Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Han är knappa 140 (eller, det var han iaf sist jag mätte honom i november, men han har nog växt ett par cm under vintern, så ja 140), han ser mindre ut då han är så kort! Jag är 175
Han är i träning hos valvis för tillfället, var där 2 månader i höstas, vilade sen nov-april och sedan en månad tillbaka är han i träning igen. Ska ta upp honom hit till norrland i slutet av juni!
Har faktiskt ingen riktigt koll på hur det går just nu
Men i november hade han början till tölten, han har starka grundgångarter så kräver lite jobb. Men hoppas på en töltmoppe sen i sommar!
Hur går det med din 07a?
Jaså på så vis, spännande vad är det valvis focuserar på i träningen då? ta fram tölten bara?
du får be henne fota lite så vi får se hur det går.
Glampi har starka grundgångarter men nära till tölten endå, han kommer som det ser ut nu få väldigt separerade gångarter så det känns skönt han är ren i alla gångarter men tölten är ju väldigt långsam såklart den funkar bäst i svag nedförslut och även vid hand funkar den bra några steg.
vi tar det lugnt och bygger upp musklerna först och rider ut, han kan galoppfattning, ställningar, framdelsvändning, påbörjan till sluta, alla kommandon för varje gångart, påbörjad samling(vilket han har extremt lätt för därför i redan börjat tulla på det), vad gör vi mer...tränar det mesta, flytta för skänkeln runt träden i skogen han är väldigt lätt att styra för små hjälper mycket fin i munnen.
vi tränar reaktion mycket med men det är han väldigt duktig på sen att trava och galoppera lite längre sträckor med istället för bara korta bitar som vi gjort till en början.
vi rider själva ut och det går hur bra som helst har bara ridit med sällskap 2 gånger pga brist på ryttare som kan rida min andra häst, men ska nog komma hit en tjej och rida snart ska bli spännande för hästarna att komma ut tillsammans igen.
kanske ska hon testa glampi då med hittils är jag ju den enda som ridit honom.
men överlag är han superduktig och ambitiös iaf allt kommer falla på plats med mer muskler och träning vad gäller tölten den kommer så sakteliga jag stressar inte fram något han kommer nog få riktigt härlig tölt sen.
det ser man ju bara på Thengill det är inte förrän nu som 12års som han fått den riktigt häftiga tölten så det tar ju lång tid att bygga upp en stark och hållbar häst som har styrkan att bära sig och orka tölta i bra tempo och takt.
Han är i sin allra bästa ålder nu så jag njuter i fulla drag.
Glampi har slutat helt med att bocka som det verkar iaf, verkar ha slutat sen han blev kasterad så jag hoppas det hängde ihop med det.
Men körde ett tag longering där jag röt till på honom såfort han bockade så jag tror han fattade att det är förbjudet att bocka när matte hanterar honom, jag struntar i om han är glad det får han visa genom att springa framåt i så fall inte uppåt för gillar inte när de bockar.
Thengill har med slutat att bocka tack vare att jag varit bestämd och förbjudit det helt enkelt.
Nu lägger han energin framåt och samlande istället för bara genom bock.
så himla skönt.