade att han var öm i sulorna och att hoven i princip slutat växa viklet resulterade i att han slutade använda sej av hoven när han gick och då oxå fick ett sämre rörelsemönster(tog inte ut steget). Han var fel vinklad i alla fötter och öm, så hovis slog på en kil på en av hovarna samt sulor i båda fram. Hästen blev helt annorlunda och för varje dag som går nu så tycker jag att han blir bättre o bättre på att ta ut setget och hovis sa sist att man ser på slitningen av skorna att han vill ännu mer en vad han i dagsläget kan, det är ju muskler och senor som ska hänga med oxå.

Men till själva saken, han snubblar ibland om han får gå i ett tempo där han tar korta steg(som han varit så van vid), är jag med honom hela tiden och driver när dte behövs så han verkligen tar ut steget så snubblar han inte och sen händer det bara ute och i skritten inte annars, självklart undrar man varför men jag hoppas min teori ang fötterna och att lära sej våga ta ut steget kommer att hjälpa.
Han kan vara extra snubbligen dagen efter han gjort nått ovanligt och ev har träningsvärk.

Men nu snubblar ju inte hästen lite. Att en häst snubblar till då och då är väl normalt, men knappat hela tiden och på plant underlag. Är det nåt att bli förbannad på att folk anser man ska kolla upp avvikande rörelsemönster ? Alltså, varför skriver du ett inlägg då du uppenbarligen har alla svar själv ?

du skriver ju själv
Min häst snubblar mycket nu, även på plan mark och i paddock där det inte finns något att snubbla på..

Senast ändrad:

Jag håller med dej ang att många hugger här hinner för onödigt lite.

Om hästen inte är akut sjuk eller helt synligt halt så man ser att den mår dåligt så kan man ju få spekulera lite i det hela, testa sej fram, kräva mer eller mindre för att se om resultatet blir olika, kanske det är en sträckning som får vilas bort av sej själv, man kan ringa o rådfråga med veterinären osv osv. OCH man kan höra sej för på buke för ev hjälp, eller iaf tankehjälp, men då utan att få en massa onödigt arga bukefalister över sej.

Så du tycker att man testar olika saker fast man vet hästen är ofräch ? Många hästar med tex kotledsinflammation visar ingen hälta, däremot kan den tex: börja vägra vid hinder, fatta fel galopp osv osv. Ska man då bara för att testa..kanske driva ännu hårdare mot hindret ( den kanske bara dummar sig), kämpa ännu mera med den dära galoppen den alltid tar fel ?

Hur i hela friden ska vi kunna diagnostisera andras hästar mer än att råda personen söka hjälp där hjälp finns, dvs veterinär/klink.

Skönt att det är någon som förstår min poäng också, ber om ursäkt att jag "tog över" tråden lite men kände vi har ändå liknande problem..

Nu när jag tänker efter så snubblar min häst i skritten också, nån sällan gång i trav med men i skritten så jag har tänkt på det...

Som sagt, jag trodde också buke var ett perfekt ställe att få bolla och spekulera.
Och det ÄR jättelätt att sitta och skriva "åk in och kolla hästen på klinik" när man sitter på ett forum, alla bakom sin dataskärm och det inte är ens egen häst det gäller..
Och kan man åka in hursomhelst så gör man det.

För mig är det massor med planering, som du säger, att åka till klinik. För mig är det inte så "bara och bara" och särskilt inte om hästen inte är märkbart dålig.
Och jag tror inte det går till så i de flesta fallen heller hos "vanligt hästfolk" att man bokar tid på klinik så fort hästen har snubblat till...

Nu kommer ET ut om en vecka och beroende på vad hon säger så går vi vidare på bäst passande sätt.
Jag har ju massa frågor och bla om snubblandet.
Även hovslagaren kommer jag informera. Hovslagare är som konstnärer, alla målar på sitt sätt.

Jag informerar efter ET's besök så får vi se! Ska bli spännande!

Så du tycker att man testar olika saker fast man vet hästen är ofräch ? Många hästar med tex kotledsinflammation visar ingen hälta, däremot kan den tex: börja vägra vid hinder, fatta fel galopp osv osv. Ska man då bara för att testa..kanske driva ännu hårdare mot hindret ( den kanske bara dummar sig), kämpa ännu mera med den dära galoppen den alltid tar fel ?

