Sne kota i ryggen...

nice and happy

Trådstartare
Någon som har el haft häst som har haft sne kota i ryggen??
Hur svara den på behandling? Va det läskigt när dom "knäckte" till?
Hur många behandlingar fick den innan den blev bra?
Någon som misslyckats & inte fått hästen bra?

I helgen upptäckte massören att minst en kota är sne.
Skall till "kotkäckare" i början på september, skall bli spännande!

Sv: Sne kota i ryggen...

Massören som va vid hästen... Hon kände det.

Hmm, när en kota blir "sned" så är det så oerhört lite att det inte ens går att skönja med hjälp av röntgen. När det sker så är det inte för faktum att kotan är "sned" som gör att hästen får problem, utan därför att den klämmer i nervbanorna och förorsakar trassel.
Hur kan man veta om en ryggkota skulle vara inblandad? Jo genom nerverna i området och dess reaktion. Men även det kan vara svårt eftersom en nervreaktion av den här kalibern har en tendens att lugna ner sig efter några få dagar, den har ett akut skede precis när det har hänt och sen försvinner det sakta men säkert. Då får man börja kolla rörligheten i hästen rygg, och ev här kan man hitta var det kan finnas ett problem.

För att trassla till det ytterligare så är det inte säkert att man hittar problemet den första gången heller, utan det kanske kan komma att krävas en behandling först innan det verkliga problemet hittas.

Alltså, hästar är väldigt lika människor i det avseendet men bara väldigt mycket mer effektiva på att dölja problem, eftersom de har flera ben än oss och därmed flera möjligheter att kompensera av sina problem.

Han har stulat ett bra tag med ryggen & massören har jobbat med han under hela den tiden & nu när hela ryggen är bra så hittade hon själva felet, kotan.
Så det hon säger är en lögn? Att hon inte kan känna det?

Frågan var inte heller hur den upptäcktes utan frågade om folk som haft häst med det problemet...

Jag dristar mig att svara även här, eftersom jag är kiropraktor på häst men du får säkert svara även från andra.

Vanligast är rörelsestörningar, man får helt enkelt inte bukt på dem trots utredningar mm. Det är också många som efter en lång utredning pga hälta inte kommit till botten av problemet, och kliniken kan inte hjälpa mer. Då provar de att behandla hästen.

Jag tror Boj mest försökte vara snäll och säga att det är svårt (mycket svårt) att veta om en kota är sned.
Om du tar ut en "kotknackare" som försöker räta till något som inte är snett så kanske konsekvenserna blir ännu värre.

Ok... Så inte ens "kotknäckaren" kan känna problemet?? Utan bara knäcker lite hur som helst även om det inte behövs??

Nej inte riktigt så, däremot så är kiropraktik ingen mirakelbehandling vilket innebär att det kan krävas minst 2 behandlingar eller fler beroende på var problemet sitter och hur länge det har funnits.

Todde heller inte att det va mirakelbehandling... Vet att det är allvarligt men har haft så mycket problem med hans rygg ett bra tag & äntligen så hitta hon något, som då förmodligen varit felet hela tiden.
Men dom flesta brukar bli helt bra efter ett tag?

Vill gärna ha lite svar för er som har häst som haft kotknäckare på era hästar.

man kan göra rörelsetest på varje kota el snarare varje tornutskott och sedan jämföra bilateralt, är det inskränkt rörelse dvs "hårt" respektive "mjukt" motståd så finns där en låsning som man i regel får loss på en behandling,men har hästen gått med problemet länge samt hunnit bygga upp ett muskelförsvar så kan det krävas fler behandlingar.

Har använt mig av det på en tidigare häst, hon var sned i en kota i nacken. Hon blev tillfälligt bra mellan behandlingarna, hon fick många. Tyvärr kom snedheten tillbaka hela tiden, pållan led och fick tas bort.
Hennes snedhet hade suttit länge...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 752
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 350
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar