Sv: Snarbett?

Att köra med snara är nog vanligare än ni tror. I Frankrike ser man det på var och varannan häst, och där säljs det massor. Det går även att köpa snaror på travbutiker här i Sverige.

En järnwire? Jag tyckte det såg ut som en vanlig snara, ett gummibeklätt nylonsnöre. Den sitter fast i tömmen tillsammans med ordinarie bettringen, över tungan, runt tungan och fast i andra tömmen vid bettringen. Snaran fungerar ju så att drar du i tömmarna tillräckligt mycket så drar du i snaran, som trycker runt underkäken och tungan, istället för bettet. En kortare snara är alltså "skarpare".
Jag har svårt att se det "fruktansvärt grymma" i att använda snara. De pratar ju om att tillåta det i värmningar eventuellt, och det är inget konstigt dramatiskt tortyrredskap.

Och att de blir snälla och timida...nja... Visst kan de pulla även med snara även om många blir snällare i munnen.

Såvitt jag förstått så är väl den enda anledningen till att använda en snara att hästen ska bli lugnare.

Någon annan anledning finns väl inte :angel:

Fast på den tiden var det mer som ett grövre snöre med en ring i vardera ände, nu är den så vitt jag kan förstå en plastöverdragen wire, man lägger wiren runt tungan som en snara och ut på sidorna och fäster sedan ringarna tillsammans med bettringarna i tömmarna.

La ni den runt tungan? Jag har inte använt någon själv men sett en del. Som jag har förstått det så lägger man den över tungan, runt underkäken och över tungan ut på andra sidan och fäster i tömmen.

Nej, det var nog så som du skriver att den ska vara.

Å andra sidan var det en enda gång i slutet av 80-talet som jag såg Svanstedt på nära håll använda en snara, samtidigt som han instruerade mig hur jag skulle göra, så idag drygt 20 år senare kan jag ha glömt bort att den skulle gå även runt underkäken.

Ärligt talat så kommer inte ihåg riktigt om vi gjorde som du skriver.

Senast ändrad av en moderator:

Minibettet i det här fallet är nog en käkpinne (checkpinne) som man sätter innanför det vanliga bettet, kan vara rak eller delad. Var vanligt på 80-talet på heta hästar.
Snarbettet tror jag är den varianten där man lägger en snara under överläppen, drar den bakom bettet och spänner om underkäken, jag har dock aldrig sett det i verkligheten.
Det som pratas om här är det man i Frankrike kallar lasso, består oftast av ett tunt nylonrep ca 5mm i diameter, klätt med tunt gummi. Man spänner den först ihop med det vanliga bett på ena sidan med tömmen, lägger den sedan ett varav runt underkäken och tungan spänner den sedan ihop med bettet med hjälp av tömmen på den andra sidan. Lassot finns att köpa i olika längder beroende på om man vill köra med bara lassot (bettet bara för syns skull), då köper man ett kort lasso ett längre lasso om du vill att lassot ska verka samtidigt med bettet när du tar i tömmen. Har kört med det när jag jobbade i Frankrike och tycker inte att det var speciellt bra, en form av mentalträning hade nog varit bättre för de hästarna.

Kanske, jag vet inte. Har som sagt inte använt sådant själv.
När vi ändå pratar om sånt som får hästarna mer timida.. Kan någon förklara hur ett "pullnät" fungerar?

ett pullnät fungerar precis som en brems. när hästen blir het och gapar trycker den på närverna på överläppen. men den bör inte annvändas i starten - bara i värmningen - då den kan hämma andningen en aning.

ni får förlåta en helt okunnig inom travet men jag ser många som kör med (ja på träning då) en smal bit gasväv som dom binder fast tungan med. har sett dom ta tag i tungan med ena hande lägger "snarar" runt tungan å binder runt underkäken. är det nått liknande de ni pratar om eller nått helt annat kanske vanligt ? ovanligt?? som sagt ni får ursäkta en helt okunnig...

Nej, det är bara ett vanligt tungband fast man använder en bit gasbinda istället för ett "riktigt".

Nej,men det har ju varit en snackis.
Men har han inte också ett sån där supersmalt litet bett bakom vanliga bettet?
Vet inte vad det heter,men det är väl inte heller tillåtet vid tävling?

När jag jobbade hos en "stortränare" -95, kallades det för "lillbett".
Det var som ett checkbett som var delat och tejpades fast i den vanliga bettringen (på heta hästar) med svart tejp så det inte skulle synas:crazy:
//C

Jaha... Det var redan avhandlat:crazy:
Snaran dom hade där jag jobbade var en kedja som hade en ring i varje ände... Tog den å snodde den ett varv runt tungan (delarna kom ut under), satte fast ringarna i tömmarna tillsammans med bettet å körde!
Användes mest på heta paltar då iaf! Nu var det längesedan jag såg till sånt otyg!!
//C

Jaha... Det var redan avhandlat:crazy:
Snaran dom hade där jag jobbade var en kedja som hade en ring i varje ände... Tog den å snodde den ett varv runt tungan (delarna kom ut under), satte fast ringarna i tömmarna tillsammans med bettet å körde!
Användes mest på heta paltar då iaf! Nu var det längesedan jag såg till sånt otyg!!
//C

runt tungan???? :confused:

virade dom inte den runt underkäken??? har svårt att se att den sitter kvar i tungan eller att den ska ge nån effekt..

runt tungan???? :confused:

virade dom inte den runt underkäken??? har svårt att se att den sitter kvar i tungan eller att den ska ge nån effekt..
Jodå... du har så rätt!
Det var så längesedan nu så minnet sviker:o
//C

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Bukefalos @Gunnar Går det att göra dem tydligare? Tror det hände efter senaste uppdateringen. Se bild:
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 675
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar