Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*kl*
Jag har inte uppdaterat här på ett tag. Men jag måste berätta om tömkörningskursen för Anders Eriksson som jag var på med Eros för ett tag sedan. Den var så sjukt bra! Vilken kunskap den mannen besitter och det gick så himla bra med Eros. Jag som talat mig varm om markarbete fick ännu mer bränsle på min eld.
Eros skötte sig prickfritt och fick idel lovord utav Anders, den trevligaste islandshäst han sett och jobbat med. Bara en sån sak!
Trots att vi jobbat relativt lite i töm så presterade Eros fina öppnor och slutor utan problem.
tomk1-600x450.jpg

Nästa lektion är den 30/5 och jag ser verkligen fram emot det.

Annars så blir det kurs för Gummi i helgen och det ska bli roligt.

Är det förövrigt någon som vet någonstans där det finns en samling utav islandshäst-bloggar? Skulle vara kul att få in lite nytt blod i rss-läsaren.

Gullan: Kul att det är sån fart på Thengill nu!
Brolinskan: Jag vill också gå tömkörningskurs med Anders Eriksson och rida kurs för Gummi!!! Roligt att du fick så fint beröm. :-)
Freyr: Den tänkte jag också länka till.

Igår var det tävlingsdags igen. Mer om det i tävlingstråden, här är min favoritbild från dagen.

lisaspat2_varkvalc.jpg

Senast ändrad:

*kl*
Jag har inte uppdaterat här på ett tag. Men jag måste berätta om tömkörningskursen för Anders Eriksson som jag var på med Eros för ett tag sedan.

Var med på en tömkörningskurs för AE för några år sedan med min då 2-årige fjordning. Fick inte ut så mycket av kursen i ärlighetens namn. Vilket antagligen berodde på att hästen var så utbildad som den skulle vara vid det laget, och att jag tog lektioner för en annan tränare på samma nivå.
Nåja, AE betydligt dyrare än min vanlige instruktör och körde med en massa tekniska grejer på de andra hästarna, tekniska grejer som visserligen funkade men där jag håller med min andre instruktör om att det är bättre att göra grundarbetet så bra att man inte behöver den tekniken.

kl

Har era pållar mkt vinterpäls kvar. Mina ser ut som två bollar fortfarande. Borstar och borstar med skrapa och med ryktsten osv. Ser lika ut som hästen när jag är klar haha

Mina e lite fluffiga, men annars ganska fint fällda nu! Andi är det som vanligt inte, han har full mundering kvar! Han är inte blank förrän i augusti så det rådde vi bot på häromdagen... Och jag har nu en styck väldigt söt isländsk hängbukspudel!
wpid-dsc_2808.jpg

jaoandiskog.jpg

Andi går ju med exemtäcke, och full vinterpäls plus exemtäcke känns inte bra. Vi hade en hel del hot spots i flocken i höstas och jag vill verkligen inte ha det igen o helst inte i början på sommaren! Han får gå med täcke om kalla nätter nu, men hellre det än att gå varm o svettig inbakad i exemtäcket.

vitsippsnogg.jpg

Snöggur är blank o fin men har en del kvar.

vitsippkvekja.jpg

Kveikja har ett lager ull kvar, men det släpper fint.

wpid-dsc_2871.jpg

Grannen som cyklade förbi häromdagen frågade om något blivit påkört o dött i vår hage... Nä, det var bara lite Meyja päls....

:D ja den sista bilden känner man ju igen och jag förstår ju om grannen undrar vad som händer i hagen och på gårdsplanen! :rofl: Det blir som en matta på backen av hår efter mina två. Få kratta undan lite vartefter men hönsen går och plockar med det också. Såg igår att fåglarna har fullt upp nu att plocka hår från hästarnas rygg. Bra att få lite hjälp:rofl:

Fina hästar du har men jag blev lite kär i din Kveijka:love: Favoritfärg.

Vad fint Snöggur har ökat i vikt!!

Visst har han? Han är fortfarande lite för tunn över ryggen, men det borde bara vara muskler som behövs. Dom försvann under höstvilan. Den hästen kan verkligen åka jojo i både hull o muskler.

Hela han har lixom "landat" sedan vi flyttade och byggde paddocken. Han verkar må så mycket bättre psykiskt. Han är harmonisk o rida, lyssnar på minsta lilla förhållning och springer inte ifrån ryttaren längre. Det har säkert med hullet att göra oxå, att han inte stressar. Han verkar så nöjd med livet! O det är skönt o se att han håller sig rak i kroppen( han var ju väldigt sned innan), massören hittar inga spänningar alls längre o han är som en liten gummiboll. O munnen såklart som inte gör ont längre.

Fina hästen <3
wpid-majsantraningsnyggur.jpg

Bild från förra sommaren

Knapplån!

Hur ofta rider ni era hästar per v? Längd på passet o antal dgr? :)

Rider ca 5-6 ggr/veckan & då blir det oftast 30-40 min, ibland blir det någon längre långritt.. Rider mest ute & håller då lite högre tempo..
Byter även ut någon dag ibland mot markarbete.

Vad fint Snöggur har ökat i vikt!!

Knapplån!

Jag försöker rida varje häst minst varannan dag. I paddocken sällan mer än en halvtimme, uteritterna ligger oftast mellan 30min till 1,5h. Jag tränar även mycket under uteritterna, det är egentligen bara spatthästen som jag "åker" runt på. Jag har tre ridhästar. Har oxå två medryttare plus att min inackordering brukar rida en häst( vi rider alltså två pass när vi rider ihop, och får då tränat alla fyra hästar).

Knapplån!

Försöker rida 5 gånger i veckan, och försöker då placera ut vilodagarna så att de är så jämnt fördelade som möjligt. Längd på passen är väl 30-60 min, brukar inte kolla så noga, går mera efter känsla. Försöker även att inte rida många dagar i sträck på ridplan så att hästen inte trättnar på det.

Knapplån!

01:an går ca 4 dagar i veckan. Hon vill inte mer än så, tyvärr. En dag av dessa dressyrträning. Ibland kan hon gå fem dagar men då med en nybörjare på ryggen.
08:an går max tre dagar i veckan.

Oj, vilka olika erfarenheter vi har utav samme instruktör. Jag tyckte att AE fokuserade helt på att få till grunden och några tekniska grejer (?) existerade inte. Snarare så tyckte jag, som har tömkört mycket och även gått för flera andra instruktörer, att han var mycket pedagogisk och gav mig många viktiga små pusselbitar för att arbetet skulle bli än mer harmonisk. Eros är väldigt känslig och lyhörd, om än cool, och därför väldigt tacksam att jobba med i töm för minsta vridning utav kropp eller förändring i kroppsspråk ger en direkt och oftast väldigt stor reaktion.

Hur som, markarbete for the win!

Ang. tänder och spänningar, kanske kan det vara problemen och smärtan i munnen som skapat spänningarna?

KL
Jag väntar med spänning (och viss oro) på vad tandläkarbesöket ska visa. Sol har varit rätt flitig på att hänga sig i vänstertygeln tidigare trots att hon "borde" hänga i höger om man ser till stark och svag sida. Jag misstänker såklart munnen. Nu de sista veckorna har hon känts betydligt jämnare och mjukare, så jag hoppas att det är något som gått åt rätt håll.

Var hos massören med mig själv idag och fick löst upp en massa spänningar längs vänster skuldra som inte fanns där tidigare. Tänkte på Sols "hängande" i tygeln direkt. Nu hoppas jag att vi inte behöver känna av det mer, varken jag eller Sol.

Knapplån!

Tidigare har jag ridit 4-5 dagar, pga rädsla att köra för hårt med Sol. Men jag har märkt efterhand att hon trivs bäst med att göra något litet varje dag, och något stort minst varannan dag. Så just nu kör vi ridning 5-6 dagar i veckan, då är oftast ett eller två pass lite lugnare, resten mer träningsinriktat, men inte så särskilt hårt än på grund av hästens (och ryttarens) nivå

Är det förövrigt någon som vet någonstans där det finns en samling utav islandshäst-bloggar? Skulle vara kul att få in lite nytt blod i rss-läsaren.

Ja, Linda/Mitt Ängsull har en lista på sin blogg där hon samlat alla islandsbloggar hon kommit över :)

Knapplån!

Har just nu tre hästar jag rider regelbundet (min egen är bara 2 år gammal) och de är halvpensionerade tävlingshästar så de får gå ca 4-5 dagar i veckan. Ridpassen brukar bli 30-40 minuter ungefär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?