Hur i hela friden ska vi kunna diagnostisera andras hästar mer än att råda personen söka hjälp där hjälp finns, dvs veterinär/klink.
Klokt inlägg.:bow:
Hästar är lojala djur och tyvärr händer det att hästägare nonchalerar sin häst signaler om att nåt är fel allt för länge,och när de väl söker hjälp kan det va försent att hjälpa hästen.

Jag skrev aldrig att hästen skulle vara ofräsch i det läget utan antagligen som tex sebaz häst är, han är pigg o glad och helt som vanligt fast snubblar ibland, han haltar inte= inte ofräsch.
Kan även ta min som exempel oxå, han har aldrig varit halt i hela sitt liv men en dag så var han det och det syntes ganska tydligt, självklart slutar man rida och ringer en veterinär då för att fråga om råd. Jag fick rådet att vila honom i ca 1 vecka för att sen börja skritta honom någon dag och sen börja trava o galoppera igen, blev det inte bättre skulle jag boka tid på kliniken.
Jag gjorde som han sa och Fabian blev bättre i skritten och traven, men galoppen funkade inte som den gjort förut, han ville inte galoppera, så vi åkte in och hande kotledsinflammation på båda fram. Han är friskförklarad för 2,5 år sen och dom såg inget på kliniken på ÅB i våras utan vi skulle köra på som vanligt, jag nämnde då att han snubblar ibland(gjorde det mer då än nu) men dom hittat inget konstigt som sagt.
Så jag fortsatte som vanligt men gick hela tiden och spekulerade i varför han snubblar ibland, för det är ju inte en normal grej tycker jag, men veterinärerna kunde inte hjälpa mej mer, vad som sen hände kan du ju läsa i mitt tidigare inlägg.

Och det är ingen som sagt att vi här på buke ska diagnostisera andras hästar, utan man kan komma med sina erfarenheter ang ämnet så trådskaparen och övriga undrande kan ta lärdom och beslut.

Jag tycker det kan vara jätte svårt att veta i vilken ände man ska börja i om hästen avviker pytte lite grann(inte haltar eller bråkar extremt, man läser ju av sin häst) från det vanliga, kanske det är så enkelt som att byta sadel eller så är det början på något som kanske slutar olyckligt.

Klokt inlägg.:bow:
Hästar är lojala djur och tyvärr händer det att hästägare nonchalerar sin häst signaler om att nåt är fel allt för länge,och när de väl söker hjälp kan det va försent att hjälpa hästen.

Men en sådan här tråd är ju skapad just för att ägaren noterat att något inte är som vanligt och vill hjälpa sin häst, men första åtgärden kanske inte alltid är att åka in till kliniken utan tex ta en ET eller vad som nu behövs, en veterinär kanske, för en undersökning och sen där efter om h*n hittar något, åtgärda det för att se om det blir bättre eller så kanske man får en "remiss" till kliniken.

Nej som sagt många som skäller en hel del i onödan här. Självklart kan man komma med sin åsikt ang att åka till klinik om det är det ända man själv haft erfarenhet av när det gäller snublande hästar.

Jag tror alla hästägare har ett klinikbesök i sin tanke om det som är lite avvikande inte blir bättre.

Om en häst tappar bakbenen ofta, vad kan det bero på?

Sadeln kanske trycker mot länden, alltså för lång sadel. Eller så kanske tårna bak är för långa? Vet inte om ev patellaupphakning kan ge den typen av symptom med... Det finns ju MASSA olika saker som kan orsaka att hästen "tappar bakbenen", men sadel och tålängd bak brukar vara det lättaste för ägaren att kolla upp först.

Vad är det med alla i den här tråden? jag blir riktigt arg!

Jag med för det är din okunskap som retar upp alla andra..

Det står klart och tydligt i reglerna att man först ska kontakta Veterinär expertis för den enskilda individens välbefinnande och utredning av grundproblemet.

Ser du inte själv att i denna tråd har det blivit rena "gissningsleken"??

Jag tror alla hästägare har ett klinikbesök i sin tanke om det som är lite avvikande inte blir bättre.

Då tolkar jag dig som att det är tanken som räknas och inte handling..

Otroligt att dagens användare på detta forum skulle ha mer kompetens än dagens Veterinär kår.

Är sanningen så illa eller ligger det i detta fall som i många andra trådar ett ekonomisk problem i grunden eftersom här får man expert tips helt gratis och här tar man till största % till sig dom expert tips som man själv känner sig bekväm med utifrån medhåll..

Inte den enskilda individens bekvämlighet!!

P.S. Det vor väldigt bra om dom som här på forumet även hade ngt ansvar för dom tips som dom delger och som senare visar sig vara fullständigt felaktiga om nu den frågande följer dessa rekomendationer och det inte leder till den enskilda individens framtida välmående.

Du som skriver svar på ett inlägg bör även tänka efter att du har ett etiskt ansvar även om du skriver under ett nick.

Min häst snubblar mycket nu, även på plan mark och i paddock där det inte finns något att snubbla på.. I alla gångarter och jag tror inte han "går och sover", för dom kan väl inte sova i galopp?

vad gör man? Vad kan det vara?

Försöker minnas tillbaka om han snubblat förut men jag vet inte, det är mer nu iaf. Han är 15 år och i bra kondition, rider ca 5 dagar i veckan både i skog och paddock...

Snubblingarna beror med stor sannolikhet på att hästen belastar sin framdel väldigt kraftigt, då bör man ta sig en funderar på varför gör den det?
Hästar är smarta djur, de visar inte mer än nödvändigt och därför gäller det för oss hästägare att känna våra hästar så mycket det är möjligt.

Du anar säkert att något är fel, eftersom du ställer frågan här på Bukefalos. Var felet sitter vet inte jag, men om det varit min häst så hade jag nog tagit med den till en klinik för undersökning. Bakbenen är mitt tips till dig, knä och has.

Jag har själv en häst som inte visar om och när han har ont, det blir liksom lite rita gissa och spring med honom. Men hittills har jag hunnit före, innan skadan har blivit ohanterbar och mitt råd blir därför beställ en tid på klinik och kolla upp din häst. Det är något som stör honom, och så ska han inte behöva ha.

Lycka till

Jag med för det är din okunskap som retar upp alla andra..

Det står klart och tydligt i reglerna att man först ska kontakta Veterinär expertis för den enskilda individens välbefinnande och utredning av grundproblemet.

Ser du inte själv att i denna tråd har det blivit rena "gissningsleken"??

är du helt knasig eller? Okunskap? Vad vet du om vad jag kan om hästar? Jag kanske kan mycket mer än dig:cool:

Och vad för regler? Det är inte ett spel det här. och anledningen till att jag skapade den här tråden var för att få bolla saken med andra, få höra andras åsikter och erfarenheter om du vill kalla det gissningslek så varsågod.

Bara bra att du tog över tråden när inte jag var här, vi verkar ha liknande åsikter. Ska bli intressant att höra vad ET säger.

Jag håller med dej ang att många hugger här hinner för onödigt lite.

Om hästen inte är akut sjuk eller helt synligt halt så man ser att den mår dåligt så kan man ju få spekulera lite i det hela, testa sej fram, kräva mer eller mindre för att se om resultatet blir olika, kanske det är en sträckning som får vilas bort av sej själv, man kan ringa o rådfråga med veterinären osv osv. OCH man kan höra sej för på buke för ev hjälp, eller iaf tankehjälp, men då utan att få en massa onödigt arga bukefalister över sej.

Mycket bra inlägg:bow:

Bara bra att du tog över tråden när inte jag var här, vi verkar ha liknande åsikter. Ska bli intressant att höra vad ET säger.

Om det finns minsta seriositet i den ET, så behandlar h*n inte din häst förrän den genomgått en undersökning. Detta är definitivt ett fall för veterinär först och främst, i andra hand kan man välja alternativa behandlingsmetoder.

Jag har såklart tänkt tanken om jag ska åka in och kolla honom men tänkte att man kunde bolla lite ideer här först. Det känns lite dumt att åka in med en häst som gått klockrent i 2 dagar nu, inget fel alls...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka