Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det är ju otroligt svårt att spekulera från bilder... men min förstföderska förra året såg ungefär ut som ditt sto ända fram till fölning... och hon gick över tidet ca en månad och fyllde lite juver precis dagarna innan fölning resten under fölningen...

Men de kan ju va så att hon är tom oxå...

Och det där med att känna sparkar... känndes tydligt på min förstföderska men känndes inte alls på gam märren som fått flera föl, henne var vi osäker om hon tagit sig men det kom ut ett föl där oxå:) så som sagt det är så olika från sto till sto...

Hoppas för din skull att det ploppar ut ett fint litet föl:)

Tack, jag håller verkligen tummarna! Vet inte hur vanligt det är med ston som resorberar heller, men jag mailade hingstägaren och hon tyckte jag skulle avvakta en månad till om det nu skulle vara så att hon bara smyger med dräktigheten.

Jaaaaa min hjälm har kommit.. den är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nygg jag bara tokälskar den..
Snygg jag kommer vaimorgon när jag ska rida=)

Hjlmen.jpg

ÄNTLIGEN TILLBAKA!!! :bow::bow::bow:

Ni anar inte vad jag har gjort idag! I hela 10 sekunder i sträck (flera minuter om man räknar ihop allt) har jag töltat på lösa tyglar!!! :eek::love: Så jääääkla häftigt! Så imponerad av min lilla häst. Ett par gånger fick jag ta en förhoppning i tygeln, men 7 gånger av 10 så kunde jag bara låta tygeln hänga. Nån gång gick hon över till trav, ett par gånger rollade hon några steg i början, men för det mesta så var det helt ok tölt.

Häääääärligt :) :)

Å jag hade en toppenkul lektion igår!! Såååå roligt va det :)

Åh vad kul med lektion!!

Jag räknar ner dagarna till nästa träning, 44 dagar kvar nu :p:angel:
Om jag kommer billigt undan hos tandläkaren (vilket jag hoppas, för om det blir dyrt så är det för att det har bildats foderfickor eller att något annat är fel) så ska jag banne mig boka in en lektion! :D

När min Perla var dräktig syntes det knappt. Hon såg ungefär ut som din.

Nån vecka/veckor innan fölningsdags var det en betydligt mer kunnig person inom både häst/ridning/avel som sa att "den där hästen är inte dräktig".
Hennes juver var inte speciellt fyllt innan heller.

Men tjiii hon fick ett fin fölunge som inte var liten ganska precis på BF.

Hoppas du får ihop till lektion!! Det är ju verkligen enormt givande!! :) Mera mera säger jag bara!! Skulle vilja lektiona iallafall 2 ggr/ v men jag har ju inte egen att utvecklas med, medryttarprinsen ställer ju snällt upp
Ibland dock :)

Jag vill gärna hinna med att träna lite emellan lektionstillfällena. Var tredje passar mig väldigt bra, jag vill gärna känna att det hänt något mellan lektionerna så att man kan gå vidare. Annars tycker jag det är lätt att man fastnar i samma saker och det tycker jag är rätt tråkigt :angel:

Tyvärr har det inte precis blivit tre veckor emellan så jag ser verkligen fram emot detta!

+ Balderum Norr: Tack för era synpunkter och insikter, nu känner jag mig lite mer hoppfull. Insåg också att hon ju borde börjat brunsta för länge sedan om hon inte var dräktig nu, men någon brunst har inte synts till i vår så jag hoppashoppashoppas att det är ett litet föl i hennes mage. Juvret kändes lite mer svullet idag förresten, ungefär halvfullt.

dsc_0991_202152974.jpg

Flyttade fram sitsen på min nya sadel så den blev lagom stor för mig så nu sitter jag ännu mer underbart:)
Thengill älskar den och nu börjar även han kunna tölta bra på långa tyglar igen, för några år sedan töltade han utan problem på helt långa tyglar typ alltid utan taktfel eller försök till att slänga sig i trav osv.
Men nu börjar han hitta balansen igen och han går så sjukt bra nu fina killen.

dsc_1003_202153481.jpg

Glampi börjar sakta men säkert bygga lite muskler, har inte hunnit med honom nu när jag prioriterat Thengill i första hand men det ska det bli ändring på ska bli så spännande att komma igång ordentligt med Glampi.
Nu när jag red senast igår så tölt tränade vi igen, han lär sig så himla snabbt mellan gångerna trots att det gått lite tid mellan varje ridtur så skulle jag hinna med han mer skulle det gå riktigt snabbt framåt nu han lär sig så snabbt.
Han töltade "långa" sträckor nu senast utan att försöka ta trav istället, tölt-skritt-tölt träning gick super och i ett mkt högre tempo med inte bara skrölt utan verkligen tölt i några meter, riktigt duktig kille känns som det kommer släppa när som och han klarar detta hur bra som helst även längre sträckor det är bara att jag ska hinna med honom och bygga muskler osv så han orkar.

har varit sjuk med så har inte orkat träna 2 hästar varje dag.

dsc_1006_202153860.jpg

Thengill är helt okej i hullet nu men nu får man se upp med gräset så han inte äter för mkt, näringen är verkligen extremt nu och han sväller väldigt lätt upp.

dsc_0961_202154067.jpg

Thengill har fått massa fina trivsel fläckar nu och sommarpälsen kommer med stormsteg han glänser redan så fint.

dsc_1008_202153820.jpg

Min goa kille med sin mjöl mule

Jag tycker det kan vara svårt att hinna med 1 ggr vecka. alltså att hinna öva i mellan, brukar iofs köra på det ändå just nu, men varannan är planen framöver och då träna varanan med vardera hästen, har två så det blir en gång i veckan ändå.

Vi hade ett sto som fölade förra sommaren i stallet.
Vi väntade å väntade, och ägaren höll på att ge upp, för hästen var ju varken jätte stor eller hade några fyllda juvrer.
Det var länge som vi undrande om de va ett föl eller bara en stor rund gräsmage hon hade.

MEN, en kväll så tittade en liten fölis ut, bara så där.
Ägaren hade varit och tittat till henne någon timma innan, allt var lugnt, knappt fyllda juvrer osv, 1 timma senare var det igång.
Så, hon kan ju vara dräktig!=)

Annar för du väl ringa ut veterinär som kommer och kollar?
Så slipper du ovisheten! Hoppas det är en liten bebis där inne! :)

Svala, 1 dag innan fölning
IMG_0587.jpg

Draken några dagar innan fölning
228445_10150595471035057_733515056_18294097_5525950_n.jpg

De kan verkligen se olika ut! :)

*kl mig själv*

IDag var det en mkt disig och gråmulen dag, dock har det ju inte Öst ner regn som de gjort de andra två dagarna, men desto mer blåst idag.
Men i alla fall, han såg ut som en liten dröm, min fina Odinn, där han stod i den gröna hagen i diset.

DSC_1532.jpg

DSC_1531.jpg

:love:

Ja, det ska ju erkännas att jag faktiskt inte är säker på om hon gått över tiden än egentligen, hon gick med hingst i lite på en månad och ultraljudades i slutet av vistelsen. Ultraljudet förtäljde inte något exakt datum så det är mer en gissning från min sida. Det som oroar mig är att magen är så förbaskat liten, som sagt ser hon bara tjock ut, ungefär som en av valackerna som har rätt mycket mage... Nåja, jag avvaktar vackert ett litet tag till och hoppas att det ploppar ut ett föl så småningom. Kommer ta ut en veterinär nästa månad om ingen förändring synts till innan dess. Blir i alla fall mycket mer hoppfull när jag hör om andras erfarenheter :)

*kl*

De senaste dagarna har jag faktiskt varit glad över att inte ha en häst som behöver motioneras just nu, för fy sjutton vilket äckligt väder det varit :eek: Spöregn och blåst. Idag skulle det visst vara sol men någon sådan har jag inte sett till :crazy:

Åh, det såg verkligen drömlikt ut!

KL

Jag träffade en vit älg i skogen igår på en av ridturerna. :p Hann tyvärr inte få nån bild, den var lite för snabb på att springa iväg, plus att jag nog inte hade vågat släppa hästen för att fiska upp mobilen ur fickan, om han hade flippat ur. Som tur var skvatt herrn bara till och tittade.

Så jäkla coolt med en vit älg!!

KL

Och på tal om föl och så. Igår när jag stod och mockade och det var helt lugnt och tyst i stallet så la sig den dräktiga hästen i boxen bredvid ner med en jättefrustning, har aldrig hört en häst frusta så högt. Jag flög runt och trodde nästan att hon skulle föla, men nää, hon låg bara där och vilade sig en stund, sen reste hon sig upp igen en kvart senare.
Hade varit så himla coolt att få vara med och se. Hoppas hoppas att hon bestämmer sig för att föla när jag är i stallet. :D

Jo ni som har egna är det ju annat för :) Hyfsat avis på er ;) Jag har ju bara prinsen 1 dag vecka sen har dottern andra dagen så det blir för sällan :( Jag vill träna träna träna och träna mera!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar