Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL

Red ut idag och Sol har verkligen kommit in i tölten nu. Tickar på så himla trevligt, och hon känns så himla avslappnad. Måste filma nån dag så jag ser hur hon går. :p
Halsen är ju fortfarande lite rak rätt upp fram. Men det känns inte som att hon spänner fram halsen så längre. Hoppas att känslan är rätt. Skulle varit härligt att se en liten längning av överlinjen och att hon börjar söka sig lite fram och ner med nosen. :D Men men, vi får se.

Häromdagen hade jag en sån riktigt gulddag där allt bara flöt på som smör i solen. Hon har varit lite spänd i till och från, men det har gått väldigt snabbt att få henne ur det nu det sista.

Ang. tänder och spänningar, kanske kan det vara problemen och smärtan i munnen som skapat spänningarna?

.

Jag vet inte, den spänningen som satt i höger sida hals kanske kan ha kommit av hans försvar av munnen. Men de andra har nog inte det. Han var ju vriden i ryggkotorna bak nära bäckenet. En kota som vridit sig lite och en muskel som var kort och spänd och höll inne höger bak. Han trampade då in höger bak under mitten av kroppen och satte vänster bak utanför, han körde gärna ut höger bog och gick i början som en banan. Han levde i en enda stor sluta helt enkelt. Efter två behandlingar gick det bort. Förra sommaren hade han dessutom spänningar på insidan båda baklåren. Det försvann med bra och rätt typ av träning. Himla Bra när tränare och massör är bästa vänner o kommunicerar om vad som behöver tränas. Både spänningen i hals och bakben försvann med rätt ridning. Helt otroligt!

Hur hög är din 07a nu? du var rätt lång med kanske?
rider du något nu hade han varit på träning?
hur går det, töltar han något och så?

Han är knappa 140 (eller, det var han iaf sist jag mätte honom i november, men han har nog växt ett par cm under vintern, så ja 140), han ser mindre ut då han är så kort! Jag är 175 :)
Han är i träning hos valvis för tillfället, var där 2 månader i höstas, vilade sen nov-april och sedan en månad tillbaka är han i träning igen. Ska ta upp honom hit till norrland i slutet av juni! :bump:
Har faktiskt ingen riktigt koll på hur det går just nu :o Men i november hade han början till tölten, han har starka grundgångarter så kräver lite jobb. Men hoppas på en töltmoppe sen i sommar! :love:
Hur går det med din 07a?

Skönt att det går att hålla efter med träning, blir ju så mycket enklare när man kan sköta det själv. :)

Hur ofta rider ni era hästar per v? Längd på passet o antal dgr? :)
Har just nu två vuxna ridhästar i träning, i sommar kommer de åtminstone vara fem.
Hästarna jobbas ca 5 dagar per vecka, ca 2 från marken och 3 från ryggen.
Passen är allt från 20 minuter (intensivt) till 90 minuter (lägre intensitet) och träningen är överlag varierad och med ett genomtänkt upplägg. Hade tiden varit lite mer på min sida hade jag gärna lagt till ytterliggare ett pass från marken.

Jättefina bokskogsbilder:)
tyckte med snöggur ser mkt bättre ut i hull ser ju ut som en annan häst.
är det en top reiter jr han har? tyckte den var super att rida i men gillar inte riktigt den smala kanalen kan ju vara det som förklarar den tunna ryggen?

vilken fin bild, hur gick det på tävlingen? slappna av i axlarna och hälen, in med armbågarna;)
vad är det för sadel du har nu eftersom du sålde din förra?

Knapplån!

Hur ofta rider ni era hästar per v? Längd på passet o antal dgr? :)

Innan när jag hade 1 ridhäst och inga barn så red jag 5-6dagar/vecka och markarbetade ca 1dag/ vecka sen ledigt 1-2dagar/vecka.
red långa pass för det mesta men mest ut runt 8km-1mil ibland mer ibland mindre.
hade hästen inackorderad och de dagar han var ledig behövde jag oftast inte ens köra ut till honom.

Nu har jag samma ridhäst + en unghäst + ett barn på 1,5 år som tar mycket tid sköter allt runt hästarna själv eftersom jag har dem hemma nu= mycket mer jobb.

Nu senaste tiden har jag fått tillbaka ridlusten sen jag köpte ny sadel så nu är det skitkul att rida och var med hästarna längtar hela tiden och var världens ridsug + att jag fått en ny superbra bekantskap med 6 islandshästar dit jag åker och rider ibland tar jag med Thengill annars får jag rida på hennes och det ger massa energi och pepp till att träna vidare hemma med mina.

så nu rider/tränar jag nog iaf
den äldre hästen går i första hand och går nog runt 4-5dagar/vecka om det är en bra vecka utan sjukdom på barn/mig eller annat som "stör".
unghästen har gått rätt dåligt nu sista tiden eftersom jag varit sjuk och sen satt äldre hästen i första hand.
men den yngre är det ingen brådska med men han går nog runt 2-3dagar/vecka en dålig vecka bra vecka så hinner jag med han lika mycket som den äldre hästen eftersom jag tänker som så att de dagar det är häst dag så är det häst dag och de lediga dagarna är helt lediga och spenderas med familjen istället.

längd på passen är nu ca 15-30min med unghästen beroende på om vi markarbetar eller rider.
och runt 30-4 timmar beroende på vad vi gör med den äldre markarbete är kortare, sen försöker jag ta en långritt på 2,5-4 timmar iaf 1 gång/månad minst det är bra för kroppen att rida igenom ordentligt med mycket skritt och längre sträcker sen är det riktigt roligt med.
ibland är det ridning ibland är det körning de långturerna beror lite på.
men kör gör jag med honom också men nu senaste tiden har det blivit lite dåligt, det går lite i perioder.
men skulle vilja köra 1 gång/vecka iaf för det är ju som markarbete de slipper ryttarens vikt men får skitbra rygg och rumpmuskler sen kan man ta med släkten som inte kan rida i vagnen med.

Senast ändrad:

dscn0019_201839506.jpg

Glampi töltar i hagen.

dscn0086_201839567.jpg

Thengill börjar se riktigt glansig och musklad ut nu.

Han är knappa 140 (eller, det var han iaf sist jag mätte honom i november, men han har nog växt ett par cm under vintern, så ja 140), han ser mindre ut då han är så kort! Jag är 175 :)
Han är i träning hos valvis för tillfället, var där 2 månader i höstas, vilade sen nov-april och sedan en månad tillbaka är han i träning igen. Ska ta upp honom hit till norrland i slutet av juni! :bump:
Har faktiskt ingen riktigt koll på hur det går just nu :o Men i november hade han början till tölten, han har starka grundgångarter så kräver lite jobb. Men hoppas på en töltmoppe sen i sommar! :love:
Hur går det med din 07a?

Jaså på så vis, spännande vad är det valvis focuserar på i träningen då? ta fram tölten bara?
du får be henne fota lite så vi får se hur det går.

Glampi har starka grundgångarter men nära till tölten endå, han kommer som det ser ut nu få väldigt separerade gångarter så det känns skönt han är ren i alla gångarter men tölten är ju väldigt långsam såklart den funkar bäst i svag nedförslut och även vid hand funkar den bra några steg.
vi tar det lugnt och bygger upp musklerna först och rider ut, han kan galoppfattning, ställningar, framdelsvändning, påbörjan till sluta, alla kommandon för varje gångart, påbörjad samling(vilket han har extremt lätt för därför i redan börjat tulla på det), vad gör vi mer...tränar det mesta, flytta för skänkeln runt träden i skogen han är väldigt lätt att styra för små hjälper mycket fin i munnen.
vi tränar reaktion mycket med men det är han väldigt duktig på sen att trava och galoppera lite längre sträckor med istället för bara korta bitar som vi gjort till en början.
vi rider själva ut och det går hur bra som helst har bara ridit med sällskap 2 gånger pga brist på ryttare som kan rida min andra häst, men ska nog komma hit en tjej och rida snart ska bli spännande för hästarna att komma ut tillsammans igen.
kanske ska hon testa glampi då med hittils är jag ju den enda som ridit honom.

men överlag är han superduktig och ambitiös iaf allt kommer falla på plats med mer muskler och träning vad gäller tölten den kommer så sakteliga jag stressar inte fram något han kommer nog få riktigt härlig tölt sen.

det ser man ju bara på Thengill det är inte förrän nu som 12års som han fått den riktigt häftiga tölten så det tar ju lång tid att bygga upp en stark och hållbar häst som har styrkan att bära sig och orka tölta i bra tempo och takt.
Han är i sin allra bästa ålder nu så jag njuter i fulla drag.

Glampi har slutat helt med att bocka som det verkar iaf, verkar ha slutat sen han blev kasterad så jag hoppas det hängde ihop med det.
Men körde ett tag longering där jag röt till på honom såfort han bockade så jag tror han fattade att det är förbjudet att bocka när matte hanterar honom, jag struntar i om han är glad det får han visa genom att springa framåt i så fall inte uppåt för gillar inte när de bockar.
Thengill har med slutat att bocka tack vare att jag varit bestämd och förbjudit det helt enkelt.
Nu lägger han energin framåt och samlande istället för bara genom bock.
så himla skönt.

KL.
Apropå frågan om hur ofta hästarna rids.
De flesta av mina går 3-4 pass per vecka. Paddockpass ungefär en gång per vecka; varannat ridpass i paddock för ett par av hästarna och i stort sett aldrig paddock för någon.
Paddockpassen blir som regel korta men intensiva. Mitt "standarduterittpass" under arbetsveckorna är fem km långt. På helgen rider jag gärna 10-12 km med någon häst, klättrar med någon osv.
Hinner inte med så långvariga pass på vardagarna eftersom jag rider fler än en häst varje dag.

Har sedan i söndags börjat rida in min frieser. Fascinerande att han i måndags, på ridtur nummer två, förstod konceptet övergång mellan skritt och trav, och igår, ridtur nummer tre, förstod galoppfattning. Han valde själv höger galopp. Och saktade av när jag bad honom. Och tog vänster galopp lite senare när jag bad om det. Ridturen varade i tjugo minuter...
och mot slutet verkade han dessutom förstå konceptet "sänka huvudet för tygel".
Antagligen är jag rätt tydlig i sitsen eftersom friesern inte är min första lättlärda inridninghäst.

Kl

Snart behöver jag nog inte vara rädd för att tävla fyrgång längre! Jag har alltid haft strul med galoppen, det blir ju alltid fel! Kveikja har varit hopplös med det..

Men igår så fattade vi galopper o det blev rätt varje gång trots rak grusväg! Helt otroligt, o det var nog ingen slump, för vi börjar lära oss att fatta ur en sluta! O då blir det lättare för hästen att välja! Känns så himla häftigt!!! Hon gör oxå slutor i tölten nu, kanske inte perfekta sådana men hon samlar sig.

O Kveikja lyfter ju som bekant en del på sina framtassar, så hennes tölt är inte den stilla mjuka typen utan det rör sig- mycket. Den sista tiden har det rört sig så mycket mer så jag har varit övertygad om taktfel, men får inte riktigt kläm på det. Sa det till min stall/träningskompis igår o nä hon kunde inte se några taktfel, däremot en liten häst som lyfter ännu mer på frambenen än förr! :banana:

Måste ju vara så att det hänger ihop med den ökade samlingen och styrkan att bära sig? Igår kunde vi t.o.m. tölta på lite lösa tyglar(lösa men så korta att halvhalter gick igenom). Det har typ aldrig gått förr. Måste ju tyda på ökad bärighet väl?

Det går framåt och Me Like! Skall ställa upp kameran på stativet o fotografera så snart som möjligt. ( Hett tips till er som vill ha ridbilder men inte har fotograf! Stativ, kamera, fjärrutlösare och fjärrkontroll, funkar kanon!)

Tack för alla svar!! :)

Jag har också en 11/2 åring hemma, lite orolig är jag hur det ska gå
Ihop med barn och häst.. Dom större kan ju lätt följa med men just lillan är ju inte så smidig ;) Tanken är att min äldre dotter på 14 ska kunna rida vid ev förhinder med en liten eller alternativt tvärtom att jag tar ridning o allt o hon är med den lilla.. Inte alltid besvärligt med stora barn ;)

Och jag har kommit ett steg närmare mot vilken typ av häst jag vill ha!! Eller inte vill ha dvs ;) Sege Sixten går bort!! Hellre en häst med mer eget driv än någon som gärna slipper all form av aktivitet.. Pigga glada steg ska det va :) Men gärna att h*n stannar när man ber om det ;)

Tack alla som skrivit snälla saker om Spá. Det är alltid roligt med beröm.

Tävlingen gick både bra och dåligt. :) Jag skrev lite mer om den i tävlingstråden. Men vi missade en del i fyrgången (tex bara 1/2 varv trav, ingen ökad tölt) och var väldigt ofokuserade och passtaktiga så där blev det 3,4p. I T2 gick det mycket bra i jämförelse med fyrgången, och jag är nöjd med henne överhuvudtaget i T2:an men hon var väldigt passtaktig. Mer eller mindre ren pass så poängen blev 2,6! Det spelar ingen roll hur mycket det lyfts på benen om det inte är rent, det ser bara tjusigare ut att grisepassa med höga lyft.

Men hon gick i de tempon hon skulle och var duktig i löstygelmomentet, och bytte inte gångart så jag är glad ändå.

Jag har köpt en Eques Sella som kommer med posten vilken dag som helst nu. På bilderna rider jag i en Childeric av något slag som jag lånat.

Jag motionerar Spá i snitt fem dagar i veckan nu, och rider oftast ut. En genomsnittstur tar 45minuter och jag brukar försöka hålla ett bra tempo och rida i alla gångarter. Jag har kommit igång med tömkörningen igen också, och gör det minst en gång i veckan 25-40min. Tränar en hel del kort tölt och galopp i tömkörningen och nu är hon superduktig! Ska försöka få bilder eller film på det. :)

Här är en bild från fyrgången också där det är tydligare att hon är oren i takten.
spatolt1_maj12web.jpg

Knapplån!

HUR svårt ska det va att få ta lektioner i denna del av Sverige?? Nån har inte tid.. Nån tar bara dig med egen häst.. Nån ligger hundra mil bort.. Börjar bli desperat och trodde inte det skulle vara så här svårt att få kunnig hjälp :( Jag vill lära mig MER JUST NU!!!!

Här finns lektioner .. På ridskolehäst.
Jag kör till Strömsholm på 45min härifrån.

45 min känns så lååååångt flera dgr i veckan :( Har väl satt ca 30 min som max så inte resorna äter upp all tid.. Jag vill rida varannan dag helst men ingen vill/kan erbjuda något..

*kl*

Alltså... jag börjar fundera över om det alls finns något föl i Rósas mage :crazy:
Hon har gått över tiden med lite på en vecka men jag ser inga direkta tecken på att det skulle närma sig, i ärlighetens namn ser hon bara tjock ut.
IMG_2447.jpg

Bilden är några dagar gammal. Tycker ni hon ser dräktig ut?

Hon har vätska i juvren som är ungefär halvfyllda och hon ultraljudades några veckor efter betäckningen och konstaterades då dräktig, men jag börjar fundera på om hon inte resorberat eller något sådant och nu är skendräktig. Vad tror ni? Är jag bara nojig eller kan det faktiskt vara så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024