Sv: Snarbett?

Nej,men det har ju varit en snackis.
Men har han inte också ett sån där supersmalt litet bett bakom vanliga bettet?
Vet inte vad det heter,men det är väl inte heller tillåtet vid tävling?

Jo den bilden har jag ju sett, men vetgiriga Linda vill ju veta hur det ser ut innuti liksom :-)

Det är inte så märlkvärdigt om jag kommer ihåg rätt.

Svanen hade såna på Bergsåkerstiden också emellanåt om hästarna var heta.

Själv tror jag jag testade att köra här hemma med en, en gång i slutet av 80-talet, men det kändes lite vanskligt eftersom man måste vara så föprsiktig i tömlaget för att inte skada hästen, Jag har för mig att den jag körde blev väldigt timid, milt uttryckt med en snara.

Fast på den tiden var det mer som ett grövre snöre med en ring i vardera ände, nu är den så vitt jag kan förstå en plastöverdragen wire, man lägger wiren runt tungan som en snara och ut på sidorna och fäster sedan ringarna tillsammans med bettringarna i tömmarna.

Hästarna törs inte direkt ligga på med tungan fastsatt på det här viset.

Jag rekommederar ingen, som inte vet absolut vad han/hon gör att använda en sån här snara.

Svanstedt har ju ofta haft framgång med den, men det är nog mer av praktiska skäl för egen del han använder den för att inte få för "långa armar", han kör ju trots allt ett antal fler hästar per dag än de flesta av oss och det är inte så skoj om dom är halvhet allihop, då kan man kanske ha förståelse för att han vill spara armarna lite i värmningarna.

Själv skulle det till väldigt mycket innan jag själv skulle våga mig att använda en sån här även om tokheta hästar blir som filbunkar av snaran,

men det är min åsikt.

Där fick jag lära mig nåt nytt. :)

Jag var i ett stall för ca 20 år sedan där det ibland användes ett mjukt snöre som sattes fast efter betslingen. Detta lades över tandköttet till framtänderna i överkäken och knöts sedan ihop under "hakan".
Hästarna blev väldigt snälla.... Jag körde aldrig själv med detta men såg det användas flera gånger. Jag har trott att det var den sk snaran....:o

En annan grej, som jag däremot provat, är nackdrag. Jag hade ett kallblod (när jag var ung...:angel: ) som bara skulle rusa under en period och jag orkade inte hålla honom. Min morfar visade hur jag skule trä tömmarna genom bettringarna och satte ihop dem med varandra uppe i nacken. Detta gav verkligen effekt, och eg så är ju inte det skarpare än många bett som säljs på marknaden idag.

:devil: snarbett,ja..har ett som jag kom över i Italien,när jag var där och jobbade i några år-det är dubbelsytt läder,ganska kraftigt-hade med mig min häst,som var en riktig "pullmaskin"och fick testa detta,som hjälpte en gång,sen blev hon förbannad på det,så gjorde det ingen skillnad mera-har sett mycket och många knep,för heta hästar,det som är väldigt vanligt där nere,är "strangolino di catena"-tänk er ett litet hundhalsband av kedja,funkar typ som snarbettet,lindas runt underkäken,över tungan,tömmarna fästs i ringarna på utsidan..sen pullar INGEN.-jävligt grymt och taskig metod:devil: -men väldigt använt i Italien-även det som nämndes ovan,att man lägger en gummibeklädd,tunn "snara"på tandköttet..det är RIKTIGT ILLA!-saxbett kanske ni har sett,funkar på vissa-men så klart förbjudet-med mycket erfarenhet av heta hästar,med facit i hand-så funkar vanliga bett bäst,i långa loppet,oftast så gör dom skarpare metoderna bara en skillnad för stunden,som brukar resultera med sönderbitna tungor,tryck på lanorna,sår i kinderna mm,som gör att hästen bilr ännu "dummare" pga smärtan!!

Jaja, jag vet att de är hårda i Italien. meningen med mitt inlägg var inte att jag hafe fått nån ny idé att testa eller så. Bara att jag hade missförstått hur "snarbettet" används och appliceras.

För egen del så tillhör jag den skara som försöker köra så snällt betslat som möjligt. Raka bett, tredelade och bettlöst kör jag mina hästar med. Kör flera av dem i lopp med körgrimma också bara för att skona munnen.
Kallblodet jag berättade om hade jag problem med under en kort period, det var nog mest en fråga omvem som bestämde i det fallet.

Kanske att jag missförstod ditt inlägg men upplever att det var lite "aggressivt" menat och riktat till mig.:confused:

Jaja, jag vet att de är hårda i Italien. meningen med mitt inlägg var inte att jag hafe fått nån ny idé att testa eller så. Bara att jag hade missförstått hur "snarbettet" används och appliceras.

För egen del så tillhör jag den skara som försöker köra så snällt betslat som möjligt. Raka bett, tredelade och bettlöst kör jag mina hästar med. Kör flera av dem i lopp med körgrimma också bara för att skona munnen.
Kallblodet jag berättade om hade jag problem med under en kort period, det var nog mest en fråga omvem som bestämde i det fallet.

Kanske att jag missförstod ditt inlägg men upplever att det var lite "aggressivt" menat och riktat till mig.:confused:

Körgrimma? :confused:

Där fick jag lära mig nåt nytt. :)

Jag var i ett stall för ca 20 år sedan där det ibland användes ett mjukt snöre som sattes fast efter betslingen. Detta lades över tandköttet till framtänderna i överkäken och knöts sedan ihop under "hakan".
Hästarna blev väldigt snälla.... Jag körde aldrig själv med detta men såg det användas flera gånger. Jag har trott att det var den sk snaran....:o

Det är väl det som kallas för pullstropp?

Så är det väl med all fulutrustning..*funderar*.
På gamla krångelhästar så tycker jag att det funkar absoult bäst att byta utrustning till varje löp eller vrtannat. Så gjorde vi hos Takter och det gick rätt bra :angel:

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Bukefalos @Gunnar Går det att göra dem tydligare? Tror det hände efter senaste uppdateringen. Se bild:
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 675
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist